Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes Brabus CE36 1989 Projekt 300 Yellow peril
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
76714 besök totalt
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
En gång för många år sedan fick jag syn på en liten annons på den tyska siten mobile.de...en gammal Brabuskonverterad W124-kupé som var i stort behov av kärlek ville få en ny husse, nummer 7 eller 8 i ordningen.


Spräckt bakruta, men det såg inte jag...


Mmmmm...nice!


Pimpigt gula detaljer i interiören - 80-tal!


...och en röd motor - nästan som en Ferrari.


Snygga fälgar.

Jag kunde inte motstå frestelsen längre...kontakt telefonledes togs med en Herr Bögl i Rosenheim och en lastbil sändes ut för att fiska upp fyndet - _3500 för en bil som kostade x antal stenhårda D-mark när det begav sig.

Några dagar senare kunde jag åka ner till transportfirman och beskåda besten in the flesh - bakrutan totalt sprucken och likaså frontspoilern, men i övrigt såg den inte så risig ut. Om man nu gillar gula bilar.

Tre varv på startmotorn så startade gulingen! En snabb blick på mätarna indikerade brist på de flesta vätskor men oförskräckt susade jag hemåt med fyndet. Nummerplåtar? We don't need no stinkin' nummerplåtar! (Preskriberat).

Nu var det dags att åtgärda den genanta bristen på identitet och en tid beställdes hos SBP. Diverse vätskor fylldes på men i övrigt fick bilen gå som den stod - eventuella fel skulle ju visa sig vid besiktningen tänkte man sig. Väl framme vid besiktningshallen steg spänningen - snart skulle jag kunna köra min nya älskling alldeles lagligt och inte behöva låna grönskyltar längre.

Porten öppnades och jag kör in - bara för att mötas av ett ilsket "Ta ut den där skiten...den där skiten får du köra ner till Tyskland igen, det där går inte" Detta utan att ens ha hunnit ut ur bilen än mindre hunnit visa några papper eller ens presenterat mitt ärende. Någonstans i bakhuvudet surrade någon slogan om hur bilprovningen precis som våra kära lapplisor är där för vår skull, för att ge service till medborgarna som ju inte gärna har något val när det kommer till dessa verksamheter. Tydligt var att herr besiktningsman ansåg sig förolämpad att någon ens kunde komma på idén att ha fräckheten att komma åkande i en Brabus och tro att man kan få framföra ett sådant hiskeligt fordon under svensk flagg. Vi talar ju trots allt om en bil med den smått otroliga effekten 245 hästar/177kW...

Själv hade jag röstat JA till anslutningen av den Europeiska Unionen och trodde i min enfald att vi i och med ratificeringen av Schengen-avtalet förbundit oss att tillåta fri rörlighet på den europeiska inre marknaden av varor, pengar, tjänster och människor. Men icke - SBPs lägre tjänstemän är inte de som viker för något sådant argument - Mercan var ju trimmad.

Efter en del försök att få bilprovningen att fatta att Asien inte längre börjar vid Öresund, som danskarna så mycket riktigt påpekat, gav jag helt enkelt upp och lät den gule stå under ett träd i väntan på bättre tider. Jag köpte till och med en svenskregistrerad Brabus W124 kombi med en ännu starkare motor bara för att demonstrera att det visst var fullt möjligt att göra på det viset, men till ingen nytta. Allt som hände var att motorn i kombin rök allt mer olja för att slutligen becka ihop - men det är en annan historia som inte är riktigt klar än.

6 år gick...

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Vilken skönhet, väntar på fortsättningen thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Den kommer...min herre har mycket god smak må jag säga. thumbs up

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Spännande!

Detta skall följas. W,A,C124 karossen har jag alltid tyckt mycket om.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Hursom...6 år gick och det kom en ny sheriff till stan - Transportstyrelsen. Där hade man förstått att vad som går för sig i övriga delen av den civiliserade världen kanske kunde gå för sig även här. Alltså utrustad med nytt mod skickade jag in mina papper till styrelsen (inklusive ett kvitto märkt Quittung, inhämtat från Herr Bögl som jag lyckligtvis kunde spåra och be om ett sådant - Verbindliche Bestellung duger inte).

Nu gick det bättre och en ny tid för besiktning bokades. Naturligtvis kom samme småpåve fram och hade åsikter (inga namn nämnda) men kunde efter en timme inte göra annat att (nästan) godkänna bilen. Med kommentaren "Ja nu är den ju iallafall värd lite mindre". Jag skojar inte, sådan är den svenska Jantementaliteten att denne man kunde komma ihåg en 30.000 kronors bil i 6 år. Otroligt.

Nåja, nu var det dags för en liten uppfräschning, bilar som står under träd brukar kunna bli rätt kladdiga o i övrigt trötta. Motorn sprutade olja från en otät packning i bröstkåpan, batteriet var lustigt nog inte så bra, bakrutan var som sagt sprucken, avgassystemet var inte så tjusigt med mera...tanken föddes på att göra det hela till ett litet projekt jag tänker mig som Projekt 300 - att få den gamla bilen att kunna färdas på allmän väg (där visheten hos de styrande så tillåter givetvis) i 300 ärliga kilometer per timme. Mätaren går nämligen till just 300, så valet var självklart. Budget sattes till max 100.000 svenska pengar.

Ny bakruta införskaffades och redan där började budgeten gå överstyr: 11 tusen spänn Läckande bröstkåpa befriades från det siliconkladd någon tidigare ägare så frikostigt slafsat dit och en ny packning kom på plats, kostnad: försumbar. Avgassystem i rostfritt från Avgasteknik i Uppsala fanns sedan något tidigare på plats och hade klarat åren väl, en lös vacuumslang till passagerarstolen fram sattes fast så att ryggstödet höll sig på plats under färd (tack till diverse användare på mbforum för det tipset)

Dags för ombesiktning - blankt papper och livet lekte.



Hmmm - en Galant-mun kanske kunde passa?

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Dags alltså att sätta igång med projektet. Den observante kanske har noterat att strålkastarna har bytts till 500E-modellen. Likaså intressant för den W124-nördige att notera är huven som redan 1989 modifierats av Brabus att likna vad som senare kom att bli den face-liftade W124:an. Tyvärr stämmer inte linjerna exakt varför jag i någon avlägsen framtid kommer att försöka få köpa loss en kolfiberhuv av spaso-nissarna här på forumet. Ska det va så ska det



Dags för nya bromsar, ska man åka fort vill man kunna stanna fort också. Det blev en uppsättning från en slaktad SL500 6.0 AMG från skroten. Duger det till en 1960kg tung R129 duger det till mig. Det passade nästan rakt av, lite banka på bromsköldar fram och en snabb urkapning bak löste det hela tills vidare. Framöver blir det bromsköldar anpassade för montering av kylslang men vi är inte riktigt där än.
oken målades tjusigt gula och nya skivor beställdes. Jag hade en kontakt med Stacke om lite roligare skivor med flytande nav men det får vänta lite tills jag vet vilka ok/fälgar jag slutligen kommer att använda.


_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Som synes ovan har även fälgarna bytts ut till lite större doningar. Efter bromsbytet fick inte längre 16" vara med, det passade sig liksom inte riktigt. Återigen, den skarpögde kan se en antydan till rost/svart grundfärg på framskärmskanten ovan. Det var resultatet av att efter bromsbyte inse att fälgarna inte längre passade, men hem skulle bilen...vad göra?

Jo, tacksamt nog hade jag en Brabus till stående i verkstaden/garaget där bromsbyte skett, alltså nallade jag 2 st 18" från den bilen och kunde därmed ta mig hem. Knappt. Det skrapade rejält i skärmkanterna fram (det ser lite lustigt ut med 18" fram o 16" bak kan intygas, tyvärr inga bilder) vid försök att svänga. Tur att Dag Hammarskjölds väg i Uppsala är så rak .

Så då blev det till att skaffa nya fälgar - valet föll på Team Dynamics asfaltsracerbilsfälgar. Kunde fås svarta vilket ju är manligt på en gul bil och hade gott om plats för broms även i 17" dimension.



Som synes - en hel bakruta,. nya baklysen (helsvarta med ramp kändes lite för mycket 80-tal även för mig), nytt (nåja) avgas och nya hjul...

Men Ack! De sticker ju ut för mycket därbak!

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275



Läcker bil och kul projekt thumbs up Ska bli kul att följa.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Keep it up! Har du kvar de gamla frambromsarna så har du en spekulant här...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
Så - då hade man alltså överskattat värdet av den information från tyska TÜV som sade att det skulle finnas plats för en fälg med dimensionen 17x9 tum bak med ett ET på 30. Åsså en 265/35W17 på det.

Eller - så hade man inte fått just ET30 från Team Dynamics via ombud i Sverige, det fanns gott om plats inåt i hjulhusen bak, men som sagt lite dåligt med den varan utåt.

Vad göra? Naturligtvis kan man ju skicka tillbaka fälgarna och be om rätt/annan dimension...men det hade tagit en massa månader att få fram dem i första läget så det kändes inte så aktuellt...



...eller så gör man såhär

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
ninja skrev:
Keep it up! Har du kvar de gamla frambromsarna så har du en spekulant här...


Jo, de ligger nog någonstans, jag ska titta efter i morgon. Skivor och ok var i helt ok skick, oken är t.o.m. rödlackerade . Oken fram är av den flytande modellen har jag för mig, bak 2-kolv. Återkommer med besked ang. skick m.m. när/om jag hittar på dem.

Gillar din bil skarpt f.ö. thumbs up Har alltid tyckt att SLC:n är lite småful på något sätt men i din mattsvarta tappning är den helt rätt. MB körde ju rally med de där en gång i tiden, med 5-liters motor har jag för mig.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Jontelinlugg
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 264



Är knappast Merca freak men detta var kul att följa men hur i helsike kan en bakruta kosta 11000:- eller missförstod jag det där? guldruta

_________________
Frederik Svensson

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336

BMW 320IK-88 E30 sommarbil
BMW 120i-09 E81 vardagsbil
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
För den som nu undrar varför jag ägnar mig åt att leka styling-expert i stället för att gjuta av karossen i kolfiber och toktrimma motorn så får jag väl försvara mig med att det bara blev så...jag hade inte några planer på skärmbreddning när jag började men det ena gav det andra i och med bromsjobbet. Men istället för att skriva långa försvarstal kommer här en serie bilder tagna under en lite längre period som lite kan beskriva processen när man nu inte slafsar på lite glasfiber och ser glad ut. Den kanske inte helt obekante Bengt Blad är mannen som sakta men tämligen säkert knackar fram en ny form över baken på bilen...


Först av med lite Saccoplank m.m.


Sedan lite massage av ytterskärmen för att få fram en lite mer svullen look...


Biltemas silvertejp är inte att förakta en stund som denna...nästan lite sugen på att vara nöjd så


Lite roligt när man öppnar upp en gammal MB och hittar sådana mängder av ljudisolering och perfekta svetsar, ingen rost osv...det märks att det var bättre förr när det kommer till kvalitet. W124 och W201 var de sista "riktiga" mercorna, efter dem kom räknenissarna och skulle tjäna pengar.


Sedan gäller det att i omgångar skapa en innerskärm som möter upp ytterskärmen på ett riktigt sätt.


Med hjälp av ett visst handlag och en liten fiffig maskin från ett schweiziskt företag kan man forma plåten och få den att nästan smälta samman till ett stycke


För att verkligen få plåten att smälta samman krävs dock lite TIGerier


också har man en bit plåt till att forma till...


Sedan kan man klippa av den nya kanten på lämpligt ställe...


...också slipar vi lite och provar om det passar - om och om igen. Jag försökte fråga Bengt om man inte möjligtvis kan tänka sig att fuska lite med innerskärmsplåten i och med att ingen någonsin kommer att ägna den mycket tanke i framtiden när allt är klart, men icke. Jag respekterar hans integritet och kommer att skänka honom en tanke när jag smaskar in i armco-räcket sidledes på

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
jontelinlugg skrev:
Är knappast Merca freak men detta var kul att följa men hur i helsike kan en bakruta kosta 11000:- eller missförstod jag det där? guldruta


Närå, du missförstod inte - rutan kostade egentligen ännu mer men jag fick lite tröstrabatt av glasmästaren. Till detta kommer ytterligare 2000:- för listerna runt rutan som hade fått sig en knäck och behövde bytas. Utan glasförsäkring och i och med att det var en bakruta som nästan aldrig behöver bytas blev det dyrt. Framrutan kostar ingenting i jämförelse.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
När väl skärmarna är tillfixade så tänker jag i första hand ta ett par varv på lämplig räserbana - turistkörning på Gotland Ring lockar - och se hur pass mycket chassikomponenter som behöver bytas. Nu sitter där en uppsättning bilsteindämpare med okända fjädrar - funkar bra på gata men lär väl vara för mjukt på bana. Återstår att se, förslag på setup som kan passa på Nordschleife men duga på Autobahn mottages tacksamt. Bilen kommer nog inte lättas alltför extremt på inredning, men stolar o baksäte åker ur och ett par Sparco-stolar kommer in. Någon renodlad banräser blir det inte av den bilen, taklucka o AC får vara kvar.

Sedan är det antagligen vinter och då är det dags att få det hela att gå lite fortare. Just nu orkar ekipaget med ca 260-270 med medvind och hemlängtan vilket ju är anständigt men ack så långt ifrån 300. Kompressormatning kombinerat med ny tändning/insprut blir det. Lysholm eller Autorotor får det bli, jag har inte hittat många som gått den vägen tidigare med en sådan här motor så det får bli lite grundforskning. Men igen - tips mottages tacksamt. Jag är bekant med ENEM sedan tidigare men om någon har erfarenhet av andra som kan mappa och bygga kompressor så tjoa till.

Varför inte turbo kan man ju fråga sig - hmm, jag önskar behålla en körbar bil i normala situationer, en turbokonvertering till 500+ hk kan bli lite ryckig till sin natur, om man så säger.

Ytterligare hjälp på vägen kommer i form av förbättrad aerodynamik - reservhjulsbaljan kommer att kapas ur och fäströr för ett plant trägolv att svetsas fast. Avslutas bak med en lagom liten diffuser som i alla fall inte kommer att försämra prestandan - inga 15 fenor och jätteböj utan en mer lagom 5-7 gradersböj med början vid bakaxeln. Fram en splitter som kan skruvas av och lite annan lufttillförsel till bl.a bromsar och IC. Förslag och idéer mottages tacksamt.

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
vrod
Mölndal
Här sen Feb 2007
Inlägg: 172



Men en max budget på 100k, då är väl inte kompressor ett bra kostnads effektivt eller kan man få ett så pass bra pris på en sådan???

En huv går nog att ordna, får höra av dig till brorsan bara så får vi se.

Lycka till, ska följa det vidare.

_________________
Joakim Ragnarsson

-Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna......
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430


Trådstartare
vrod skrev:
Men en max budget på 100k, då är väl inte kompressor ett bra kostnads effektivt eller kan man få ett så pass bra pris på en sådan???

En huv går nog att ordna, får höra av dig till brorsan bara så får vi se.

Lycka till, ska följa det vidare.


Ska höra av mig till bror din framöver, jag har följt hans bygge under många år och önskar honom all framgång. Jag hade själv en 500E en gång i tiden och det var den roligaste bil jag ägt på många sätt. Vad det gäller kompressorbygge är det ju så att det kostar en del, budgeten 100k är satt som ett mycket rörligt riktmärke. Men man får en Lysholm i lämplig storlek för runt 21-24k, sedan är det ju en massa rör som ska till och nytt insprut, spridare osv. Men jag vill ha en kompressor, det är klassisk Mercedestradition om inte annat. Turbo känns mer som Supra och Skyline liksom...inget fel i det, men men...

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Kul att se att det är flera som tycker om MB... Brubus gör ju grymma grejer... har varit i Botrop hos Brabus och kollat in dom.

Lycka till!!!

_________________
Stefan Berander
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Intressant tråd.Kommer att följas! thumbs up
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178



Spännande tråd, har alltid gillat denna modell av Mercor och i Brabus utförande , ännu bättre. Kul att se arbetet med skärmarna, Bengt verkar ha hyfsad koll på handlaget

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



Boinkers skrev:
Lite roligt när man öppnar upp en gammal MB och hittar sådana mängder av ljudisolering och perfekta svetsar, ingen rost osv...det märks att det var bättre förr när det kommer till kvalitet. W124 och W201 var de sista "riktiga" mercorna, efter dem kom räknenissarna och skulle tjäna pengar.

Så är det - Amen!

Kul bygge - bara det att behålla den gula färgen är ju underbart. Lycka till med att nå 300. Bra mål för ett projekt faktiskt.

EDIT: det är inte ofta man ser nån sätta kapen i en Brabus - härligt!

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes Brabus CE36 1989 Projekt 300 Yellow peril
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
76714 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande