Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Sätta tider på ringen
<<   1, 2
17621 besök totalt
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Citat:
Visst ska man ta med sig fart så mycket det går, men det finns tillfällen när man tjänar tid på att ta det lugnare (d.v.s lägre fart) genom en kurva eller ett parti. Det är ju sådant loggar är bra för.


Just för såna analyser finns det en kanon fuktion i Toolboxen, "Graph measure". Jag vet inte hur många som har upptäckt den, jag har aldrig hört någon referera till den. Den beskrivs längst bak i manulen och efter en del mindre användbara funktioner, jag hade kroknat innan denna sidan (64 tror jag), upptäckte den av en slump. Den gör att man kan kolla hur allla loggarna på skärmen kör ett godtyckligt avsnitt, man sätter början och slutet och får upp splitttiderna mm för avsnittet.

Ett exempel som också visar hur bra funtionen är, bättre än ens ögon; nedan är mina 3 loggar från sista NS besöket, jag mäter Bergwerk till Steilstreckenkurve. En visuell analys skulle ge att den blå loggen nog är den bäst körda här men Graph measure visar att den röda är 0,4 s snabbare (71,00; 71,40 och 72,90, slutsatsen måste bli att en bättre Bergwerk uppväger en långsammare Kesselchen, jmfr bättre vid låg eller hög fart ) . Funktionen är utpekad på "Graph setup" menyn, du klickar den och gör som pop-upp boxarna säger, sen blir området blått och du får rapportfönstret med de olika loggarnas värden:



Jäkligt kul att använda, nu kan man kolla vem som kör fortast per kurva på Ringen, det finns ju bara 70 stycken .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876




Den här tråden hade man ju missat för den flyttades från ringenforumet!
Hursomhelst väldigt intressant läsning! Keep up the good work! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BTG skrev:
Göte, kan du inte bara svänga in tidigare i Lauda så att du landar utefter vänter bankant? Nu ser det på grafen ut som att du svänger in så att du hamnar utmed högerbankant?

Jag svänger medvetet rakt in i häcken och hamnar därmed utmed vänsterkanten (iofs i en helt annan hastighet men ändå) och får då färre grader att svänga runt borta i Bergwerk.
om det är "rätt" eller ej vet jag inte men det känns bra.


Micke jag kom att tänka på att screenprinten jag lade up från Lauda är totalt missvisande och nu förstår jag att du tittat på den och ja då skulle man ju kunna tänka sig att man kan svänga in tidigare här. Bortse från screenprinten då den givetvis är helt fel ser jag nu.

Gjort en egen bild som visar hur det ser ut om man kört Lauda med mycket effekt kanske visar den bättre hur jag menar, man kommer igenom i väldigt hög fart kan man med fördel stanna höger men succesivt ta sig in mot banbreddens mittparti in mot bergw och bromsa sent.

Här menar jag det är lite risky att byta riktning på bilen för att lägga sig på vänster bankant inför bergw(om man kör väldigt fort igenom vill säga). Man kan lika bra köra rakt fram mot punkten från ca ban breddens mitt. Mer som att man attackerar bergw som ett omvänt V. På samma sätt kör thed b parisen istället för den mer svepande runda linjen som blir längre.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Göte, ok jag anade faktiskt att grafen var lite missvisande. PF-boxen är inte riktigt det kirurgiska instrument man förleds att tro det är. När jag nu har en själv inser jag att det finns en viss "tolerans".

Att du hamnar där du gör förstår jag men tanke på att det går säkert +70-100km/h mot vad jag har. Jag släpper ut bilen lite mot högerkanten men eftersom det går så långsamt i mitt "stanna-och-plocka-blommor-tempo" hinner jag utan några bekymmer alls lungt och städat flytta tillbaka bilen till vänster. Just för att slippa vrida runt bilen 20-30 extra grader borta i Bergwerk. Det har dock slagit mig att jag genom detta kör några extra meter bana och totalt sett kanske det därmed är en minusaffär? Men det känns rätt för mig att ta med mig så mycket fart som möjligt genom Bergwerk (vilket underlättas av att ligga ute till vänster) eftersom maskinen inte är som bäst uppför Kesselchen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
@BTG,

boxen är nog exakt men man mäter gångtiden från min 3 satteliter och räknar sen ut var man är, gångtiderna påverkas av atmosfären, solens aktivitet och var Ugglan sitter just nu .

Följden är att man lovar att du i 95% av tiden befinner dig inom en felcirkel på 5 meters radie, inte så att felet hoppar runt hela tiden men att hela paketet kan förskjuta sig sidledes. Därför kan man lita på speedtracarna (och vi har inget bättre) men position på banan skall tas med en nypa salt .

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Björn Fehrm skrev:
Därför kan man lita på speedtracarna (och vi har inget bättre) men position på banan skall tas med en nypa salt .

Ja, så har jag också antagit att det är.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

oerhört intressant Björn och alla andra driftbox addicts.
Jag erkänner att jag också har börjat analysera mina filer och det är mycket lärorikt.

Hoppas att vi syns någon gång på vid banan eller pisten.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
Hej LUX,

givet, öl sen på pisten och fram med datorerna .

Jag var där i Måndags och då T13 var avstängt tränade jag "intervallträning" dvs jag fokusearade att köra "halvböjarna" bättre, och visst de gick fortare, trots avstängd T13 körde jag sista varvet lika fort som det bästa gången innan.

Med boxen är det inte slut på det roliga när man rullat in vid gröne hölle för sista gången, man är mäkta spänd på loggen för att kolla om ens ändringar gett resultat. thumbs up

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

[quote="Björn Fehrm"]
Citat:
Visst ska man ta med sig fart så mycket det går, men det finns tillfällen när man tjänar tid på att ta det lugnare (d.v.s lägre fart) genom en kurva eller ett parti. Det är ju sådant loggar är bra för.


Just för såna analyser finns det en kanon fuktion i Toolboxen, "Graph measure".


Är det någon som vet om den funktionen finns både på performance box eller endast för driftbox?
Jag har performance box och har den inte tyvärr.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
@LUX

funktionen finns i PC Toolbox programvaran för Performanceboxen där du utvärderar körningen, kolla bilden i posten där jag presenterar funktionen, det är Performancebox toolbox. Du ser "Graph set-up" menyn som är öppnad och kommandot finns på menyn, välj det och följ dialogrutorna som följer.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Sätta tider på ringen
<<   1, 2
17621 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande