Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (6171 totalt)
*

Här sen Okt 2008

Vad tror Vi att en 250mmx89mm dämpare med 2,5" igenom kan göra med en bil som idag ger 102db förbifart? Räcker det tro?
Det är samma dämpare som sitter som fördämpare original och Jag ska alltså slänga dit en andra.

Vad Jag förstått så är det mest avgasljud som min bil ger ifrån sig, så på insuget behövs det kanske inte nån åtgärd, men finns det förslag på nåt bra ändå?
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007

Re:

Som förare är man mycket nyfiken hur mycket ens bil och andras bilar låter och om banägaren har plöjt ned massor av pengar på ett ljudmätningssystem varför inte ge oss förare information om så önskas hur mycket bilen låter.
Detta kan vara till stor gagn för oss förare som tänker/behöver bygga/byta avgassytem.

Humlan
Oskarström
Här sen Apr 2008

Re:

RacerJo skrev:
Som förare är man mycket nyfiken hur mycket ens bil och andras bilar låter och om banägaren har plöjt ned massor av pengar på ett ljudmätningssystem varför inte ge oss förare information om så önskas hur mycket bilen låter.
Detta kan vara till stor gagn för oss förare som tänker/behöver bygga/byta avgassytem.

Alla som vill veta ber mej bara att mäta när dom kör, det är inga hemliga siffror på nåt sätt. Välkommen till Anderstorp! thumbs up

Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
GREYHOUND skrev:
Bättre att hjälpas åt att diskutera hur man kan bygga om avgassystem och insug

Helt rätt, det har diskuterats förut på rejsa ett antal gånger. Slutsatsen vi kommit fram till efter hjärnors gnuggande är att volym och någorlunda rätt utformning är det som gäller - no shortcuts finns om man inte vill strypa sin maskin.

Knepigheten är bara att åstadkomma detta på små bilar, vilket ju för oss tillbaka till Libells fråga från början. Libell: vad är det du har hittat på som du vill testa?

Jag har inte hittat på något speciellt. Utan byggt en insugsbox som verkar funka. Sedan har jag gjort ett nytt slutrör som minskar dia + vinklar ner avgaserna.
Det är mera bara att jag på något sätt skulle vilja veta att det tillräckligt. Denna regel är ju tyvärr lika "nödvändig" (för banornas överlevande) som den är svår att kolla för en lekman. Det är lite tråkigt att bli stoppad för en sak som är så svår att kolla och inte har med säkerheten att göra.
Att det går att bygga en dämpare som klara det hela är inget omöjligt jobb, men känns onödigt innan jag vet om det är för högt (+ att jag är på resande fot, kommer hem Månd em och åker till Gelleråsen på onsd).

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Humlan skrev:

Alla som vill veta ber mej bara att mäta när dom kör, det är inga hemliga siffror på nåt sätt. Välkommen till Anderstorp! thumbs up

Det ska jag göra när jag kommer till anderstorp med bmwsc i början av juli

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

BMWTobbe skrev:
Menar ni (Niklas Falk, Porschedriver) att man skall dämpa boxen på insidan? Frågan är bara hur man skall fästa dämpningen utan att den sugs in i motorn. Plenumet i fråga sitter ju precis framför spjällen (bara så vi pratar om samma sak), så det kan ju vara lite chansartat att greja för mycket. Jag funderade på om man kan linda insuget med något liknande avgasbandage och kanske montera dämpmaterial på huvens insida...
En cm tjock ljudisolering limmad mot boxens insida kan hjälpa en del. Om du isolerar hela kanalen ut till filtret så borde det plocka några dB från den delen. Om du gör det på en fulbox (GF/Alu) så tar det inte emot så mycket att nita fast isoleringen så den inte lossnar när det passar sämst. Isolering i hel bit borde minska chanserna att suga in småbitar.
En fulbox kan även göras lite större så isoleringen inte minskar volymen.
Plenum är förresten nåt efter spjället i mina öron (trottlad volym)

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
BMWTobbe skrev:
Menar ni (Niklas Falk, Porschedriver) att man skall dämpa boxen på insidan? Frågan är bara hur man skall fästa dämpningen utan att den sugs in i motorn. Plenumet i fråga sitter ju precis framför spjällen (bara så vi pratar om samma sak), så det kan ju vara lite chansartat att greja för mycket. Jag funderade på om man kan linda insuget med något liknande avgasbandage och kanske montera dämpmaterial på huvens insida...
En cm tjock ljudisolering limmad mot boxens insida kan hjälpa en del. Om du isolerar hela kanalen ut till filtret så borde det plocka några dB från den delen. Om du gör det på en fulbox (GF/Alu) så tar det inte emot så mycket att nita fast isoleringen så den inte lossnar när det passar sämst. Isolering i hel bit borde minska chanserna att suga in småbitar.

Nja, det där med att montera prylar som kan lossna inne i insuget vet jag ju inte om jag chansar på, jag får prova något annat. En bit isolering som släpper på 8000 v/m kommer gå spikrakt in i motorn och det kan ju aldrig sluta väl. Jag funderar vidare...
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004

Re:

BMWTobbe skrev:

Nja, det där med att montera prylar som kan lossna inne i insuget vet jag ju inte om jag chansar på, jag får prova något annat. En bit isolering som släpper på 8000 v/m kommer gå spikrakt in i motorn och det kan ju aldrig sluta väl. Jag funderar vidare...

Mja det är ju t o m orginal på 530D E39. Flappar i insuget som, ja just det sugs in.

BTG 7,16.9 TD

Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

BMWTobbe skrev:
Niklas Falk skrev:
BMWTobbe skrev:

om man skall dämpa insug kan göra en låda utav två plåtar med silikon i mellan. Man tar två aluplåtar lägger på silikon på den ena lägger på den andra låter härda. går sedan att böja och bocka även i bockmaskin. inga lösa delar som sugs in. Även möjlig att rulla till ett rör. första plåten tar emot ljudet silikonet gör så att det inte överförs till nästa plåt.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Re:

David E skrev:
BMWTobbe skrev:

Mja det är ju t o m orginal på 530D E39. Flappar i insuget som, ja just det sugs in.

Japp, det funkar ju inte när bmw's tekniker har funderat klart. Skall börja med att mäta lite, sen skall jag dämpa avgasljudet och isolera huven.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Björnes förslag med silkon mellan två plåtar ger en mycket bra dämpning av plåtens resonansegenskaper.
Prova att lägga handen på plåten, minskaar då ljudet så kommer Björnes förslag att hjälpa till på samma sätt (men bättre än handen). T.ex. huven på 7:or ger ofta mycket resonanssvägningar.

Den dämpar även ut ljud som tränger genom plåten, minskar insugsljudet av att man täcker in insugsboxen med isolering kommer björnes metod hjälpa på samma sätt (detta r ganska enkelt att testa)

Detta kan ibland vara problemet men oftast är det faktiskt ljust höga frekvenser som studsar och leds ut genom insuget (som en rörtelefon) som är huvudljudet.

Det bästa är ju att sätta den ljudisolerande burken före insugsfiltret, på så sätt dämpar man ut tidigare i kedjan och mycket av ljudet kommer från strömmande luft med hög hastighet.

Det jag gjorde när jag skulle dämpa ner en rejs 7:a med sidepipe riktigt rejält (slutade med under 80 dB) var att sätta på en ganska lång alubox på huven med insuget riktat framåt (så får man inte insugsljud och avgasljud samtidigt) . Denna box kläddes med vanligt skumgummi som limmades på insidan, i öppningen sattes två plåtar som skapade en labyrint, även på dessa limmades skumgummi. innanför i själva burken satt luftfilttret av skummgummi som i vanliga fall stack upp genom huven. Själva dämparboxen tejpades med mattejp samt silvertejp på huven.

I BMW tobbes fall ska man kanske fundera på om man inte ska göra en ny ljuddämparbox precis där insuget börjar, lösa bitar lär då fastna i vanliga luftfiltret, denna lösning lär även ge bäst effekt. Man bör ljuddämpa innan gasspjällen, Alternativt kan man limma skumgummi på insidan av befintlig box om du har individuella spjäll och sedan sätta in ett tunnt glest stål/alunät som ser till att det inte kan sugas in.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

porschedriver skrev:
Massa om hur man kan dämpa

[HALV OT]
Nu börjar vi ju snacka närliggande sånt jag hållt på med i massa år, dämpa ljudet från datorer på olika sätt. Alltid intressant med hur man väljer material, ljudfällor, fallgropar när man tror en grej kan dämpas med en teknik men så visar det sig att det inte riktigt var som man trodde. Osv. Kul område thumbs up Numera är det inte så svårt att få en tyst dator när kylare, fläktar och hårddiskar utvecklats något enormt de senaste fem åren. Men vi snackar inte 95 dB utan några enstaka dB över "noise floor" i tysta rum (står still i huvet vad det heter på svenska sorry). Hursomhelst, enklare ljudnivåmätningar i skilda miljöer och med olika setup är alltid näst intill hopplöst att jämföra med varandra. Men sätter man upp en egen specifik variant som man kan ha god repeterbarhet på så har man ju bra startupplägg för att mäta om man förbättrar sina grejer eller inte.
[/HALV OT]

Göra ljudmätning hemmavid. Törs man lita på det.
<<   1, 2, 3
4 besök senaste veckan (6171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande