Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
SBF och SMA, varför finns det två olika förbund?
1 besök senaste veckan (8006 totalt)
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Hejsan!

Jag har testat att söka men inte riktigt hittat svar på min fråga..Jag är "nybörjare" både här på rejsa och i bilsportvärlden. Självklart har jag alltid varit intresserad, men jag har inte förrens nyligen engagerat mig genom att ta förar/funktionärslicens (SBF) och gått med i en klubb.

om jag förstått rätt så finns det två bilsportförbund i sverige, med olika reglementen och egna licenser?
Stämmer det?

Jag undrar också varför det finns två?



Mvh Johan

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17353



Min syn på saken:
SBF är ett Bilsportförbund som är ganska stelt i sin organisation och jobbar för de traditionella motorsportgrenarna. De har inte velat försäkra enkla banträffar av det slag som vuxit fram de senaste åren. Därför fanns ett behov för arrangörerna att kunna ha en försäkring för deltagarna även på de eventen och SMA grundades.
Tidigare var det vanligt att arrangörer försökte friskriva sig från ansvar genom att de deltagande fick skriva på att de kör under eget ansvar, men en sådan friskrivning gäller inte juridiskt och kan göra arrangören skyldig att betala sjukvårdskostnader och rehabilitering.

Det har funnits en önskan om att kunna arrangera enkla event för folk utan att man ska behöva gå igenom hela processen med licenskurser, vagnböcker och strikta regelverk för vad man ska göra på banan.
Det är alltså så att SMA kompletterar SBF genom att erbjuda möjlighet att köra bil utan att det ska kosta skjortan vid första försöket.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



groze skrev:
Hejsan!

Jag har testat att söka men inte riktigt hittat svar på min fråga..Jag är "nybörjare" både här på rejsa och i bilsportvärlden. Självklart har jag alltid varit intresserad, men jag har inte förrens nyligen engagerat mig genom att ta förar/funktionärslicens (SBF) och gått med i en klubb.

om jag förstått rätt så finns det två bilsportförbund i sverige, med olika reglementen och egna licenser?
Stämmer det?

Jag undrar också varför det finns två?



Mvh Johan


Ja det stämmer att det finns numera 2st förbund som kan ge tillstånd och försäkringar för att göra ett evenemang lagligt och försäkrat.....

och anledningen till att SMA överhuvudtaget startades var att SBF inte längre kan uppfylla alla önskemål om hur vissa vill göra sina evenemang, antingen genom att ställa för konstiga krav, vara för dyra eller inte ens möjligt inom SBFs ramar......

så SMA kan till exempel tillståndsge företagsevenemang som SBF inte kan, då allt måste gå genom en motorklubb där...

och kostnadsbilden är betydligt lägre genom SMA och det är väl något som främst "Korp" motorsporten behöver och SMA sänker dom kostnaderna betydligt jämfört med SBF både för arrangörer och deltagare....

Konkurrens är alltid bra.... vart det lider så kommer ju även SBF bli bättre pga konkurrensen.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Det fungerar faktiskt likadant i Danmark. Har gjort i varje fall.

_________________
Daniel Steiner
Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Tack för dom bra svaren! Nu förstår jag lite mer hur det hänger ihop. thumbs up

Mvh Johan

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Här är ett rätt intressant Tjänste-anteckningsdokument från Konkurrensverket, där SBF uttalar för första gången i klartext att dom inte motsäger sig SMA, SMA arrangemang eller något liknande utan enbart är ute efter min personliga funktionärs-licens eftersom jag är illojal mot SBF.

så ingen annan riskerar något utan enbart det är mig dom är ute efter.

http://www.svenskamotorsportalliansen.se/offdoc/sbfkkv1.pdf

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Bara lite nyfiken här med olika licenserna
Tillåter SMA att förare med SBF licens köra på deras arrangemang, eller är det endast de med SMA licens som får köra?

Såg nånstans att man i vilket fall kunde få ta endagars licens.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



zkungen skrev:
Bara lite nyfiken här med olika licenserna
Tillåter SMA att förare med SBF licens köra på deras arrangemang, eller är det endast de med SMA licens som får köra?

Såg nånstans att man i vilket fall kunde få ta endagars licens.


Det finns inget samarbete i dagsläget mellan SBF och SMA, så om SMA arrangemang så är det SMA licens som gäller och likadant när det gäller SBF........

men självklart så är det inga problem att ha bägge om man vill åka både SMA och SBF arrangemang.
Eller att ta engångslicens för SMA, och när det gäller SMA så finns det inga begränsningar på engångslicensen såsom SBF har på sin.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Så man kan flera gånger under samma år lösa en gångs licenser på SMA arrangemang?

ordna ni även körningar för icke tävlingsbilar? "Prova på bankörning" på vilka banor isåfall.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



zkungen skrev:
Så man kan flera gånger under samma år lösa en gångs licenser på SMA arrangemang?

ordna ni även körningar för icke tävlingsbilar? "Prova på bankörning" på vilka banor isåfall.


finns inga begränsningar på engångslicenserna hos SMA, däremot så ekonomiskt så är det ju lite dumt.... då helårslicensen kostar 350:- och varje engångslicens kostar 150:- styck ......

Det arrangeras massor av "prova på bankörning" på dom flesta banor av klubbar som arrangerar med SMA tillstånd.... som t.ex Volvo, Ford, Subaru, Honda mfl märkesklubbar ....

SMA i sig arrangerar ingenting utan är bara tillstånds och försäkringsgivare, men bästa sättet att hitta arrangemang är ju här på rejsa.nu .....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



Kan man har både SMA och SBF licens?

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



zkungen skrev:
Kan man har både SMA och SBF licens?


Japp, jag har det.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
SBF och SMA, varför finns det två olika förbund?
1 besök senaste veckan (8006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande