Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda "Racing Rex"- R.I.P. / Tribute video
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27   >>
4 besök senaste veckan (194364 totalt)
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Benci, ang det där med att muttern åkte upp av sig själv på spindelleden. Du kanske ska sätta en eller ett par brickor så att muttern ligger lite längre ut så att splinten ligger genom muttern så som på bilden. Förmodligen är det väl just den där splinten som förstörde muttern också.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Bra tid! Grattis! Lät som ett lite struligt besök annars.

Vore kul att jämföra loggar ifrån PB för att se vart skillnaden i tid finns. Förbättrade mitt personbästa till 1.38.4 senast på GR så jag är ju en bit bakom.

Skickar ett PM så kan vi byta loggar om du vill. Jag kör lite annat spår än dig på vissa ställen. Vore kul att se hur bilarna skiljer sig i prestanda också.

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Hej

Har skickat loggen till dig.
Lägger upp en skärmdump för skojs skull.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Benci skrev:
Detta medförde också byte av fördelare till en nyare sådan samt konvertering av kabelhärvan samt lambdan.
Men efter bytet fick bilen tändningsproblem som kom och gick.

Tändningsproblemet har bara växt under tiden och bilen misstände så fort man tryckte på fullt upp i vtec.
Varvräknaren hoppade upp o ner och tändningen klippte hela tiden, så det svårt att varva ut motorn.

Yes, felet med misständningen är fixat.

Det var fördelaren som var boven i dramat.
Bytte till en annan fördelare och provkörde ikväll, bilen går som en dröm nu.

Nu återstår att byta muttern på nedre länkarmen sen drar jag till Mantorp på lördag, till JDM Faceoff.

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Då har jag varit på JDM Faceoff på Mantorp.

Har lyckats sätta en bättre tid än tidigare men bilen började krångla igen när den blev riktigt varm och ville inte gå upp i VTEC.

Kraft var medförare på bilen och han satte en tid på 1:37,80 på dagens första pass, då gick bilen bra.
På andra passet satte jag 1:38,60 men motorn hade börjat hacka lite. (ursäkter bla bla bla!)

Sen på tredje passet när Kraft skulle ut igen så var det kört.
Vi fyllde på med mer olja i motorn, lät den svalna lite men problemet försvann inte utan blev bara värre på e.m.

Hur somhelst, här komme rlite spårval och köranalys av min bil med mig och Kraft som chaufför kontra Asse som kör Integra med K24-motor= mycket effekt, skulle tippa på att han har 100hk mer på hjulen.
Han körde som bäst 1:32,40 men här jämförs ett varv på 1:32,50.

Detaljstudie på första delen:

Jag verkar vara snabbast i både start/mål-kurvan samt i Parisern.
Sedan händer nåt radikalt i Chikanen, jag går in fortare än Kraft,
men jag måste ha fått nån sladd eller behövt släppa av på gasen eller att motorn helt enkelt började gå orent sen, för han accar ifrån mig omgående på rakan.

Detaljstudie på Mjölby-kurvan:

Jag bromsar ner för mycket medan Kraft håller precis 88km/h genom hela kurvan. Helt otroligt!!!
Asse svänger in mot en för tidig apex och tappar mycket fart genom kurvan.
Asse bil fortsätter att sakta in ända tills där jag har markerat apex.
Då har jag och Kraft gasat som attan ända sen vi släppte bromsen, men vad hjälper det mot K.series? :prop:

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Slutsatsen är densamma som jag har kommit fram till när jag har kollat på mycket loggar ifrån Gotland. Man behöver mycket effekt för att åka riktigt snabbt. Iaf i förhållande till bilvikten och luftmotståndet.

När man har lärt sig köra vettigt och har en bil med bra däck, chassie och bromsar så går det relativt snabbt. Men för att åka riktigt snabbt behöver man ordentligt med effekt på rakorna.

Detta är ett bra exempel på det.
Din och Krafts tid är ju en bra tid på Mantorp medan Asses tid är riktigt bra. Dock tror jag att både du och kraft hade kunnat köra hans bil på den tiden.

Tryck höger musknapp i Performance Tools och välj Graph Measure när du har hastighet visat som funktion av sträcka, markera början med space och slutet med space på långa rakan och jämför tiderna under difference med varandra. Då kan du se exakt hur mycket tid i sekunder som han vinner på den stora motorn på rakan.

När blir det K24 konvertering? (Sen kan man fråga sig om det är roligare att köra för att man har mycket motor och kan kapa ett par sekunder på varv tiden på rakorna) Motor kostar ju en del som man kan använda till att köra mer istället.

Gillar Integran med K24 motorn, helrätt att ha en ordentlig motor i banbilen!

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Som jag skrev i körteknik tråden har jag en Clio .vbo från Mantorp om ni vill jämför mot annat än Hondor Kan maila den

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Då har jag, efter 5 år senast, varit på Kinnekulle med Subaruklubben.

Det var bra väder och en lyckad träff och trots ett konstigt fel på bilen lyckades jag sätta 1:03,50 till slut.
Men då hade jag hackande motor i kurvorna, som kändes som det vore soppatorsk, fast tanken var full.
Eventuellt kan det vara luftbubbblor som sugs av pumpen, kanske på grund av att det skvalpar så hemskt i tanken att det bildas luftbubblor, inte vet jag.
Men det var oerhört irriterande att mitt i kurvorna och i utgången tappade motorn ork och bluddrade.

Sen när man gasade rakt fram så gick det bra.
Symptomen är känt från av andra som kör crx/civic och Kullen verkar orsaka större problem än andra banor med detta symptom.

Nu får man lov att bygga en bensin-cachetank.

Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Den gick ruggigt fint igår Benci, och underbar sång från ITB-erna

Accord -04
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Har du diffspärr?

www.modsport.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Har du diffspärr?
Ja, jag har Quaifee-diff.

Då har jag haft säsongsavslutning på Sviestad i Söndags.

Bilen fungerade bättre nu än på Kinnekulle, då hade jag problem med bränsle-hicka i kurvorna.
Jag bytte till en ny Wallbro-pump och symptomen är borta.

Däremot hade jag problem, så som alla andra, med greppet.
Det var ruskigt kallt och mina 3 år gamla bakdäck släppte mer än gärna, vilket resulterade i bl.a. en avåkning.
Filmerna finns upplagda i eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60033&start=21

Nu skall bilen upp på rullande landsväg och fin-mappas samt ställa in kamdreven.
Målet är att få ut 200hk ur motorn, har idag gissningsvis ca 190hk.

---

Sedan måste jag rostlaga skärmkanterna, hjulhusen baktill samt trösklarna.

Funderar på att gå upp i dimension på framdäcken till 225/45/15, från dagens 205/50.
Så jag kommer antagligen beställa glasfiberskärmar, som jag kan klippa upp, samt skippa innerskärmarna.

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Nu så äntligen har bilen mappats klart på rullande landsväg.

Resultatet från Västerås-bänken ser bra ut, nästan lite för bra.

Motorhästar: 211hk@8000rpm _______________________ Vridmoment: 197Nm@7500rpm

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Vad fick du för effekt på hjulen?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Vad fick du för effekt på hjulen?
Ingen aning faktiskt.
Har bara fått papper på korrigerad-motoreffekt.

Men för att föregå alla frågor om detta, så kan jag citera från en tråd på HPC-forumet,
där det förekom en häftig diskussion huruvida det är rätt eller fel att mäta endast motoreffekt.

Citat:
"När vi kör ett svep så mäts hjuleffekten (effekten på rullarna) under gaspådraget.
När bilen varvat ur, så trycker vi ner kopplingen och låter rullmotståndet vid frikoppling bromsa rullarna.
Då mäts hela motståndet ifrån rullarna till kopplingen.
Detta rullmotstånd läggs sedan till på hjuleffekten för att få motorhästar,
dvs: motoreffekt = hjuleffekt + förluster i drivlina (rullmotstånd vid frikoppling).

Detta innebär att om en bil med 200 motorhästar har låt oss säga en drivlineförlust på 40 hk,
så mäts alltså 160 hk upp under svep, 40 hk mäts under frikoppling och resultatet blir 200 hk i motorn.

om nu samma bil har en väldigt taskig hjulinställning, 0,5 bars däckstryck och en broms som ligger på,
så mäts kanske 120 hk upp i svepet, 80 hk mäts upp som förlust under frikoppling (pga ovan nämnda orsaker) och resultatet blir ändå 200 hk i motorn.

Av denna anledning är det inte rättvist att jämföra hjulhästar, då detta beror mycket på hjulvinklar, däckstryck, bromsar, anläggningstryck mot rullarna osv.
Motoreffekten blir ändå den korrekta att jämföra eftersom förlusterna också mäts som jag beskrev ovan."

En av våra medlemmar hade fördjupat sig lite i ämnet och skrev följande:
Citat:
Efter att ha fördjupa mig lite i Dastek bänkar så fattar jag nu varför de har valt att göra som dom det gör när de mäter effekten..

I deras mjukvara så skapas register efter bilmodell och för varje bänkning man gör av samma bilmodell
så skapas ett medelvärde av den bilen så man kan jämföra med olika bilar av samma modell hur de
förhåller sig mot varandra.
Det utnyttjar man tex i felsöknings syften mm Bromsbänkar används inte bara i samband med trimmning.
Enligt dastek så felar drivhjulseffekten upp till 12% pga hjulvinklar däck och transmisioner och därför vill
de mäta den förlusten och lägga på den på drivhjulseffekten för att få fram motorhästar.

Jag tror faktiskt inte de går att ändra i deras program vara.
Dessutom mäter Dastek alltid korrigerade hästkrafter vilket betyder att man tar hänsyn till lufttrycket och
temperatur vid bänkningen så man alltid kan gämföra effekten oavsett höjd väderlek och temperatur.

De anser helt enkelt vilket stämmer att fel visningen med hjuleffekt blir större än de variationer
drivlineförlusten har i de områden man inte kan mäta den som tex vid hård belastning och åt rätt håll osv..

Mätningarna blir därför mer rättvis också om man gör ytterligare moddar och kommer tillbaka för att kolla om det gav ytterligare effekt.
Har man tex sänktbilen mellan 2 bänkningar och inte gjort hjulinställning och mäter effekten på drivhjulen kan det fela ganska mycket.
Som Dastek gör slipper man de problemen..

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Eller så är det glädjekalkyler dom delar ut

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Jo detta är ju ett problem med att bromsa på rullar.

Bromsar man i en Dynapac bromsbänk har man inte detta problemet
då man ansluter bänken till naven bak. De brukar räkna med runt 10%
i drivlineförlust.

Samma bil bromsad på båda typerna så brukar
bromsningen på rullar visa mer effekt i motorn.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Kanonsiffror
Borde inte effekt och vrid vara samma vid 7000v?

Jag har kört både rototest och rullande landsväg och det skiljde då 13% (vilket verkar rimligt), tycker personligen det är ett stort minus att rototest inte kan mäta drivlineförluster.

www.modsport.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Kanonsiffror
Borde inte effekt och vrid vara samma vid 7000v?

Tack, men det viktiga är att vi har fått till mappen på mellangas och låglast.
Kamdreven ställdes också och det gav +10hk över hela registret utom på toppeffekten, jämfört med den gamla "gatmappen".

---------

Då har jag varit sysselsatt i källaren på kvällarna och gjort klart mina lättviktsdörrar.

Kapat ur och ersatt dörrplåten på insidan med 0,7mm alu samt byt glaset mot 3mm lexan.
Tagit bort fönsterhissar och skenorna till glaset men behöll den klena krockbalken som var limmad mot utsidan.
originalspeglarna på 1,1kg ersätts med bling-bling speglar på 440g.
Öppning och stängning är numera "remdriven".

originalt väger dörren: 28,3 kg.
Efter lättning, komplett med spegel: 16,8 kg
11,5 kg lättare per dörr = 23 kg totalt

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Liten uppdate då.

Både HPC's Mantorp-träffen samt Auto-Motor-Sport-träffen på Mantorp blev förstört av ett mystiskt fel som
var ryckningar i motorn pga avslagen tändning eller soppa på delgas/halvgas.
Felet förvärrades succesivt och till slut gick inte bilen ens på fullgas.

Så efter att ha bytt TPS-sensor samt lött om alla skarvar in till kabelstammen så hittades felet som var en trasig fördelare.
Så med en ny fördelare försvann symptomen.

Har också äntligen fått min Hondata-Box och har börjat "finlira" med den mappen som var framtagen på Västeråsbänken.

Det känns som en befrielse att kunna rå över sin egen mapp!
Har installerat en AEM Uego bredbandslambda och har lyckats besiktiga bilen utan anmärkning i förra veckan.

Nu återstår bara att skarva in bredbandslambdans analoga signal i boxen så jag kan köra "overlay" av AF-värden på tabellerna.

Skall till Gälleråsen den 18:e och sen drar jag till Gotland.
Vi syns!

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Då har man haft en lyckad dag på Gelleråsen.
Bilen höll ihop och ingenting gick sönder.

Slet ut 2 uppsättningar framdäck men det var det värt.
Bästa tiden blev 1:18,20s med en Vmax på 186 km/h.

Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004

Härligt med en dag utan strul för dig! Det var på tiden.
Bra kört med 1.18.2 är inte illa

Accord -04
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda "Racing Rex"- R.I.P. / Tribute video
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 25, 26, 27   >>
4 besök senaste veckan (194364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande