Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 60, 61, 62   >>
71 besök senaste veckan (323772 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Report so far: hann med en träning på torsdagen, sen kom regnskur arne. Mycket skönt att jag hann bekanta mig med banan.
Fredagens träning gick som en dröm! Bilen lira som en klocka. Bästa tid blev 59.2. Under minuten! Skitkul.
Race imorrn...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
johan@speedlab
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 218



Björn Davidsson skrev:
Report so far: hann med en träning på torsdagen, sen kom regnskur arne. Mycket skönt att jag hann bekanta mig med banan.
Fredagens träning gick som en dröm! Bilen lira som en klocka. Bästa tid blev 59.2. Under minuten! Skitkul.
Race imorrn...


Kan bara intyga att Björne skötte sig bra. Fantastiskt startfält med ca 25 bilar

/Johan

_________________
Johan Björkegren

www.speedlab.se
Citera
gasfot1
nyköping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 20



Grattis, kul ! under minuten thumbs up Har sett din pappa om han nu heter Fläns på V8Folkrace klubben om det är han ? Go GET THEM !

_________________
johan andreasson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Raceweek=SUCCE !!
Både för oss OCH hela arrangemanget! Kanonhelg!

Etta lördag och tvåa söndag!

Är fortfarande lite tagen, hade aldrig trott att det skulle gå så bra. Visst, ska erkänna att bilen och chafför kändes i bra kondition när vi gav oss av mot Kinnekulle men så här...

och fort gick det också, körde 57,9 som bäst och det var på varv 3 på söndagsracet! Fy f-n vad fort det gick. Helt underbart!
Känns helt overkligt att vara med och fightas med värsta superbilarna med en jäkla järnsäng man köpt från USA och fixat ihop!
Känslan att ligga bakom en racebyggd Viper och den ligger ivägen är obeskrivlig!
och en del av gubbarna man kör emot är ena riktiga racerävar, fasicken missar man lite i en kurva är de där och kastar sig in.
Hade en riktig fight i 3 varv på lördagsracet, med en Camaro som låg bakom. Det var omöjligt att köra fort och ta idealspår för då var han där och snoka. Underbar känsla att lyckas hålla honom bakom!

Bilen känns mycket trevlig, understyr lite om man kommer för fort in i en kurva, men den är helt otroligt snäll! Håller inte på med massa dumheter, överstyr okontrollerat o sånt. Man vet precis vad man har den och helt enkelt otroligt lättkörd! Skitkul!
Tror det är därför det går så fort, känns inte läskigt nångång.
Höll fullt på 4an under bron en gång under racet, nästan av misstag men ville hålla en elak merca bakom mig, och vilken känsla! "Shiiiiiit"!!! Jag trodde det var kört men bilen bara gled i sidled 2 meter och jag grejade det.
Annars släpper jag gasen lite och duttar på bromsen innan bron och seglar igenom kurvan men nu så...

Lite bilder:

lineupen inför söndagens race:


Helgens enda missöde: servoremmen som sade upp sig, men satt kvar och funkade i kvalet!

(dags att snygga till pumpen lite... )

t.f. chefsmekaniker Speedlab-Johan t.v och dragbilschafför Roffe t.h. Tack grabbar!!


Depå med hejarklack
Vi spände fast bilen i tältet så den inte skulle blåsa iväg....



Skall försöka lägga upp fler bilder från racet och tror jag fick en film oxå...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Härligt!
Grattis! thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



Härligt

_________________
Stefan Nord
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Jaha, vi hade tydligen glömt att sätta på videokameran inför race 2 så tyvärr kan jag inte bjuda på race film.
Fick dock en snutt från warmuppen, ska bara klippas till lite.

Lite bilder tagna av Bengan på Racefoto thumbs up :

Nästan först i starten...


Håller fullt efter kvarnkurvan, på väg ner under bron.


Kurvan efter bron, fasicken vad fort det gick över krönet strax efter!



och...ehh... ja!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
bicke
huddinge
Här sen Apr 2007
Inlägg: 15



Härliga bilder!! hejpåre

_________________
Niklas davidsson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Hittade lite roliga bilder efter lite surfande på http://www.specialsaloon.no/.

Först en bild på en av Suprorna som körde av i tv-krönet på söndagens race. Jag hade hela helgen siktat på en liten brun växt/buske inför denna kurva. Tyckte jag fick så jäkla bra kurva över krönet. Men efter ett par varv var den borta... Hittade varför.

Man ser den vid bakre kofångaren



borta...


Nåt varv senare senare låg jag på omkörning på rakan och körde över något som såg ut att vara en grästova. Men det var det inte för det small som fan i bilen. När vi sen stod i parc férme såg jag att en av corvetterna hade tappat ena halvan av taket. Gissa vad jag hade kört över...

Corvette med tak. Man ser att högersidans del håller på att blåsa av.



tak borta...



Hoppas han inte blev arg att jag råkade köra över taket...
Såg att vår oljekylare, som sitter längst ner längst bak i bilen, hade fått sig en rejäl snyting. Troligen av taket.


För övrigt har rolleslitz fått fixa framskivorna då jag fortfarande inte tycker bromsarna tar bra... Tänkte jag skulle ta bort att det kan vara problem med gasbildning. Dock har jag börjat fundera på om det är för tunna skivor på bilen, alltså för lite gods i dem.
De väger ca 4 kg. aningen veka anser jag. Ett nytt symtom uppstod på kinnekulle. På träningen körde jag 4-5 varv hårt och sedan direkt in i depån för däcktemp mätning. Bromsarna tar sådär, bromsar hyffsat men man saknar det där "bettet". Ut ur depån efter ca 1-2 minuters stillastående och bromsarna tar som fasicken! De funkar skitbra i typ ett varv sen börjar det bli sämre. Det känns inte någon direkt någon skillnad i pedalen, möjligen aningen stummare pedal vid bra.
Vad händer de där minuterna i depån?? Kan det vara så att skivorna blir varmare mycket fortare än beläggen när man kör och när man stannar en stund så hinner värmen sprida sig ordentligt?




Blev ny innerbackspegel idag. Den gamla Usa racevarianten ser ju ball ut men funkar sämre.
Blev en Panorama på Biltema för 30 spänn! Jäklar vad bra det blev på en gång, borde gjort detta direkt.



Najade fast nya spegeln i orginalspegeln

Klart!




Hittat en nya sida där man kan sukta lite... Jag vill ha bil!!
http://www.historictransamimsa.com/index.html

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Race report Falkenberg!

Var dålig uppslutning i Yokohama denna gång och jag var ensam i klass 3...
Vi bestämde oss ändå för att åka eftersom jag inte kört Falkenberg förut och om inte annat vore det bra träning inför kommande säsonger.
Jag och farsan stack redan på torsdag em. eftersom Falkenberg MK hade friträning fredag.

Ut på banan och tog ett par första varv. Bilen kändes trevlig och allt lirade förutom bromsarna som fortfarande inte kändes ok... >
Hann dock bara två vändor på förmiddagen sedan kom ösregnet... Kunde konstatera att banan kändes trevlig men bilen och jag inte trivs i chikananen. Det är för snävt helt enkelt med breda däck, spole mm.

Vi packade ihop för dagen och åkte till vandrarhemmet där resten av teamet anslöt.

Tidskvalen på lördagen gick sådär. Kval och race kördes med SSK kl.2 och Classic så det blev ett par bilar i heaten iaf. Jag fick inga rena varv på kvalen och kände inte banan riktigt bra så jag fick 6:e startpositionen inför racet.

Race 1 kändes bra. Tog det lugnt i starten men körde upp mig till 3 tot efter Martin Sventen med 240:in och Reine Bergström med Peugoten. Tyckte jag fick bra kläm på banan och det gick riktigt fort överallt utom i chikanen... Bästa varvtid blev 49.6

Race 2 var nog en av de roligaste race jag kört. Efter bra bästatid från race 1 hade jag pos 2 i race 2.
Dock med Sventens elaka 240 brevid... Laddade på så mycket det gick i starten och tog mig förbi 240in
inför chikanen. Där gjorde jag mig bred, mycket bred...

Mycket fina foton av Bengan på Racefoto...


Körde så hårt det gick och hade ledningen med ett par hundra meter när jag på varv 4 trampade bromspedalen i botten 4 ggr inför chikanen...suck.
Försökte snedda rakt över sandfållan i chikanen och det gick tills jag kom ut på asfalten igen, då snurrade jag runt.



5 bilar hann köra förbi. Upp igen och hann ikapp 2 bilar på varvet. 3e bilen stannade illa på banan så safety car åkte ut 2 varv. Nu hade jag Reine i Peugoten och J E Lindgrens Ferrari precis framför mig.
När grönflaggan kom upp på rakan var det bara att låta detriotjärnet tala..hehe. Brakade förbi både Ferrarin och Peggan och gjorde mig en en gång bred i chikanen.
Höll sedan ledningen de sista varven in i mål.

omstart




Bästa tid blev även på detta race 49,6 så det gick jämt iaf.


Vandrarhemmet vi fixade är en historia för sig, Vi hade hyrt en väderkvarn!
Egentligen hade vi hyrt 3 dubbelrum i längan brevid men ägaren tyckte att eftersom vi var ett sällskap kunde vi lika gärna bo i kvarnen så kunde han hyra ut rummen!
Jäklar vad trevligt, som Vi i Villa med prOpeller. Bastu med relax i källaren, kök o vardagsrum en trappa upp, sovrum ytterligare en trappa och spartanskt men mysigt sovloft högst upp!
Det balla var att mycket av kugghjul, axlar kvarnstenar satt kvar och var en del av inredningen.







Bra avslutnings bild!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Hej Björn!

Grattis till fin körning och kul "reportage"

/Pelle

P.S. Hälsa farsan, han har har ju "linat upp" en ett antal ggr på Tullinge

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Grattis! Mycket kul att läsa om era bedrifter!

_________________
Lasse Alfons
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tinsfci skrev:
Hej Björn!

Grattis till fin körning och kul "reportage"

/Pelle

P.S. Hälsa farsan, han har har ju "linat upp" en ett antal ggr på Tullinge


Alfons skrev:
Grattis! Mycket kul att läsa om era bedrifter!


Tackar!
Jo jag antar att de som kört rakt framåka på tullinge nog känner igen farsan.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
bicke
huddinge
Här sen Apr 2007
Inlägg: 15



bra resume av helgen bror, var väldigt kul att följa med. grymma bilder han tar bengan!

_________________
Niklas davidsson
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Björn Davidsson skrev:

... de som kört rakt framåka på tullinge...

Hysssscchh! Vi är på en banåkasite

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
En orsak till mina bromsproblem hittad iaf. Höger framskiva har spruckit rejält och är krokig. Måste ha hänt på sista racet då jag kollade skivorna innan.
Detta trots bra kylning med 100mm slang in i navcentrum. Tycker detta stöder tesen om att det är för lite gods i skivorna. ser ut som sprickan börjat i slitsen , men tror inte den har nåt att göra med saken.



jäkla strul det här... > Men kul att bilen går att köra så fort trots att man inte kan lita på bromsarna...

Ny skivor beställda iaf: http://www.wilwood.com/RotorProd.aspx?itemno=160-3846
dessa skall vara ca 1,5 kg tyngre per skiva än dem jag har idag. Mer järn!
Verkar som ovalbane killarna i usa kör med betydligt lättare grejor på sina korta banor efter vad jag sett.

På raceweek fick jag nedslag på besiktningen om kamerfästet som jag hade gjort med två avgasklammer klämda direkt runt burröret. Så fick det INTE vara! Tydligen har SBF nya regler om kamerafäste i bil:
"TR 5.23 Kamerafäste"
Tillverkade ett fäste som följer reglerna och hade kamera i under under race 2 på Falkenberg! skitkul!



Skitballt att få med, i mitt tycke, årets race på film, tänkte jag när vi var på väg hem.
Tyvärr hade jag, när jag drog åt den obligatoriska remmen runt kameran, även dragit åt zoomknappen så jag hade filmat allt med maxzoom! Det finns inte ord... >
Kameran hade filmat en fläck på vindrutan i 15 varv!
Det blev bra ljud iaf...

Brorsan fick med sista varvet med sin vanliga kamera iaf... thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
StefanN
Blåögd 08
Här sen Dec 2002
Inlägg: 37



Hålborrat då är inte det bra


_________________
Stefan Nord
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Stefan Nord skrev:
Hålborrat då är inte det bra




_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Stefan Nord skrev:
Hålborrat då är inte det bra



Shit asså...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208



Stefan Nord skrev:
Hålborrat då är inte det bra



den kan inte väga mycket den där skivan, bara börja

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Vi tänkte vara med och köra SSK finalen på Kinnekulle. Tråkigt med så tomt i klassen. Konstigt, fattar inte varför. Tycker inte det är dyrare eller sämre kvalitet på SSK:s race än nån annan. Bara det att det är bra lunch och påfyllningen av skitpapper på muggen funkar klanderfritt är kanon. thumbs up
Skräckexempel finns!

Nåja nu verkar det som vi blir nåra iaf:
http://www.sskracing.com/Nyheter/anmfinalen.pdf

Ska hämta nya skivorna till bromsarna imorrn, det skall väl vara själva f-n om det inte lirar nu. Då har jag testat allt!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 60, 61, 62   >>
71 besök senaste veckan (323772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande