Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (147178 totalt) |
Jag förstår vad du menar men jag är inte heller nöjd med mitt snabbaste varv även om det är rätt snabbt jag körde som en käring bort efter parisen och bromsar och tappar 15-20blås mot vad som börs där
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Nu har jag tittat lite mer i tråden och ju mer jag tittar ju mer förvånad blir jag att min 99TT Spezial bromsar så bra som den gör..
Jag skulle gärna ha sett en fil från BARTH:s gula Cup så man skulle kunna jämföra. Han såg ut att bromsa väldigt sent och och hårt men med tanke på att jag bromsar bättre än Kimmens Westfield blir man ju fundersam över hur jäkla bra hans bil måste kunna bromsa! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||
Dags o dra igång denhär tråden igen tycker jag! Såg på loggfilerna PEo har gjort att ni håller gps-fart ca 110-120 in i startkurvan. Min mätarfart ligger på ungefär lika det men jag kan bara inte få till spåret där! Kommer inte många km/h högre än min ingångshastighet i slutet av kurvan.
Det känns som om bilen ska kunna gå fortare där än vad jag lyckas få till! Det hör till saken att jag kunde ha ungefär samma hastighet med mina falken gatdäck som med mina toyo r-däck!? Struntsamma om däcken var kalla eller varma det va struntsamma. Ingen som kan ge tips på hur jag får en optimal linje med min lilla evo3a där? //Pontus _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||
Hur står hjulvinklarna på bilen ? Jag märkte stor skillnad vid byte till r-däck sen insvängning i startkurvan & sent apex brukar vara medicinen för att asfalten inte ska ta slut kika i banguiden för mantorp _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Banguiden har ja kikat på flera ggrr men lyckas inte hålla den linjen med bibehållen hastighet. Då kommer bakänden dirket. Hjulvinklarna är nog förmodligen helt åt skogen e ja rädd för. Sliter innerkant på båda bakdäcken. _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||
Det första är ju i så fall att se över hjulvinklarna är den fortfarande överstyrd dax att kika på krängare är det större fel än det går att justera bort med annan inställning/annan krängare så får man se över fjäderhårdheterna För att testa inställninger leta upp stor parkering & testkör då kan man skruva & testa tills man är nöjd eller polisen kommer _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Det ska göras såfort den kommer ut igen. Hoppas på annan karaktär på bilen då annars får ja kika på det du skriver. Tackar för hjälpen.
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||
Var på Mantorp igår. Sitter o studerar farterna på bilden. In i Parisen o hela vägen bort till chikanen verkar jag göra bra. Oerhört intressant att kika på den här Ska kolla på nyare loggar. Tiderna verkar ligga från 1,32,4 och uppåt i de filer jag har kikat i med den start/målfil som ligger "officiellt" bland loggfilerna här på Rejsa. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Kan det vara så att rumpan kommer om du tvekar en mikroskopisk aning med gasen? Att hålla stödgas (och mer) är nog ganska viktigt. Ibland gör inte foten som hjärnan säger.... och supersupersent apex men det har du ju redan sett på skissen. Exakt var i kurvan har du mest problem med att rumpan sticker? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Tja, tänkte jag skulle ge mig in i denna debatt i ett försök att bli lite mer aktiv på forumet. Hjulvinklar rätt eller åt skogen för vad? Ska du åka bana ska de slitas mer på innerkant. Anledningen är att om cambern står rätt så ligger hela däcket i backen vid max kurvtagning, således kör man på insidan av däcket rakt fram vilket gör att det slits mer. En bra temp spead ska vara ca 15 grader inner-ytter av däcket, då vet man att däcket ligger hyfsat plant i kurvorna. Ett annat bra sätt är att få tag på lite sköna close ups på bilen under hård kurvtagning, sen förstår du vad jag menar. Har lagt upp en ginettavideo på min blogg på sajten. Det skulle kunna fungera som tips för linjeval. Detta fungerar på de flesta bilar som inte har allt för mycket effekt och bakhjulsdrift, då blir det lite mer fort in-stanna och sväng-fort ut. Ciao _________________ Alx Danielsson |
||||||||
Här hoppades man på spårvalsdiskussioner, och allt man får är driftboxnörderi som jag inte förstår något av
Fast det kanske är dagens spårvalsdiskussioner. Håhå jaja, jag börjar bli gammal med mina 18 år under bältet tydligen. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Spårval är egentligen relativt enkelt om man tar sig tid att antingen gå eller åka banan med någon som kan den väl. Sedan kör man med sin egen bil och försöker hitta ett spår som är en bra balans mellan optimalt utnyttjande av banan och bilens prestanda. Ett ganska bra trick är att fokusera på en böj åt gången och arbeta med fokus på en bra utgång för att sedan knyta ihop kurvorna till partier. Med det tillvägagångssättet behöver du ca. 20 varv för att lära dig en ny bana och sedan ytterligare 50 för att hitta perfektion. När du lärt dig ett flertal banor kommer antalet varv att krympa markant och du kan spendera mer tid på att hitta det sista finliret. Att kika på driftloggar är bra, men det kräver att man arbetat sig igenom olika varianter för att kunna jämföra. Om man gör samma sak 100 gånger är loggen ganska ointressant. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Jag kör inte bana, då jag inte ens äger en bil, jag bara botaniserar i alla andras erfarenheter till den dag jag kan och får köra själv! Min enda Mantorp-referens är virtuell. Därför säger inte driftbox-loggar mig så mycket. _________________ Axel Tanner |
||||||||
Ja, man tror inte det är sant. Fanns en video på ett däck under nåt V8 lopp i Australien och jag tror dom hade 6 grader camber och trots låg profil såg det nästan ut som däcket kolapsade vid bromsning och kurvtagning , men då förstog man att mycket camber är ett måste på ett Radialdäck... |
||||||||
Virtuell erfarenhet är bra, men huvuddelen av intrycken går inte att återge från verkligheten. Ut på banan om du vill lära dig den. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Jag ska faktiskt till Mantorp 15e Augusti, men då inte köra själv utan bara åka med. =) Ska bli kul den dagen jag kan börja köra själv dock, som du säger är det givetvis omöjligt att återge allt virtuellt. _________________ Axel Tanner |
||||||||
PeOR:
Som jag förstått det har du flyttat till "The promised land"! Men skulle du kunna lägga till en loggfil i banan.. Har en 1.24,5 tid som vore kul att jämföra med.. Det är tydligt att jag inte kör som alla andra.. Där det går fort för mig går det långsamt för dom andra och tvärtom. Men ändå går det ju riktigt fort när man ser till totalen. Det är mao tydligt att man kan köra fort på många olika sätt /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||||
Tänkte kan vara kul att lägga upp loggor på några framhjulsdrivna bilar här, för att kunna jämföra lite kurvhastigheter.
Benci (1:38,60s) + Kraft (1:37,80s) körde Benci's CRX med ca 160hk på hjulen. Asse (1:32,50s) kör Integra med mycket effekt på hjulen! - Detaljstudie på första delen: Jag verkar vara snabbast i både start/mål-kurvan samt i Parisern. Sedan händer nåt radikalt i Chikanen, jag går in fortare än Kraft, men jag måste ha fått nån sladd eller behövt släppa av på gasen eller att motorn helt enkelt började gå orent sen, för han accar ifrån mig omgående på rakan. - Detaljstudie på Mjölby-kurvan: Jag bromsar ner för mycket medan Kraft håller precis 88km/h genom hela kurvan. Asse svänger in mot en för tidig apex och tappar mycket fart genom kurvan. Asse's bil fortsätter att sakta in ända tills där jag har markerat apex. Då har jag och Kraft gasat som attan ända sen vi släppte bromsen, men vad hjälper det mot K-series? :prop: _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||
Här har jag försökt lägga in våra tider i bilden:
Två saker framgår tydligt: 1. Kurvhastigheten är minst lika bra eller bättre på Hondorna än M3-bilarna, antagligen på grund av vikten. 2. Det går inte att skojja bort motoreffekten på Mantorp! _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||||
Tjenare!
Har en loggfil i .vbo format från Mantorp när jag kör min Clio. Kan maila den om det finns intresse att lägga in flera FWD bilar /Mårten |
||||||||
Får väl försvara kurvhastigheterna lite med att Integran är ca 100kg tyngre än CRXen, plus att jag själv är en ganska tung klumpeduns . Mao så behöver jag mina extra hk
_________________ Erik Lindgren Honda Integra Type R K24 -98 Accord -04 |
||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (147178 totalt) |