Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
4 punkt eller 6 punkt?
2726 besök totalt
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
Jag ska byta stol till en tillett B5 och nu är frågan om jag
ska ha 4 eller 6 punktsbälte? jag har ett sabelt 3+3" som kan komletteras.
och det finns uttag i stolen för 6P, en "grendel" kostar ju inte mycket.
så är det vettigt att ha 6 P eller är det överkurs ?

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



6p sitter så mkt bättre. Inget att tveka på.

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Mozzarella skrev:
6p sitter så mkt bättre. Inget att tveka på.


+1

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Lägger också en röst på 6-punkt. Mindre risk för underglidning vid liggande körställning och/eller om midjebältet inte skulle sitta hårt nog...

Jag kör med formelbilsbälten:

Här slipper man alltså en plåtbit i skrevet för punkt 5 och 6. Därmed kan man få ner midjebältet riktigt utan komfortproblem. Har bestämt för mig att jag sett liknande lösningar med långa axelremmar.

Vad beträffar uttag i stolen så har jag efter en del efterforskningar kommit fram till att de normala uttagen är för 5-punkt och inte 6-punkt! De sitter för långt fram, och även om det så klart funkar så blir det inte mycket bättre än 5-punkt. Tanken med 6-punkt är att remmarna ska gå rakt nedåt, så att de håller ner midjebältet effektivt, och inte slackar efter när midjebältet töjs under belastning. Naturligtvis ska det även vara rejält avstånd mellan punkt 5 och 6, så att man inte klämmer nötterna mellan dem...

Jag hade iaf inga uttag alls i botten på stolarna, och kör därför på en annan variant, som tydligen är väldigt vanlig i formelbilar: Punkt 5 och 6 dras under benen och ut till fästen nära eller på samma platser som fästpunkterna för midjebältet. Funkar alltså med stolar för 4-punkt. Även denna lösning gör att midjebältet hålls nere effektivt, samtidigt som man slipper klämma påsen mellan remmarna.

OBS! Jag är alltså ingen expert på detta, utan lägger bara fram det jag kommit fram till efter att ha kollat på diverse monteringsanvisningar och racingreglementen.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
Tackar!
jag ska titta hur utaget på stolen ser ut, kanske är det bättre att dra 5&6 åt sidorna.
men jag får vänta lite, har inte fått hem stolen än

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jag har korsat mina grenbälten (då skaver det mindre på låren).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207


Trådstartare
Så här ser stolen ut, och i detta fall med 6 punkt monterat,
är det några problem att ha det så tro?


_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
4 punkt eller 6 punkt?
2726 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande