Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 177, 178, 179   >>
71 besök senaste veckan (865259 totalt)
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278



Lycka till därnere Johan, ska bli grymt kul att läsa rapporten därifrån.

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



M3Carbon skrev:
Lycka till därnere Johan, ska bli grymt kul att läsa rapporten därifrån.


+1

se till å ta lite bilder oxå thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack, nog blir det rapporter allt, skall försöka mig på lite varje dag där nere..

Har påbörjat packning av bilen och efter en kvart är bilen fullastad man får kanske montera dragkrok och ta med släp eller hur göra?? Äsch det löser sig, jag fick med det viktigaste iallafall 4 st bitburgerbackar för påfyllning




80000 sekunder kvar bara

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Då var det absolut sista rycken inför resan avklarade om vi bortser från den snart traditionsfyllda morgontvätten av bimmern och en tankning innan avfärd mot südligare breddgrader..

Ett litet kuvert på väg med ett par varv på ringen var nära att slinka mig ur näven, men med lite detektivarbete fick jag minsann tag på kuvertet så nu är bilen redan från start utrustad med ett laddat Ring Card.

Jag passade även på att besöka Biltema för att köpa punkaspray,klädseltvätt samt ett torkarblad, som vanligt svor jag över min idioti att köpa Biltema torkarblad men det var i alla fall betydligt bättre än det befintliga och det kommer att ersättas vid nästa höstträff hos Förenade bil. Inte kände jag mig smartare när jag stod och försökte få på bladet med dessa "universaladapters" som troligtvis passar alla bilar men väldigt dåligt, ingen som känner igen sig?

Reservhjulet under bilen plockades bort för länge sedan så en rejäl burk med punkaspray kan med lite tur rädda en från en trist situation. Klädseltvätten var till passagerarstolen som levt ett hårt liv som underrede till min lilla knodd. Under dagen lyckades jag även få tillgång till lyft så jag kunde koppla på backljuskontakten vilket var skönt, jag får spel på såna onödiga småsaker som inte funkar. Tack för vänligheten Tobbe!

Hemma igen passade jag på att tvätta av passagerarstolen och lite bättre blev det nog om än en bra bit ifrån nyskick, till våren blir det skalstol där också och då kvittar det ju. Jag har även förberett en del andra praktiska detaljer och hoppas man har fått med sig det viktigaste. Där blev inte så mkt utrymme kvar i bilen om jag säger så, hade baksätet funnits kvar hade man fått tänka om.

Imorrn blir det upp toktidigt (04.30) för att slutföra packning, tvätta kärran, tanka, se över vätskor hämta lite mat, plocka upp beifahrer sen jäklar styr vi kosan mot det som jag många gånger önskat var min hemadress. Jag tror inte det blir någon körning på schleifen under torsdagen men skulle vi hinna så är jag inte den som bangar, frågan är bara hur fräsch man är efter den resan, ett smartare drag är kanske en pilsner och en bit god mat och bara insupa atmosfären som finns i allt, överallt, alltid. Ni som varit på plats vet precis vad jag menar :-)

Ett par saker jag inte ser framemot är vädret, Eifelbergen är troligtvis VM i osäkert väder och en vecka i september utan något regn är nog högst otroligt, en andra sak jag är orolig för är insläppet, det är bara SÅ dryg med alla köer och trängsel, hoppas allt folk håller sig borta när vi kommer :-)

Wiedersehn!

36000 sekunder kvar

Edit: Bilen är här packad och glad, nu kör vi alldels strax


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ekish
Västerås
Här sen Maj 2007
Inlägg: 203



Du verkar nästan lite exalterad Johan. Lycka till och se till att få upp en riktigt proper rapport här sen, gärna med nån bild

_________________
Andreas Ekström
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Ha det bra där nere Johan .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Ses i morgon på pisten

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Sagan om ringen handlar väl om som så mycket annat en mörk sida och en ljus sida(samt en ring har jag för mig) och ibland känns livet precis så, inte för att jag normalt är speciellt mörk men däremot är jag väldigt ljus när jag kommer i rätt element men vem är inte det? Igår påbörjade vi vår så efterlängtade resa till Ringen för att få åtnjuta oss alla faciliteter i form av vacker miljö, frisk luft, sköna sängar, god mat och dryck samt bankörning på en av världens mest underbara och mytomspunna racingbanor Nürburgring. Ordningen på vad vi föredrar kan vara NÅGOT annorlunda än jag skrev :-)

Vi var 3 killar i 2 bilar som sammanstrålade vid centralen i Malmö strax efter 09.00 på morgonen, Martin anslöt från Göteborg och resan till oss hade varit klockren. Efter lite växling, shopping och diskussion satte vi kosan mot vår mekka, man är ju grymt lyckligt lottad på det viset att vi slipper någon resa i Sverige utan bara rullar ut på bron så är vi i ett vips redan i Danmark.



Första etappen är Rödby en resa på cirkus 2 timmar/20 mil. Det regnade stundtals ORDENTLIGT och vi fick ta det lite lugnt, vi hade ju dessutom en oldtimer med oss som inte var lika behaglig som min lilla autobahnslukare (eller hur..) Nåväl resan till Rödby gick smärtfritt och färjan släppte på oss i stort sett direkt, här var det extremt smidigt med brobizzen som även tog färjekostnaden och vi kom dessutom på i stort sett först. En gemensam fika, lite shopping och sen var det dags att hoppa av för vidare färd.

Fortfarande var det mulet väder och tempot på trafiken var sig inte riktigt likt tyckte jag, jag vet egentligen inte varför men folk höll igen på farten. Andra etappen mellan Puttgarden och första tankstoppet gick utan problem men stundtals ÖSTE regnet ner och ord som "spön i backen" räckte inte riktigt till faktiskt, det var en hel del vägbyggen men inga direkta köer att tala om, medelhastigheten var dock fortfarande väldigt låg enligt mig. Efter att ha toppat upp bilen med lite V-power, kollat hjulbultar, lufttryck,oljan käkat lite och diskuterat resan var det dags att åka igen. Vi passade på att byta chaufför i min kärra då jag inte hade något emot att vara beifahrer en stund.



Resan gick vidare utan några egentliga händelser, mulet väder med regn och stundtals vackert väder blandat med vägbyggen gjorde att framfarten fortfarande var beskedlig. Man märkte att vi var på väg åt rätt håll då vägarna var breda och fina (där det inte byggdes) naturen var vacker och landskapet böljade så där härligt som det gör neråt Moseldalen. Efter ett tag svängde vi av från A1:an och kom in på vanliga landsvägar, skultarna om Nürburgring kom tätare och tätare att dom dessutom varvades med krogar som stolt basunerade ut att här serverar vi minsann Bitburger gjorde en uppskruvad som ett litet barn, det var nästan så man satt och hoppade på sin stol av lust att komma fram.

Jag noterade att tyska staten plöjt ner massor av pengar på ny beläggning runt ringen, fantastisk kvalitet som man sällan skådar i Sverige, detta i kombination med dessa böljande vägar i fantastisk natur gjorde så det ryckte i högerfoten till och med på mig som satt kvar i passagerarstolen :-) Nåväl vi var nu riktigt nära målet för dagen som var Meuspath en by PERFEKT belägen i direkt anslutning till banan men ändå väldigt lugn. Vi passerade först GP banan med alla dess nya komplex, man kände inte igen sig alls då det var massa nya stora byggnader, en ny rondell , berg o dalbanan skymtades mm. Efter vi passerat detta svängde vi snabbt ner till "vår" by och, en bit i byn fann vi vårt ställe och något inom en kunde slappna av, vi var nu framme!! Frau Nett kom ganska omgående ut och mötte upp oss i glad ton, min "Dyscka" är väl extremt begränsad så andra fick sköta pratet. Vi lastade in det viktiga i vårt rum på ovanvåningen och bara njöt av lugnet, efter en snabb dusch och lite ombyte var vi på väg mot mat o dryck efter en förvisso smidig men lång dag i våra bilar.

Vi beslöt oss för att Nürburg dög utmärkt som matställe och efter lite diskussion som hamnade vi på Lindenhof som jag själv är svag för, ett gammalt hederligt ställe med god mat till humana priser.
Det tog inte lång tid förrän första Bitburgen var på plats och den där första klunken är som nåt annat man gör för första gången HELT UNDERBART! Inte bara ölen i sig utan även det faktum att nu är vi verkligen här och njuter! Alla beställde in Jaegerschnitzel vad annars i Schnitzelmekkat nummer 1.

Maten smakade utmärkt och vi var alla nöja med dagens resa trots vädret, Tobbe hade problem med en skev skiva och ett beslut om att köpa nya skivor fram togs, vi skulle jobba lite på detta under morgondagen men det lutade åt Mayen några mil bort. Ett par killar på väg ut ur lokalen hade uppmärksammat att vi var svenska och tog kontakt med oss, det visade sig att den ene skulle köra superstock 1000 som är en slags förserie till Roadracing-grabbarna som ju här och körde sin VM serie i helgen, trevligt nog erbjöd dom oss pass för att komma in på området och vi beslöt att ringa dom när vi skulle dit, för nog ville man se lite roadracing när det är VM killar.

En pilsner till så var det dags att knyta ihop säcken, Tobbe mådde lite tjyvtjock men det blev betydligt bättre ute i friska luften, det där med rökförbud på krogen har inte riktigt nått Tyskland och kläderna luktade inte precis hallon när vi kom ut. Vi kunde givetvis inte låta bli att passera Testcentrum och deras lilla men grymma utställning i fönstret, Cecottos E36:a är ju bara SÅ läcker med stora centrumbultade 19",kolfiber i överflöd och en sjukt stabil bur som omslöt stora delar av bilen, man nästan hörde hur den ylade förbi på varvtal i paritet med en motorcykel.

Väl hemma såg vi till att prutta in rummet så som en riktig pöjk gör och sedan blev det lite pojksnack och hästar, torkade blommor, handväskor och sånt :-)

Vi somnade alla gott i våra stora duniga sängar (Martins var kanske inte nån höjdare) jag vaknade upp imorse och konstaterade kallt att så här gott harjag inte sovit på ruskigt länge, gud va gött det var när man uppdagade att det inte var någon dröm, sagan om ringen 2009 har precis börjat.

Bifogar även en teaser från det första varvet med min compact, det var sjukt blött och här kör jag rätt in i en dimma modell grym efter att precis blivit omkörd av en possje som för övrigt var den enda bilen som körde om.


foto by TJ

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



härligt Johan! thumbs up Glöm int de utlovade "äcklingarna" på mms som utlovats! thumbs up

_________________
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



varför, Varför, VARFÖR? (hängde jag inte med)

Mys lite för mig också!

_________________
L-P Johnsson
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Gott Johan

Ses zu morgen

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Plötsligt vaknade jag upp och innan man lokaliserat sig undrade jag var tusan är jag? Men så trillade poletten ner vi är ju på ringen och har precis påbörjat en vecka här nere, sämre förutsättningar finns helt klart, jag erkände för mig själv att jag inte sovit så gott på länge, efter att ha gjort mig iordning blev det lite kaffe och skrivande av det ni läser. Vädret var molnfritt och solen höll på att gå upp, med lite tur så skulle vi få en riktigt trevlig dag, men som ni säkert vet kan vädret växla blixtsnabbt här uppe i Eifelbergen och så skulle det bli även idag.

Något senare hade vi gemensam frukost och i vanlig ordning var den en rejäl sådan som erbjöds på vårt boende, lite teamprat inför dagen om vad som skulle ske gjorde oss inte mycket klokare, det vi hade på listan var att Tobbe skulle jaga skivor till bilen då dom befintliga var skeva. Jag och Martin skulle ta en promenad och utforska omgivningen så länge.

Lite senare tog vi vår promenad och vi började med att traska ner till Döttinger Höhe för att kolla på kläder,bilar och kanske en tjuvkik på banan. Det där med kanske blev givetvis ett måste



Det verkade som BMW hade någon form av MC aktivitet på banan för det passerade något vi TROR var den nya 1000RR i farter rutn 250-300 och ljudet var HELT sjukt, jag var först bergsäker på att det var en risbrännare men efter ett tag uppdagade vi att det verkligen var BMW, för den oinvigde är 1000RR BMW första riktigt vassa hoj med prestandan typ 192hk/182kg på ett ungefär. Efter ett tag traskade vi vidare mot insläppet, för folk som inte BARA tänker på bilar finns här en fantastisk natur och omgivningen är verkligen härlig.



Uppe vid insläppet var det lugna gatan men någon enstaka bil kunde man skymta. Här hade väl inte hä nt så mycket på dom 2 sista åren, en ny bod på parkeringen och att Grüne Hölle var ommålad samtidigt med ägarbytet. Jag noterade också att automaterna vid insläppet var av ny modell och gjorda för deras nyhet Ring Card. Vi stannade inte så länge då vädret var ganska trist, kallt och blåsigt samtidigt som molnen började mörkna, en kopp kaffe skulle göra gott och vi fortsatte traska upp mot Nürburg. PÅ vägen passerade vi en av påfunden som tillkommit på senare år, en biluthyrningsfirma som erbjöd folk att hyra en "racebil" eller i alla fall en trevlig kärra anpassad för banan med bur,bromsar,chassie osv.. Här fanns massor med Alfa 75,GTV men även en bunke Exige,Clio Sport samt den läckra Renault R26R, en sådan hade jag verkligen inte tackat nej till framhjulsdriften till trots.



Uppe i byn hamnade vi på Sabines gamla krog som numera heter Der Kleine Kneipe, det hade nu börjat regna rätt stora droppar och det var skönt att komma inomhus och få lite värme. Min medföljare Martin är perfekt att ha med då han minsann håller konversationen igång för det mesta, här finns inga tysta stunder pratglad och det passarmig bra. Efter ett tag fick vi kontakt med Tobbe som nu fått reda på att skivorna kostade 520 Euro och inte gick att få fram förrän på måndag, jag ringde och pratade med CE som bor i Nürburg och han skulle se vad som gick att lösa, ett tag senare hade han ordnat fram allt vi ville ha och leverans skulle ske i morgon bitti redan, snyggt jobbat CE!! Tobbe mötte upp oss efter ett tag och nu regnade det ordentligt ute, vi käkade lite gemensam lunch och pratade om vad som skulle ske idag, jag hade bestämt mig för att ta ett varv på banan oavsett väder men flera gånger blev jag avrådd något jag inte låtsades höra Mätta och belåtna lämnade vi krogen och hoppade in i M3:an för färd mot GP komplexet för att se vad det var för spektakel dom byggt upp där.

Utan tvekan är det en enorm investering som skett runt området med många nya STORA byggnader, flera hotell,krogar,affärer mm. Vi äntrade Ringverk som var en stor hall med olika biltillverkares montrar samt andra aktiviteter som till stor del var där då det var Superbike VM denna helg.

Vi besökte en hel del trevliga montrar från både Nissan, Aston Martin och andra tokläckra bilar.
Förresten den vita V-spec GTR:en var sjukt läcker med massor av kulfiber, keramiska bromsar och annat godis, inte så svårt att bli sugen på en sådan godbit. Deras minivariant av Ringen under glas i golvet var kanonläckert! För övrigt var det en del krimskrams, mat och annat relativt ointressant. Personligen kunde jag varit utan dessa komplex men det är väl en smaksak, kanske man börjar bli gammal när man muttrar "det var bättre förr

Regnet strilade fortfarande och klockan började närma sig öppningsdags på Nordschleifen, jag hade fortfarande inte ändrat mig utan ville ta ett varv på banan trots väderleken, att byta däck kändes ointressant så egentligen var det bara att tömma ut det allra sista och köra bort och ställa sig. Jag började med att reka hur det funkade med ring card så jag inte skulle få strul i insläppet, efter det var det på med utrustningen och börja taxa ut. Fram med kortet, pärleporten öppnar upp och det gröna helvetet har öppnat sina famnar och är beredd att sluka mig med hull och hår Igenom konerna som i år var extra knixiga på slutet, sen bar det iväg EXTREMT långsamt, banan var mycket vattenfylld och mina relativt slitna 245:or bak i kombination med vatten och lätt bak var inget optimalt precis.

Jag passerade ett par Renault sport innan T13 och efter det var det fritt på banan hela varvet! Ganska omgående fick jag ett flertal släpp med rumpan och jag blev på det klara med att det var mer än halt det var SJUKT halt. Jag fortsatte köra med en hel äggkorg under pedalen, bromsgrepp fanns det rätt gott om men bakvagnen var sjukt nervös. Fick ett rejält släpp några kurvor efter Adenauer Forst där det går nerför, lite längre fram i backen efter Breidscheid släppte det på både 2:an och 3:ans växel, att antispinn var bortkopplat gjorde väl inte saken bättre. Karusellen var skoj och det flöt på hyffsat därefter, det verkade som det var något mindre vatten på banan och jag kunde lugna ner torkarna ett steg. I Pflanzgarten stod Tobbe och Martin för att plåta och samtidigt kom dagens första och sista omkörning i form av en Porsche boxster som hade ett hyfsat tempo.



Direkt efter kom vi in i en sjuk dimma av upptorkande bana som gjorde sikten nästan obefintlig. Jag fortsatte i sakta mak men det störde ingen i alla fall och hade bara varit bättre väder kunde man nästan hängt ut armbågen och glassat lite, så sakta gick det. Ända gången det gick att gasa var efter Gantryt men det känns ju mer eller mindre meningslöst. Nåväl racechrono hade gjort sitt jobb och klockan visade på 13.33 en underbar tid då den blir väldigt lätt att slå Efteråt så uppskattar jag mitt lugna tempo, gud vad onödigt det hade varit att smaka armcro första dagen.

Senare på kvällen blev det besök på lokala krogen, Blaue Ecke i Adenau stod på tapeten. Kvällen bestod av stora schnitzlar och gott om öl, stundtals var det väldigt jobbigt att dricka alla dessa iskalla guldiga mustiga Bit's men det var bara att kämpa på Vi hade även besök lite senare av CE som hade hjälpt oss tidigare och hade långa diskussioner om ringen ochsånt Senare på kvällen bidde det ett kort besök i Nürburg men det var väldigt lugnt så vi tog och traskade hem istället, även denna natt som vi som små prinsessor.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ny dag nya äventyr, vakande upp till en trevlig himmel och konstaterade att man skulle ta mig tusan köpa en säng och ta med hem, sjukt gott man sover här. Sätter mig där nere och skriver lite och dricker några baljor kaffe.



En timme senare ansluter Martin samtidigt som Tobbe åker och plockar upp nya skivor. Jag tröttnar inte på frukosten här och vi satt ganska länge och bara njöt av livet. Tobbe kommer tillbaka med nya framskivor och ser nöjd ut, klockrent pris och sköna villkor rundar av en redan trevlig affär.

Vi börjar så smått att köra ner våra bilar på baksidan och plockar fram verktyg och hjul, Tobbe byter skivor och däck medan jag nöjer mig med däck och lite sådant, passar även på att putsa rutorna så man ser bra ut Allt flyter på och det tar inte allt för lång tid innan vi är klara med detta.
Då vi tydligen inte är några elitgymnaster längre skulle det minsann vilas en stund efteråt, någon konstaterade en svettpärla i pannan och det verkar inte alls bra Något senare på dagen dyker en gemensam vän Fredrik upp, han är nere för att rasta sin M-coupe ett par dagar sen åker han vidare. Vi åker i gemensam trupp ner till Nürburg för lite lunch och tankning på Aral. Lunchen på Pinocchio är sjukt god och rejäl, att dela en pizza är perfekt mer än så gör en bara till en zombie. Efter lunch blir det tankning och givetvis måste man tanka Ultimate100 soppan som bara kostar 1.46 Euro.

Vi sticker sedan upp till insläppet och kikar lite men det händer inte SÅ mycket så vi sticker hem och vilar en kort stund innan banan öppnar för dagen. En powernap senare är i alla fall jag taggad och vi börjar dra oss mot insläppet. Ett kort men relativt intensivt regn hade passerat oss och det var lite fuktigt på vägen, vi hoppades det skulle torka upp snabbt men det såg lite mörkt ut på himlen. Nu kände man pulsen på ett annat sätt än tidigare, mer bilar mer folk och massor med motorcyklar. Det var dock ingen kaos, utan det flöt på rätt bra. Banan öppnade inte i tid utan först efter att vi hade drägglat sönder lite frän Porrsjes, Bimmers och några seriösa men udda tyska rejsbilar behagade banan öppna, klockan var nu typ 18.15, vi tog det lite lugnt så man slapp dom som hade brått, en del kör nog inte mer än ett varv och är nöjda sen. Medan vi avvaktade lite kom regnet igen och den här gången var det stora droppar, vi tog beslut om att inte köra och istället ställa oss och kika någonstans.

Det blev Brünnchen till slut och vi ställde kosan mot det hållet. Väl framme såg man att det var lite blött fortfarande men inget kritiskt, många bilar tog det lugnt men en del fläskade på ordentligt och det uppskattas av publiken såklart. Det var en härligt salig blandning av bilar på banan men det är en del av charmen, här kommer tyskarna i sina burförsedda vråltrimmade polos med 13x10 hjul och passerar oss i imponerande farter, här kommer CSL:er, 997GT,små fullastade svenssonskombis och allt annat tokigt. Efter ett tag kommer det inga fler bilar och vi misstänker att något hänt. En högljudd engelsman får via telefon reda på att det smackats ordentligt lite tidigare på banan och tydligen har en bil agerat bowlingklot mellan ett flertal armcroräcken, jag hoppas det gick bra för folket i bilen bara. Nåja detta sätter spiken i kistan för dagens körning och min Bitburgerklocka ringer .



Vi gör oss iordning för kvällen, dricker några pilsner och en Jaeger mot malaria och svininfluensa sedan är vi på G, dagens mathak är en lite Asiatisk restaurang, det ser inget ut för världen men när vi väl fick vår mat blev vi imponerade. I samråd med Herr Bitburger och goda vänner hade vi en trevlig stund, något senare gjorde vi ett besök på Blaue Ecke och träffade lite vänner. Kvällen rundades i lugn och ro då morgondagen var lång och vi hoppades på bra väder, redan klockan 8 öppnade banan och man vill ju inte missa nåt. Väl hemma satt vi och tjöta lite med våra MC intresserade grannar men sedan blev det att läsa en saga och försöka somna, jag tror inte det tog SÅ lång tid innan vi alla snarkade som grisar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vaknar i vanlig ordning upp tidigt trots mjuka goa sängar, påbörjar lite skrivande och några koppar kaffe, idag blev det frukost extra tidigt då banan öppnade redan 08.00! Tobbe kommer ner och efter en gemensam frukost är vi klara för avfärd. Framme vid banan ser vi att det är lugnt, inget kaos eller så utan bara ett fåtal bilar vilket såklart uppskattas. Vädret är perfekt med totalt molnfritt, lätt skinande sol och normalt temp för området i september. Vi hade båda våra ring card laddade så det var ju egentligen bara att köra ut direkt och det gjorde vi, 08.10 passerar vi bommarna för första gången denna dag och det skulle bli riktigt skoj. Lägger mig bakom Tobbe som tar ett ordentligt lugnt varv och bara ser över banan, inga större störningar på banan, ett oljesläpp mellan Fuchsrörhre och Adenauer Forst är sanerat men där finns fortfarande stora områden med spån eller vad som används för att sanera. Ganska tidigt lossnar min ena bakljusinsats och ligger och skramlar där bak, en glödlampa lossnar och flyger vilda rundor där bak, störigt men det löser vi om 20 kilometer Banan är lite lätt daggstänkt men inget som inte solen torkar upp fort, nåväl första varvet avklarat och varför inte fortsätta första varvet blir en 11 tid så man har ju redan bättrat sig ett par minuter. In i depån och skruvar fast min lampinsats där bak och sedan på banan igen.

Även detta varv blir lugnt men med ett något högre tempo och gud vad roligt det är! Bilen känns riktigt fin och visar inga direkt under eller överstyrningstendenser, rumpan är dock orolig och bilen är lätt där bak vilket betyder att man får vara lite tuff och bestämd. Kurva för kurva käkar vi upp av det gröna helvetet och det är skitskoj att ligga tillsammans och köra, jag har dock hela tiden klart för mig att OM Tobbe sticker iväg skall jag inte försöka hänga på då det är toklätt att göra bort sig och hälsa på Herr Armcro. Ännu ett varv är avklarat och jag tror vi spräckte mitt mål med tiden 9.45 vilket kändes skoj! Tänkte för mig själv att nu kan jag köra hem mitt mål för resan är nått eller förresten jag tror jag stannar ett liiitet tag till Det var riktigt trevligt att köra nu på morgonkvisten då det var mycket lite trafik ute och det fanns få störningsmoment, motorcyklarna var inte påsläppta än vilket kändes tryggt.

Nu matade vi på med varv och jag slutade räkna varven, jag visste att jag hade sjutton stycken och jag hoppades få dom avklarade idag. Fler varv klarades av och farten ökade gradvis, Tobbe och jag var relativt jämna även om jag märkte att han inte hade några större problem att dra ifrån på rakorna. Jag tror varv 3 passerades på 9.15 vilket var riktigt skoj och absolut snabbare än jag hade hoppats. Så här fortsatte det ett tag och tiderna sjönk hela tiden, fortfarande relativt lite trafik och inga olyckor så det var bara att köra på. Lite senare såg jag 8.56 på displayen var ju sjukt bra kände jag. Fortfarande gick bilen bra, dock finns fortfarande problemet kvar med att den bluddrar lite runt 6-6200 varv och baken är väl inte speciellt stabil, ett par happy moments i Schwedenkreutz fick jag då jag släppte gasen på fel ställe och baken ville köra om fronten, i farter över 150 är det inte SÅ skoj och killen i Aremberg som applåderade med höjda händer trodde nog det var förarskicklighet och inte ett misstag jag smilade lite och körde i full fart vidare mot rävgrytet, Adenauer Forst och alla andra gudomliga svängar på banan.

Problemet med soppaleverans vid halv tank eller mindre fanns inte här vilket jag upptäckte när jag kollade tankmätaren som redan var i botten, jag tankade ju kvällen innan och hade inte kört SÅ mycket tyckte jag. Några varv till avverkades och tiden sjönk till 8.45 vilket jag tyckte var sjukt bra, jag fattade inte att det gick så bra (med mina mått mätt) Kördes sedan bort till Döttinger Höhe och fyllde upp bettan med super bleifrei för att sedan snabbt återgå till banan, fortfarande vettigt med trafik så det blev några varv till eller cirka en halv tank. Jag körde ju med ganska moderat camber på bilen(kanske 2-2.5 grader) och det visade sig att vänster framdäck var ordentligt slitet, corden visade sig på ett par ställen i ytterkant och det blev akut att göra en rokad på däcken och dra på lite mer camber.



Fler än jag behövde skifta runt däcken så vi körde hem till vårt boende och började skifta runt däck, justera camber,kolla olja osv.. Jag ändrade till uppskattningsvis 3-3.2 grader och hoppades att detta skulle bli positivt för däckslitaget. Bilen hade inte dragit någon olja vilket jag gillade. Vädret var nu på topp och folk som var arbetsbefriade eller klara satt i solen och bara njöt, det var RIKTIGT fint väder och livet lekte! När vi alla var klara passade jag på att tanka igen för en smärtfri stund på banan, jag gissar att en fylld tank inte gör ont på min lite tailhappy kärra. Vi fortsatte sedan köra och nu hade Martin kommit upp till banan, han ville åka med men visste nog inte vad han gav sig in i Jag vet inte varför men första varvet han åkte med gick inte bra och jag missade någon nedväxling, överkörde på något ställe, jag tror vi kom i mål på kanske 9.15 och kommentaren från min alltid diskrete vän var att "du kanske överkörde på något ställe" vilket betyder typ att han hade pinkat på sig och undrade varför i helsike han hade hoppat in i min bil

Martin följde i alla fall med under flera varv och det gick bättre sen, stundtals hade vi riktigt trevligt och även om trafiken hade tätnat så flöt det på hyfsat, incidenterna var få och medtrafikanterna relativt vakna, det jag kan störa mig en aning på är att folk alldeles för sällan blinkar eller är tydliga med att dom uppmärksammat en, det är ju så enkelt att dra sig åt sidan och genom en kort blink visa att man noterat bakomvarande. Vissa verkar inte vilja flytta sig men lite ljustuta brukar få fart på dom mest envisa eller ouppmärksamma, motorcyklar är ett kapitel för sig, vissa har riktigt bra koll men en del har INGEN koll alls vilket är ypperligt farligt då många bilar MÅSTE förbi till varje pris, själv valde jag att hellre släppa av till rätt tillfälle då dom är väldigt utsatta på sina hojar.

Det var roligt att kunna pressa bilen så pass bra och under förmiddagen passerades både Audi R8, 997 GT3RS och en bunke andra snabba bilar men själv blev man ju också passerad ett antal gånger av snabba Porrsjar och bimmers, en Aston Martin och en solidbetonggrå R34 GTR passerade i SJUKT tempo och GTR:en såg ganska avslappnad ut trots tempot, helt klart imponerande, men den GTR:en dom fick bärga av banan efter Brünnchen utjämnade oddsen lite, den var inte smälld så det luktade tekniskt fel, kanske växellådan eller nåt?

Jag konstaterade efter ett tag att bilen styrde in sjukt bra med mer camber och den verkade trivas bra nu, däcksslitaget verkade minska också vilket var skönt. Fortfarande var bilen orolig och lätt i rumpan på en del ställen. Att den är lätt i rumpan får vi kanske jobba på i vinter, till att börja med blir det på med glasfiberhuven där fram men kanske även tillbaka med originalbatteriet i rumpan för att jämna ut vikten lite. En vinge där bak gör ju susen enligt många men vi får se vad vi kan hitta på. Jag hade nu avverkat nästan alla 17 varven men på varv 15 inträffade en MC olycka innan lilla karusellen, killen låg kvar när vi kom och jag bad en tyst bön att han klarat sig då han verkade ha kört rakt fram in i armcrot. Vi tog beslut om att pausa och det var lika bra då dom stängde banan då vi kom in. Någon pratade om lunch och jag kände helt plötsligt att jag var både törstig och hungrig, på banan hade man fokus på annat och trängde bort sådana känslor.

Det blev lunch nere i Adenau på ett litet gyroshak intill Blau Ecke, riktigt gott och till små pengar, det var verkligen skönt att sitta ner och få i sig lite vätska och mat. Tobbe hade kört slut sina 15 varv och var nöjd för dagen, själv hade jag 2 varv kvar att avverka och började få lite brått då molnen tornade upp sig. På sista varvet hände något med bilen i ett tidigt skede, den lät lite konstigt och fenomenet kom oftare och oftare, till slut gick maskinen bara på 5 cylindrar och var orkeslös, det blev till att sätta på varningsblinkers och taxa i hamn med svansen mellan benen, givetvis malde det i skallen vad det kunde vara men jag upplevde det inte som något stort och hoppades vi kunde reda till detta. Precis i svängen efter hoppet vid Planzgarten passerade en viss Aston Martin i HÖG fart, han kom lite väl fort och kom ut med ena hjulet i grusen men redde ut det, nästa parti passerades med lätt drift som en form av retur på föregående händelse och jag gissar att eventuell beifahrer fick byta kalsonger sen, direkt efter kom en av dom två EDo porrsjarna och då förstod jag att det var katt och råtta lek dom 2 i mellan. Konstigt nog gick bilen bra igen i höjd med Döttinger Höhe men jag parkerade i alla fall bilen och konstaterade att jag fått 17 varv idag och det hade varit SJUKT roligt.

Det var nu full action på parkeringen men på något vis var där ingen kaos, folk parkerade vettigt och gubbarna med gula västar styrde upp det hela vettigt. Kanske dom få olyckorna under dagen hjälpte till men jag var i alla fall positivt överraskad då jag hade farhågor om att det skulle vara kaos runt påsläppet. Det var skoj att traska runt lite i depån och bara njuta av alla läckra bilar, alla dessa underbara porrsjar ett par stycken fastnade jag för lite extra, en svart 964 med guldiga BBS fälgar var helt underbar, en 997 GT3 RS som var preppad och toklättad var även den bara SÅ läcker.



Jag såg även en 997GT RS MK II med centrumbult osv, gud vilken läcker bil det är, varför har man inte ett par millar på banken? Jag noterade att trots att den var ny så hade vingen spruckit och det gick fukt i båda baklamporna något som inte impade på mig i alla fall.



En intressant compact dök upp och trots det GTR likande kjolpaketet var väl ingen hit men ett par detaljer gjorde mig intresserad av bilen, dels lät den intressant trots 318ti emblemet på bakluckan och den hade helbur, trevliga fälgar och rejäla bromsar. Jag gick bort och fluktade lite på kärran, jag noterade att där fanns rätt gott om kulfiber i bilen o form av golv där bak, dörrsidor, huv och hela kjolpaketet inklusive en massiv vinge. Huven öppnades upp och jag såg att där satt en M3 E36 3.0 motor i bilen vilket gillades. Jag pratade lite med killen och han hade köpt den färdigbyggd men bytt chassie till ett KW race av något slag. Givetvis vattnades det i munnen på en och jag frågade lite senare killen om det fanns möjlighet till att åka med ett varv, detta var inga problem



Lite senare var det dags och när jag väl krängt på mig bältet satt jag som gjuten i Recarostolen, 6 punktsbälten är grymt skönt och jag ser framemot den dagen jag får det på plats i min egen kärra. Vi taxade ut igenom bommen och genom konerna för att sedan mata på för kung och fosterland. Man märkte direkt att bilen sköt på frisk men det var först när vi började svänga jag insåg att jag hade en bit kvar, det var sjukt bra väghållning i kärran och även om motorn var underbar så var det hur bra bilen svängde som imponerade på mig, givetvis kunde man köra bilen annorlunda med mer pulver och mer varv att leka med, speciellt andra hälften av banan avverkades i ett helt annat tempo än när jag körde. Killen körde inte på 100% men det gick riktigt fort och det var verkligen en trevlig upplevelse. Jag tackade för varvet och bara gick och smilade på parkeringen ett tag.



Martin fick ett varv i Fredriks M-Coupé och inte bara Martin utan även CE påtalade att ett varv med Fredrik rek. då han var snabb och duktigt förare, en 8.06 tid med Martin vid sidan om talade sitt eget språk.

Efter att vi varit och tankat bilen fick jag ett varv med Fredrik och redan innan "bridge" insåg jag att bilen gick sjukt bra, motorn matade på något makalöst och kombinationen av stumma bussningar och ett välljudande avgas gjorde det hela till en sanslös orkester där motorvrålet gjorde sitt för att överrösta det där härliga vinande transmissionsljudet. Att åka med Fredrik var något HELT annat än compacten tidigare och här snackade vi tempo, grepp och ett helt sjukt fint chassie, bilen kändes helt odramatiskt och mycket snäll, att Fredrik är en ypperlig förare som hanterade bilen med bestämd men känslig hand gjorde åkfärden till en riktig fröjd och utan tvekan dagens höjdpunkt.

Någon tid att prata om blev det inte då ett flertal bilar behagade agera stoppkloss utan något större intresse för oss bakom. Dom andra hade kört hem så länge och jag fick skjuts hem av Fredrik. Vi tjötade en stund sedan lämnade Fredrik oss för att åka hem till lilla Sverige. Vi tackade för åkturerna och gick sedan in för att klämma årets godaste BIT, sällan smakar en Bitburger godare efter en lång varm dag och massor av körning på Nürburgring, ölen gled sakta ner genom halsen och väckte en till liv på nytt, inget snack om saken , man var lite mörbultad i kroppen men det var inget som inte gick att bota med en liten flaska universalmedicin i form av Jaeger

Efter att vi tvagat oss tog vi beslut om att testa en restaurang i det nya komplexet vid GP banan, där fanns ett "Braueri Nürburg" som serverade köttbitar i någon slags mix av vilda western och sportbar.
Vi började med att reda ut det här med betalning som skulle ske med Ring Card, alltså kontanter finns inte och för under 50 Euro fick man inte handla för kort ens.. Vi var alltså tvungen att ladda ett ring card med pengar, äta och sedan betala med kortet och ännu senare tömma kortet på ev. resterande pengar, ett otroligt sjukt system som inte ens personalen verkade uppskatta.

Efter att vi väl fått maten som inte var så imponerande och beslutade oss för att betala med kortet var det helt plötsligt tomt på pengar. Det tog nog en halvtimme att reda ut och vår irritation var påtaglig då dom från början ville vi skulle fylla koret igen och att dom sedan skulle återbetala det som försvunnit när dom rett ut det hela. Det slutade i alla fall med att vi fick ett nytt kort med nya pengar och kunde betala och gå ifrån stället. Vi konstaterade att här sätter vi inte ner fötterna igen, trist service, alldaglig mat och ett sjukt krångligt system. Folk får kalla mig gammalmodig men detta upplevdes definitivt inte som ett steg framåt från kundens sida sett.

På vägen därifrån mötte vi CE gående och han plockades upp för vidare färd mot Lindenhof, jag hade bett han ta med en karta så vi kunde kika på dom olika partierna och diskutera vad som kunde förbättras och så vidare. Timmarna flöt på och det blev en och annan BIT varvat med vilda diskussioner om olika bilar, kurvor, förare och allt mellan himmel och jord. CE är en klippa och gick igenom alla partier på kartan och i samråd med loggen från Racechrono såg han tydligt var det fanns brister, det handlade mycket om att få med sig farten och kanske ge tusan i bromsen och gasa lite istället, CE lovade att åka med lite imorron och kanske hitta saker att förbättra både vad det gäller körstil, attack bromspunkter osv.. Lite pirrigt då jag som vanligt är osäker och inte vill göra bort mig inför duktiga förare, jag har dock påtalat att jag är en newbie och har grymt få varv på banan. CE har ju knappt 500 varv i egen kärra så viss rutin finns vilket är och kommer att bli en värdefull tillgång för oss. Det känns lyxigt med en erfaren förare som delar med sig av sin kunskap på ett lättförståeligt vis.

Jag upplevde det som att summeringen av min framfart var blandad, ömsom med mycket god hastighet och på några ställen alldels för låg hastighet, ganska vanligt bland nybörjare tydligen. Han såg inga problem med att kapa 20-25 sekunder men det tror jag först på när jag ser det. Vi rundade av relativt sent och tackade CE för hans generösa intresse för oss och vår framfart.

Nu vill det bara till att bilen funkar under morgondagen, gör den det kommer antagligen även måndagen bli kanon. Även denna dag somnade vi gott och det sista jag tänkte var att vi hade haft en underbar dag, troligtvis en av dom bästa dagarna i mitt liv inom motorsporten.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JE
Malmö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 61



Jag vet inte om alla är helt stumma av avundsjuka eftersom ingen har kommenterat din
underhållande ringen-rapport än ,kan bara säga för egen del att suget är helt enormt
just nu att själv ta sig ett par varv thumbs up

_________________
Jim Engqvist
Citera
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278



Ja é inge avundsjuk jag inte

_________________
Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Härlig rapport Johan! Kul att höra att det lirar thumbs up Såg riktigt bra ut i Ex-Mühle igår eftermiddag tyckte jag. Gick in på Hannes när du åkte upp till Nürburg och när jag sedan några minuter senare stod och mumsade Currywurst mit Pommes innan bron i Breitscheid kom du farande ner för backen Du kan inte haft lång väntetid uppe vid insläppet.

Det var också mitt bestående intryck av gårdagen - att det var ganska mycket folk vid insläppet men att man kunde köra ganska obehindrat på banan... För E30:n blev det 9 varv igår - alltid lika trevligt

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Schysst rapport, skit kul att läsa thumbs up thumbs up

_________________
Johan Christensson
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 366



Kul att läsa dina alltid lika välskrivna reseberättelser!

Tittade lite extra efter den välbekanta "silverpilen" när jag var där i helgen.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633



Kul rapport, Johan.
Hoppas vi ses på onsdag, jag kommer gärna och jagar dig med Swiften.

_________________
--
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack alla, roligt att rapporterna uppskattas, imorrn blir det ny rapport och jag kan ju säga att det varit ännu en toppendag. RIKTIGT stort tack till CE för en klockren kväll på banan thumbs up Känns som jag växlat upp ett snäpp på bara några varv.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 177, 178, 179   >>
71 besök senaste veckan (865259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande