Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Placering extra antenn
3548 besök totalt
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
De flesta vet att extern antenn är nästan ett måste för ringen (sa i alla fall enligt tysken som sålde min box ).

Eftersom jag har jobbat en del med antenner så visste jag att den typ av antenn (cavity backed spiral) som extra-antennen har till boxen gillar att sitta på stora "jordplan", dvs stora sjok vågrät plåt.

Därför placerade jag den mitt på taket och pekandes lodrätt i himlen. Jag hade inte en dropout på 2 kvällar på NS. Kanske andra får samma resultat med andra placeringar, om inte ett tips.



Ledningarna fästes med målartape, inte snyggt men skadar garanterat inte lacken .


_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Tack för tipset!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Jag har skruvat min PB under instrumentbrädan i min seven och behöver en extern antenn.
Vad ska jag ha för antenn och var placerar jag den bäst på min bil.
Jag hade tänkt på "locket " över "bagagerummet".

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
jag tror att nästan alla externa antenner till GPS är av den typ jag beskriver, dvs cavity backed spiral, de gillar helt horisontella plåtytor som är större en 2 dm diameter. Re antenn kolla tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57069

Dvs se till att ditt lock är hyfsat horisontellt, >1 dm runt om antennen har det nog.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Björn Fehrm skrev:
jag tror att nästan alla externa antenner till GPS är av den typ jag beskriver, dvs cavity backed spiral, de gillar helt horisontella plåtytor som är större en 2 dm diameter. Re antenn kolla tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57069

Dvs se till att ditt lock är hyfsat horisontellt, >1 dm runt om antennen har det nog.


Går det lika bra med alu som vanlig plåt och i så fall går det lika bra med typ grillfolie under en plastkaross

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Björn Fehrm skrev:
jag tror att nästan alla externa antenner till GPS är av den typ jag beskriver, dvs cavity backed spiral, de gillar helt horisontella plåtytor som är större en 2 dm diameter. Re antenn kolla tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57069

Dvs se till att ditt lock är hyfsat horisontellt, >1 dm runt om antennen har det nog.


Kanon Björn.
Mitt lock baktill är i aluminium och är ca 1mX 0,5.
Tusen tack, då bär det av till Kjell o Co

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



steffe skrev:
Björn Fehrm skrev:
jag tror att nästan alla externa antenner till GPS är av den typ jag beskriver, dvs cavity backed spiral, de gillar helt horisontella plåtytor som är större en 2 dm diameter. Re antenn kolla tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57069

Dvs se till att ditt lock är hyfsat horisontellt, >1 dm runt om antennen har det nog.


Går det lika bra med alu som vanlig plåt och i så fall går det lika bra med typ grillfolie under en plastkaross


En eventuell lösning på ditt problem Steffe

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162


Trådstartare
@Roxan

@steffe, jag det ska funka. Antennen gillar ett sitta på ett horisontellt så kallat "jordplan" = ledande material för mikrovågor = metall av nån sort.

Dessutom ska antennen, som tar i emot i en bred lob som en stående tullipanaros, ha friast möjligast sikt mot horisonten och uppåt. Plast är genomskinligt för dessa vågor och människor dämpar inte mycket heller men plåt, stål, stålnät osv är i princip en vägg för vågorna och förändrar rosens form dvs mottagningen.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Roxan. skrev:
steffe skrev:
Björn Fehrm skrev:
jag tror att nästan alla externa antenner till GPS är av den typ jag beskriver, dvs cavity backed spiral, de gillar helt horisontella plåtytor som är större en 2 dm diameter. Re antenn kolla tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=57069

Dvs se till att ditt lock är hyfsat horisontellt, >1 dm runt om antennen har det nog.


Går det lika bra med alu som vanlig plåt och i så fall går det lika bra med typ grillfolie under en plastkaross


En eventuell lösning på ditt problem Steffe
[img]Mina öron fast de är i skinn (pungskinn)[/img]


Mera nya brickor/linser isåfall tänkte bara göra en tydligare fråge/svar tråd då någon eventuellt här inne på forumet kör med plastbil Min 318is och mig som förare så räcker det med nogrannheten från timvisaren runt ringen om man nu jämför med hur lång tid jag har runt ex Mantorp

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Placering extra antenn
3548 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande