Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Framvagn. A- arm, til Volvo PV.
5135 besök totalt
pv444
Trondheim Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 10


Trådstartare
Hei
Jeg har bestemt meg for å skjære bort 140- forstillingen og rammevanger og sette inn en bedre med tannstang. Skal bygge nytt golv og rammevanger, så det skal gå bra å tilpasse nye rammevanger og ny torpedovegg osv som "bygger" inn den nye forstillingen (framvagn)

Jeg lurer litt på Ascona B forstilling, men jeg er usikker..

Har noen der ute noen gode råd om hva jeg bor velge? Bilen bygges for banekjoring, enmannsbil, setter inn kun 1 stol og balanserer opp bilen etter det. Tilbakeflyttet motor, batteri og tank lavt foran bakaksel

Håper å kunne havne under 800kg ferdig uten forer.

Forslag? Skjermene på PVn begrenser plassen for fjærbein..

_________________
Bernt Eriksen
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Ska finnas en tråd om 140 eller om det är pv framvagn här på rejsa. Står lite skoj info där, dom är ganska så understyrda från fabrik. och fjäder och dämpare har ingen kontakt med chassit, utan det sitter bara i övre och undre länkarm. Borde ge minst sagt skumma vägegenskaper?

Jag har en bild här som en kille på savarturbo byggt på en PV, tror han finns här på rejsa med.



Hur bra det fungerar kan dock inte jag säga, men ser ju bättre ut än standard. Då är länkarmarna vinklade så bilen har positiv camber redan stillastående. Vid infjädring/krängning blir det ännu mera pos. camber. Nån som sa understyrt?

Länk till hans byggtråd på savar: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8286&postdays=0&pos . . . .

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Annars är det ju inte helt ovanligt att montera 140-framvagn på PV.
Man får kapa ut rambenen och bygga om lite men det går ganska bra.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
pv444
Trondheim Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 10


Trådstartare
Hei
Takk for svar.
Jeg har montert 140 forstilling på pvn. Senket rammevangene 7,5 cm over, så den har ganske vannrette undre a-armer nå. Problemet er at ved inn- ut fjæring ser jeg at forstillingen er mildt sagt uegnet..
Monterte snekke og hjelpesnekke, og alt er som på 140, untatt akselavstand. jeg bygger ikke videre på denne forstillingen, så jeg skjærer det bort. Veldig vanskelig å finne en tannstang som er smal nok, og den vil havne veldig langt fram, kanskje 20 cm foran forstillingsbjelken. Tror det blir mye jobb og lite bra resultat..

Soker info om hvor jeg kan finne en bedre- god forstilling for å bygge inn i bilen. Mere moderne- bedre :-)
Jeg klarer ikke å finne andre alternativ enn Opel Ascona b - kadett c. Det kan godt hende jeg havner på ascona b.

Har noen av dere noen forslag til ok forstilling, er det supert! Jeg står fritt til å bygge nye ramtassar - rorforsterkning osv.

_________________
Bernt Eriksen
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
pv444
Trondheim Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 10


Trådstartare
Beklager.

_________________
Bernt Eriksen
Citera
pv444
Trondheim Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 10


Trådstartare
Hei. Takk for svar!
Har lest igjennom trådene som du ga link til, og de som ble linket videre der.
Lærte mye, veldig verdifull info.

Så, jeg forkaster planene om å skjære bort 140- forstillingen, men prover å modifisere etter råd og vink..
Planen er:
Skal sette karosseriet i "ride hight" og sveise det fast med distanser mot en kraftig ramme for å fiksere karrosseri helt rundt, i vater. Lage braketter og opplagring for å måle vridstyvhet. Måle for kapping av golv, etter utmontering av ruter, måle etterhvert som jeg bygger opp chassiet og forsterker.
Skjære ut golv.
Erstatte golv med en aluminiumsplate 3-4 mm som lager bunn, flatt golv, legger 4-kant ror på alu-plate som tilslutt boltes og limes. venturi og detaljer må jeg lese meg litt opp på forst. Har bestilt alle bokene fra hemipanter..
Montere bakaksel (1031) i 4-link og lavt panhardstag, ordne innfestning til coilover, starter med
nye 4-kant ror i 4-link innfestning og fram.
Ror-forsterke med velteboyle 45x2,5 og resterende ror 40x2. Hvor langt mot ror-chassi det går, får jeg se etterhvert.
Lage rammevangene fram så nedre a- arm blir horisontal. Korte inn nedre a- arm til 65% forhold ovre- undre.
Flytte ned ovre a- arm til riktig camberkompensasjon, modifisere og montere coilover.
Lete opp en tannstang med riktig bredde, forsoke å montere den til mot null bumpsteer.

Planane er rimelig klare, arbeidsplan/ rekkefolge må jeg planlegge litt mere.

Ser utfordringen og muligheten i 140 forstillingen nå, så det får briste eller bære.. Brister det, blir det fram med kappskiva, men den tid, den sorg.. :-)

Takk for lærerikt forum, mye spisskompetanse her. Takk for svar. Legger opp en byggetråd når jeg klarer å lære å laste opp bilder :-)

_________________
Bernt Eriksen
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Framvagn. A- arm, til Volvo PV.
5135 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande