Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälm vid bankörning.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
41061 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

lillmange skrev:
Någon som vet vad som gäller?
Nej, men allt som skrivits på SBF hittils säger att dagens dispenser etc gäller tom 2011, dvs Peltorkrukor är OK.
2012 däremot är ett år då man kan förvänta sig nåt annat. Om de däremellan hittar på nåt annat gällande mellanlägena (andra lassningar än "Peltor G6/G10" och FIAklassning) kan man ju aldig veta.
Men det är ju bara att plöja reglementena, officiella meddelanden samt protokoll några år bakåt . Att ringa SBF och fråga är ju också ett alternativ (men texter brukar svara lika varje gång).

HANSförberedd hjälm under vikterna (1400g alt 1500g) är ju det som är rådet idag.

2012 hoppas jag att FIA har fler än ett HNR-system i listorna, men alla som finns idag (Defnder tex) verkar använda samma fästen som HANS så en hjälm som är förberedd verkar vara vettigt val.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
lillmange
Upplands Väsby
Här sen Aug 2007
Inlägg: 23



Det lutar åt att låna en hjälm i år och handla när nya reglerna börjar bli klara.

_________________
Magnus Gröhn
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2653



Ramlade in på Plus, dom testade hjälmar för motorcyklar. jmf 2st 500:- hjälmar med en Nolan för 3500:-
Resultatet var faktiskt väldigt förvånande !

http://svtplay.se/v/1583021/plus/plus_sommar_-_del_1_av_6
Kolla gärna när sverker är hård mot Nolans representant :-)

Jag kan förstå att hojåkare köper fina hjälmar.
Men i en bil där den mest kommer skydda mot kringflygande delar och ev något burrör så är i mina ögon vikten oerhört viktigt.

Jag gick själv från en 1400g hjälm till 800g när jag övergick från klubbkörning till tävling. Skulle aldrig ta på mig en 1400g hjälm igen, den känns oerhört tung. 800g hjälmen jag använder är den svarta "RACE" hjälmen för en tusing.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 95



Kan detta vara ett alternativ till HANS för bandagspiloter?
Vi har en för ~ 2500:- avsett för Crossåkare "ADVenture" men det finns en för bil/båt, Moto R.

www.leatt-brace.com

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18 Såld
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
auditsq
Veddige
Här sen Aug 2008
Inlägg: 173



hmm ..ser riktigt intressant ut... den modellen som är gjord att passa
ihop med bälte borde vara perfekt..funkar med hjälm utan
HANS klips.. finns det nå'n i Sverige som säljer ?

_________________
Peter Börjesson
Pegasus 7+ Zetec 2.0 Dunnel option 1
Citera
Ralph
Svalöv
Här sen Jun 2004
Inlägg: 95



Re:

auditsq skrev:
hmm ..ser riktigt intressant ut... den modellen som är gjord att passa
ihop med bälte borde vara perfekt..funkar med hjälm utan
HANS klips.. finns det nå'n i Sverige som säljer ?


Vi köpte MC varianten hos "Bröderna Nilssons MC Tillbehör" i Helsingborg, 042-159511.

Svensk importör verkar vara:

Jofrab
Erik olsson
Sweden
Tel: +46 140 38 50 30
Email: eo@jofrab.se
Website: www.jofrab.se

_________________
Ralph Frisk
Cayman 718 GTS -18 Såld
Corvette C6 Z06 -07 Såld
Corvette C5 Z06 -01 Såld
Corvette C3 SB -72 Såld
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 75



Blir tokig. Peltor G6 hade ju varit det självklara valet då den verkar toklätt, men om den inte längre är godkänd ... vad väljer man då?

_________________
Robert Pettersson
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Ska åka med runt Mantorp den 15 Augusti, då det är JDM Face-off arrangerat av Supra Club Sweden.

Som sagt, jag har ingen bil själv utan ska åka med i en kompis Skyline, och vi kommer att åka under nybörjarpasset. Jag har endast en integralhjälm som alternativ om jag inte köper nytt, vilket inte känns alltför lockande med min ekonomi och att den bara ska användas mer än en gång som det ser ut nu, samtidigt vill man ju inte bli invalid om olyckan är framme...

Skulle ni använda integralhjälmen? osäker på vikt, dock. Mantorp anses ju vara en ganska säker bana och det finns ju hyfsat med avåkningszoner o dyl, och då vi åker på nybörjarpasset kommer nog risken för en kollision med annan bil att gå ner, i alla fall en kollision som slutar illa (dvs att någon eller båda hamnar av banan i en vägg).

_________________
Axel Tanner
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det händer en hel del på produktutvecklingsfronten när det gäller personlig säkerhetsutrustning. SBF ligger år efter i reglementesskrivandet. Enligt dom är detfortfarande ok att åka med SA85 hjälmar (25 år gamla).

Titta på Safety Solutions Head and Neck Restraints (Hubrid PRo), dom är överlägsna det "gamla" HANS -skyddet. Ett gammal HANS hjälper enbart vid en direkt frontsmäll, inte många smällar som är direkt framifrån på en bana...
Att tvingas använda öppen hjälm för att räddningspersonalen inte ska riskera att skada föraren under sitt arbete är också en intressant ursäkt. Kika på Eject HRS som utvecklats av Shock Doctor. Det är obligatoriskt i många racingklasser, kommer till Sverige nu och kostar inte mer än 600:-

Jag har sett hur det blir när man satsar på skitprylar, skador och följdskador. Hjälmar med nyloinredning som brinner och smälter i ansiktet...inte roligt kan jag lova.

Köp riktiga prylar, pruta inte på säkerhet...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Det kommer ett nytt HNR i FIA listan till sommaren, det är Safety Solutions lösning Hybrid PRo, som dom äntligen har släppt in.
Äntligen ett skydd som även klarar sidosmällar och dessutom inte är beroende av stolsvinkel...

Niklas Falk skrev:
lillmange skrev:
Någon som vet vad som gäller?
Nej, men allt som skrivits på SBF hittils säger att dagens dispenser etc gäller tom 2011, dvs Peltorkrukor är OK.
2012 däremot är ett år då man kan förvänta sig nåt annat. Om de däremellan hittar på nåt annat gällande mellanlägena (andra lassningar än "Peltor G6/G10" och FIAklassning) kan man ju aldig veta.
Men det är ju bara att plöja reglementena, officiella meddelanden samt protokoll några år bakåt . Att ringa SBF och fråga är ju också ett alternativ (men texter brukar svara lika varje gång).

HANSförberedd hjälm under vikterna (1400g alt 1500g) är ju det som är rådet idag.

2012 hoppas jag att FIA har fler än ett HNR-system i listorna, men alla som finns idag (Defnder tex) verkar använda samma fästen som HANS så en hjälm som är förberedd verkar vara vettigt val.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

JP Simpson skrev:
Det kommer ett nytt HNR i FIA listan till sommaren, det är Safety Solutions lösning Hybrid PRo, som dom äntligen har släppt in.
Äntligen ett skydd som även klarar sidosmällar och dessutom inte är beroende av stolsvinkel...
Låter lovande.
I år blir det att övertyga besiktnignsmännen att den Stilo SP3 som är på väg verkligen väger under 1500 med knopparna (och får användas utan krage). Om det är fler lösningar på väg känns det inte så dumt att vänta med kraglösningen tills nästa år (hoppas att jag inte kommer få anledning att sakna den under året).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
LGM
Stora Svalås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 13



Safety Solutions Head and Neck Restraints (Hubrid PRo) är intressant o kommer att bli intressant att följa upp framöver....

_________________
Lasse Mehtola
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Ralph skrev:
Kan detta vara ett alternativ till HANS för bandagspiloter?
Vi har en för ~ 2500:- avsett för Crossåkare "ADVenture" men det finns en för bil/båt, Moto R.

www.leatt-brace.com


Jag har en EVS motorcross nackkrage som jag skall testa på tävlingen på söndag.

meddelar efteråt vad besiktningsmanen säger samt hur den kändes.


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Det kommer ett nytt HNR i FIA listan till sommaren, det är Safety Solutions lösning Hybrid PRo, som dom äntligen har släppt in.
Äntligen ett skydd som även klarar sidosmällar och dessutom inte är beroende av stolsvinkel...
Låter lovande.
I år blir det att övertyga besiktnignsmännen att den Stilo SP3 som är på väg verkligen väger under 1500 med knopparna (och får användas utan krage). Om det är fler lösningar på väg känns det inte så dumt att vänta med kraglösningen tills nästa år (hoppas att jag inte kommer få anledning att sakna den under året).

Det var under 1500g med Hansknoppar det. Hela 1,4g kvar till svett
Balaklava och glasögon kan väl inte räknas med (trots att nacken ska bära dem också)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Niklas Falk skrev:
Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Det kommer ett nytt HNR i FIA listan till sommaren, det är Safety Solutions lösning Hybrid PRo, som dom äntligen har släppt in.
Äntligen ett skydd som även klarar sidosmällar och dessutom inte är beroende av stolsvinkel...
Låter lovande.
I år blir det att övertyga besiktnignsmännen att den Stilo SP3 som är på väg verkligen väger under 1500 med knopparna (och får användas utan krage). Om det är fler lösningar på väg känns det inte så dumt att vänta med kraglösningen tills nästa år (hoppas att jag inte kommer få anledning att sakna den under året).

Det var under 1500g med Hansknoppar det. Hela 1,4g kvar till svett
Balaklava och glasögon kan väl inte räknas med (trots att nacken ska bära dem också)?


Sätt på några tear offs på visiret så är det kört... Alternativt motivlacka den...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Sörpan skrev:
Sätt på några tear offs på visiret så är det kört... Alternativt motivlacka den...
Jag hade en tearoff på den först, men den fick jag ta bort

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
LAME
Nissafors
Här sen Jun 2006
Inlägg: 13



ja nu får ni inte använda den för då kanske ni svettas i den och vips så väger den över =) skämtåsodo, ska bli kul o se framöver vad som kommer att hända, alla som blir nekade/får frågan? till att anv hjälm pga vikt är mycket välkomna att höra av sig i ämnet....

_________________
Lars-Göran Mehtola
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Krav på Head and Neck Device i vilken klass?
Regelverken för säkerhet är olika beroende på bilsportgren och klass, berätta gärna vad ni skall köra/tävla i så blir det lättare att undvika missförstånd.


lillmange skrev:
Jag var på Realcar i Fredags och provade hjälmar.
Killen i butiken sa till mig att det kommer vara krav på HANS from. 2010.
Jag har kollat på sbf och jag kan bara hitta att det är tillåtet att ha HANS from 2009 men inte att det ska vara krav from 2010.

Någon som vet vad som gäller?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Re:

JP Simpson skrev:
Krav på Head and Neck Device i vilken klass?
Regelverken för säkerhet är olika beroende på bilsportgren och klass, berätta gärna vad ni skall köra/tävla i så blir det lättare att undvika missförstånd.


lillmange skrev:
Jag var på Realcar i Fredags och provade hjälmar.
Killen i butiken sa till mig att det kommer vara krav på HANS from. 2010.
Jag har kollat på sbf och jag kan bara hitta att det är tillåtet att ha HANS from 2009 men inte att det ska vara krav from 2010.

Någon som vet vad som gäller?


Vad jag vet så är det HANS krav i alla SM klasser i bilsport from 2010 så jag var tvungen att köpa för isen i vintras.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Niklas Sandström skrev:
Vad jag vet så är det HANS krav i alla SM klasser i bilsport from 2010 så jag var tvungen att köpa för isen i vintras.
Jo, det går ju att läsa sig till:
http://www.sbf.se/2009/11/10/personlig-sakerhetsutrustning/
http://www.sbf.se/2009/11/10/hans-ett-maste-i-sm-sammanhang/
Men vilka klasser som har kravet från 2011-01-01 är ju en fråga (RM behöver det ju tex inte iår).
Undrar om Klubbtävlingar och Sportvagnsklasserna hamnar bland "resten" som vid införandet av SBF-Kat, då borde det bli HNRS 2012 eller nåt.

En gammal nyhet som fortfarande gäller http://nt.sbf.se/artikel/3069 (sammanställer lite om vikterna)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



HNRS krav

Det är inte krav i alla bilsportklasser för SM-status, till och med där finns det undantag. Så HNRS är inte kopplat till om man kör SM eller ej. Kan faktiskt inte hitta någon logisk koppling alls till varför vissa klasser skall ha det och andra inte. Det gäller nog bara att kolla upp regelverket noga för sin egen klass.

2012 verkar det dock som de flesta klasser har det som obligatoriskt. Hoppas verkligen man öppnar upp för andra lösningar än enbart sk HANS-skydd.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälm vid bankörning.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
41061 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande