Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
<<   1, 2
7291 besök totalt
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Re:

Erik B skrev:
Iofs om det rostar kommer det att väga mindre med tiden.

Njae, rost är ju järn och syre, alltså blir det TYNGRE när det rostar. Åtminstone tills rosten börjar ramla bort.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Team Storpumpen körde en traja 650 i Battle of the Twins. Dom lättade mycket seriöst.
Typ: Alla sexkantskruvar byttes mot insex, som dessutom slipades av så att skallarna blev lägre och fick rundare profil sett från sidan.
Leta i gamla MCM så står det en del om dom.. ca 10 år sen.
Deras attityd var "om du inte kissar OCH skiter före rejset, OCH slipar ner alla bultar, så har du inget där att göra".

_________________
Arne Lindgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

ted.brink skrev:
Har för mig att man använder silverkabel i flygplan och diverse high-tech räsers.
Det oxiderar inte lika lätt naturligtvis (förgylla kontakter förhindrar sulfidbildning) men du spar ingen vikt (10,5 Kg/L och 16 n ohm*m) jämfört med koppar.
Hur smidigt silver beter sig som kabel (böjutmattning) har jag ingen aning om.

Innan nån får det för sig så är Guld mycket tyngre (19,3 Kg/L) och nästan lika "dålig" ledare (24 n ohm*m) som Aluminium.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Arne Lindgren skrev:
Deras attityd var "om du inte kissar OCH skiter före rejset, OCH slipar ner alla bultar, så har du inget där att göra".
"Bössa Mössa Mask, Tömma Tarm å Task" är ju en rätt gammal ramsa som fortfarande fungerar

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



På porschemuseet kunde man se tanken från en 909 bergspyder. Den var trycksatt så man slapp ha en tung bränslepump. ligthweigth:)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Cédric skrev:
På porschemuseet kunde man se tanken från en 909 bergspyder. Den var trycksatt så man slapp ha en tung bränslepump. ligthweigth:)
Samma koncern hade ju lättat bort spolarpumpen på bubblan också (lite samma taktik)...

Undrar hur mycket tyngre tanken blev för att klara trycksättning? Men för fuggar behövs det ju inte så mycket iofs.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



pump

Ja det va ju oerhört intelligent att ha spolningen via Reserv däcket !
När punkan va ett faktum, och däcket behövdes....Ja då va ju det Åxå platt....

Ibland vet man inte riktigt hur dom tänker...Pojkarna som skolat sig i många årrrrrr !

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743





Denna lättning borde jag själv börja med

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

Erik B skrev:
Färgkombinationen på den här bilen gör det nästa outhärdligt att titta.
http://forums.rennlist.com/rennforums/964-forum/493604-america-gs-cons . . . .
thumbs up



Jag undrade vad du menade först, tyckte färgen var rätt ok........tills jag såg inredningen.......

Får man automatiskt dålig smak med mycket pengar??

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Mozzarella
08 southside
Här sen Jan 2009
Inlägg: 141



Re:

Johan Tryggvesson skrev:
Kortare bultar är väl ett enkelt sätt?
Tycker att man ser många äldre bilar med "för långa" bultar.


På den påkostade Porsche GS 3.8 som det länkas till i tråden ser det lite lustigt ut med lååånga utstick på skruvarna som håller fast kolfiberfläkten...

http://forums.rennlist.com/upload/dscf0174.jpg

_________________
Tony Jonsson
Har 63 cylindrar sist jag räknade...
Citera
fuzzion
Norrköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 164



Re:

ted.brink skrev:


Har för mig att man använder silverkabel i flygplan och diverse high-tech räsers.


Spec 55 från Raychem (Tyco Electronics)
Datablad: http://www.rayservice.com/file/75/
(Tunnare kabelisolering för att spara vikt)

Används av Boeing och inom F1 bland annat.
Går att köpa hos Demon Tweeks men även hos tex. Elfa i Sverige.

_________________
Johan Nilsson

Renault Mégane Coupé
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Här har ni några kolfiber- och lättningstips ā la Mansory.

http://mrporsche.blogg.se/2009/september/nyp-mig-i-armen-tack.html

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Re:

Erik B skrev:
Här har ni några kolfiber- och lättningstips ā la Mansory.

http://mrporsche.blogg.se/2009/september/nyp-mig-i-armen-tack.html


Varför
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Re:

Björn skrev:
Erik B skrev:
Här har ni några kolfiber- och lättningstips ā la Mansory.

http://mrporsche.blogg.se/2009/september/nyp-mig-i-armen-tack.html


Varför


"I de djupaste vatten....."

Kolfiberfälgar finns ju men finns det i Titan ???
Borde ju gå att få ner ngra kilo

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Frågan är om titan skulle ge någon nämnvärd förbättring på fälgar, då det är relativt tungt. Vanlig aluminium bör kunna bli lättare, och skulle det inte det är magnesium ett mer logiskt steg uppför stegen när man utgår från vanliga stålfälgar... Kolfiber är väl det ultimata, med dagens tekniker alltså.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1635



lättar man dörrarna , så varför inte hållborra dörrupphängningarna ?
Är ca 5 st 10mm hål i varje , det * 4 borde bli endel

Skippa varannan bult om det är något som endå inte väger något och kör med locktite thumbs up

och allt som inte kan lättas , flytta ner det så nära marken det bara går !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Tog isär mina 8x16 BBS RS fälgar då de skall "tjunas lite" och vägde samtidigt delarna.
Centrum 3250 g
Innerbana 2710
Yttterbana 1400
Mittkåpan 290
och sedan det intressanta. Skruvarna och muttrarna 600 g!
Titanskruvar skulle droppa ~300 g och i ytterkant. Tyvärr inte billigt.
Aluskruvar skulle lätta ännu mer och bilen skulle säkert hittas i ett dike thumbs down .
Lim eller TIG skulle spara Ŋ kg per fälg

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Den har ju automatlåda
Citera
Allmänt banåkaforum
Är du seriös med att spara vikt? Härliga tips här!
<<   1, 2
7291 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande