Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



GÖTTT!!! den lät!! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Motor urlyft och skall rivas
Arbete med att få på nåt sort servo på styrningen är påbörjat, efter att ha besökt skroten har det dock konstaterats att det är svårt att få tag i en tillräckligt smal kuggstång. Det skall vara 45cm mellan styrstagen. Att korta en servostång är nog inte heller så lätt.
Alternativet är att köpa en Sweet stång med servo, men det är dyrt.
Vi tänkte redan från början på att sätta in en hjälpcylinder på våran befintliga stång.

Hittade en kuggstång (nån renault tror jag) där ventilhuset/ingående axel sitter löst påskruvat på själva kuggstångdelen :



Ventilhuset var riktigt smidigt och typ hälften av storleken mot en volvo
Tanken är då att skarva på denna på våran befintliga rattstång



Kuggstångshuset kapades bort tills bara "servocylindern " återstod.



tandade delen av stången kommer kapas bort och kvar är en hudralcylinder att montera på våran befintliga manuela kuggstång.

Provkörde hela rasket ikväll, riggat på en arbetsbock.
Servopumpen kördes med borrmaskin och jag testade känsligheten på ventilen.



Allt lirade fint och detta kan nog funka...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Renault! Då kan det ju bara gå bra

Härligt jobbat!
Måste få se den live asap!

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Jamen det ärju bara komma förbi garaget, man är där ganska ofta....

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Efter en stressmekhelg så är Transamen ihopsatt och på banan igen!
Den varma motoroljan berodde på 2 ramlager som gett upp, orsaken vet vi ej men resten av motorn hade klarat sig.
Veven slipades och motorn sattes ihop... thumbs up

Körde på Sviestad nu i kväll och allt lirade suveränt!
Mitt hemgjorda servo funkade klockrent utom en liten fadäs då remmen hoppade men som snabbt fixades till på banan. Men vilken känsla, blev en helt ny bil och jag kom på mig själv med att sitta med en hand på ratten och en på växelspaken i kurvorna.
Bra drag i motorn och oljetempen höll sig i schack trots att vi inte ens kopplat på luftslangarna mot oljekylaren. Skönt att det var avklarat.

Trots kvarvarande halvdåliga bromsar (fattar inte varför...)och kärvande koppling var jag nere på 1.06 tider tämligen ofta vilket får ses som klart godkänt för en bil endast körts två gånger på bana.
Körde ganska mesigt tycker jag själv och det borde inte vara svårt att kapa 2-3 sek på denna bana med fler varv bakom ratten

Bilder kommer!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
johan@speedlab
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 218



Björn Davidsson skrev:
Efter en stressmekhelg så är Transamen ihopsatt och på banan igen!
Den varma motoroljan berodde på 2 ramlager som gett upp, orsaken vet vi ej men resten av motorn hade klarat sig.
Veven slipades och motorn sattes ihop... thumbs up

Körde på Sviestad nu i kväll och allt lirade suveränt!
Mitt hemgjorda servo funkade klockrent utom en liten fadäs då remmen hoppade men som snabbt fixades till på banan. Men vilken känsla, blev en helt ny bil och jag kom på mig själv med att sitta med en hand på ratten och en på växelspaken i kurvorna.
Bra drag i motorn och oljetempen höll sig i schack trots att vi inte ens kopplat på luftslangarna mot oljekylaren. Skönt att det var avklarat.

Trots kvarvarande halvdåliga bromsar (fattar inte varför...)och kärvande koppling var jag nere på 1.06 tider tämligen ofta vilket får ses som klart godkänt för en bil endast körts två gånger på bana.
Körde ganska mesigt tycker jag själv och det borde inte vara svårt att kapa 2-3 sek på denna bana med fler varv bakom ratten

Bilder kommer!


Härligt Björne!!

Nu när du har mektempot uppe är du välkommen till Speedlabbet och se till att vi får ut Corvetten

/Johan

_________________
Johan Björkegren

www.speedlab.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
I onsdags var det premiär med bilen på gelleråsen, på deras onsdagsträning.
Konstigt med så dålig "reklam" för onsdagskörningarna. Det var nästan tomt på banan...

lite depåbilder:





Brorsan filmade lite, ska bara klippa ihop lite så...
Det tristaste är att vi var den tystaste bilen på banan, tom clio cup bilarna lät mer...
Måste åtgärdas till nästa gång.

Allt funkade och inga missöden, fantastiskt! Känns som mycket sitter i killen bakom ratten nu...
Det enda som inte lirar är då bromsarna, som fortfarande tar dåligt. Dock så tror vi att vi vet orsaken och det är nog oken som sviktar. Man kan se det med blotta ögat att de "fjädrar" när man bromsar hårt.
Efter lite runtkollande så verkar det som att Superlite oken bara har den fördelen att de är just lätta och inte så mycket mer... Konstigt att de har kört med dem i USA.
Ska iallafall i veckan kolla vad bromstrycket ligger på, för att få ett hum.

Helt fantastisk körupplevelse annars, fyfan vad den drar på 3:an! är helt onödigt att varva ur tvåan utan det är bara att att slänga i 3:an på en gång och gasa...Känns ingen skillnad på 4:an heller, den varvar ur hur lätt som helst! Vi körde med 4,10 utvx i bakaxeln nu och det är för mycket. Jag varvade ur 4:an ungefär vid startlinjen på gelleråsen så en 3,70 är nog mer praktisk.
Är lite mallig fortfarande att mitt hembyggda servo lirar helt fantasktiskt, nu är det nästan så att det är för mycket utväxling i styrningen.


Var nere på 1,16-1,17 tider men det är ju som sagt med dåliga bromsar. Fick börja bromsa vid 150 markeringen på rakan och det kändes ju surt. > Detta medförde oxå att det var svårt att få upp ordentlig temp i framdäcken, det var inga problem med bakdäcken...
Borde gå att kapa 5-6 sekunder lätt med riktiga bromsar.
Dock är ju budgeten spräckt för i år så inköp av bättre ok får vänta, men är nästan inne på att montera typ gjutjärnsok från en cheva van (de sviktar nog inte ) eller nåt, bara för att testa. Har riktiga belägg ligger till dessa.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Klippte ihop lite film från gelleråsen...
Som sagt så var pontiacen bland de tystare bilarna...

http://www.youtube.com/watch?v=HMTvTkKqJ-8

Fick iallafall passera vid clion vid 3:30...

Jag vill ha bromsar!!! >

Måste försöka fixa en incar rulle snarast...
Dock verkar DV-kamerorna ha svårt att överleva i bilar utan rutor...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
bicke
huddinge
Här sen Apr 2007
Inlägg: 15



Härligt med en film thumbs up synd att det inte var Hagbard handfast som höll kameran ska höra med tim om han kan låna en A-cam från jobbet, det vore coolt.

_________________
Niklas davidsson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465




_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Björn Davidsson skrev:
Måste försöka fixa en incar rulle snarast...
Dock verkar DV-kamerorna ha svårt att överleva i bilar utan rutor...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688963#688963
Vindruta och sidorutor iofs, annars ganska öppet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
bicke skrev:
Härligt med en film thumbs up synd att det inte var Hagbard handfast som höll kameran ska höra med tim om han kan låna en A-cam från jobbet, det vore coolt.

Nej, det var din bror...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Björn Davidsson skrev:
Måste försöka fixa en incar rulle snarast...
Dock verkar DV-kamerorna ha svårt att överleva i bilar utan rutor...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688963#688963
Vindruta och sidorutor iofs, annars ganska öppet.


Japp!
Med tanke på hur man ser ut i ansiktet och i näsan efter ett par varv så har jag förstått att små kretsar, magnetband och finmekanik INTE gillar miljön i bilen. Det bästa är väl att det är först i depån som man märker hur det svider i ögonen av allt damm, ute på banan tänker man inte på det.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Meket har börjat för denna säsong!

Nya AP Racing bromsok har blivit inköpta under vintern och testmonterades raskt.



Helt fantastiskt att fästena till de gamla oken passade perfekt, var bara att skruva dit de nya oken och de centrerade perfekt.
Även beläggen var samma vilket sparar plånboken då vi inte behöver köpa ny modell.
Kvar att göra är inhandla lite nya nipplar för bromslangarna.




Var på DEN stora racemarknaden i norrköping förra helgen och fyndade igen!
Bla. fick vi tag på en Barnes torrsumpspump och oljetråg av den modell vi har nu fast i bättre skick. Mycket skönt att ha en i reserv.
Hittade även en Appelton kuggstångsstyrning med servo, den vi har är ju likadan fast saknar servo.



Fasicken att den inte fanns förra året, då hade jag sluppit bygga eget. Fast det var nyttigt det också...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Blir ju kanon thumbs up

_________________
Christian Lindén
Citera
gasfot1
nyköping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 20



när ska ni köra denna underbara bil igen ?

_________________
johan andreasson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Vi skall försöka komma iväg så fort det går och testa. Blir troligen sviestad eller gelleråsen inom de närmsta veckorna. Lite pyssel först: bromsarna skall luftas och grovinställas, kopplingen och urtrampningslagret skall kollas över då det låter som det är slut.

Faktiskt så lyftes bilen ner idag från övervåningen. Årets provstart avklarad med MVG också. Nu skall allt bara ses över!


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Dags för update!
Anmälde bilen till SSK Yokohama cup som kördes på Gelleråsen 6-7/6-09.
Som vanligt ägnades veckan innan åt stressmeck till 11 på kvällarna
Ny tank imonterad då den gamla gått ut.



Tanken bör väl egentligen monteras närmare backen men det får bli vinterns jobb.
Bromsarna har fått kylning med rejäla slangar från fronten
Större huvudbromscylinder inköpt och monterad till framkretsen. Nu har framkretsen 22mm cylinder och bak 19. Inte helt optimalt kanske då man inte vill ha mer kraft i bak. Dock verkar inte bromsarna låsa ibak så vi kör sålänge.

oljor i låda och bakaxel byttes mot vår nya sponsorolja...

Vi bytte även mellanaxeln i bakaxeln då splinsen till våra nya Quick change drev inte riktigt stämde.

Lastade fredag fm och stack mot gelleråsen då man kunde hyra träningstid kl 13-18.
Vi var där 1700 och fick 20 min träning, helt perfekt att ställa in bromsarna.



Raceready inför helgen!

Det var 7 bilar anmälda i Yokohama cup och dessutom skulle vi köra tillsamans med norska GT- klassen!
Alltså bara kul bilar.


Uplinad och klar för kvalrundan!



Mycket trevliga bilar att köra med! thumbs up

Hamnade kval 11a bland 19 bilar, inte illa för att vara första racet, och hade 1:13.5 som bästa tid.
Var fortfarande inte helt nöjd med bromsarna på bilen så till racet byttes belägg i fram.



Även klassenlig vindrutestreamer monterades hastigt innan racet. Dåligt väder var på gång, kolla monlen i bakgrunden.



1 minut innan racet började det såklart att regna, men bestämde mig för att köra ändå trots slicks.
Innan jag hann ut på banan bestämde sig såklart vindrutetorkaren att ge upp, sådärja.
Då kom ösregnet.
FYFAN vad halt det var. Såklart skulle Yokohama köra 14 varv oxå. Det blev att ligga och puttra på 3:an hela racet. Fick trots det en bästa tid på 1:33.

MEN jag tog mig i mål!! Bara det en seger tycker jag.

Något slut efter 14varv i ösregn. Kolla hur blöt bilen är inuti bakom mig.



Jag fattade det inte först men sen kom en kille och sa att jag skulle ner till prisutdelningen.
Jag hade kommit 3a i min klass!
Lördagen slutade med buckla och blomma!




Söndagen började med en Warm up men jag hann bara tre varv så började motor ticka. Trodde det var en headerspackning som gett upp men det visade sig vara ett knaster som släppt på en avgasventil. Som tur var hade inte ventilen lossat så vi sparade väl ett par tusen där. Det var dock färdigkört för denna gång.
Hade denna gång kameran monterad i bilen så jag fick med lite av warm uppen på film! synd att jag inte hade kameran i på lördagen men hann inte montera den.
Det var kallt på morgonen så det var svårt att få däcken varma, tror det syns på filmen.

Håll tillgodo (mycket bra ljud tycker jag själv )

http://www.youtube.com/watch?v=QQHQ24nQKM0

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
johan@speedlab
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 218



Härligt Björne!

Du är verkligen grym på Gelleråsen!!

Kalla slicks i regn utan vindrutetorkare i sitt premiär race och nästan bli tvåa är en bragd !

Synd att motorn la ner men tur att det inte hann bli haveri.

/Johan

_________________
Johan Björkegren

www.speedlab.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Snyggt jobbat Björn!

Det viner fint i bilen! Hoppas dock att du ser lite mer (sitter lite högre) än kamerans "öga"

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45



thumbs up ser himla mysigt ut i förar sätet. Man kanske kan komma förbi på studiebesök någon dag?

Mvh Niklas

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande