Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Alla snackar om känslan i ratten men vad gäller egentligen?
5 besök senaste veckan (7765 totalt)
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
I alla tester av bilar som går fortare än 30km/h så skrivs det massor om "känslan"i styrningen...den kan vara direkt, känslig, berättande etc...

Min fråga är nu: Blir man snabbare runt en bana om man har mer "känsla" i styrningen?

Anledningen till att jag frågar är att min bil; Mazda 3 MPS anses ha en märklig styrning som inte faller testarna i smaken. Distanserad är väl ett ord man kan använda... Renault R26R har en styrning som är perfekt, likaså Mini Cooper S och nu senast Focus RS är alla bilar som testarna gillar.

Jag har inte testat nån av dessa och vet därför inte hur en "perfekt" styrning känns. Är den tung eller lätt? Renault har jag läst mig till har en lätt känsla. De andra vet jag inte.

Är en lätt känsla att föredra? Min är halvtung, Toyo 888 med lågt tryck är ju inte direkt lättsvängda...

Ska man kunna känna varje gruskorn under hjulen? Jag har inga vibrationer i ratten utan allt är mjukt...

Det finns nu på marknaden nya styvare bussningar och liknande som styvar upp framvagnen på min bil men jag vet inte om jag blir snabbare av en styvare framvagn eller inte?

Jag kör med 888r just nu och bilen ligger bra både på landsvägen och på bana...jag känner när bilen släpper och när det spinner. Jag har inget dödläge i mitten utan bilen reagerar när jag rör på ratten...

Äh, är det nån som fattar vad jag menar, skall man gilla läget med sin bil och lära sig med det man har eller ska man jaga "känslan"???

Tacksam för tips.

Jag skall under 1.34 nästa gång på Mantorp...

Mvh

Niclas Swahn

_________________
Niclas Swahn
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Peak64 skrev:
Min fråga är nu: Blir man snabbare runt en bana om man har mer "känsla" i styrningen?

Nej det tror jag inte. Det beror förmodligen mer på vilken typ av förare man är. En del behöver
mer fysisk återkoppling, t.ex. i ratten medans andra kan köra lika fort med en bil som är död i känslan.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007
Inlägg: 346



Precis som Jet säger så är det nog väldigt individuellt på både föraren och vilken bil föraren kör. Jag personligen kör ju en lite äldre bil utan styrservo tex. Det tycker jag är bra för då är det bara jag -> ratten -> några kuggar -> hjulen istället för diverse hydraulolja och elmotorer och allt vad det är idag. Jag säger inte att servo är dåligt men det är så jag känner att jag har mest kontroll.

Jag körde en Golf GTi, samma som jag har nu, med eftermonterad styrservo. Det var det värsta jag gjort kan jag säga. Kan bara hoppas att det var felinstallerat eller att det var trasigt för man hade ingen aning om hur hjulen framför en stod. Kändes ungefär som en ratt till datorn utan Force Feedback. Lite kul var det väl i början när det bara var att rycka till i ratten så svängde bilen så mycket den kunde men köra det på vinter, hhuuuuh.

Ja massa babblande, men ja, känns bilen bra för dej så är det bra för dej oavsett vad journalisterna skriver. thumbs up

_________________
Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



kör &så en äldre bil i mitt fall en bmw från 90 kör med r888 205 breda & utan styrservo
samt rätt få rattvarv med 25mm spacer fram per sida blir den livlig i ratten & tungstyrd är den
men jag gillar känslan jag vet vad den har för sig visst efter en dag på banan har man
ont i armar & axlar. Plockade bort bromsservot av samma anledning bättre känsla i
pedalen visst blir det lite tungtrampat & lite träningsverk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Jag är nybörjare på bana men har kört bil sedan -86...

Jag har kört bakhjulsdrivet i min ungdom men de senaste tre bilarna har varit framhjulsdrivna familjebilar...

Nu när jag har fixat Mazdan (Ändrade hjulvinklar, H&R Fjädrar, Hotchkis swaybars, nya motorfästen, EBC redd stuff, o.Z Ultraleggera med toyo r888r) plus att motorn fått lite mer kraft (nu knappt 300 hk & 400+ nm) så är nästa steg att hitta känslan...

Jag kör relativt mjukt tycker jag: http://www.garaget.org/video/k4phabew77cd

Bilen har inte en död känsla i ratten tror jag men jag är inte säker på hur det skall kännas för att vara riktigt bra...

Nåja kanske en allt för diffus fråga? Typ vilken glass är godast? :-)

Jag moddar vidare så får vi se om det blir snabbare...

En glad gubbe i en liten slö röd bil....

Niclas Swahn

_________________
Niclas Swahn
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det där är ett väldigt luddigt begrepp.

Ungefär definitionen på hur en snygg bil ser ut, alla har olika åsikter om det.

Jag definerar det som att jag har god koll på var hjulen är, hur långt jag har kvar av greppet, ingen död känsla i olika områden i styrningen.

så där på rakarm skulle jag rekomendera dig att provköra säg en Citroen C5, C3 eller liknande och sen direkt efteråt prova en Civic Type-R EP3, Mini Cooper S m.fl. Då har du testat bilar från ytterskiktet på båda skalorna enligt mig.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Den som kan pricka en kurva perfekt utan justering varje gång behöver ingen feedback. De flesta dödliga som kör karossbilar kan ha hjälp av att känna linjer osv för att mata in i skallen/ryggmärgen vart gränserna går.

En understyrande bil som inte låter dig känna när greppgränsen blir ju dyr att köra (konsumerar onödigt mycket framdäck). En överstyrande bil som tvingar dig att vänta på resultatet för att se om du korrigerade tillräckligt blir inget skoj att köra.

Nu är ju allt flytande, jag tror inte att din ratt känns helt frikopplad, men om extremen åt andra hållet skulle göra det svårkört så kan ju mer känsla inte vara negativt (förutom om du vill kunna köra spårig motorväg utan hög puls). Mazda kan om de vill, 2an är riktigt mysig, men den är inte byggd för att undvika torquesteer.

Sen ska man inte glömma att varvtider inte är allt, man kan mäta smajlbredden också och nog har du roligare i en åkattraktion som triggar några sinnen än en som bara ger ett siffervärde efteråt?

Bara en kommentar om man blir snabbare med skarpare känsla; förmodligen över tid, känslan/feedbacken möjliggör körning med högre precision. Jämför gärna med turbolagg osv (tidsfördröjning går att köra fort med men det är ju svårt att korrigera med känsla, som per definition bygger på feedback).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Skulle vara kul om någon med en bil som kritikerna gillar testade min och berättade hur den känns som jämnförelse!

Någon frivillig med en "bra" bil som vill testa en Mazda 3 MPS??




Niclas

PS måste säga att jag verkligen uppskattar alla insiksfulla svar! NS

Rejsa är ett toppenforum för sådana som mig!

_________________
Niclas Swahn
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Peak64 skrev:
Någon frivillig med en "bra" bil som vill testa en Mazda 3 MPS??
Åk och prova Mazda2 eller MX-5 så får du se om du märker nån skillnad, då slipper du skillnader mellan märken.

om inte annat kan du se det som utbildning i alternativa lösningar (hos samma handlare).

Har du några rondeller med låga kantstenar och kanske tjocka målade linjer?
I såna lägen är det trevligt att öva hjulplacering och för såna övningar krävs det ju att man känner var hjulen är.
obs, om det är övergångsställe i utgången, SE UPP (vill inte bli anklagad för anstiftan till nåt)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Törs inte testa en MX-5a, risken är överhängande att jag får sådan stark lust till en ny -09a att barnen får åka buss i fortsättningen...2an känns lite mesig gentemot min egen men jag fattar vad du menar...

Nåja, det blir väl som vanligt...jag sover på saken och kommer på nåt annat som är viktigare att fixa med bilen i morgon... :-)

och angående varvtiderna så är jag kluven om det är spåret eller tiden som jag jagar...förmodligen tiden just nu då spåret varierar varje varv ;-)

Skall testa vad 50 hästar till och en omgång nya 888r gör på varvtiderna...

Niclas

_________________
Niclas Swahn
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Jag rejsar med servo....men sista tävlingen vi körde så paja servon så vi fick köra utan,blev (tungstyrt) tyckte att det blev en annan känsla = vi kände att vi (övrkörde) mindre i kurvorna eller tyckte det i alla fall. Men snabbare varv.....njää.

_________________
Mikael Ståhling
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



En kommunikativ styrning talar om hur mycket grepp du har kvar, allt beror på hur mycket av kontaktytan som har fullt utvecklad friktion (och glider). Greppet flyttar sig framåt/bakåt i kontaktytan beroende på hur mycket som glider och det ger feedback i styrningen.
Så en styrning som är "död" ger dålig feedback på hur mycket grepp det är kvar i däcken och då är det svårt att ligga på gränsen.

Man kan dock lära sig att köra "döda" bilar snabbt med men det tar lite längre tid.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Själv föredrar jag bilar med stark servoverkan så man slipper veva tillbaka själv.

Ratten är ett verktyg som ska vara lätt att arbeta med, att sitta och bli trött i armarna är ingen höjdare när det ska gå fort. Min kanske lite personligt utvecklade åsikt är att känner man något oförutsett i ratten är det för sent att göra något åt det. Man får mycket mer nyttig feedback genom stolen.

_________________
Anders Hansson
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
MaZ skrev:
En kommunikativ styrning talar om hur mycket grepp du har kvar, allt beror på hur mycket av kontaktytan som har fullt utvecklad friktion (och glider). Greppet flyttar sig framåt/bakåt i kontaktytan beroende på hur mycket som glider och det ger feedback i styrningen.
Så en styrning som är "död" ger dålig feedback på hur mycket grepp det är kvar i däcken och då är det svårt att ligga på gränsen.

Man kan dock lära sig att köra "döda" bilar snabbt med men det tar lite längre tid.



Aha!!

Då förstår jag vad jag letar efter.

om man får göra en liknelse så påminner det om när carvingskidorna kom och alla försökte att förklara hur den skärande svängen skulle genomföras på bästa sätt...och så plötsligt en dag i Åre så kom den bara, liksom av sig självt, kändes som att stå på medarna på en spark och vicka lite på höfterna bara och vips gjorde skidorna perfekta skärande svängar...sen den dagen är jag grym på skärande sväng...

Jag letar allså efter information och greppets omfattning och hur nära jag är på att förlora det samma...jag skall alltså inte genom att räkna vibrationerna i ratten försöka uppskatta antalet gruskorn på vägen... :-)

Detta kommer nog enbart efter träning. Men nu kommer det ju en massa nya variabler...däckstryck och däckslitage bland annat, för att inte tala om dämparna och deras funktion...

Hmm tur att det snart är dags att nanna kudden...

Tack för hjälpen...

Testar i rondellerna på vägen till jobb i morgon...


Niclas

_________________
Niclas Swahn
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



MaZ skrev:
En kommunikativ styrning talar om hur mycket grepp du har kvar, allt beror på hur mycket av kontaktytan som har fullt utvecklad friktion (och glider). Greppet flyttar sig framåt/bakåt i kontaktytan beroende på hur mycket som glider och det ger feedback i styrningen.
Så en styrning som är "död" ger dålig feedback på hur mycket grepp det är kvar i däcken och då är det svårt att ligga på gränsen.

Man kan dock lära sig att köra "döda" bilar snabbt med men det tar lite längre tid.


Exakt!
Som när jag i vintras körde brorsans BMW 2002-69 med rallydäck på isbana. Det gick att ligga exakt på gränsen till understyrning. Det gick att känna exakt att "en millimeter till så börjar det styra." Med lagom lite gaspådrag i det ögonblicket gick det att åka genom kurvorna med perfekt balans och uppställ. Härligt!

PS: Vill du prova kommunikativ styrning, prova en BMW. DS.

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Jag skulle vilja slå ett slag för små och lätta saker överallt för att ge så mycket känsla som möjligt. Allt som är tungt gör att krafterna från däcksytan dämpas på sin väg till ratten. Bland de mest informativa styrningarna jag provat var på en Westfield Eleven med 145 mm breda däck och en lätt ratt. Här har alla moderna bilar nackdelen av att de väger fruktansvärt mycket så de måste ha sjukt breda däck för att kunna bromsa och svänga. Dessutom har de ofta airbag i ratten så att den väger åtskilliga kg.

Ett annat fel på många moderna bilar är att de har drivaxlar till styrhjulen så man får en massa accelerationsbrytningar i framvagnen också och de stör känslan i ratten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fridh
Stavanger Norge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 655



du får gärna prova 205 gti en dag. den har hög känsla enligt många tidningar. givetvis är allt nytt i både fram och bakvagn. nån servo ska vi inte prata om
har du labbat med toe -in/ut ?

_________________
Oskar fridh
rondellkrossarn
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
fridh skrev:
du får gärna prova 205 gti en dag. den har hög känsla enligt många tidningar. givetvis är allt nytt i både fram och bakvagn. nån servo ska vi inte prata om
har du labbat med toe -in/ut ?


Tack för erbjudandet...tanken var egentligen att låta nån erfaren fwd pilot testa min bil och ge mig ett utlåtande...

Hjulvinklarna har Henrik, den trevlige, fixat så gott det går på Euromaster i Malmö. Inget extremt utan en balans mellan gata och bana...

Jag tycker att bilen går riktigt bra, lätt att sikta med på bana och avslappnad på vägen med vanliga däck, spårigt med 888r såklart...

Men som tidigare sagt det är ju känslan av grepp som skall finnas i ratten och den känslan är trots allt lite distanserad trots allt...men det finns ju numera botemedel...

Nicke

_________________
Niclas Swahn
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Maz slår huvudet på spiken.

Det han säger om kontaktytan som rör sig är exakt vad det handlar om

En riktigt bra tunad styrning brukar tala om när greppet försvinner genom att lätta upp en smula. Tricket är att sätta rotationspukten på marken i styrspindelns förlängning (knasig formulering) i rätt förhållande till däckets rörliga kontaktpunkt i marken. Det moment som fås vid sidkraft "pratar" genom ratten och vid fullt utvecklad sidkraft kommer styrningen sas bli "lätt" pga att momentet avtar.

Det som är knepigt är hur man åstadkommer nåt som funkar på alla underlag och med alla däck.
Typiskt är också att man måste väga torque-steer mot feedback. De flesta elassisternade servo är dessutom smått kassa på detta. Men skall man trycka 265 hk genom framhjulen så måste man filtrera bort, både önskad och oönskad info.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Det som gör underverk för känslan i styrningen är lagom mycket toe out i framvagnen. Iaf på en framhjulsdriven bil. Jag kör 2mm totalt mätt på fälgen men det är nog lite mycket om man ska använda bilen till vardags. Toe in gjorde iaf min bil totalt död i styrningen med ett markerat mitt läge.

Men visst är det lättare att köra en bil som ger mycket feedback men det är inte avgörande för hur kul eller hur fort det går på banan.

Mazda Mx5 Miata har grym känsla enligt de flesta men en originalbil går inte speciellt fort så fartkänslan blir nog ganska kass... Men tycker man att det är kul kan man ligga och harva 1.45+ tider runt Gotland Ring men njuta av den perfekta känslan :S

Det som dödar känslan i en bil är också hög vikt då man måste bromsa tidigt i kurvorna och den blir aldrig lika direkt i reaktionerna.

I min värld bör man inte lyssna förmycket på vad sk biltestare tycker och tänker...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Alla snackar om känslan i ratten men vad gäller egentligen?
5 besök senaste veckan (7765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande