Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare

Första bilden från 2009 när jag köpte Lotusen,andra bilden från 2012 efter alla uppgraderingar och ombyggnader börjar jag bli nöjd,men.....
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har börjat att samla på mej lite delar till hösten/vintern.

Interiör:
Alu fönstervevar,handbromshandtag,etc,snap off Momo ratt eller liknande ska fixas då
jag är ganska "storbyggd" och behöver lite mer plats på väg in och ur bilen.
Pedalerna sitter en aning tight för mina 44 fötter så detta behöver lösas,
blir iofs lättare och gasa/bromsa med högerdojan då den redan är på båda :-).
Gaspedalen känns lite sladdrig/knarrig,finns en sats att köpa.
Nya stolar,4punktsbälte är på väg,bältessträva tillverkar jag själv på jobb.
Sidoklädslar på insteget samt övre instrumentpanelen ska kläs om i svart läder.
Hittade Stack mätare i samma design som huvudinstrumentet=DYRA!
Tanken är att integrera dom i samma panel som huvudinstrumentet sitter i och sen klä in allt.
I övrigt inuti så minimalistiskt och lätt som möjligt men ändå hyfsat ombonat.
Satte in en ny stereo samt byggde ut högtalarpanelerna så nu sitter där 3vägs koaxialer där
med betydligt bättre ljud än original,iaf på tomgång upp till 70km/h sen hörs inte ett skit! mer än motorn.

Exteriör:
Elisen är ganska färdig som orginal men lite finns att göra.
Race hardtop är på gång men behöver modifieras för att passa,mer om detta senare.
eventuellt splitter fram,fanns lämpligt på Eliseparts men kostar,kanske egensnickrat.....
Lite längre diffusor bak,samma som ovan,finns att köpa men.....
Fick efter lite "smörjsnack" med tjejen på VV bytat frontskylten till liten USA typ,mkt bättre.
Denna har jag format till efter fronten och sitter nu snyggt välvt under kylarintaget fram.

Motor:
Hade tankar om mer power men den går bra som den är så länge.
Det som är gjort är nytt throttelhus(52mm),induktionskit,sportsystem,racecat.
Decibelmätningen på regbesiktningen blev 93dB vid 5250/rpm,lite högt men låter gött iaf.
ovannämda förändringar bör ha gett 10-15hk på de 143hk original så runt 160hk med den tätstegade lådan ger ett mkt bra acc.
original är 5,4s till 100km/h så neråt 5 bör det ligga,jämfört med min förra Z3M känns denna snabbare.

Chassi:
Sitter redan uppgraderade chassi komponenter på bilen,Öhlins dämpare och fjädrar,går att ställa lite hit och dit,i nuläget mer för bana än gata.
Behöver förmodligen justera upp den något då den fram är under 10cm och det fungerar mindre bra på det svenska vägnätet.
Hjulen är originalfälgar skodda med Toyo Proxes T1R,195/50x15 fram och 225/45x16 bak.
Fungerar bra och bilen känns neutral och fin,har iofs inte pressat den till max men den styr in som en gocart i snäva kurvor.

Broms:
Uppgraderade skivor runt om,skurna och hålborrade EBC motorsport med EBC green stuff belägg.
ok är original men kommer att uppgradera beläggen fram iaf=911 belägg fram som passar och ligger an på hela skivytan
till skillnad mot nuvarande som lämnar en kant på 5-6mm in mot centrum.
Stålspunna slangar runt om ska monteras i samband med nya belägg och bromsvätska.

Service:
olje/filter byte är gjort och jag har nu en 20/50 heavy duty mineralolja i som är anpassad för racing/hård körning.
(Update:Efter att testat ovanstående olja har jag nu bytt till Elf EXCELLIUM NF 5W-40 syntetolja då jag upplevde att motorn lät mer,framförallt kall)

Kommer fylla på med info/bilder efterhand.
Ha det/
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kanon fin thumbs up - tråden kommer följas i detalj
Köpt i England ?
Tänker du göra något åt platsen på höjden ( hur lång är du ) - eller får du plats bra ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Japp,bilen kommer från UK med en mellanlandning i Tyskland där den stod i ett lager men aldrig reggades eller togs i trafik.
Jag är förste ägare här och den har gått ca 55000 miles.
Jag är 181cm och har inga problem med platsen,har inte ens stolen längs bak.
Får se hur det blir med racestolarna då dom bygger lite mer än original.
Underbar bil och köra och jämfört med mina tidigare Z3or betydligt tightare i chassiet.
Hade iofs en Z3 Coupé med ställbart chassi som var riktigt bra men denna är roligare.
Efter 3 st Z3 börjar jag kunna dom och detta är betydligt mer race än glidare......
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



Vilka stolar har du köpt?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Ett par beggade Sparco Sprint som iofs är på gränsen till för stora men jag brukar lösa det mesta...
förresten Nillet,jag reggade mej på Lotus forumet för en månad sen men har inte blivit bekräfta än.
Missar ju alla roliga körningar,vad e de om,duger man inte....?
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



RizaQ skrev:
Ett par beggade Sparco Sprint som iofs är på gränsen till för stora men jag brukar lösa det mesta...
förresten Nillet,jag reggade mej på Lotus forumet för en månad sen men har inte blivit bekräfta än.
Missar ju alla roliga körningar,vad e de om,duger man inte....?

Du får nog karva av en del i framkant för att få ner stolarna.
Lotus original racestol, monterade för att passa en på 181 cm, finns att provsitta i Eslöv.

Vi har haft mycket problem med "spam-inloggningar" och är därför väldigt restriktiva mot att släppa in folk som inte fyllt i allt vi kräver.
Vad använde du för användarnamn?
Eller prova på nytt, men fyll i allt som krävs...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har gjort proceduren 2 gånger,jag skickar PM här till dej med uppgifterna.
MVH/Sammy
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
bilen kommer från UK med en mellanlandning i Tyskland där den stod i ett lager men aldrig reggades eller togs i trafik.


Var inga problem att regga den i Sverige med ägarhistorik (England -> Tyskland) osv ? Körde du hem den eller på trailer ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Den hade ingen ägare i Tyskland utan togs hem med UK-handlingar tillsammans med några Porsche bilar på biltransport utav en firma.
Jag köpte den på plats i Sverige färdigregistrerad men ej i trafik.
MVH/
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



RizaQ skrev:
Har börjat att samla på mej lite delar till hösten/vintern.

Interiör:
Gaspedalen känns lite sladdrig/knarrig,finns en sats att köpa.


Jag har moterat satsen sats från eliseparts på min, http://www.eliseparts.com/products.php?product=370 . Den har en annan arm med ett riktigt kullager i mekanismen ovanför pedalen. En fånig liten detalj som gör att pedalen löper lite lättare och utan glapp. Rekommenderas.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
[/quote]Jag har moterat satsen sats från eliseparts på min, http://www.eliseparts.com/products.php?product=370 . Den har en annan arm med ett riktigt kullager i mekanismen ovanför pedalen. En fånig liten detalj som gör att pedalen löper lite lättare och utan glapp. Rekommenderas.[/quote]

Det var den jag tänkte på,ska vara hyfsat lätt att byta iaf om man är vig nog,hmmm.....
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



Även jag kör med Eliseparts gaslänkage. Märkte ärligt talat ingen större skillnad, men så hade jag heller inget att klaga på innan...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Ragnar skrev:
Även jag kör med Eliseparts gaslänkage. Märkte ärligt talat ingen större skillnad, men så hade jag heller inget att klaga på innan...


Samma här, fast det gnisslar lite mindre..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Material till min biltransport/godssläp är inhandlat,bygget i detalj kommer.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Fått hem en del av prylarna,Sparco Sprint x2 samt 4punktsbälte.
Stolarna som sagt tidigare "lite för breda fram i dynan men efter mätning endast 48cm bred mot angivet 50cm.
Platsen i bilen är ca 45-46cm så det blir att "massera" bort ett par cm på var sida.........
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Fick hem den lilla regskylten fram och gjorde en mall i kartong som jag sen provade ut mot lämpligt rör.
Formade efter röret och monterade,betydligt bättre passform nu.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Flyttat fram i tråden(Biltransport)
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Bilen står fortfarande i garaget och ska besiktigas nu innan vintervilan.
Har fått hem det mesta jag behöver,sittastillstol,4punktsbälte,hardtopdelarna,etc.
Ska till och beställa lite från Eliseparts eller Eliseshop men det kostar på.
Kommer att köra på originalhjulen nästa år för att efter rookieåret lägga på R-däck,mm.
Blir lite budget så här i början......
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Flyttat fram i tråden(Biltransport)
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Ser ju riktigt fint ut thumbs up

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (62372 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande