Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MkIV -94 (-såld-) | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (52584 totalt) |
Så här ser den ut för tillfället. Första provturen tagen Under vintern har det bla. bytts fjädrar och stötdämpare, har dessutom fräschat upp allmänt i bilen. Renoverat bromsoken osv. Osv. En del av allt som hänt finns dokumenterat här nedan. J ag väntar fortfarande på bromsskivorna. Nu rullar den iallafall, nu ska allt bara justeras in och så är det som vanligt lite småpill kvar. Denna bil ska det svängas med, finns ju inget roligare Kommentera gärna det som händer. Mer bilder finns på sid4 Åtgärder hittills: - Nya luftfiltret, i metall :-) och egentillverkad värmesköld, röret som sticker ner är provisoriskt. - Luftfilter och värmesköld på plats. Hade lite problem att få nya slangen att passa i skölden, men efter lite mild massage kom den på plats. - Nya avgassystemet. Gillar namnet;Blitz Nürburgring Spec - Gammalt avgasrör. inte så mycket att säga... Väldigt krokigt - Bortmonterat. Den lilla inzoomade prylen uppe till höger ska bort bort, efter besiktningen - Monterat, svårt att se hela systemet när bilen står så lågt. Men ibland är det bra att ha en 16mm vidvinkel... Blir lite vinjeterat bara - Renoverat bromsoken, ny ungslack och nya kolvar. - Bytt dämpare och fjädrar.(se det oootroligt fina bildrepotaget) och nu är dem monterade. Ptylar som är på gång: - RMM, downpipe. - Nya däck... - Brembo skivor - oilfilter relocation-kit. Bilder från stötdäparpyssel: Först plocka isär den gamla... Bort med det skrotet Dags för vätskekontroll, jobbit sånt här Kolla att allt sitter som det ska... gul & ful... vill ha svart. Ny fjäder, den är röd...ful, vill ha svart där oxå... Kolla vridmomentet, bäst att vara noggrann och dra åt, Farsan håller emot... 4st nya dämpare, nu är det bara att montera Vad tycks? Vill ha, saker jag kan drömmer om: - PHR Stage2, singelturbokit. - oilcatchtank. - Torrsump. - Nytt soppasystem. - Ny tändning. - R-däck!!! - TRD Big Ass Swaybar set. - Bur. - Recarostolar. - Fuelcell + div tillbehör. - 18" racefälgar. - Aerodynamiska karossdelar, som funkar och inte bara ser bra ut. - Ny lack... Mattsvart. - HKS frontmoterad IC. - Toyota Factory Shortblock. - TRD Twin Disc Clutch. osv. Osv..... Finns hur mycket som helst man skulle vilja ha, men det finns inte pengar till allt detta... Väntan på våren känns lång just nu... Vill ut och [/quote] |
||||||
Är inte Supran en alldeles ypperlig bil att svänga med? (allafall innan man hänger på en jätte turbo) _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Jo det har ju gafflats rätt mycket om det på ett visst annat forum men vi har ju inte sätt så mycket av det, Rickard kanske har lite mer info på den fronten?
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Kul att se att någon använder bilen till det den är avsedd för!
Snabb tanke bara; kan det verkligen vara bra att singelturbokonvertera motorn om du ska svänga med den? Du tappar väl respons och vinner troligtvis okörbarhet om den är för stor? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Tappar man verkligen respons på att singelkovertera? Man får ju 6 cylindrar som driver på aggregatet istället för 3.. (givetvis förutsatt att man inte har ett agg från en finlandfärja..) _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Det är väl 6 cylindrar ändå. Supran har en rak sexa och "tvåstegsturbo". En mindre och en större för de olika varvtalen. Håller med Claes, borde bli sämre, ketchupeffekt är ju det man mest vill slipp om man vill hitta "rytmen" på banan. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||
Jag tycker det ser ut som om de matas av 3 cylindrar var...eller är det någon som kan förklara? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
om Blitz/Racelogic lyckades med att ta sig runt Ringen på 7:49 (tror jag ) med sin projektsupra, så kan en sån bil inte vara helt fel att svänga med...
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Supran har tvåstegsladdning, om man kollar på bilden/ormboet så syns de att de skiljer på turbosarna.
Medan bilar som Skyline GTR, Alpina B10, S80 T6 har parallella aggregat som matas av 3 cylindrar var. Edit: Hittade en länk http://www.mkiv.com/specifications/n _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Vänta nu, supra har väll aldrig haft sekventiell dubbelturbo??? Är det inte Mazda Rx7 FD som har sekventiellt? |
||||||
Ska försöka svara på en del frågor;
Självklart är den manuell Klart jag vill inspirera fler MkIV ärgare att börja svänga och det kommer bli svänga av nästa säsong... Bilen är , vad jag tycker, väldigt inriktad på komfort när dem är orginal. Men det finns ju alla möjligheter i världen att ordna till det orginal sitter det som sagt två turbos, en för låga varv och en för höga. Viss är det så att man får bort en del av ketchupeffekten, men det känns fortfarande att det är turbo... Problemet som kan uppstå om man ska höjja effekten på orginalturbosarna är ju först och främst att dem inte håller så länge, dessutom har jag hört att det är väldigt lätt att få en "dip" i registret när den ska växla turbo. Och det skulle jag inte vilja ha på bana... Hittde en länk som beskriver "stockturbos" http://www.mkiv.com/manual/manualtt/twin_turbo_description/index.html Min lilla erfarenhet jag har av singelkonverterade supror är att den blir mer lättkörd, det är ju en inställningnsfråga hur och när turbon ska börja ladda. Troligtvis blir det ett mer lättkontrollerat effektregister. Och man behöver ju inte ösa på med 650rwhp+, utan bara ställa lite lågt ladd och köra säkert. Dessutom färre saker att ställa in och som kan gå sönder. [/url] |
||||||
Kul att ngn har "nötter" att våga svänga med denna bil.
Fördelen med att sätta två turboagg. på en sexa är att man kan välja två mindre än ett stort och ändå få tillräkligt med luft/tryck. Så hade nog jag gjort om jag kunde välja. Borde kunna bli relativt billigt oxå då man kan välja ganska standardbetonade snurror som de flesta med 500hk+-ambitioner ratat. Bra respons och lagom med kraft. Välkommen hit föresten. |
||||||
om man kollar på skisserna så drivs turbona med avgaser från 3cyl var... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Men om ett större aggregat matas med 6cylindrar istället för ett mindre aggregat som laddas med 3cylidrar så borde inte det bli någon större skillnad.. eller..? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Gör man allt rätt blir responsen bättre med två små än ett stort, oavsett 4cyl eller 6. Kan inte säga exakt varför, men så är det. Fast det är såklart kanonviktigt att man verkligen väljer ett aggregat som harmoniserar med motorn, användningsområde osv osv. Som alltid vid motorbygge. Sen ska man inte säga att en sexa med ett aggregat inte kan fås ngn respons i, så är inte fallet alls. Men med två så ska man kunna bibehålla respons, få ett bredare effektområde samt högre eller iaf samma toppeffekt. Ngn med mer kunskap om turbomaskiner kan säkert hjälpa oss på området. Jag känner att jag inte räcker till. |
||||||
Kolla på denna länk:
http://www.supramannen-racing.com/forum/viewtopic.php?t=1077 Bläddra ned en bit på sidan, där finns der en del argumentation och förklaringar för frågan om singelturbo. Hoppas det kan förklara lite bätter varför jag har singelplaner |
||||||
ok Henke. Förstår att du vill få bort det som sitter där original. Ser "sådär" kul ut.
Men vill nog ändå anse att 325twinturbo har rätt i sin argumentering. För det han säger underbyggs av kännda "fysiska lagar". Sen att man får HK av en singel betvivlar jag inte, men nu var det ju körbarhet som jag avsåg. Men ingen kritik mot dig, förstår varför du byter och vad du är ute efter. Tror det kommer bli kanon med en singel för dig. Halv OT: Är bara nyfiken och frågvis...ngt som kanske en del andra som hamnat i "Följa John"-mönstret efter att ha läst Spoilernytt skulle tjäna på. Det är det som är det fina med rejsa. Man får VERKLIG fakta på varför och hur saker funkar. Sen att det finns dom med en massa erfarenhet från olika sammanhang som åker fort utan en massa tekniska utläggningar förtar ju inte deras prestation. |
||||||
Måste tacka för ett fin välkommnande!
Jo det är sant det som 325twinturbo säger, det som oxå brukar vara sant är att allt som funkar i teorin funkar kanske inte alltid i praktiken..? Men först och främst ska man lära sig tygla den kraft som finns i bilen innan man börjar jaga HK. Det verkar finnas en del riktigt kunniga mäniskor här på rejsa. Träffade på Magnus nere på Emmaboda sommaren -02, plåtade honom i superstage men har inte kollat sidan förrän nu. Det är kul när folk delar med sig av sin kunskap |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra MkIV -94 (-såld-) | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (52584 totalt) |