Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Slutet för RenaultSport i Sverige?
1 besök senaste veckan (4160 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Enligt vad jag hört har våra "vänner" på Renault Nordic beslutat att inte sälja Clio Sport 200 i Sverige över huvud taget. Detta pga att man endast sålde 2st 197 under 2008. Ser man på Renaults hemsida så finns inte en enda Renault Sport modell representerad. Inget annat än en skandal thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Hur tror Renault Nordic att de ska kunna sälja bilar i Sverige utan att tala om för vanligt folk att det ens finns något som heter Renault Sport De kan ju snegla lite på hur VW marknadsför nya GTI, det är ju ändå ett inarbetat varumärke men marknadförs ändå hårt och bilarna är med i massor av test och reklam.

Tycker bara att det är så otroligt tragiskt att Renault bygger riktigt riktigt sportiga bilar med massor av potential som lovprisas av motorjournalister runt om i världen och inte EN enda av dessa kommer gå att köpa i Sverige framöver.

http://www.youtube.com/watch?v=Ae4RqTW5UDU

Renault Nordics beslut visar väl med all önskvärd tydlighet att de själva inte anser sig ha någon del i den låga försäljningen. De kanske borde sätta sig ner och reflektera över varför Renault Sport bilarna säljer som smör i tex UK.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Håller verkligen med. Frågan är hur man ska angripa problemet?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Ja haha dom lär ju inte sälja fler när man tagit bort möjligheten att köpa några alls.
och som sagt dom har bara sig själva att skylla att dom inte säljer några..

http://www.renault.com/en/vehicules/Pages/index.aspx 52bilmodeller

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Mats Thur skrev:
Håller verkligen med. Frågan är hur man ska angripa problemet?


Ja du jag vet faktiskt inte. Det är ju svårt såklart eftersom grunden till problemet verkar vara en ovilja hos Renault Nordic. De har ju i alla tider sett till att Svensson ska förknippa Renault med trista, säkra familjebilar utan tillstymelse till sportighet eller körglödje. Inget fel i det iofs, förutom att vanliga Renault-bilar igentligen är rätt roliga att köra de också. Därför tror jag att marknadsföring av Renault Sport modeller inte bara skulle leda till försäljning av dessa bilar utan även till försäljning av vanliga Renault modeller iom att "tråkmåns stämpeln" tvättas bort.

Jag vet inte hur många gånger jag fått förklara för "vanligt folk" var Renault Sport är för något, majoriteten har aldrig hört talas om det. Ställ samma fråga till någon i UK, skulle tro att svaren ser rätt annorlunda ut.

Utan att jobba på sin "brand image" här i Sverige kommer Renault precis som 2008 inte att sälja några bilar, så enkelt är det bara. Bilarna finns ju knappt med i kataloger eller på hemsidan och inga bilar är med i några test?! Syns man inte så finns man inte, hur enkelt som helst och grunden till all marknadsföring. Sen tror jag att en bidragande orsak till låg försäljning kan vara den specifikation man valt att sälja bilarna med här i Sverige, dvs fullsmetade med all utrustning = dyra. 250.000kr i grundpris som 197 hade när den introducerades i Sverige är helt enkelt för högt.

om jag hade varit marknadschef på Renault hade jag istället sattsat på att få ut många bilar på vägarna, dvs en lägre specad bil som den UK specade CUP modellen och sedan sålt ENDAST denna Clio modell men till ett lågt pris. Nu är det dock inte bara tillval som är problemet utan även prisnivån, en Clio 200 CUP har som en jämförelse ett listpris på 15750 pund i UK, vilket motsvarar 208.000SEK. En väldigt stor skillnad mot Svensk prissättning. Att sälja en Clio Sport för samma pris som en Golf GTI går helt enkelt inte, hade bilarna istället legat på UK nivån ovan tror jag att det skulle sett helt annorlunda ut.

http://www.renaultsport.co.uk/roadcars/clio200/specification/Default.a . . . .

Det jag klurat lite över är varför det finns så pass många Fas 1 Clio Sport ute på vägarna jämfört med senare modeller. Vad beror det på?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
hans49
Trelleborg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 13



Kan det vara så enkelt att volvo som säljer renault inte vill bli hotade i sin sportiga image (om de nu haft någon sedan P1800an?) En clio RS standard kör ju nämligen 8or om en volvo på kurvig väg hur mycket turbo de än stoppar i sina bilar.




___________________________
Hans Weinhöfer - Clio Cup Racer 2004

_________________
hans weinhöfer
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
hans49 skrev:
Kan det vara så enkelt att volvo som säljer renault inte vill bli hotade i sin sportiga image (om de nu haft någon sedan P1800an?) En clio RS standard kör ju nämligen 8or om en volvo på kurvig väg hur mycket turbo de än stoppar i sina bilar.


Nä men hej Hans, kul att se dig här

Visst ligger det mycket i vad du säger iaf historiskt sätt. Renault har ju sedan något eller några år en separat organisation i Norden. Sen är det väl klart att någon form av sammarbete säkert finns fortfarande eftersom Renault och Volvo fortfarande ofta säljs under samma tak.

Det jag vill säga är att jag tror att Volvo numera inte har några möjligheter att påverka vilka bilar Renault ska sälja. Däremot tror jag att Volvos tidigare påverkan har placerat Renault i ett "fack" som det kan vara svårt att ta sig ur.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Trist om Renault Sport försvinner.
Dignell får väl ta och börja köra MINI?

Entusiaster av "hothatchar" som gillar inspirerad bilkörning verkar vara en målgrupp av mindre vikt numera högre upp i organisationshierarkin hos bilföretag.
Det är väl antagligen resultatet av att fler med tjänstebilar utan riktigt bilintresse har gjort karriär antar jag.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Renault sport försvinner inte, det blir privatimport om man skall åka sportiga renaulter, lr bygga en själv..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RenaultSport
Slutet för RenaultSport i Sverige?
1 besök senaste veckan (4160 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande