Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Sätta tider på ringen
1, 2   >>
17621 besök totalt
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Inför förra veckans besök på ringen hade jag 2 målsättningar :

- Köra tiergarten bättre, gärna stumt
- Köra Fuchsröre stumt

Trots sämre grepp i nya däck räknade jag med att komma ned på tider runt 9 minuter som första gången. Jag körde stumt i de båda efter några varv men samtidigt fick jag dra ned på tackten in de långsamma partierna pga däcken (nya istället för max slitna), tiderna låg nu runt 9.16 -- 9.24 trots att jag körde de snabba partierna bättre.

En del var nog att jag hade en riktigt perfekt tidsmätare, en Performance box för 495€, men när jag tittade på loggarna och började jämföra med liknande bilar (dock mycket bättre/erfarnare förare, se tabell) så hittade jag var tiden blev liggande. De körde de långsamma och medellsnabba partierna bättre, jag eller snarare blien var snabbare på de snabba partierna.

Började jag fråga mig vad som var viktigt, jag gjorde ett par enkla beräkningar, resultatet förvånde mig en hel del. Det är över 4 ggr viktigare att hålla 10km/h mer vid 100 än vid 200 ,se tabellen (det är diffen mellan tiderna tex 80-100 och 180-200 som man skall räkna med). Jag beräknade också vad en tajtare linge ger på NS, ca 0,3 sek per 10 meter.



På loggarna nedan ser man hur den jämförbara Minin från Erik Jirhall är klart långsammare på snabba partier men vinner tillbaks det i en del medel och långsamma kurvor, han kör dessutom 100m tajtare BTG än jag thumbs up . Gaute i Swift är ännu mer extrem, här är de medelsnabba böjarna mycket snabbare,hans spår är dock endast marginellt kortare.

Loggar för Bridge till Andenauer Forst, Eriks Mini 9.19,6 den röda överst, Gautes Swift 8.50,1 den röda därunder, jag alltid grön (givet, som nybörjare ) 9.22,2:



Loggar för Adenauer Forst till Karusellen, Erik den röda överst, Gaute den röda därunder:



Loggar för Karusell till Gantry, Erik den röda överst, Gaute den röda därunder, hör ser man även hur Erik ligger ca 80-100 m före med böjarna=kört kortare linje:



På det varv som jag körde som 4e totalt var min attack från de bättre däcken gången inanna där men det var ett dåligt varv utan flyt och missade apexar pga nytt gummi, trots det snabbare på 9.16,9 och närmare Guate i många långsammare böjar enligt loggen:






Så det är bara att tänka om, det gäller att köra de långsamma till medelsnabba partierna bra, stumt i Schwedenkreuz och Fuchröre är bra att ha vid ölen på Pistenklause men gör inte mycket för BTG tiden.

PS Jag hoppas jag inte dragit fel slutsatser nu, experterna får väl kommentera DS

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Att köra snålt kan ge en hel del bättre tider trots att man kör långsammare.

Jag hade 2 varv från kinnekulle som bara är 2 km lång & det snabbaste varvet var 0,3 sec
snabbare än det näst snabbaste. Ändå åkte jag långsammare nästan över allt på det snabba varvet.

Jag jämnförde sedan körd sträcka & hade kört 31m kortare på det snabba varvet med min medelhastighet
på banan så motsvarade det ca 1 sec.

Tänk då på ringen som är 10 ggr längre det gör en hel del

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Björn super kul att du tar dig tid och visar lite logg och slutsatser thumbs up Skulle gilla läget om man fick förmånen att träffa dig personligen över en öl på ringen Härligt och upplyftande med människor som har lite av samma intresse
thumbs up

Jag har ca 390 varv på ringen totalt. Kommenterar gärna lite senare, ska ut och bada nu
Hög Vmin genom alla ringens svängar är givetvis viktigt för totalen, det är ju så många svängar. Om man dessutom kör fort på de fyra eller fem(fulla varv) fullfartspartierna är det extra bra. Dessutom extra bra i baren


Kort och tajt, det gillar vi Ballongspår kör jag endast med bilar som inte tillåter kort spår. Eller om det regnar hårt. Swiften tillåter inte tajt kort spår i sprutregn, annars går det ganska bra i torrt. Förutom i AF samt Werscheifen tycker jag. Jag älskar regnet och att köra i det på ringen.
Körde senast 10.14min BTG i totalt sprutregn med vindrutetorkarna på max med Swiften(130hk). Tror det är motsvarande bra tid i vått(regn) som mitt 8.50min BTG varv i torrt med samma bil.

Längtar efter mer regn körning, det är en verklig utmaning och dessutom så extremt kul.
Här är lite mer info från regnkörningen på sid 5 samt 6. http://www.autolife.se/page/26275/?MessageStart=51

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Intressant det här med kortare spår vs ballongspår på Ringen men att det även kan göra stor skillnad på en så kort bana som Kinnekulle thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Björn! Härligt att du lägger ner så mycket tid på analys! Jag och Gaute pratade gott om ditt engagemang när vi var på badet

om jag får din mailadress kan du få ett riktigt bra Excelark som Dr Eick har skapat. Jag har lagt in massor av tider i massor av bilar på de 76 partierna enligt "Ring Charts". Kul och intressant!

Kollade lite data på din bil, enligt AMS väger den 1964 kg, har 207 hk/435 i vrid. 0-100 på 9,2 och toppfart på 229.

Hmm...chassiet på XF ska ju vara riktigt bra...så frågan är vad bilen egentligen är kapabel till? Gissningsvis strax under 9 min fullvarv, dvs ca 8,40 BTG. Finns det några siffror kring hur fort den går på Ringen?

Härligt att se att du har högre fart i Rävgrytet än över SX! I och med att du kört fort över de partierna gäller nog det klassiska ticket för mer fart, dvs bromsa mindre.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Mycket intressant läsning/analys!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Den erfarenheten jag har av lite tightare spår är att det oftast går att åka lika fort (samma hastighet). Anledningen är att på en gatbilsträff och på typ ringen utnyttjar få hela banan så det ligger grus och gummirester där som gör att det blir lite halt. Oftast får man åka lite innanför idealspåret för att få grepp. Sen förlorar man givetvis väg om man ligger och åker längre väg än man måste.

Typiska ställen är Kinnekulle ut ur kvarnkurvan där tjänar man massor med väg om man håller sig kvar i innerkant och de med riktigt snabba bilar slipper tappa fästet på slutet över det lilla krönet. Lika så under bron på "rakan" att släppa lite före istället för att drifta ut hela banbredden som dessutom är feldoserad på högersidan efter kurvan spar massor in i kvarnkurvan då bilen är i balans och man kan bromsa sent och långt in i kvarnkurvan.
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
@PeterF, mailadressen har du nu, kul med mer info. Re XF, stämmer bra, chassiet är mycket neutralt och snällt och motor/låda gör att man kan koncentrera sig på körningen, hjälper när det går på fyrhjulsdrift i vänstern efter att ha tagit fx stumt . Jag känner inte till några siffror för XF 2.7D på ringen, kanske åker förbi Jaguar nästa gång och frågar Schuhbauer vad de kört på industripoolen. Sabine körde samma motor/låda i en äldre variant av chassiet (S-type 2.7D, haft en sån) på 9.12 BTG för ett Topgear test men det var med 225/55 17 och XFen är klart vidareutvecklad=bättre i chassiet dessutom har den 245/40 19.

@Göte, gärna en öl på pisten vore kul och få lära sig några knep, speciellt med de knepiga offcamber halvböjarna (inte de på bolaget de grejar jag ). Det är ganska "straight forward" att hitta gränsen i de tajtare böjarna (hohenrain, aremberg, bergwerk osv) men j-ligt svårt att våga gå till gränsen i 45° böjar typ hatztenbachbogen, metzgesfeld, spiegelkurve osv, psyket blockar där mer än fysiken på nåt sätt. Man får väl tassa fram till gränsen varv efter varv .

Re tajtare spår, Erik tjänar 3 sekunder på sitt spår vs mitt klassiska scuderia hanseat, dags att lära sig tajta till succesivt .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Hej Björn,

har följt dina inlägg om dina eskapader med nöje och intresse, som Gaute påpekat så är det kul med individer som brinner lite extra och går steget längre i sina förberedelser och sina rapporter. En öl eller två i Nürburg/Adenau med tillhörande diskussion tackar jag med andra ord inte nej till! Med det sagt så har jag lite funderingar kring dina funderingar!

I första bilden har du en uppställning över tidstapp visavi hastighetsskillnad vid olika hastigheter om jag förstått det hela rätt och likaså en uppgift om en tidsvinst á 0,3 sek/10 m vid "tajtare spår". För att börja med det "tajtare spåret" så faller det på sin egen orimlighet, 0,3 sek/10m skulle ge att man tjänar ca 10 min och 18 sek på ett tajtare spår PER VARV! Med andra ord är man i mål ca 1,5 minut innan man startar, antar att det blivit fel på enheterna där?

Angående tidstappet visavi hastighetsskillnad vid olika hastigheter tvivlar jag inte på att du räknat rätt, men håller inte med om slutsatserna. Självfallet är det så att 10 km/h skillnad vid 100 väger tyngre än vid 200. Tillkommer gör dock tiden man drar nytta av skillnaden! Exempelvis kan sägas att en 10 km/h högre fart vid exempelvis punkt 10 i Hatzenbach (låg fart, ca 100 km/h) inte ger lika mycket som 10 km/h högre fart vid punkt 16 i Flugplatz (högre fart, ca 150 km/h) eftersom dels den tid du tillbringar vid den lägre farten är liten samt att eventuell tidsfördel snabbt raderas då nästa bromspunkt kommer tätt inpå, ca 100 m. Jfr med punkt 16 i Flugplatz där du tar med dig fördelen med den högre farten i ca 1 km ner till Schwedenkreuz!

Sålunda spelar andra faktorer större roll på Ringen än rent statiskt matematiska. T.ex. ger ett tajt spår i Hatzenbach fördelar eftersom man därmed kör en kortare väg med försumbart lägre (eller t.o.m. högre!) hastighet medan det kan ge nackdelar i exempelvis Fuchsröhre då det troligtvis har lett till en lägre hastighet i Aremberg och där man får dras med den lägre farten i ca 900 m innan nästa broms! Möjligheterna beror dock till stor del på bilen också så en allmän slutsats är hur eller hur svår att dra. Ju mer oextrem och standardbetonad bilen är, desto mindre ger det tajtare spåret. Med en chassikompetent och motorstarkbil á la GT3/CSL & Co kan ett mer V-liknande spår in i och ut ur kurvan med fördel utnyttjas, varken Clio Sport eller Jaguar XF räknar jag dock till denna kategori så där kan med fördel ett mer ballongbetonat spår väljas.

Generellt skulle jag dock vilja hävda att receptet för snabba tider på Ringen lyder så in utav helvete förbannat mycket gas och djävulskt lite broms, spårvalet är av sekundär vikt. Allt annat är bullshit. Med detta recept kommer man säkerligen inom en marginal på 5% av bilens kapacitet. Ska man sedan börja plocka av den marginalen krävs dock andra doningar, men dels är vi då inne på finlir á la proffs med enorm erfarenhet av Ringen samt att risken för att man sätter åtminstone ett hjulpar utanför det svarta ökar kraftigt. Ett exempel är t.ex. Hatzenbachbogen där en optimal genomkörning oftast innebär noll broms innan, OAVSETT bil, följt av (för) tidig turn-in med för lite rattutslag för att kunna klara kurvan. Styrutslaget ökas sedan i andra halvan av kurvan efter apex där svackan med tillhörande ökade tryck på bilen kan utnyttjas till att överföra mer laterala g-krafter. Självfallet ska vänster hjulpar smattra på cobblestones i utgången, märk väl pga fart inte pga fel spårval! Denna typ av övningar lämnar jag dock med glädje och viss tacksamhet till de som vill kalla sig proffs!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Hej Christian,

kul att komma i dialog, har sett dina fina analyser på Performance/Driftbox delen. Här lite reflektioner:

Kortare spår:
Stämmer nog som jag skriver i tabellen, du missuppfattar nog. Med 10m tajtare spår menas 10 meter kortare väg runt hela BTG spåret (därför utgår jag från medelhastigheten på varvet). Erik kör totalt ca 100m kortare=3 sek total vinst och Göte ca 30 meter, dvs hann vinner ca 1 sek gentemot mig på varvet.

Fortare vid låg eller hög hastighet:
Givetvis måste man ta med distansen som hastighetskillnaden föreligger, jag gjorde beräkningen för 1km bara för att göra det enkelt. Om hastighetskillnaden är över 100m så vinner du givetvis 1/10 del av tidsdiffen osv. Sen får man ju höfta medelhastighetskillnaden över ett parti, zoomar man i Toolboxen är det inte så svårt att gissa. Dessutom ska man inte överdriva räknandet, men det är bra att ha koll på storleksordningarna.

Grejen är den, vid ca 100km/h så vinner Göte 3ggr mer på att han har i medel 15 km/h mer fart i och efter Hatzenbachbogen över 300m än jag får tillbaks för att jag kör i medel 15km/h snabbare än Göte över 450 meter inför Schwedenkreuz vänstern, netto vinner han 2,1 s på mig och jag vinner bara tillbaks 0,7 s .

Jag började göra denna enkla tabell eftersom jag såg att jag hade ungefär samma skillnad till det bättre på ett visst parti där det gick fort som Göte hade bättre där det gick sakta, ändå var han klart snabbare. Sen räknar jag inte igenom varvet lika lite som nån annan, jag ville vara förstå principiellt vad som gällde.

Givet bromsa mindre är alltid bra speciellt i partier där man tar med vinsten länge (flugplatz, mutkurve) men stumt i Hatzenbackbogen är effektivt (inte för att jag tänker pröva det så där rakt på nästa gång ) eftersom du kan utnyttja det i 350 meter innan bromsningen för Hatzenbach, motsvarar 1400 meter samma hastighetsöverskott i tex Schwedenkreuz.

Stumt i Fuchsröre är ju ballt men du kan bara utnyttja det i 2-300 meter, sen blir min vänster så orolig så jag kör resten av Adenauer Forst som en som just gjort i brallorna (i alla fall på logg varvet, kommer givetvis bli bättre när man vant sig, och kul är det, så jag kommer nog fortsätta att hålla stumt där ).

Att inte bromsa i Mutkurve är en "no brainer" bara att min lilla inte har fattat det än .

Kul med dina erfarenheter standard-däck/chassi mot R-däck/banchassie, jag undrade just vad det innebär för ett tajtare spår, jag hade gissat nåt ditåt.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413



Keep it up!

_________________
Johan Bergin
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Christian Eick skrev:
Generellt skulle jag dock vilja hävda att receptet för snabba tider på Ringen lyder så in utav helvete förbannat mycket gas och djävulskt lite broms, spårvalet är av sekundär vikt.


Håller verkligen med dig. Ju fler loggar man läser detso mer stämmer det...

Fredrik B är ju skön, han bad mig kolla på hans 8.04 logg. Jag gjorde det och man kunde ju direkt se att han bromsade för mycket. Så jag sa åt honom att bromsa mindre helt enkelt. Han kapade ca 15 sek direkt, och körde nu 7.49.80. Han bromsar dock fortfarande för mycket, vilket jag sa åt honom efter att kollat på 7.49.80 loggen. Ok sa han, jag bromsar ännu mindre nästa gång

För övrigt gäller detsamma mig också...dvs jag bromsar allldeles för mycket...och har inte stumt i Rävgrytet
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Peter,

i en mening så säger du egentligen allt:

Citat:
Ju fler loggar man läser detso mer stämmer det...


Via loggarna kan man äntligen disskutera efteråt på ett bra sätt. För de som inte gjort det, skaffa eller låna en Performancebox eller liknande, du kör i 10 minuter men kan lära dig och njuta av varven i dagar och veckor efteråt (programvaran för utvärdering är gratis och jämförelse loggar finns här på rejsa).

I alla fall min mening, det var det första extra jag köpte till bilen efter min 15€ "bucket seat cheat" investering :


_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Som sagt jag har ju alltid hävdat att mera gas och mindre broms är ett väldigt enkelt och fint men dock så underskattat recept för fart på ringen. Som jag oxå alltid hävdat stämmer inte den gammla slagdängan...håller man bara spåret kommer farten thumbs down Jag menar vilket spår, vilken fart, det är högst individuellt vilken fart man vågar ta med sig oavsett om man nu i teorin skulle åka nåt så kallat enligt skolboken idealt spår. Gennerelt är där allt för mycket focus på punkter och helt löjeväckande blir det enligt min mening när man är inne på typen av instruktioner......sväng ner i karusselen med trädet där i sikte och när höstssolen står lågt och vinden kommer från väst ha gärna lilla grenen som skjuter ut från trädet i sikte istället osv, osv. Dock syns bara den lilla grenen när höstlöven faller och klockan är typ 9 i Japan Där gammla banskarven möter nya ska ena hjulet vara i luften och de tre andra i backen... dock med lite gräsrötter mellan vänstra framhjulet om solen står högt vill säga, endast under sommaren....då men bara då är det rätt liksom Eller typen..bromsa när du ser ugglan som alltid sitter i trädet vid Aremberg..eller vid stenbeläggningen där maskrosorna växer i maj, just vid skarven i banan uppe vid kobbelstenen osv

Nåväl jag har hört så mycket nonsens att jag bara slår dövörat till, men roligt är det och i slutändan är det kanske detta som gör det så speciellt med ringen. Sånt här trams hör man liksom inte annorstädes utan endast på banornas bana...där man skiljer pojkar från männ

Men faktum är att det är många förstagångrare som kanske råkar i klon på någon gammal avdankad historie berättare som körde fort när det begav sig 1962 i en bubbla. Döm om min förvåning när man hör folk som sitter på med en själv som då åkt med den gubben(eller annan historie berättare) och de kommenterar min körning likt ovan . Särskilt kul är det ju när de själva åker runt på kanske 12minuter eller nåt och menar att de tycker jag kör konstigt och fel, för de åkte minnsan med en kille som nämnde detta med trädet och höstlöven när morgonen gryr i Japan, och att man då måste åka på ett visst sätt.

Inte tänkte han på att det kan väl skilja hur man åker, dels beroende på erfarenhet men oxå beroende på följande, biltyp samt drivning, grepp, downforce, men framför allt fart! Bara för att ta ett exemple, finns många fler liknande ju..I Extremhög fart med gatbilar utan slicks och downforce genom t e x Lauda links är det ju rent livsfarligt att byta riktning på bilen just efter man kommit igenom lauda links för att lägga sig längst till vänster efter bankanten inför Bergwerk(som allehanda kurser likt t e x Scuderia Hanseat gör gällande är det rätta). Jag menar bara för att någon sagt att man ska ligga så inför Bergwerk skulle jag aldrig, aldrig komma på tanken att försöka bryta över bilen i 200+GPS km/h längst till vänster här just efter Lauda links..no way..det är farligt, det är sådant man kan känna av liksom, tolka in! Inte farligt i 170 kanske...men väldigt farligt i väldigt hög fart om man dessutom vill bromsa sig sent in i Bergwerk. Nåväl jag ligger kvar höger ur lauda för där går det fort igenom och håller kvar bilen höger hela vägen in till Bergwerk jag kan köra mot punkten där i Bergwerk rakt på ändå om jag vill. Försöka bryta över bilen där i väldigt hög fart och bromsa hårt in i Bergwerk, ja då begraver man bilen för gott skulle jag säga. Många gör just såhär och får då en väldig obalans i bilen då de bryter över den...för de vill ju längst ut till vänstra bankanten för någon sagt åt dem det. I paniken känner de hur det går för fort, bilen voblar till och de bromsar allt för hårt i detta ögonblick..godnatt. Slicks och downforce är en annan sak, särskilt med lite vikt i bilen. Men riktigt snabba gatbilar som dessutom skjuter på med en del vikt går åt här. Håll kvar höger om man är en sådan person som strävar efter att hålla stumt igenom Lauda i effektbilar.

Föjler upp med lite mjukporr från Laudalinks.




Nä bevare mig väl dessa förlorade själar som livet ut kör efter dessa gammal sägner, men faktum är att det finns många. De är ofta inte så villiga att tro på sig själv, prova sig fram, testa en logger eller för den delen tolka av bilens signaler, vad tillåter mig denna bil på denna bana osv. Ähh jag testar att svänga in lite tidigare och ser om min Vmax därefter försämmras eller inte. Ja mer sådant och mindre leva livet på ringen efter en gammal punkt eller sägen som för övrigt är för en bil från 1960 talet..eller var det kanske för en MC Nåväl var jag ens on topic med detta, ville bara säga det är kul med sådana som provar sig fram, provar olika grejer. Istället för att köra efter hur någon sade till dem att köra, än värre denna någon kanske själv hade 0 erfarenhet av ringen men upprepade vad han hört i sin tur och så går det vidare. Sväng och bromsa när ugglan säger ho,ho oavsett om du åker F1 eller en lada, du måste köra såhär thumbs down

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Härlig inställning och härlig "bucket seat".

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
@Göte,

givet när man har kört en del bana och börjat lära sig ringen är det ju dags att köra sitt eget spår mer och mer, jag kan dock intyga att det hjälpte mig att starta med en guide för att nu börja slöjda så smått på mitt eget spår thumbs up . Nu slutar jag att titta efter Ugglorna .

@Erik B, ja vad gör man, inte läge att börja skruva i firmabilen , dessutom funkar det över förväntan.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Göte, kan du inte bara svänga in tidigare i Lauda så att du landar utefter vänter bankant? Nu ser det på grafen ut som att du svänger in så att du hamnar utmed högerbankant?

Jag svänger medvetet rakt in i häcken och hamnar därmed utmed vänsterkanten (iofs i en helt annan hastighet men ändå) och får då färre grader att svänga runt borta i Bergwerk.
om det är "rätt" eller ej vet jag inte men det känns bra.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



@ björn, det var givetvis ingen kritik mot någon alls detta svammel från mig, bara några ord för eftertanke rent generellt. Visst har alla sina första varv någon gång och då kan trädet och ugglan samt banskarven var ok, därefter kommer ju de flesta vidare givetvis. Dock stannar många kvar och det skrämmer en, att se många erfarna lägga all tilltro till andras ord och de glömmer liksom på så sätt bort att utforska och pröva, tänka själv...kolla vad loggen säger istället för att ge all tilltro den den där gammla dängan från förr osv.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BTG skrev:
Göte, kan du inte bara svänga in tidigare i Lauda så att du landar utefter vänter bankant? Nu ser det på grafen ut som att du svänger in så att du hamnar utmed högerbankant?

Jag svänger medvetet rakt in i häcken och hamnar därmed utmed vänsterkanten (iofs i en helt annan hastighet men ändå) och får då färre grader att svänga runt borta i Bergwerk.
om det är "rätt" eller ej vet jag inte men det känns bra.


Ja det går nog inte att jämföra sånt här på internet såklart. Givetvis är det farten som skapar fysik i bilen och går det fort med effekt bilar trycks man ut höger i det man går igenom väldigt fort vill säga.(givetvis beroende av grepp/däck/ slicks/gatdäck samt biltyp och downforce så beter sig bilar ju högst olika, likt förare oxå beter sig olika.. men framför allt spelar farten in)

Håller du stumt igenom Lauda och du inte trycks ut höger, långt ut mot bankanten högersida.. just efter du gått igenom går det inte tillräckligt fort helt enkelt just igenom. Det är bara att köra en 130hk Suzuki Swift för att känna på känslan jag beskriver. Kör den i sprutregn!! När du sedan kommer till Ice kurve inför Planzgarthen 1 finns ju en läskigt offcamber vänster ner backen innan lilla hoppet. Stå på fullt..stum pedal i Swiften när det sprutregnar max och bilen skjuter sig genom svängen med max understyrning rakt fram och går närstan av banan ner denna backe..det är precis på håret att man inte åker av.(har provat och det går att ta sig igenom ) Den plogar liksom på rakt fram och i det man nästan åker av så är man igenom Fort går det. Därefter kör nästa varv lite långsammare i samma parti så håller sig bilen på banan och den håller inte på att åka av, utan den styr runt och igenom. Det är samma i torrt, det blir skillnad när farten är högre.(för att ge ett ex)

Detsamma ex kan ges i SwedenX vänstern, kommer man extremt fort igenom här är det ju mer naturligt att ta en tajt turn in i Aremberg. För om inte kommer ju samma sak på tal igen likt inför Bergwerk. Man kommer liksom extremfort igenom SX vänstern och det känns då extremt onödigt att tvinga bort bilen långt ut vänster till punkten i Aremberg, särskilt om man vill bromsa sig hårt in i Aremberg. Det blir väl mycket onödig obalans i bilen om du ska tvinga över den dit. Likaså här spelar farten en absolut avgörande roll. Känner man inte problemet så kör man med all säkerhet inte tillräckligt fort igenom. Fysiken gör sig först påmind när farten är snäppet högre. Nåväl alla kör olika men väljer man att ta med sig den fart här är det viktigt att inte sätta rörelse i bilen. Väljer man att gå långsammare in, visst en anna grej inte samma fysik i bilen.

Nåväl jag har inga absoluta jätteproblem med detta då jag kör aningens för sakta igenom dessa partier, men jag väljer ändå att korta ner banan på dessa två platser likt beskrivet. Om än att det hänt att jag kommit extremt fort igenom dessa partier i mitt eget tycke särskilt när jag har en tendens att ibland bromsa sent in mot bregwerk eller Aremberg(hålla hög fart in mot bergwerk , Aremberg) och att jag då låter bli att sätta obalans i bilen genom att börja byta riktning på den i dessa kritiska partier. Det är rent farligt, men farten är det som avgör eller bilen/vikt och vilket marktryck/grepp som tillåts ju.

Samma I rävgrytet, när man väl ökar farten och kör fort skjuter fysiken på med en annan kraft som man blir varse med buller och bång hur extremt viktigt det är att inte sätta minsta rörelse i bilen när denna kraft skjuter på.(denna kraft gör sig icke påmind alls i lite lägre farter skulle jag säga) Jag upplever att gränsen är hårfin där det börjar kännas. I rävgrytet är den plats jag upplever det mest då jag logga 244 GPS km/h där nere.

och med endast en orginal CSL med 360hk kan man själv räkna ut hur länge man håller stumt ner där då för att nå denna Vmax, man är bra långt längre nere i hålet än om en effektstarkare bil loggar samma fart. Den effektstarkare bilen har det inte lika finkänsligt p g a att han med samma loggade fart befinner sig längre ifrån kompen med den samma fart, därav inte lika kritikt. Här nere i compen trycks man rätt ut mot Armco räcker då man går igenom i dessa farter och kanske är gränsen hårfin just hur mycket fortare en orginal CSL går igenom här med dess vägrepp, downforce etc. Jag har fått släpp upp backen här i dessa farter då jag går igenom compen så rakt spår som bara tillåts för att ta med mig så mycket fart jag kan, liksaså RG med Loaded. Han ritade dock två långa spår up hela backen efter kompen och det var väl hyggligt nära gränsen kanske och han loggar ca samma fart som jag med ca, 500+hk i Loaded CSL. Så med säkerhet gick han långsammare igenom kompen och p g a dess kassa eftermarknas chassie gick det så på tvären ändå. Andra bilar beroende på klarar kanske mer igenom?

Farten bestämmer likom vad som är möjligt och om det ska gå fort med effektbilar igenom Lauda eller andra ställen, då bör det ju vara ett så rakt spår igenom som bara är möjligt, med andra ord trycker man ut bilen så långt ut till höger ban kant som man bara vågar just i det man går igenom. Om man dessutom vill hålla gas länge efter man kommit igenom finns ingen anledning att trycka över bilen till vänster. Typ sätta upp den inför bergerk, det kan ställer till det. Klart går man igenom lite långsammare och inte kör så fort in mot Bergwerk sätter man inte bilen i obalans genom att byta riktning på den och sätta den direkt mot vänsterkanten i det man gått igenom Lauda.

Just my to cents Känns det rätt är det rätt , inte alltid dock, därför är logger så bra den är liksom inte så påverkad av känslor som vi mäniskor är.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja det går nog inte att jämföra sånt här på internet såklart.

Nope, men kul är det.

Göte RS6 Sjögren skrev:
men framför allt spelar farten in
Håller du stumt igenom Lauda och du inte trycks ut höger, långt ut mot bankanten högersida.. just efter du gått igenom går det inte tillräckligt fort helt enkelt just igenom.

Lite trycks jag ut men inte dramatiskt, just därför att det skulle kunna gå fortare. Men för det krävs kirurgiska ingrepp i motorn. Jag har (såklart) fullt sedan innan apex i Ex-Muhle.

Göte RS6 Sjögren skrev:
då jag kör aningens för sakta igenom dessa partier

Ja, dessa partier finns det tyvärr gott om även för mig.

Göte RS6 Sjögren skrev:
Samma I rävgrytet, när man väl ökar farten och kör fort skjuter fysiken på med en annan kraft som man blir varse med buller och bång hur extremt viktigt det är att inte sätta minsta rörelse i bilen när denna kraft skjuter på.(denna kraft gör sig icke påmind alls i lite lägre farter skulle jag säga) Jag upplever att gränsen är hårfin där det börjar kännas. I rävgrytet är den plats jag upplever det mest då jag logga 244 GPS km/h där nere.

Så är det nog. Jag fick ett par riktigt njutningsfulla varv med Patrik för några veckor sedan och då kan jag se att det i en snabb bil går så fort att det blir svårt att line:a upp bilen för att kunna åka fullt (om just nu full-åkande för sakens skull är ett mål vilket jag anser tveksamt)
I min egen bil går det utan bekymmer att hålla fullt. (Jag ligger kvar 20-30 meter utmed högerbankant efter att curbsen slutat och får på så vis en rak linje förbi "knät" i kompen.) Men i en snabbare bil blir det antagligen för många meter att flytta i sidled särskilt som bilen hoppar till på vägen ner på flera ställen.

Göte RS6 Sjögren skrev:
Känns det rätt är det rätt , inte alltid dock, därför är logger så bra den är liksom inte så påverkad av känslor som vi mäniskor är.

Jepp. Nästa år skall jag försöka logga ett rent varv så att jag kan hitta de största förbättringsmöjligheterna. Dr Eick kommer förhoppningsvis vara behjälplig, både framför datorn men också i högerstolen? )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Visst ska man ta med sig fart så mycket det går, men det finns tillfällen när man tjänar tid på att ta det lugnare (d.v.s lägre fart) genom en kurva eller ett parti. Det är ju sådant loggar är bra för.
Exempelvis så ligger jag 15-20km/h i torparn mer än thomé, men har ändå samma Vmax nerför rakan på sviestad.. Jämförbara bilar i vikt och effekt. Jag kanske hade tjänat mer på det med lite annan utväxling för att jag inte har perfekt knuff ut ur böjen på den växel som jag får ha för den farten i böjen. Men annars är det ju typexempel på att olika spår/körstil ibland inte skiljer så mycket på klockan.
Men i vissa fall är det ju stora skillnader och ska man ner på tiondelarna så krävs det finlir, chassi, balans i bilen och spårval..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Sätta tider på ringen
1, 2   >>
17621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande