Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (105529 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag räknar med att de skivorna som sitter på ska räcka tills jag kört ner dem. Det är samma diameter som jag har på mitt StopTech kit på M3an. Och vikten skiljer inte alltför mycket. Så med rätt belägg på hoppas jag på konsekvent bromsande i 30 minutersåkningar.

Det ska bli spännande att göra ett första banevent för att känna på vad som håller och inte håller. Med tanke på testet i bifogad länk http://www.youtube.com/watch?v=aRU5zSpdnlI så hoppas jag på ett lättkört och hållbart beteende.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



PeOR skrev:
Jag räknar med att de skivorna som sitter på ska räcka tills jag kört ner dem. Det är samma diameter som jag har på mitt StopTech kit på M3an. Och vikten skiljer inte alltför mycket. Så med rätt belägg på hoppas jag på konsekvent bromsande i 30 minutersåkningar.


Från lite annat corvette-folk så tror jag det är lite för mycket att hoppas på. Skivorna är nog iofs inte problemet, utan pumpen och oken.
Men testa såklart innan du ger dig på det. Sen måste man väl inte köpa värsta brembo-kitet heller om det nu inte skulle räcka till.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



OFFkeFF skrev:
PeOR skrev:
Jag räknar med att de skivorna som sitter på ska räcka tills jag kört ner dem. Det är samma diameter som jag har på mitt StopTech kit på M3an. Och vikten skiljer inte alltför mycket. Så med rätt belägg på hoppas jag på konsekvent bromsande i 30 minutersåkningar.


Från lite annat corvette-folk så tror jag det är lite för mycket att hoppas på. Skivorna är nog iofs inte problemet, utan pumpen och oken.
Men testa såklart innan du ger dig på det. Sen måste man väl inte köpa värsta brembo-kitet heller om det nu inte skulle räcka till.



Peo har Z51 bromsarna (aningen större än original) och dom räcker faktiskt väldigt långt. Byte av belägg och vätska gör mycket på Vetten! PBR (dotterbolag till Brembo) tillverkar 2-kolvs oken som sitter på och är av hög kvalité.

Nästa steg upp är C6 Z06 kittet som kostar inte mer än 1700USD. Då får du 6 kolvs ok fram, 14" skivor samt 4-kolvs ok bak med lika stora skivor.

Dessa bromsar med rätt kylning räcker till och blir över! Men kylningen är viktig då det är seperata belägg i oken och dom blir varma fort.

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Erik - vet du om det krävs andra fälgar för att få plats med Z06 bromsarna? och vad betyder det att det är separata belägg? och (massa och...) går det att leda fram luft på någon smidigt sätt utan att behöva byta front?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



PeOR skrev:
Erik - vet du om det krävs andra fälgar för att få plats med Z06 bromsarna? och vad betyder det att det är separata belägg? och (massa och...) går det att leda fram luft på någon smidigt sätt utan att behöva byta front?

Peo.


18" räcker alldeles utmärkt. Billigaste och säkraste rutten är att köpa någons beggade Z06 fälgar eller kopior (18" runt om, men bredare bak) så dom får plats bakom dom.

Varje ok har ett eget belägg. D.v.s att det sitter totalt 6 belägg i enbart framoken. Det ger större chans till överhettning jämfört med ett stort belägg.

Du kan göra ett eget billigt kit med lite värmetålig 3" slang som du köper på Home Depot (den röda) och fäster med buntband.

Annars köper du ett färdigt kit för din bil, ligger runt 150-200USD

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



CobraErik skrev:


Skrev om priser



Tack för infon!

5K för trevligt trim + kanske 1,5-2K för bromsar + lite till för chassie och däck. Man kanske har skev uppfattning men låter faktiskt prisvärt! Nästan svårt att motivera steget upp till en Z06.

Inte konstigt att man fastnade en stund på autotrader.

Jag som trodde nästa eventuella entusiastbil skulle bli tysk den med...

Sorry for OT!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



CobraErik skrev:

Varje ok har ett eget belägg. D.v.s att det sitter totalt 6 belägg i enbart framoken. Det ger större chans till överhettning jämfört med ett stort belägg.


Varför det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



MaZ skrev:
CobraErik skrev:

Varje ok har ett eget belägg. D.v.s att det sitter totalt 6 belägg i enbart framoken. Det ger större chans till överhettning jämfört med ett stort belägg.


Varför det?


Bra fråga

Det svaret jag fick när jag ställde frågan var att dom små beläggen blir varmare fortare pga mindre massa helt enkelt, och dom kan inte hålla sin arbetstemperatur lika bra som ett enda stort belägg. Dom kan även slitas ojämt, vilket jag själv har märkt.




F.ö. så menade jag varje kolv har ett eget belägg, inte varje ok men jag tror ni förstod vad jag menade. Det är alltså 6st belägg i varje OK.

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Tittar man på corvette-oken så ser ju oken stora ut, men beläggen är trots allt rätt små. Det är nog det som driver upp värmen.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



OFFkeFF skrev:
Tittar man på corvette-oken så ser ju oken stora ut, men beläggen är trots allt rätt små. Det är nog det som driver upp värmen.


Beläggen i standard oken är fine, dom har inga större problem med att bli varma jämfört med liknande bromskit.

Det är Z06 kittet som har lite problem, men bara om man inte fixar med kylning d.v.s.

Här är en bild som visar det jag försöker säga..



_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
StopTechs stora kit med 380mm skivorna har två belägg per sida. Så det borde vara bättre av någon anledning.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



PeOR skrev:
StopTechs stora kit med 380mm skivorna har två belägg per sida. Så det borde vara bättre av någon anledning.

Peo.


Jajemensan!

Har f.ö. köpt Stoptech kittet till min nya Racebil (inte Corvetten) som jag köra i American Iron Serien i höst/vinter. Riktigt bra grejor thumbs up

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Ja. Förlösande. Äntligen en banåkning. Det har ju inte blivit någon körning för mig i år. Tanken var ju att jag skulle köra ett par event i sommar men på grund av omständigheter fick jag åka tillbaka till staterna efter bara en vecka.

Jag hade hittat www.HookedonDriving.com som skulle köra på Palm Beach Internation Raceway idag. http://racepbir.com/road.html För $300 fick man instruktör, 6 körpass och en god (!) lunch.Eftersom det var första gången med denna arrangören så fick jag anmäla mig i Beginners. Och med ny bil, inga R-däck och under nya omständigheter så var det nog bra.

Utbildningen på 30 minuter var raceinriktad snarare än säkerhetsinriktad. Ett par tips om vilka murar som var inom träffhåll och sedan lite försök till hur man borde sikta i vissa kurvor. Vad som definitivt skiljer en del är att man absolut inte fick har rutorna uppe. Nix, nere skulle de vara. Anledningen var att man skulle kunna lyfta ut en person om det behövdes. Och vi i Beginner och Intermediate skulle peka på vilken sida vi ville bli omkörda på genom att sträcka ut handen och peka över taket. När man går in i depå så var det samma sak där. På Go kart vis, ut med näven upp över taket. Ja, det gick väl det.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Eftersom jag var beginner skulle jag ha en instruktör med på samtliga körpass. Men man hade nog räknat fel på en instruktör. Jag förklarade att jag gjort några banevent innan och jag fick godkänt att ge mig ut själv på banan. Nu var det spännande. Hur skulle bilen fungera?

Ut på banan och sakta höja tempot. Banan är 3250 meter med 11 kurvor varav 3 stycken på mellan 180 och 225 grader. Corvetten är snällt understyrd och med gatdäck så blev den en hel del hasande. Vänta...vänta...vänta... Ja, ni vet hur det funkar. Jag kände igen det ifrån M3an innan jag gjort vid hjulvinklarna. Motorn matar på friskt dock och jag kände verkligen att det kändes snabbare att köra på trean i flera partier snarare än att jaga och byta växel.

Det var bara 8 bilar i Beginners och Intermediate-gruppen, vi som var ute samtidigt. En BMW M6, en Merca i någon extravass AMG variant, en 997 GT3, Rush Mustang 427, en Porsche Turbo, S2000, kompressormatad Elise, Miata, två Corvette C6 och en Corvette C5. GT3an försvann utom synhåll med ungefär samma takt som Corvette C5an. Elisen, Mustangen och Corvetterna gick runt på samma tider som jag.

I avancerade gruppen fanns en DP, Daytona Prototype. Jag har aldrig sett en sådan innan men det lät som en 600-700 hästars motor i ett chassie som verkade ännu mer extremt än Ultiman. Jag får läsa in mig mer på detta. Fort gick det i alla fall. Ett Nascar chassie körde också runt men var inte extremt snabbt. Tvärtom så var ett par tydligt banpreppade Corvette C6 Z06 allt snabbare. Jag pratade bara med den ena och han förklarade att det var något känt trimmärke som hade fixat bilen. För $35 000 ordnade de så att motorn hade 660 hästar, StopTech bromsar, coil over, skalstolar och 6 punktsbälte, 345 or bak.. Jag smygläste ena killens varvtider och såg att hans bästa blev 1.31.2. Min bästa för dagen var 1.41.2.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Min Corvette matar på fint på varje raka. Jag känner hur jag börjar bli såld på kubik och hästkrafter nu. Motorn skräms aldrig och det är enkelt att köra på rätt sida gränsen. Lite kan bero på att jag körde med antisladdsystemet inkopplat. Det hjälpte till lite då och då. När jag kastade bilen igenom chikanen så var jag medveten att det blev lite yvigt men eftersom balansen skulle hinna komma tillbaka tänkte jag inte så mycket på det. Men antisladdsystemet lät inte något sådant passera. Men istället för att sänka tempot så kände man hur bilen bromsade ena sidan lite för att få flytta vikten lite. Så det var inte något överpretantiöst system som stoppar allt det roliga. Mer en liten assistent som ser till att putsa lite på marginalerna. Jag kommer nog fortsätta att köra med det i. Om det inte hittar på hyss mer R-däck.

Topphastigheten på långa rakan blev 218 km/h och bromsarna kändes förtroendegivande. Den bristande länken var däcken och jag kände tydligt hur ABSen jobbade hela vägen genom retardationen. Lite förvånande var att bakvagnen ålade som en snok under inbromsningen. Kanske för att ABSen redan hade gripit in på framhjulen. Det går inte att säga så mycket om bromsarna innan jag fått på R-däck.

Väl i depå kunde jag konstatera att bromsskivorna såg ok ut, att bromsskivorna strålade värme så att det gjorde ont att mäta lufttrycket. Nu när jag kommit hem har jag sett att begynnande sprickor på ena framskivan. Jag visste att det skulle hända så jag är inte besviken. Utav de bilar som var tydligt banpreppade var det ingen som hade borrade skivor. Det var slitsade skivor eller helt plana.



Så hur skulle jag summera denna dagen. En väldigt avkopplad aktivitet. Jag har förstått genom att prata med andra att det inte vanligtvis är så. Tvärtom brukar det vara mycket tuffare regler. Bilen är bra utgångsmaterial. Men jag behöver fixa R-däck och kanske lite bättre klossar till nästa gång. Jag har en känsla för att jag behöver hitta en lösning på camber fram också. Jag vill nog gärna att bilen styr in lite bättre. Men bortsett från det känns det helt rätt.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



Va kul!

Jag var på väg dit men det regnade som fan här nere så jag skippade det. Synd nu i efterhand.

Kul att bilen gick bra, träffade du Henry som "äger" HOD?

Hör av dig om du behöver något till bilen

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag det regnade söderöver men var helt torrt på banan fram till 2:30 tiden. Först därefter kom den dagliga syndafloden. Tydligen så saknades hälften av de anmälda på morgonen helt i onödan.

Ja, Henry var en bra kille. Honom får vi stödja mer.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



PeOR skrev:
Jag det regnade söderöver men var helt torrt på banan fram till 2:30 tiden. Först därefter kom den dagliga syndafloden. Tydligen så saknades hälften av de anmälda på morgonen helt i onödan.

Ja, Henry var en bra kille. Honom får vi stödja mer.

Peo.


Ja den är ju alltid lika rolig! Skillnaden här är att man VET att den kommer varje dag, hela sommaren, mellan 14 och 15

F.ö.så var vetterna byggda av Breathless Performance, riktigt trevliga åk det där. Snackade lite med dom förra veckan på Homestead och dom gick riktigt fint.

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Det här hade jag missat, GRATTIS Peo, en Corvette!
Den bilen har ju potential så detta skall bli kul att följa..
Såg att du redan fått tips om Z06-bromsarna som verkligen är prisvärda..
Hur står sig bilen i övrigt när du får på R-däck, antar att det är då nästa förbättring blir uppenbar, och därefter nästa och nästa och.. Men inte ska det spåra ur inte.. eller hur??

Grattis igen till ett roligt bilval..

M v h

// Johan
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Sunk - En av de två riktigt snabba Corvetterna hade samma färg som min. Så om jag skulle sätta på ett Z06 wide kit, 295or fram, 345 or bak, en LS7 motor med vass kam (900 tomgångsvarv och fortfarande rätt orolig tomgång), StopTech 355 bromsar, Z06 skalstolar och 6 punktsbältte så skulle jag också köra bland de snabbaste bilarna på banan. Jag hade väl inte tänkt försöka ta mig dit eftersom jag i så fall skulle startat med en Z06, vilket var lite för dyrt.

Men kanske att jag sätter på slitsade bromsskivor, vässar motorn vid något tillfälle och försöker få in så breda däck som går på existerande skärmar. En två års plan...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Här kommer några bilder ifrån banan.






_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3, ... 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (105529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande