Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr
<<   1, 2
4379 besök totalt
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Antonicracing skrev:
Dock har jag hört många som varit besvikna på porschen då den inte motsvarat förväntingarna
Har du testat boxster S?
Lite sävlig och trygg i original/gatvariant jämfört med Cayman/911 är ju inget som inte går att bota med däck/chassi.
Har inte kört Boxter själv men vet vad de kan fås att göra med lite chassi och träning.

Men de är ju inte övermotoriserade till chassit, så körningen blir ju lite åt lågeffekthållet (behåll farten överallt).

En Speedster Turbo har mer potential på motorsidan och vikten hjälper till med allt annat (däck/chassi får det lättare).

Hur "dual purpose" ska vagnen vara (för att hitta nån begränsing i vägen mot gatreggad långloppa)?
Ska den vara rimligt enkel att sälja vidare (även utanför rejsas krets)?

Speedster Turbo är också något jag måste kolla lite mera.
Tyvärr är mini FWD oc det vill jag absolut inte ha.

Bilen ska kunna gå på gata fast lite jobb innan besiktingen gör mig inget.
Sälja den vill jag inte tänka på hehe
Kommer ha denna bil många många år.

Pratat lite med lasse Wankel oh verkar finnas en del potensial i RX8an
Återkommer till dig fastlane med PM imorgon.

Mvh Anton

TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Re:

Antonicracing skrev:
Porsche Boxster S gillar jag väll sådär då tycker jag cayman ser betydligt trevligare fast det är i stort sett samma bil.
Dock har jag hört många som varit besvikna på porschen då den inte motsvarat förväntingarna
Har du testat boxster S?

Jag kör min Boxster S på bana och kan inte tänka mig att man blir besviken om man testar den på bana.
Jag har aldrig sett maken till en så välbalanserad bil.

Speedster & Elise har även dem riktigt fin balans men utan turbo så är det lite låg effekt.
En annan stor skillnad är användadet utanför banan. Elise & Speedster är hårda så prova och känn innan köp. Jag valde mellan Exige S och Boxster S och att det föll på Boxster berodde på att Exige S helt enkelt var för hardcore.

Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007

En bil med väldigt mycket potential är ju Mazda Rx-7 gen 3. Nu säger ni men den är ju 17 år gammal... Men i Japan såldes den fram till -02 och från -99 så gjordes det en stor uppgradering som påverkade både effekten och kvalitetskänslan. Att åka omkring med 350 hk i en sådan är inga problem, förmodligen 50 hk till om man vill gå på gränsen av vad originalturbosarna klarar. Finns massvis med tillbehör, bra företag här i Sverige som kan hjälpa till och du får tag i en fin för 150 000:-

Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Liten tanke bara, tänk på driftkostnaderna. 300+hk kostar att driva i allt från försäkring, däck, bromsar, koppling osv.
Citera
D0GG3
Kalmar
Här sen Apr 2007

Försäkring på mig 24 år gammal var 8000/år helförsäkrad med 40000:- i tillägg för fälgar etc, täckte även vilt

17" däck kostar lika mycket till den som till någon av porscharna, är väl främst lotusarna och speedstern du kör mindre hjul på.

En race-koppling ca 3000:-

Eftersom det är en sommar (entusiast) bil så räknar han förmodligen med högre kostnader.
Enda nackdelen är väl att blandad körning ligger runt 1.2 liter milen. Men som sagt har man en bruksbil vid sidan så är det ju inga problem.

Suzuki Swift GTI (brukis)
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Såklart jag vet att det kommer kosta mig lite extra vid motorstarkare bilval.

Har kollat lite med försäkringsbolagen, mindre än 1000mil helförsäkring och by med 5000personer hehe

RX 8 12000kr
s2000 14000kr
Evo 9 16000kr
350z 18000kr

Bilen kommer användas från och till banåkning och mässor.
Åka lite småtrip och sedan en liten längre resa genom sverige.

Så driftkostnaden och igentligen hur komforten är spelar ingen större roll.

Köpte en engelsk biltidning och där stod det att mazda skulle komma med en Rx8 turbo för att få ner
förbrukningen och öka effekten.
Låter intressant

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Konstigt att ingen föreslagit m3 E46?
Du hittar ju lämpliga banoffer för under 200-hundringen med SMG-låda, då snabbare än de bilar du räknat upp i stort standard.
Köp en bil dåligt utrustad bil, så kommer du få en hel del pengar över till väghållning och lättning.

Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

om du inte är väldigt ung så borde du kunna få ner premien på åttan, det där är nästan dubbelt upp vad jag betalar med alla options.

RX-8 Turbo från fabrik, stog det med 13b MSP Renesis? isf it will never happend.

Mazda är tysta som möss och faktiskt ingen har någon aning om vad de planerar, det enda vi vet är att det finns en 16x Rotary mer eller mindre färdig, om den kommer sättas i produktion?

Stockholm
Här sen Maj 2006

Jag måste ju rekommendera min bil som jag har till salu

Det är en 350z -06 med ny motor (rullat 20mil). Motorn böts pga. Oljeförbrukningen på garanti. Bilen har rullat 4200mil. Den har nismos avgas, stillen rejskattar, nismos sidokjolar och nismos LMGT4 fälgar. Jag har mest kört långa streckor (bilsemester europa mfl), en gång på ringen och en gång på mantorp.

En riktigt, riktigt rolig bil att köra men säljer pga. familjeökning. I tråden var flera andra bra rekommendationer också och jag tror du skulle bli nöjd med de flesta av dem!

Försäkringskostnaderna som du citerade var grymt höga! Jag tror min premie på 350z var typ 5000kr/år helförsäkring. 35år + stockholm innerstad.

Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Ska kolla vad som stod i tidningen men skulle ju inte förvåna mig
om dom kom med en turboversion då den verkar dricka en hel del..

Angående försäkringen så kan det var att jag är 23år strax 24a
Så borde gå ner lite när jag fyllt år.

Har gjort om listan lite

MAZDA RX 8 13-150.000kr
NISSAN R34 GTT 15-180.000kr för 180tkr får man en ganska klar banbil från japan
NISSAN 350Z 06a Får runt 26hk mera än 04an
EVo 9 250.000kr
Nissan R34 GTR V-spec min drömbil, 300.000kr inkl reg från superior imports

Som det ser ut nu så kommer jag spara pengar till R34 GTR
igentligen lite för fyr men min ultimata drömbil i minst 5år.
Känns inte som man behöver göra mycket på den.
ska dock hitta någon med avgas chip och coilovers så slipper
man dom kostnaderna.

Tack så mycket för all hjälp.

cwik
Sollentuna
Här sen Feb 2003

Audi RS4 B9 2018
Citera
sqalo
Göteborg
Här sen Nov 2003

Lite erfarenhet att ta del av...

En stark rekommendation är att jämföra driftskostnaden mellan de bilar du är intresserad av.
Förutom skatt, försäkring, soppa och värdeminskning bör du ju även ta med i kalkylen vad reservdelar kostar (däck, bromsar, bussningar, växellåda, diff, motor, turbo...). Du verkar ju också sugen på att uppgradera, så vad kostar det att uppgradera väghållning, bromsar, båge för 4p-bälte etc.?
Det är lätt att glömma bort att kapitalkostnaden för inköpet endast är en del av den totala kostnaden. Jag hade själv en Evo VI som var rejält trimmad som jag sålde i vintras. Såhär i efterhand kan jag säga att den var helt underbar att köra, kompromisslös, men att jag borde ha valt en bil som var billigare i drift. Det blev mkt reparationer av saker jag inte trodde skulle eller kunde gå sönder och därför hade jag hellre valt en billigare bil (i drift) för att istället haft pengar till däck och soppa. Dessutom har vi extremfallet, har du råd att totalkvadda bilen? Det ska vara kul att köra, det blir roligare om man inte behöver oroa sig så mkt över pengarna.

Vilken nivå vill du lägga dig på? Vill du ha en snabb gatbil eller en gatreggad banbil?

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re: Lite erfarenhet att ta del av...

sqalo skrev:
En stark rekommendation är att jämföra driftskostnaden mellan de bilar du är intresserad av.
Förutom skatt, försäkring, soppa och värdeminskning bör du ju även ta med i kalkylen vad reservdelar kostar (däck, bromsar, bussningar, växellåda, diff, motor, turbo...). Du verkar ju också sugen på att uppgradera, så vad kostar det att uppgradera väghållning, bromsar, båge för 4p-bälte etc.?
Det är lätt att glömma bort att kapitalkostnaden för inköpet endast är en del av den totala kostnaden. Jag hade själv en Evo VI som var rejält trimmad som jag sålde i vintras. Såhär i efterhand kan jag säga att den var helt underbar att köra, kompromisslös, men att jag borde ha valt en bil som var billigare i drift. Det blev mkt reparationer av saker jag inte trodde skulle eller kunde gå sönder och därför hade jag hellre valt en billigare bil (i drift) för att istället haft pengar till däck och soppa. Dessutom har vi extremfallet, har du råd att totalkvadda bilen? Det ska vara kul att köra, det blir roligare om man inte behöver oroa sig så mkt över pengarna.

Vilken nivå vill du lägga dig på? Vill du ha en snabb gatbil eller en gatreggad banbil?

Bra synpunkter!

Hur ska du köra bilen på bana, har du något försäkringsskydd då?
Du bör ha råd att skrota bilen utan att det påverkar din privatekonomi på något djupare sätt.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

lite funderingar om speedster Turbo:
angående försäkring så är årspremien för mej (42år) 6000 kr helförsäkring
men då jag ställer av halva året så blir det väl runt 4000kr/år
delarna är antingen billiga eller orimmligt dyra
karosseridelar och lyktor mm kostar skjortan
medan motordelar mm kostar som till vilken Opel som helst.
bilen är lätt, vilket gör att däck, bromsslitage hålls nere.
så låter du bara bli att krocka, så är driftkostnaden låg.
Andrahansvärdet är bra, det är bara att titta på övriga Lotus bilar
sedan är det ju en underbar bil att köra på bana med, Gokartkännslan är påtaglig thumbs up

om du vill titta närmare på en Speedster Turbo, så kan du komma till Ekjsö nu den 22/8
jag ska då köra lite på trafikövingsplatsen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58478

Allmänt banåkaforum
Tänka rätt vid val av bil 150-250tkr
<<   1, 2
4379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande