| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
|
<< 1, 2 7291 besök totalt |
|
Team Storpumpen körde en traja 650 i Battle of the Twins. Dom lättade mycket seriöst.
Typ: Alla sexkantskruvar byttes mot insex, som dessutom slipades av så att skallarna blev lägre och fick rundare profil sett från sidan. Leta i gamla MCM så står det en del om dom.. ca 10 år sen. Deras attityd var "om du inte kissar OCH skiter före rejset, OCH slipar ner alla bultar, så har du inget där att göra". _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Re:
Hur smidigt silver beter sig som kabel (böjutmattning) har jag ingen aning om. Innan nån får det för sig så är Guld mycket tyngre (19,3 Kg/L) och nästan lika "dålig" ledare (24 n ohm*m) som Aluminium. |
||||
|
Re:
|
||||
|
På porschemuseet kunde man se tanken från en 909 bergspyder. Den var trycksatt så man slapp ha en tung bränslepump. ligthweigth:)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Undrar hur mycket tyngre tanken blev för att klara trycksättning? Men för fuggar behövs det ju inte så mycket iofs. |
||||
|
pump
Ja det va ju oerhört intelligent att ha spolningen via Reserv däcket !
När punkan va ett faktum, och däcket behövdes....Ja då va ju det Åxå platt....
Ibland vet man inte riktigt hur dom tänker...Pojkarna som skolat sig i många årrrrrr !
_________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
||||
|
Re:
Jag undrade vad du menade först, tyckte färgen var rätt ok........tills jag såg inredningen....... Får man automatiskt dålig smak med mycket pengar?? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
På den påkostade Porsche GS 3.8 som det länkas till i tråden ser det lite lustigt ut med lååånga utstick på skruvarna som håller fast kolfiberfläkten... http://forums.rennlist.com/upload/ds _________________ Tony Jonsson Har 63 cylindrar sist jag räknade... |
||||
|
Re:
Spec 55 från Raychem (Tyco Electronics) Datablad: http://www.rayservice.com/file/75/ (Tunnare kabelisolering för att spara vikt) Används av Boeing och inom F1 bland annat. Går att köpa hos Demon Tweeks men även hos tex. Elfa i Sverige. _________________ Johan Nilsson Renault Mégane Coupé |
||||
|
Här har ni några kolfiber- och lättningstips ā la Mansory.
http://mrporsche.blogg.se/2009/september/nyp-mig-i-armen-tack.html _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
|
Re:
Varför
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
"I de djupaste vatten....." Kolfiberfälgar finns ju men finns det i Titan ??? Borde ju gå att få ner ngra kilo
_________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||
|
Frågan är om titan skulle ge någon nämnvärd förbättring på fälgar, då det är relativt tungt. Vanlig aluminium bör kunna bli lättare, och skulle det inte det är magnesium ett mer logiskt steg uppför stegen när man utgår från vanliga stålfälgar... Kolfiber är väl det ultimata, med dagens tekniker alltså.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||
|
lättar man dörrarna , så varför inte hållborra dörrupphängningarna ?
Är ca 5 st 10mm hål i varje , det * 4 borde bli endel
Skippa varannan bult om det är något som endå inte väger något och kör med locktite och allt som inte kan lättas , flytta ner det så nära marken det bara går ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
Tog isär mina 8x16 BBS RS fälgar då de skall "tjunas lite" och vägde samtidigt delarna.
Centrum 3250 g Innerbana 2710 Yttterbana 1400 Mittkåpan 290 och sedan det intressanta. Skruvarna och muttrarna 600 g! Titanskruvar skulle droppa ~300 g och i ytterkant. Tyvärr inte billigt. Aluskruvar skulle lätta ännu mer och bilen skulle säkert hittas i ett dike Lim eller TIG skulle spara Ŋ kg per fälg
_________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
|
<< 1, 2 7291 besök totalt |
