Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (101195 totalt) |
En liten bil-uppdatering!
Monterade 12" fläkten på kylaren idag. Testkörde fläktet innan montrering, var är jäkla sug i den! Hoppas den kommer funka bra ![]() Inkoppling sker i samband med resten av elmecket senare ![]() Bilder: Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Då kommer det en till liten uppdatering!
Monterade oljefilterhuset idag. Det har inte varit monterat tidigare pga att det nya motorfästet hamnade ivägen. Började med att kolla hur mycket och vad som var i vägen. Ritade upp och kapade bort det över flödiga materialet från oljefilterhuset. Provmonterade igen, passade fort farande inte... det visade sig att en del av servopumens fäste sitter intergrerat i oljefilterhuset. Då jag inte har någon servo så behöver jag inte fästet så det åka av det med. Monterade igen och nu passar det fint!! Dock så måste jag byta till en mindre generator då bmw:ns var förstor ![]() Lite bilder: Nya motorfästet sitter lite i vägen Kapade bort lite överflödigt material Servopumps fästet tog i Fästet borta Nu sitter oljefilterhuset monterat! ![]() Allt för denna gång! Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Nu är det dags för en ny uppdatering!
Dom senaste dagarna har jag hållt på med att konstruera en adapterplatta till oken fram. Jag fick börja med att kapa bort original infästningarna på spindeln, sedan borrade jag upp original infästningarna för bromsskölden från m8 till m10 och gängade om hålen. När det var klart började konstruktionen. Det var inte lätt att få allting att passa utan att det tog i någon stans. Men efter mycket om och men, samt några "gör om gör rätt" så lyckades jag få till en mall som vart exakt! Jag gjorde en mall i 1mm plåt för att det skulle blir lättare att göra den riktiga adapterplattan + att det vart lite smidigare att jobba med den än med en mall i papp. Sedan tog jag 6mm tjock stålplåt och ritade av mallen och gjorde alla hål och skar ut den och monterade den senare på bilen. Det vart kanon! Monterade ihop alltsammans, adapterplatta, nav, skiva, okhållare, ok, och belägg. Snurrade till på skivan och det snurraderunt kanon! Inga missljud eller skrap, tog inte i någon stanns! Gissa om det kändes skönt efter ett par dagars slit ![]() Nu återstår bara att plocka isär allting igen och fräsha till det sen lackas! Givetvis lägger jag upp en bild serie på det hela. Adapterplattan 6mm tjock Plattan modifierad för att passa okhållaren Plattan passas in emot kanter på vardera sida om okhållaren Monterad på spindeln Var tvungen att göra en liten böj i plattan för att kunna svänga riktigt Navet monteras som vanligt, utan att adapterplattan är i vägen någon stans Monterat skiva och okhållare okhållare, ok och belägg monterade Allting monterat Ett litet filmbevis på att skivan snurrar fint ![]() YouTube - 850/x70 t5 ok och skrivor på 140 spindlar Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Har plockat ner bakaxeln och pallat upp bilen för att göra ett väldigt roligt jobb...
Skrapa underredsmassa! Usch vad det är tråkigt, men det kommer bli så mycket bättre med lite färg och nytt rostskydd ![]() Ska svetsa igen reservhjulsbaljan med, kapade bort baljan för länge sen men har inte svetsat igen det än? ![]() Lite små pyssel alltså, inget roligt att varken uppdatera eller göra. Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Har inte uppdaterat på länge nu, mest för att det händer väl inte så jätte mycket heller.
Men har som sagt skrapat lite underredsmassa och pulat med lite annat. Har påbörjat att bygga en bensin catchtank, så man inte behöver oroa sig för soppa tillförseln ![]() Slänger upp lite arbetsbilder på catchen senare i veckan... Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Re:
Är inte det där vänster sida.....isåfall sitter skivan på fel sida.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Nope, är åt rätt håll ![]() http://www.zatzy.com/projekt/314701- Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Re:
Varför vill man dra in vatten och smuts mot mitten ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det handlar väl mer om att kyla och avleda värme? Vatten och smuts kan ju dras in en ventilerad skiva som inte är slitsad också, eller har jag helt fel? Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Re:
Jag vet inte. Jag tycket det ser stolligt ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Jag tycker det ser ganska givet ut ![]() Dock så vet jag att det även finns andra typer av skivor som är konstruerade för att sitta med slitsningen med rotaionen. Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Jag tror en av orsakerna är att man vill undvika att ha slitsarna parallellt med kanalerna inne i skivan av hållfasthetsskäl. Det kan säkert bli ogynnsamma spänningskoncentrationer om slitsarna sammanfaller med väggarna inne i skivan.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Nu har jag svetsat ihop catchen. Ska provtrycka den i morgon och kolla om en är 100% tät!
Sedan ska jag snygga till den lite granna och lacka den ![]() Bjuder på två taskiga bilder på den. Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Nu har jag slipat ner alla svetsarna på catchtanken för att börja om från skratch.
De var inte bra någonstans ![]() Hade ställt in svetsen för dåligt så den brände inte ordentligt och de såg ut som fågelskit rent ut sagt! Men nu så har jag ställt om svetsen, svetsat på ordentligt och trycktestat den ett antal ggr så nu är den tät :thumbright: Slipade ner svetsarna och spacklade till det hela och nu i eftermiddags så lackade jag den. Får se imorgon hur resultatet av lacken blev då jag lackade med en så kallad krymplack. I brist på annat när jag ändå bara gick och vänta på att färgen på catchen skulle torka fick jag för mig att lacka om 17" sladdfälgarna till amazonen. Morfar hade en frän kulör på hyllan så färgvalet blev inte svårt, det kommer bli grymt! :twisted: Ett par bilder: Fick tyvärr bara med en dålig bild innan lack, men kommer fler imorgon förhoppningsvis En teaser av vad som bl a komma skall, vad tror ni om detta då? :twisted: Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Re:
Det funkade fint ![]() ![]() Har ev en TIG svets på ingång om pengarna räcker till, då kan vi svetsa det mest utom alu. Jajjemen, med 7bars lufttryck och vatten ![]() Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Kommer med en till liten uppdatering.
Lackade fälgarna idag, jag blev jätte nöjd med resultatet om jag får säga det själv ![]() Lägger upp lite bättre bilder senare när lacken har härdat ordentligt! Snyggt resultat enligt mig ![]() Kunde inte hålla mig att testa den mot bilen, dock var bakaxeln ner plockad (det var tungt!) ![]() Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Re:
Ja det tror jag med, lackade hela fälgen grön innan jag la på det vita.. det såg inte så jätte upphetsande ut då ![]() Vart bäst så som det är nu ![]() Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
Har hänt lite sen sist, men inte allt för mycket nämnvärt.
Inhandlade idag nya bultar och muttrar till hela bakvagnen och skruva ihop den igen. Kollade så att allt passade, vilket det självklart gjorde ![]() Så imorgon (om det finns tillräckligt med tid) så ska hela bakvagnen plockas ner igen och alla fästen kommer att helsvetsas mot karossen. Dessa har hittils bara varit punktade, men nu ska de svetsas fast ordentligt! Sen har jag även beställt nya fram fjädrar från Sellhom, blev banracing fjädrar på 800lbs ![]() Dom nu varande sänkningsfjädrarna var jag tvungen att korta ner lite då dom inte sänkte tillräckligt, men jag tabbade mig och dom blev hejdlöst förkorta! :P Så känns skönt att ha köpt ordentliga fjädrar denna gång, vet dock inte riktigt vad det blir för höjd med dessa fjädrar. Kanske får modifiera om lite, men först ska jag få hem dom (kommer i slutet av veckan) och sedan montera dom (detta sker dock när bakaxeln är uppe igen) ![]() Mvh Joakim _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
På började helsvetsningen av bakvagns fästena idag.
Det kommer ta lite tid, vilket jag inte riktigt hade idag så det blev inte så mycket gjord. Men jag fick en annan rolig överraskning! Mina Sellholms fjädrar kom idag! ![]() Fick besked igår när jag beställde dom att dom skulle komma i slutet av veckan men dom kom redan idag, väldigt positivt! ![]() Skyndade mig ner för att lösa ut paketet och illade hem i samma fart för att öppna det. Till min stora förvåning nr1 så var paketet fyllt med engelska tidningar som stoppning? hehe. Men min andra och lite mer bekymrande förvåning var att fjädrarna var väldigt korta? 19,5cm för att vara exakt... Lite skrämmande med tanke på att de kostade lite ändå, så det inte blev en till onödig utgift (lyckats samla på mig några hittils) :P Men sen slog det mig på vägen hem från verkstan att dom nuvarande fjädrarna sjönk ihop väldigt mycket när bilen kom ner på marken. Så dom nya kanske inte är helt åt skogen ändå, då dom är sten hårda så kommer dom inte fjädra ihop så mycket (förhoppningsvis) ![]() Måste givetvis lägga upp några bilder. Det ny hämtade paketet! Ah, old Garfield! Korta fjädrar ![]() Mvh Joakiom _________________ Joakim Karlsson -89 Volvo 960 T6 TT racechassi. Volvo 940 B6284t dubbelturbo. Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 3 besök senaste veckan (101195 totalt) |