| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räkna ut fjäderkonstant ur följande data?
|
1 besök senaste veckan (6468 totalt) |
|
Har följande data i reparationsmaualen till Ferrari 355 men kan inte riktigt få till det när det gäller fjäderkonstanten. Kan någon klurig hjälpa till?
Enligt andra som provat skall fram vara 181 lbs/in samt bak 128 lbs/in. Kan någon mer komma fram till detta? _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Lite snabbt bollande med siffrorna gav.
Hmm INTE säker på att det är rätt, men det går ihopp någolunda. fram: k=4971/(318-189,4) -->k=31,65N/mm k=5833/(318-133,9) -->k=31,68N/mm K=1/0,3087*9,81 ->K=31,78N/mm k= ca 181lbs/in Bak: k=4383/(251-189,4) -->k=44,72N/mm k=6898/(251-96,5) -->k=44,65N/mm K=1/0,2202*9,81 ->K=44,55N/mm k= ca 255lbs/in _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Tack! Ser onekligen rimligt ut och stämmer bättre med det jag får när jag mäter dom på plats :-) _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
Näää du här räknas det inte med några äckelenheter, möjligvis kanske kanske omvandlar jag till puckoenheter i slutet som referäns
Men, Johan Det är en hund begraven. Framfjädrna borde vara håradre än bak, ca ca faktor 1,6 fram 181->31,7N/mm Bak 31,1/1,6 ->19,8N/mm -->113lbs/in (jag ryser )
Detta ligger i rätt bollplank med det jag vet + 181/128->1,4 Detta stämmer j... illa med min beräkning ett par inlägg upp, vad är FEL ?
EDIT: Kan du mäta fjädrna så kan du/(vi) kollräkna, se "Fjäderkonst" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jag misstänker räknefel i den ursprungliga rekommendationen. Att man skall minska fjäderhårdheten bak till hälften av originalfjädern låter orimligt. Jag räknade fram ungefär samma siffror som Fuling från rephandbokens tabell när jag använde formeln (Cd-Cs)/(Ls-Ld).
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Hej Det jag försöker åstadkomma med det hela är bara att ta reda på vad originalfjädrarna har för konstant. 181 rep 128 var bara någon tokig jänkares förslag på hur man kan tyda datan i tabellen, fick dock inte samma när jag räknade... När jag sätter in alla värden i excel-bladet får jag 31 (177) fram resp 45,4 (260) bak. Huruvida detta är tokigt på en mittmotorbil vet jag inte, hårdare fjädrar bak då mesta tyngden och motorn sitter där?? Skall räkna vidare på wheel rate och frekvenser... MR fram 0.70 samt bak 0.85 samt vikter HF: 329kg, VF 330Kg HB 414Kg samt VB 445Kg. Som kuriosa kan jag nämna att för Challengebilarna hade man att välja på 2200 lbs/in eller 1050 lbs/in fram samt bak 900 eller 700 lbs/in Ett profs-kit med Öhlinare jag tittade på hade 1400lbs/in fram resp 1200 bak. _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Vet inte om jag fått allt rätt men om jag räknar med 330Kg fram och 445 bak och med hjulkonstanten så får jag en frekvens på 1.0 Hz fram och 1,36 Hz bak...
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Re:
om jag fått det hela rätt så blir det: Öhlins-setupen: 1400 lbs/in fjädrar fram och 1200 lbs/in bak 3.0 Hz fram samt 2,93 Hz bak Challenge standard: 1050 lbs/in fram samt 700 lbs/in bak 2,6 Hz fram samt 2,2 Hz bak Challenge stiff: 2200 lbs/in fram samt 900 lbs/in 3,8 Hz fram samt 2,5 Hz bak _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Det känns märkligt att originalsetupen har högre frekvens bak än fram och att Challenge stiff har så stor skillnad i frekvens mellan bak och fram. Vi får se om Göran eller Fuling har några kommentarer.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Det jag kallar Challenge-setup är egentiligen bara en av flera möjliga kombinationer. Fjädrar för bruk fram var 1050, 1800, eller 2200 lbs/in. För bruk bak fanns 700 eller 900 om jag fattat det rätt. Ut över detta fanns EN uppsättning styvare hämmare. Det man skall veta är att original setupen var en komfortsetup. Hela 355 bygget är en konstruktion för att göra 348:an mer gatanpassad och komforten (samt säkerhet) var högt prioriterad, antar att det har med detta att göra. Som du ser är alla fjädrar som används för racing betydligt styvare än original. _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Re:
Man brukar ha högre Hz tal bak som orginal för att det ger en behagligare gång på bilen, men när det gäller tävlingsbilar så blir bromskrafterna ofta stora och man går därför upp i fjädring fram. man prutar på "komforten" så att säga. Dryga 1 Hz är normalpersonbils läge. 1,5-2 för sportbiar. Min egen bil är ganska som Öhlins setuppen 3 fram å2,9 bak, men de e hårt på stan kan man säga. Bilar med downforce är får gå upp i Hz tal i motsvarande grad. Nyare bilar som C6 å Vipers ligger rätt lågt, runt dryga 1 Hz för den Amerikanska komfortens skull gissar jag, men man har i stället lagt in mycket antidive, antisquat å antiroll för att klara pitch å krängning. Det fungerar med den typen av fjädring de har men en ingen vidare lösning för race bilar då heave fjädringen blir för dålig. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Min tanke är att försöka gå upp till en setup som motsvarar ca 2.0 Hz. Vi får se hur det kan komma att se ut.
Göran: Har du några tips kring mittmotorbilar och val av strategi när jag väljer frekvenser? Vad tror du om 2,2 fram 2.0 bak? Vill både använda den på vägen och på bana... _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Re:
Valet hänger på lite övriga faktorer på bilen som viktfördelning, cgh och axelavstånd. Det inverkar på hur stora acc respektive broms krafter vi får och därmed hur bilen bör fjädras. På så vis får vi en jämn pitch fördelning. Vad gäller vanlig vägkomfort så påverkas det inte i så stor grad av balansen mellan fram å bak. det är mer fjäderhårdheten och dämparna som sådana som är den stora faktorn. 2 Hz är inga som helst problem på vägarna, det ger bara en lagom sportig känsla. Med bra dämpare så kan du åka duktigt fort på så vis. Men det är ytterst sett däcken som bestämmer hur mycket fjäder du bör ha för med ökat grepp följer behovet av fjädring. Däck med sämre grepp kan dra fördel av mjukare fjädrar för att inte chocka loss greppet. Här blir det skillnad på drifting till exempel. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Hej Göran
Tanken är att köra på R-däck på bana och "vanliga däck" tillvardags. I dag kör jag med Pirelli P Zero till vardags och kommer att åka på Pireli Corsa på bana. På dämparsidan är tanken att försöka gå på Öhlinare, vilken modell beror nog lite på vad som dyker upp till rätt pris. Har sneglat på en uppsättning TT44:or men det finns ju fler alternativ att tillgå. Hittade en uppsättning TTX40 på Ebay (dock för kort slaglängd) TTX36 är ju ett alternativ som skulle kunna vara tänkbart... Känner att jag börjar hamna på djupt vatten nu men kan du förklara lite mer om pitchfördelning? ;-) _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Re:
Pitch är att jämföra med krängning, fast längsledes bilen. Utan att fördjupa oss i hur stor viktförflyttning vi får bakåt respektive framåt vid de acc-broms krafter vi kan uppskattas få så kan du nog börja med de Hz värden du föreslår. Det som du måste tänka på är att få fatt på någon som kan ge en passande ventil setting för de dämpare du köper. Även om de är justerbara så är fönstret som fungerar bäst väldigt litet. Det innebär att dämparna måste ligga i linje med din geometri och vikt-fjäderkonstant. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Hmm vet inte riktigt var jag skall börja.
Vad har du rör däcksbredder idag? ( fram o bak) Vad är bilen huvudanvändningsområde? Mittmotor och RWD bilar brukara vara avfjädrde hårdare fram än bak. FWD tvärt om. om vi håller oss till egenfrikvänsen så brukar diffen hamna på ett par 10on-delar mellan fram och bak. Allt fritt och en mer bananppassad bil skull jag gå på högre egenfrikväns än 2Hz Ett höftskott, runt 3 fram 2,5-2,7 bak. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Däcksbredd 225/40-18 samt 265/40-18. Det är standarddimensioner och jag har samma på gat och R-däcken. Bilen används som solkensbil och rastas några gånger per år på olika banträffar. Som solkensbil funkar den hur bra som helst men det är på bana men vill ha mer... Har idag original chassi (fart och accelerationsberoende Bilstein) förutom sänkning med H&R som sänker 21 mm fram samt 11 bak. Har också uppgraderat med Challenge krängningshämmare fram och bak. Detta gjorde mycket för uppträdandet, tror att det inte minst att det var på grund av ändrad rake. Dock är H&R-fjädrarna progressiva och det är jättebra för komforten och det funkar hyfsat på bana men det ger en olustig känsla när man inte ligger på till 100%, det liksom flyter ovan på tills de sätter sig... Vill ha en mer linjär känsla istället. Det som saknas original är troligen mest komp-dämpning. Var initialt inne på att bygga om originaldämparna med canister för att lösa detta men sedan jag såg Öhlinarna har det spårat ur lite ;-) Det Öhlin-kit jag bjöd på hade 3,0 fram och 2.93 bak och det var uppsatt efter likande önskemål från beställaren. Det jag fick förklarat var dock att det krävs en bra dämpare för att ge rimlig komfort med denna egenfrekvens, osäker på vad som egentligen menas med det dock... _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||
|
Konfort och väghålling/känsla går inte riktigt ihopp.
En hel del sitter i hur dämparkurvan ser ut med konfort eller ej, men vist hårder bil blir mer okonfortabel. Men samma sak här, känsla/väghålling och konfort. Nu är jag långt ifrån någon expert på dämpare, men ett hum har jag. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (6468 totalt) |