Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham CSR 200 -06
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (46173 totalt)
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Är den simulerade tiden resultatet utan luftmotstånd

Ja, förmodligen i vakum eller något sådant....har faktiskt ingen aning, jag har ännu inte blivit helt vän med DL1:an men det ser ju onekligen ut som ett ytterst teoretiskt värde....

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Här kommer filmer från min ombord kamera från de 2 racen i helgen på Kinnekulle (Sportvagnsmästerskapet). Bästa tid blev 59.303.

http://www.stefan.hasselgren.biz/Movies/20090524%20SPVM%20Kinnekulle%2 . . . .
http://www.stefan.hasselgren.biz/Movies/20090524%20SPVM%20Kinnekulle%2 . . . .

Race 1
1 57.570
2 1:00.021
3 59.718
4 59.801
5 1:00.012
6 59.946
7 59.841
8 1:00.631
9 1:00.392
10 1:01.027
11 1:00.132
12 1:00.287
13 59.303
14 59.411
15 1:01.595

Race 2
1 1:09.656
2 1:00.397
3 59.584
4 59.419
5 1:00.964
6 1:00.179
7 1:00.065
8 1:00.748
9 1:02.951
10 1:00.244
11 1:00.335
12 59.555
13 1:00.508
14 1:01.907
15 1:00.854

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Vad hade du för toppfart på Kinnekulle?

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Vad hade du för toppfart på Kinnekulle?

187 km/h - vad hade du?

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

196 km/t.

Har ca 170 under bron, 183 som mest när jag var jagad av en Porsche

www.modsport.se
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
196 km/t.

Har ca 170 under bron, 183 som mest när jag var jagad av en Porsche

Jag ser ut att ligga på ca 167-170 under bron med högsta fart 176. Det lustiga är att mina bästa varvtider är inte där jag har högst fart på rakan och heller inte där jag kör idealspår utan det verkar vara när jag kör ett relativt tight race spår.

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Har inte gjort något med bilen sedan Kinnekulle, har inte ens hunnit köra något. Idag skulle jag fixa lite inför nästa helg på Gelleråsen och vad finner jag då? Jo, utslitna hjullager fram. Förmodligen har det uppstått ett glapp som nu snabbt blir värre och värre...Har nu beställt nya och hoppas verkligen jag hinner få de i veckan annars brinner helgen inne.....

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Det blir aldrig som man tänkt sig. Beställde nya hjullager, fick de tyvärr inte i tid utan fick åka och titta på Gelleråsen istället. Bytte hjullager igår och passade på att byta de bak också men då visade det sig att bultarna som håller fast skivan i navet hade gängats loss och var helt paj. Var får man tag i UNF kl 19 dagen innan midsommarafton? Färja till Gotland går kl 10 imorgon....hade tänkt köra på banan där ordentligt i helgen. Hittade ett par bultar som passade och bytte lagrena bak. Nu är det klart. Hoppas grejorna håller i helgen.

ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Hej Stefan.

Jag såg inte dig på Söndagen.
Hade det hänt något?

Mvh
Johan

MSCC
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
Hej Stefan.

Jag såg inte dig på Söndagen.
Hade det hänt något?

Mvh
Johan

Trots förbättringar redan i våras tidsmässigt när jag var på Knutstorp med Lotusklubben lyckades jag inte komma ner till mer än 1.06 tider vilket var samma nivå som då. Jag var i och för sig nöjd med detta i våras men nu när det var ännu varmare och jag dessutom såg att konkurrenterna var ner på 1.05 tider bredde sig besvikelsen över mig å det grövsta. Så mycket att jag hittade 7 anledningar att inte ens köra race 2 på söndagen utan istället åka hem; 1) DMI (danska SMHI) lovade regn hela söndagen-vilket det inte blev. 2) det var 24 timmar mellan race ett och race två-vilket känns väldigt långt att vänta. 3) Wimbledon finalen började klockan 15.00 och den ville jag verkligen se. 4) eftersom vi körde näst sist skulle jag inte att vara hemma förrän kl 02.00-det kändes tungt. 5) jag skulle ut och resa ett par dagar denna vecka och måste få tid att komma hem lite innan jag åker ut igen. 6) jag hade inte träffat sonen på en hel vecka då han varit hos mormor och morfar på grund av att fritids varit stängt. 7) jag sov rätt dåligt natten till lördagen.

Nåja, nu har jag analyserat mina tider och kan konstatera att jag borde också ha kunnat köra på 1.05 tider om jag bromsat senare än jag gjorde efter rakan och om jag inte hade haft så understyrt vid hårnålen. Det första är lätt ordnat, det andra får jag fundera lite på. Att gasa mer funkade inte.

ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

ok, det var ju en skön förklaring thumbs up
Trodde det hade hänt något med bilen.
Jag hoppas på att ta några varv på Söndag på Knutstorp om vädret tillåter.

Är det Anderstorp nästa?

MSCC
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
ok, det var ju en skön förklaring thumbs up
Trodde det hade hänt något med bilen.
Jag hoppas på att ta några varv på Söndag på Knutstorp om vädret tillåter.

Är det Anderstorp nästa?

Skall till Gotland mot slutet av Juli och köra några dagar men sedan är det Anderstorp som gäller. Bilen är det inget fel på. Det är alltid föraren! thumbs up

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Gotland Ring

Har nu varit på Gotland Ring (igen) och tränat, testat och haft det bra. Lyckades putsa lite på varvtiderna - 1:29,5 som bäst. Hade riktigt bra grepp tycker jag på torsdagen. Konstigt nog uppstod en märklig understyrning på eftermiddagen som jag aldrig märkt förut. Understyrningen kan bäst bekrivas som en slags plogande känsla som inte går att kompensera med ökat gaspådrag . Jag tänkte att det var som så att mina helt slutkörda ACB10 framdäck skapade problemet så jag bytte till nästan helt nya CR500 men jag hade fortfarande samma problem med understyrning. Försökte avhjälpa problemet med att sätta lite toe-out fram men det var också verkningslöst. Det enda som hände var att bilen blev mer nervös. I morse satte jag tillbaka toe till normalt neutralt och ställde om krängaren fram ett snäpp mjukare och vips var bilen mer neutralstyrd igen. Jag begriper däremot fortfarande inte vad som hände .

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Citat:
så jag bytte till nästan helt nya CR500

Bytte du bara framdäcken eller alla däck?

www.modsport.se
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

Re: Gotland Ring

shasselg skrev:
Har nu varit på Gotland Ring (igen) och tränat, testat och haft det bra. Lyckades putsa lite på varvtiderna - 1:29,5 som bäst. Hade riktigt bra grepp tycker jag på torsdagen. Konstigt nog uppstod en märklig understyrning på eftermiddagen som jag aldrig märkt förut. Understyrningen kan bäst bekrivas som en slags plogande känsla som inte går att kompensera med ökat gaspådrag . Jag tänkte att det var som så att mina helt slutkörda ACB10 framdäck skapade problemet så jag bytte till nästan helt nya CR500 men jag hade fortfarande samma problem med understyrning. Försökte avhjälpa problemet med att sätta lite toe-out fram men det var också verkningslöst. Det enda som hände var att bilen blev mer nervös. I morse satte jag tillbaka toe till normalt neutralt och ställde om krängaren fram ett snäpp mjukare och vips var bilen mer neutralstyrd igen. Jag begriper däremot fortfarande inte vad som hände .

Kan det inte vara så enkelt att du pressade bilen lite hårdare igår i kurvorna och idag tog du det lite lugnare?

Ibland tror man ju att man tar i lika mycket från dag till dag eller från pass till pass!!

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Citat:
så jag bytte till nästan helt nya CR500

Bytte du bara framdäcken eller alla däck?

Bara framdäcken.

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare

kotten skrev:
Kan det inte vara så enkelt att du pressade bilen lite hårdare igår i kurvorna och idag tog du det lite lugnare?

Ibland tror man ju att man tar i lika mycket från dag till dag eller från pass till pass!!

Det kan ju givetvis vara så men jag tror inte det. Ung så här såg det ut:

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

CR500 är väl ett radialdäck och kommer inte att leverera maximalt grepp om du inte samtidigt oxå ställer på camber på den axeln du använder det på (jämfört med acb10), så om du inte ställde camber så tror jag att det bara handlar om minskat grepp fram.
BTW, tycker du börjar köra onödigt fort därborta .

www.modsport.se
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003

shasselg skrev:
kotten skrev:

Det kan ju givetvis vara så men jag tror inte det. Ung så här såg det ut:

Ser ju ut som man i princip kan köra lika fort med CR500 som ACB10.

Jag funderar på att byta till ett annat däck nästa gång och då tänkte jag CR500 eller Toyo R888 och man skulle då kanske testa CR500

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
CR500 är väl ett radialdäck och kommer inte att leverera maximalt grepp om du inte samtidigt oxå ställer på camber på den axeln du använder det på (jämfört med acb10), så om du inte ställde camber så tror jag att det bara handlar om minskat grepp fram.
BTW, tycker du börjar köra onödigt fort därborta .

Min bil skall ha 0 camber vid gatkörning och mellan 0,25-0,5 camber vid race. Jag har ca 0,5 nu och har haft detta de senaste 2 åren utan att röra den. Jag upplever att jag får jämnt slitage och bra grepp med denna setup oavsett om jag använder CR500 eller ACB10. Jag har egentligen aldrig upplevt skillnader i prestanda mellan dessa båda däck (annat än att CR500 blir snabbare varma, mattas tidigare, funkar bättre i regn, är mindre spårkänsliga medan ACB10 har omvända egenskaper). Men du har självklart rätt. Diagonaldäcket sägs kräva mer camber (eller är det tvärtom). Kanske är det så enkelt att jag inte pushat bilen tillräckligt hårt tidigare och därför aldrig märkt att jag skulle kunna köra ännu snabbare om jag hade haft mer camber med ACB10 däcken.

Täby
Här sen Maj 2006

Trådstartare

kotten skrev:
Ser ju ut som man i princip kan köra lika fort med CR500 som ACB10.

Jag funderar på att byta till ett annat däck nästa gång och då tänkte jag CR500 eller Toyo R888 och man skulle då kanske testa CR500

Se ovan. Jag tycker att CR500 är en mycket bra kompromiss. Dock för race/långa bandagar väljer jag ACB10 som står ut längre.... jag har ingen erfarenhet av varken Toyo eller Kumho som sägs vara bra alternativ.

Caterham CSR 200 -06
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12   >>
2 besök senaste veckan (46173 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande