Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99, med B201C, B202i eller B206i?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (24054 totalt)
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Nu har jag hittat en bra preppad, helrenoverad och bänkad sugis från ng900. Från ett bortglömt 99, ERF-projekt. Som stått färdig under ett täcke sen projektet gick i graven 02-03 nån gång.

En B206i eller B204i, antagligen närmre 200hk vid svänghjul

Min far med några vänner startade projektet, som skulle bli en omfattande ombyggnad av en 99'a för gamla ERF-cuppen. Men för många chassiexperter på ett projekt... "för många kockar på en soppa..."

Motorn är min att leka med bäst jag vill och kommer antagligen landa i första bästa 99'a . om det går bra utan att behöva såga isär hela framvagnen. Jag vill inte att den ser ut som nån "80-tals hot rod" bula i huven är inte ett alternativ.

Nu ska jag bara lista ut hur mycket koppling, svänghjul och avgas som behövs.

Vad tror ni? thumbs up thumbs down

_________________
Nils Nilsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Blocken från ng900:orna lutar inte => stor bula i motorhuven.
Sen passar dom antagligen inte mot lådans bultmönster heller.

Alternativet är förstås att sänka ner en komplett tvärställd motor+låda från ng900, men då har du en del modifieringsjobb i framvagnen att göra först.

Ska du ha 16-ventilsblock i 99:an med originallådan så är det B202 som gäller.
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

Patrik Ö skrev:
Blocken från ng900:orna lutar inte => stor bula i motorhuven.
Sen passar dom antagligen inte mot lådans bultmönster heller.

Alternativet är förstås att sänka ner en komplett tvärställd motor+låda från ng900, men då har du en del modifieringsjobb i framvagnen att göra först.

Ska du ha 16-ventilsblock i 99:an med originallådan så är det B202 som gäller.


Storleken på motorn var ett problem på ERF-projektet. Vet inte riktigt hur jag ska handskas med det på ett lagligt sätt, för bula vill jag inte ha. Men det vore tråkigt att lämna en sån pärla till motor, preppad och orörd i nyskick. Lådan transplanteras isf också den från ERF-bygget.

_________________
Nils Nilsson
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8179



Kul projekt! thumbs up
Jag skulle försöka hitta en så fräsch 99 som möjligt och sedan hinka i en B202 (T16).
En og900s får man för 3000:- så det blir en billig konvertering.
Du får ju bromsar m.m. från donatorn också. thumbs up

Har själv gjort den typen av konvertering för många herrans år sedan och maken till rolig och prisvärd bil får man leta efter.

Självklart är det roligt med sugmotor men med tanke på vilka kostander det landar på i slutändan så tycker i alla fall jag att en T16 motor är vettigare.

Lycka till med bygget och jag ser fram emot uppdateringarna

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

jurkko skrev:
Kul projekt! thumbs up
Jag skulle försöka hitta en så fräsch 99 som möjligt och sedan hinka i en B202 (T16).
En og900s får man för 3000:- så det blir en billig konvertering.
Du får ju bromsar m.m. från donatorn också. thumbs up

Har själv gjort den typen av konvertering för många herrans år sedan och maken till rolig och prisvärd bil får man leta efter.

Självklart är det roligt med sugmotor men med tanke på vilka kostander det landar på i slutändan så tycker i alla fall jag att en T16 motor är vettigare.

Lycka till med bygget och jag ser fram emot uppdateringarna


Turbo är alltid kul, men projektet är 100% inriktat på sugmotor. Alla modifierade 99'or för gatan jag vet om har turbo. Här behövs definitivt en sugis. Eftersom målet inte är någon raket, utan mer ett finslipat orginal (kanske inte ifall B206'an får plats, men...) Framhjulsdrift och mycket effekt är aldrig en dynamisk lösning, mer en spektakulär brottningsmatch. Med B201C-motorn så är 140hk väldigt tillräckligt, med B202i kanske 150-160hk Max.

_________________
Nils Nilsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Re:

Nils Nilsson skrev:
Storleken på motorn var ett problem på ERF-projektet. Vet inte riktigt hur jag ska handskas med det på ett lagligt sätt, för bula vill jag inte ha. Men det vore tråkigt att lämna en sån pärla till motor, preppad och orörd i nyskick. Lådan transplanteras isf också den från ERF-bygget.

Lagligt är nog inga problem, tvärställd motor i en 99:a har gjorts förr, kika på STCS' hemsida, där ska finnas minst en projekttråd.
Däremot kan man ju fråga sig om det är värt besväret att kapa sönder framvagnen med tanke på hur lätt det är att bara hänga i B202-blocket.
Håll ögonen öppna efter gamla 900:or med 2.1-litersmotorn (det s.k. B212-blocket, t o m 1993), då har du 140 hästar sugis på ett bräde.
Fördelen med den motorn är att den borrad och utrustad med något kralligare insug samt samma topp (som sitter i alla 2.3-litersmaskiner av den generationen) redan från fabrik. En sån tråd hittar du på Saabklubbens forum.
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Kom på att jag har en hel del saker som kanske kunde komma till användning på din blivande bil... bromsok nya versionen, drivaxlar, fjädersäten... hojta när du kommit en bit så kan vi nog komma överens om ngt bra.
En annan finns ju i Pattille och det är ju nära dina trakter.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

ezroller skrev:
Kom på att jag har en hel del saker som kanske kunde komma till användning på din blivande bil... bromsok nya versionen, drivaxlar, fjädersäten... hojta när du kommit en bit så kan vi nog komma överens om ngt bra.
En annan finns ju i Pattille och det är ju nära dina trakter.


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Nils Nilsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Re:

Nils Nilsson skrev:
Jag börjar kunna gallra ner alternativen på motorfix nu. Hittills verkar 8v H-motor låta som ett klart dugligt alternativ. Att byta från en förgasare till två, eller till insprutning hade varit kul. Så jag får kolla med http://www.bildelsbasen.se/ om det kan finnas något intressant. FS287 eller FS298 -kam från http://folkraceshop.se/trimkam_saab. Hos Kyrk http://kyrk.dinstudio.se/ fanns ännu fler val. Vad ska jag välja? Några enklare toppjobb av t.ex. http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html såg absolut nödvändigt ut. Sedan letar jag efter passande avgasrör efter grenröret. Ferrita, Simons eller Raka rör? Vad kostar det? Vad ska man välja? Vem gör det bäst?

Luftfilter och insug, utan större modifikationer under huven. Vad ska man välja?


Dom där kamaxlarna du har funderat på är nog väl brutala om du "bara" siktar på 170-180 hk. Dom är för rallycross och liknande och kräver ju mer modifikationer. Ståltryckare och andra fjädrar plus att vikten på ventilmekanismen inte får vara för hög. Risken är att du får en motor med onödigt brutalt och kort register som sliter onödigt fort.
Jag tror på att sätta ett effektmål och sen avgöra vilka modifieringar man vill göra och sen välja kam efter en dialog med kamsliparen som säljer kammarna.
För att nå 170 hk behöver man inte en av dom vildaste kammarna dom har.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
Nils Nilsson skrev:
Jag börjar kunna gallra ner alternativen på motorfix nu. Hittills verkar 8v H-motor låta som ett klart dugligt alternativ. Att byta från en förgasare till två, eller till insprutning hade varit kul. Så jag får kolla med http://www.bildelsbasen.se/ om det kan finnas något intressant. FS287 eller FS298 -kam från http://folkraceshop.se/trimkam_saab. Hos Kyrk http://kyrk.dinstudio.se/ fanns ännu fler val. Vad ska jag välja? Några enklare toppjobb av t.ex. http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html såg absolut nödvändigt ut. Sedan letar jag efter passande avgasrör efter grenröret. Ferrita, Simons eller Raka rör? Vad kostar det? Vad ska man välja? Vem gör det bäst?

Luftfilter och insug, utan större modifikationer under huven. Vad ska man välja?


Dom där kamaxlarna du har funderat på är nog väl brutala om du "bara" siktar på 170-180 hk. Dom är för rallycross och liknande och kräver ju mer modifikationer. Ståltryckare och andra fjädrar plus att vikten på ventilmekanismen inte får vara för hög. Risken är att du får en motor med onödigt brutalt och kort register som sliter onödigt fort.
Jag tror på att sätta ett effektmål och sen avgöra vilka modifieringar man vill göra och sen välja kam efter en dialog med kamsliparen som säljer kammarna.
För att nå 170 hk behöver man inte en av dom vildaste kammarna dom har.


Jag förstår. Men vilka kammar tror du på och vilka moddar skulle det kräva?

_________________
Nils Nilsson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Mitt förslag oavsett om det är en B202I eller B212I du skaffar dig är att först sikta in dig på ett efermarknadssprut som går att mappa om vid ytterligare modifieringar. MegaSquirt eller VEMS räcker långt. När det gäller avgas så sitter problemet nog mer i grenröret än längre bak... Och från främre rör och bakåt tror jag 2,5 tum räcker långt. Någon med mer insyn kan nog tala om ifall det är någon variant på grenrör (original) som är bättre än andra. Ett nytt programerbart sprut ger ju oxå fördelen att enkelt kunna köra på sprit och därmen locka fram några pållar den vägen iom högre oktantal mm.

Angående kammarna tror jag en moderat portning plus lite mindre vilda kammar ger klart fler och klart mer lättkörda pållar än enbart ett par vilda kammar. Justerbara kamdrev kan oxå göra underverk på en sugis.

Samt till sist tror jag att sisådär 160hk somd et lär bli med eftermarknadssprut och ett bättre grenrör kommer kännas ganska skoj i en lättad 99:a. Tänk dig en pigg GTI-bil.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



om man inte är konservativt lagd kan man ju tackla den där B204:an lite mer kreativt... dvs. längsmontera den ihop med en Opel-låda och sierra-bakvagn (nåja hysta länkarmarna och bygg med dubbla A-armar) och få ngt så fräsigt som en snabb bakhjulsdriven saab.
En sådan konvertering har alltid varit lite av ett drömprojekt för mig. Fast då kanske med en volvo-femma i ihop med en M3-låda istället.

Som vissa noterar så tillför man lite till brasan för att projektet ska spåra ur innan det börjat på allvar..

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

ezroller skrev:
Tänk dig en pigg GTI-bil.


Precis! En sportig svensk 80-tals GTi Måste bara hålla den långt bort ifrån all form av grotesk "lantis-styling" Här ska inte raggas!

_________________
Nils Nilsson
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

ezroller skrev:
om man inte är konservativt lagd kan man ju tackla den där B204:an lite mer kreativt... dvs. längsmontera den ihop med en Opel-låda och sierra-bakvagn (nåja hysta länkarmarna och bygg med dubbla A-armar) och få ngt så fräsigt som en snabb bakhjulsdriven saab.
En sådan konvertering har alltid varit lite av ett drömprojekt för mig. Fast då kanske med en volvo-femma i ihop med en M3-låda istället.

Som vissa noterar så tillför man lite till brasan för att projektet ska spåra ur innan det börjat på allvar..

Hahahahaha... Ååååh, det snurrar på fort när man börjar tänka "utanför lådan" V6-modd har funderats över, men finast vore en sån här motorkaraktär och ljudsymfoni, men med framhjulsdrift.
Escort mk 2
http://www.youtube.com/watch?v=d01VBR5nKPw
4AGE från en AE86 16v
http://www.youtube.com/watch?v=0GOEuF_WcVw
4AGE från yngre Corolla med 20v
http://www.youtube.com/watch?v=9Y_eZeXjZo0
BMW e30 M3's S14-motor
http://www.youtube.com/watch?v=nWRdqabMIEM
Lotus Sunbeam, Fiat 131 Abarth, Manta 400... eller kanske Alfa 2000 Bertone, som en god vän just nu lånat av sin far och glider runt i Askim med . Jag hade gärna glidit efter i en lika stilren 99'a Sånt där som drömmar är gjorda av. Aja... DTM, grupp-A osv. Vad finns det mer för ikoniska, insprutade 16-ventilers sugmotorer från 80-talet?

Så där ser det ut om jag tänker utanför lådan. Men... jag ska inte försöka göra 99'an till något den inte är, bara göra den till det den borde varit från början .

_________________
Nils Nilsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Re:

Nils Nilsson skrev:
Karl V skrev:
Nils Nilsson skrev:
Jag börjar kunna gallra ner alternativen på motorfix nu. Hittills verkar 8v H-motor låta som ett klart dugligt alternativ. Att byta från en förgasare till två, eller till insprutning hade varit kul. Så jag får kolla med http://www.bildelsbasen.se/ om det kan finnas något intressant. FS287 eller FS298 -kam från http://folkraceshop.se/trimkam_saab. Hos Kyrk http://kyrk.dinstudio.se/ fanns ännu fler val. Vad ska jag välja? Några enklare toppjobb av t.ex. http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html såg absolut nödvändigt ut. Sedan letar jag efter passande avgasrör efter grenröret. Ferrita, Simons eller Raka rör? Vad kostar det? Vad ska man välja? Vem gör det bäst?

Luftfilter och insug, utan större modifikationer under huven. Vad ska man välja?


Dom där kamaxlarna du har funderat på är nog väl brutala om du "bara" siktar på 170-180 hk. Dom är för rallycross och liknande och kräver ju mer modifikationer. Ståltryckare och andra fjädrar plus att vikten på ventilmekanismen inte får vara för hög. Risken är att du får en motor med onödigt brutalt och kort register som sliter onödigt fort.
Jag tror på att sätta ett effektmål och sen avgöra vilka modifieringar man vill göra och sen välja kam efter en dialog med kamsliparen som säljer kammarna.
För att nå 170 hk behöver man inte en av dom vildaste kammarna dom har.


Jag förstår. Men vilka kammar tror du på och vilka moddar skulle det kräva?


om man vill göra en budgettrimning och hamna uppåt en 170 hk så kan man ju börja så här:
8-ventilsmotor:
Portad topp, bearbetade föbräningsrum. Göra dom ingreppen som gör störst skillnad.
Mirafrästa ventilsäten med lite andra vinklar för att få i lite större ventiler (100 kr per säte hos topplocksverkstan).
original volvo ventiler med slipad backcut på (50 kr? per ventil hos topplocksverkstan) plus schyssta begagnade eller nya ventiler (nya 175 kr styck på KL-racing).
Planad topp för höjt komp, 11-12:1 (375 kr på topplocksverkstan).
Kanske hårdare ventilfjädrar.
Vassare kamaxel.
Vettiga förgasare/insprutning med någorlunda vettigt insug.
Grenröret är ganska bra tror jag på sugmotor-saabarna.

Sen beror effekten på hur väl portningen är gjord, allt från 140-170 hk beroende på hur väl det lirar.

Till det borde en FS280 kamaxel vara bra, bara för att det är en steg 1 folkrace kam betyder det inte att den är mild.


Ett enklare alternativ är att ta en 16 ventilstopp, snygga till gjutskägg och annat i insugskanalerna (och avgas). Matchporta insug och topp och plana toppen för att höja kompet. En 16-ventilstopp flödar så mycket bättre original än en 8-ventilare så man behöver knappt porta den för de effektmålen.
Sen vassare kamaxlar till det så är man nästan klar.

Men det är ju lite av en djungel med alla ingrepp man kan göra inte så lätt att veta vad man ska göra.
En ide är ju att dra iväg ett mail till erland på topplocksverkstan och fråga honom vad han skulle ta för att fixa till en 8-ventilstopp till en motor med 170 hk och fråga vilka ingrepp han tycker behövs. Sen får du göra en bedömning om du tycker det är för dyrt, kostar det för mycket kan ju 16-ventilstopp vara ett bättre alternativ.


Sen ska jag inte påstå att jag har 100-procentig koll, det jag lärt mig har jag läst mig till när min bror och jag skulle trimma en 8-ventils volvomotor. Jag har läst allt jag kommit över på nätet och en del i bokform.
Kan rekommendera boken four stroke performance tuning av graham bell. Den ger en bra insikt i vad som är värt att tänka på när man ska trimma.
Vill du göra jobbet själv? Det är inte hjärnkirurgi, det finns hur mycket som helst man kan läsas sig till. www.savarturbo.se har mycket tips vad gäller portning likaså topplockverkstan.se.

Ursäkta för ett långt och lite förvirrat inlägg.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Nu får jag be om ursäkt, FS280 kammen är till B-motorn ser jag nu och det är väl en H-motor du ska ha?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
Nu får jag be om ursäkt, FS280 kammen är till B-motorn ser jag nu och det är väl en H-motor du ska ha?


H-motor, ja.

_________________
Nils Nilsson
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Re:

Karl V skrev:
Nils Nilsson skrev:
Karl V skrev:
Nils Nilsson skrev:
Jag börjar kunna gallra ner alternativen på motorfix nu. Hittills verkar 8v H-motor låta som ett klart dugligt alternativ. Att byta från en förgasare till två, eller till insprutning hade varit kul. Så jag får kolla med http://www.bildelsbasen.se/ om det kan finnas något intressant. FS287 eller FS298 -kam från http://folkraceshop.se/trimkam_saab. Hos Kyrk http://kyrk.dinstudio.se/ fanns ännu fler val. Vad ska jag välja? Några enklare toppjobb av t.ex. http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html såg absolut nödvändigt ut. Sedan letar jag efter passande avgasrör efter grenröret. Ferrita, Simons eller Raka rör? Vad kostar det? Vad ska man välja? Vem gör det bäst?

Luftfilter och insug, utan större modifikationer under huven. Vad ska man välja?


Dom där kamaxlarna du har funderat på är nog väl brutala om du "bara" siktar på 170-180 hk. Dom är för rallycross och liknande och kräver ju mer modifikationer. Ståltryckare och andra fjädrar plus att vikten på ventilmekanismen inte får vara för hög. Risken är att du får en motor med onödigt brutalt och kort register som sliter onödigt fort.
Jag tror på att sätta ett effektmål och sen avgöra vilka modifieringar man vill göra och sen välja kam efter en dialog med kamsliparen som säljer kammarna.
För att nå 170 hk behöver man inte en av dom vildaste kammarna dom har.


Jag förstår. Men vilka kammar tror du på och vilka moddar skulle det kräva?


om man vill göra en budgettrimning och hamna uppåt en 170 hk så kan man ju börja så här:
8-ventilsmotor:
Portad topp, bearbetade föbräningsrum. Göra dom ingreppen som gör störst skillnad.
Mirafrästa ventilsäten med lite andra vinklar för att få i lite större ventiler (100 kr per säte hos topplocksverkstan).
original volvo ventiler med slipad backcut på (50 kr? per ventil hos topplocksverkstan) plus schyssta begagnade eller nya ventiler (nya 175 kr styck på KL-racing).
Planad topp för höjt komp, 11-12:1 (375 kr på topplocksverkstan).
Kanske hårdare ventilfjädrar.
Vassare kamaxel.
Vettiga förgasare/insprutning med någorlunda vettigt insug.
Grenröret är ganska bra tror jag på sugmotor-saabarna.

Sen beror effekten på hur väl portningen är gjord, allt från 140-170 hk beroende på hur väl det lirar.

Till det borde en FS280 kamaxel vara bra, bara för att det är en steg 1 folkrace kam betyder det inte att den är mild.


Ett enklare alternativ är att ta en 16 ventilstopp, snygga till gjutskägg och annat i insugskanalerna (och avgas). Matchporta insug och topp och plana toppen för att höja kompet. En 16-ventilstopp flödar så mycket bättre original än en 8-ventilare så man behöver knappt porta den för de effektmålen.
Sen vassare kamaxlar till det så är man nästan klar.

Men det är ju lite av en djungel med alla ingrepp man kan göra inte så lätt att veta vad man ska göra.
En ide är ju att dra iväg ett mail till erland på topplocksverkstan och fråga honom vad han skulle ta för att fixa till en 8-ventilstopp till en motor med 170 hk och fråga vilka ingrepp han tycker behövs. Sen får du göra en bedömning om du tycker det är för dyrt, kostar det för mycket kan ju 16-ventilstopp vara ett bättre alternativ.


Sen ska jag inte påstå att jag har 100-procentig koll, det jag lärt mig har jag läst mig till när min bror och jag skulle trimma en 8-ventils volvomotor. Jag har läst allt jag kommit över på nätet och en del i bokform.
Kan rekommendera boken four stroke performance tuning av graham bell. Den ger en bra insikt i vad som är värt att tänka på när man ska trimma.
Vill du göra jobbet själv? Det är inte hjärnkirurgi, det finns hur mycket som helst man kan läsas sig till. www.savarturbo.se har mycket tips vad gäller portning likaså topplockverkstan.se.

Ursäkta för ett långt och lite förvirrat inlägg.


Det här var guld thumbs up .

_________________
Nils Nilsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Jag skulle skippa kortmotor, Alfamotor osv. Det blir bara massa bök utan någon större vinst. Skaffa en helt vanlig B202i (dom växer på träd numera), montera i vassare kammar, bättre andningsvägar och eventuelt mild portning så har du 160hk utan att behöva modifiera speciellt mycket.

B204 är kortmotor och kan inte monteras i 99:an utan ordentlig ombyggnad. Det är betydligt enklare att bara montera kortmotorstopp på en långmotor för ännu bättre flöde. B202 är om möjligt ännu stabilare än B204 och saknar balansaxlar. B206 block är ungef. samma sak som B202 (inga balansaxlar, inga kolvkylningsmunstycken). Dvs. du kan lika gärna köpa denna B206 och flytta över det mesta förutom blocket.

B202 är annars helt OK som sugis och är hyfsat kortslagig och varvvillig.

Jag rekomenderar följande körschema:

1. Skaffa en rostfri 99:a
2. Skaffa en sliten 900i med B202
3. Hinka över B202i i 99:an + växellåda
4. Hinka över spindlar och bromsar från 900 till 99:a
5. Köp omslipade kammar modell vassare (dock inte så vassa att du behöver mekaniska tryckare, dessa kostar)
6. Köp ställbara drev på speedparts.
7. Återanvänd original grenrör, den är relativt OK
8. Köp en B2x4 topp (korttopp), svetsa om den så den tätar mot B202. Plana för mer komp (12:1 skulle vara fint).
9. Plocka bort gjutskägg från nya toppen. Montera på B202:an.
10. Använd/modifiera 9000 2.3i insug mot nya toppen.
11. Ställ om kammar
12. Montera lättare svänghjul
13. Fräs om spindelleder för mer caster.
14. Montera hårdare fjädrar & ställbara dämpare fram
15. Montera 900i bakaxel (eller modda 99:ans, har inte koll på bakaxel)
16. Kapa upp och ställ om bakaxel för mer camber.
17. Färska dämpare & fjädrar bak också
18. Ta bort inredningen & montera sportstol
19. Montera oljefilteradapter från valfri turbomatad B202, koppla in oljekyl.
20. Montera oljetryck & oljetempmätare (Biltema sandwich-adapter funkar).
21. Byt till större spridare för att kunna köra på E85.
22. Flytta batteriet bak (helst bakom framsäten)
23. 195/50-15 Toyo 888 + 15-tummare runtom
24. Färska bromsar runtom,
25. Flytta över Servo-styrsnäcka från 900i (om den passar, detta är jag inte säker på).

Vips så har du 160-170 sughästar i en lätt förpackning.
Budget: cca. 30'

Överkurs:
Byt kolvar mot JE, 14:1 komp
Byt stakar mot H-profil stål
Byt Bosch LH mot Megasquirt och EDIS-4 tändning
Installera Quaife-diff
Byt primär för mer toppfart.

Budget: ~30' till


Överöverkurs:
Bygg separata spjäll, sätt i ännu vassare kammar, mekaniska tryckare, bättre grenrör
Gjut av glasfiberluckor
bygg om bakvagn till dubbla A-armar

budget: ~30' till...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Nils Nilsson
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 125


Trådstartare
Nu blir det till att skrida till verket, förhoppningsvis är jag en 99'a rikare redan efter helgen.

Sen tar det fart .

_________________
Nils Nilsson
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Beepbeeps recept låter vettigt när det gäller att satsa på sugmotor. Bakaxeln byter du enklast hela så får du rätt nav och fästen för bromsok med integrerad handbroms. Servostyrväxeln från og900 passar inte rakt av då den ser helt annorlunda ut, men ärligt talat behöver man inte något styrservo på 99/90 om man inte är väldigt klent byggd.

Biltemas sandwichadapter fungerar på en og900 men inte på 99/90 utan vidare då oljefiltret krockar med övre länkarmens infästning på vänster sida.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99, med B201C, B202i eller B206i?
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (24054 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande