Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en "sportbil"? Tråden utan svar men med kul frågor!
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
9 besök senaste veckan (25151 totalt)
AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

Tokmeken skrev:
för att dra en parallell mellan sportbilar och racing, så brukar jag argumentera mot de som påstår att fwd är minst lika bra på bana som rwd. som argument har de ofta att Stig Blomqvist vann med sin FWD Saab i skogarna då det begav sig, då kontrar jag med STCC och F1 som exempel.
Argument STCC: i starten har RWD övertaget så de straffviktas så att FWDbilarna kommer ifatt, men ändå ligger BMW i toppen.
Argument F1: Har det någonsin funnits några FWD F1?! det är ju trots allt en av de snabbaste klasserna som går på bana.

En sportbil ska vara en gatlegaliserad och civiliserad racingbil, så då är det omöjligt att den är FWD.

jag säger inte att det inte går att få fart på en FWD, men att driva med samma hjul som svänger är fel i fysikens lagar

Att få ner mycket kraft i backen är mycket svårare med FWD, varför en F1-bil inte kan vara FWD.

Ang. STCC så har du en poäng, dock vet jag inte om det bara kan skyllas på drivningen? Honda går ju exempelvis ganska bra, och Seat gick ju bra i WTCC...

Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Mer ved till brasan

Är en Morgan threewheeler en sportbil? Den uppfyller många av kraven

Det är väl en trehjulig motorcykel!?

Men ser man den som bil är det defintivt en sportbil. Mycket sportigare än så blir det inte. Trimmar man upp V-twinen (brukar väl vara JAP) rejält och kör på metanol som en midgetracer blir den nog t o m skapligt snabb. I alla fall känns det snabbt när man kör den!

Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Då måste väl också Heinkel och Messerschmidt vara sportbilar. Heinkeln är dessutom fyrhjulig.

Porsche 968 CS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

firefish skrev:
Då måste väl också Heinkel och Messerschmidt vara sportbilar. Heinkeln är dessutom fyrhjulig.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
RWD vs FWD
Visst ja. Tänkte inte på det. Men.... har vi kommit fram till att det ÖHT inte existerar en framhjulsdriven sportbil? Kommer inte på någon själv för stunden iaf
Fiat Barchetta och Lotus M100 Elan är ju bägge separatbyggda bilmodeller som sportvagnar.
Som tidigare så måste det ju inte vara lyckade lösningar för att tillhöra en viss kategori, men dessa bägge är ju inte jättefel på det.

firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

He he, Heinkeln är grym, det finns till och med varningstext i manualen där föraren varnas för de extrema kurvhastigheterna som väghållningen medger...

Porsche 968 CS
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

En dekal med texten "Sport" gick att få även på Volvo 544...
Visst har väl även Barchetta fått god kritik för väghållningen?

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

.. Och en bil som jag antar de flesta klassar som sportbil är Triumph Spitfire, som inte ens när den var ny ansågs ha god väghållning ...

Jag anser att karrossformen avgör om det är sportbil eller inte. En sedan är en sedan och blir inte sportbil hur kompetent den än är.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Vad säger karossformsivrarna om dessa?
Ford Capri
Ford Puma
Opel Manta
Opel Tigra

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Lars Falk skrev:
För min personliga del känner jag mig mer hemma i bakhjulsdrivna vagnar. I synnerhet när sagda vagnar skall framföras på ett sportigt maner....

Fast det är klart en riktig sportbil måste nog ha minst 600 hästar, cool attityd i rätt kretsar och vara försedd med tribaldekor.

Jag känner mig mer hemma i bilar utan tribaldekor.

osportbilar i mitt tycke: Ford Capri, Ford Puma, Opel Manta, Opel Tigra

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Karrossformen och emblemet då? Sportbil från Ford eller Opel går väl inte? Mnja Spedstern förstås. Och GT40. Kanske nån mer, men dom du räknar upp känns väl lite tama.

Festligt att diskussionen väcker såna känslor. Vad är egentligen mervärdet i att ha en bil som enligt en definition kan kallas sportbil? Jag gillar min Barchetta jättemycket helt oavsett om den av kreti och pleti anses var sportbil eller inte. Det spelar ju ingen som helst roll tycker jag (om man inte vill vara med i Roadsport men inte får för att man inte har gemensam definition).

Hmm, förresten. Svammelmod påslagen. Rent livsstilsmässigt så är väl klassiskt sett sportbilen individualistens val? Kännetecknande för individualister är väl just att man gör sina egna val utifrån sina egna värderingar. Märkligt då hur just "sportbilsdefinitionen" upprör. Är det svaga självbilder som ligger och gror i bakgrunden? Den sanne individualisten bör rimligen skita kapitalt i vad andra anser i frågan. Svammelmod avslagen igen.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

2fast4u skrev:
Hmm, förresten. Svammelmod påslagen. Rent livsstilsmässigt så är väl klassiskt sett sportbilen individualistens val? Kännetecknande för individualister är väl just att man gör sina egna val utifrån sina egna värderingar. Märkligt då hur just "sportbilsdefinitionen" upprör. Är det svaga självbilder som ligger och gror i bakgrunden? Den sanne individualisten bör rimligen skita kapitalt i vad andra anser i frågan. Svammelmod avslagen igen.
Det där låter ju som att välja en preGM SAAB, ett aktivt val att vara annorlunda (till vilket pris som helst ).

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Mnja, det är väl skillnad på att göra egna val ut efter egna värderingar och att sträva efter att vara annorlunda. Det första innehåller ingen jämförelse. Ska du sträva efter att vara annorlunda så jämför du dig med andra.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

2fast4u skrev:
Mnja, det är väl skillnad på att göra egna val ut efter egna värderingar och att sträva efter att vara annorlunda. Det första innehåller ingen jämförelse. Ska du sträva efter att vara annorlunda så jämför du dig med andra.
Det finns de som kan bygga värderingar i vacuum (dvs man påverkas alltid av andra), men de är få.
Men sen kan man ha olika bred bas för sina värderingar, en del har ju rattat nära allt på fyra hjul och andra väljer det lämmeltåg som verkar trevligast.
Men att på ren trots vara annorlunda (som att köra SAAB) är inte riktigt samma sak det medger jag.

Nåja, dedikerad bilkonstruktion med rätt karossform, därmed faller 206CC som likar en vanlig 206väldans mycket.
2+2coupeér är en gråzon och det finns ju de som aspirerar till väldigt många beteckningar (Porsche 924, 944, 968 tex som kan vara allt från Sportvagn till Husbil via GT etc beroende på vem du frågar).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Ford Capri
Ford Puma
Opel Manta
Opel Tigra

Capri, Manta och Puma = kupe/Coupe/osv
Tigra vete tusan, den är konstig En hot hatch?

IMHo

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

2fast4u skrev:
....
Festligt att diskussionen väcker såna känslor
....

För att den är helt omöjlig att komma till avslut på kanske? Hur långt är ett snöre? Fast alla har egna (olika) bestämda uppfattningar

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Ford Capri
Ford Puma
Opel Manta
Opel Tigra

Capri, Manta och Puma = kupe/Coupe/osv
Tigra vete tusan, den är konstig En hot hatch?

IMHo

En "Coupe" kan ju vara en sportbil. Men är det asbolut inte per automatik. Många kuppar är ju GT-vagnar. Ojojoj, vad semantiken är omöjlig o få styrsel på

Hjälsta
Här sen Nov 2002

911 är ju också en coupé precis som Nissan 100 NX...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
911 är ju också en coupé precis som Nissan 100 NX...

De två i samma mening är bara det en bedrift i sig

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Hur långt är ett snöre?

12 meter! till exempel

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu har jag inte läst hela tråden och ber därför om överseende med om jag upprepar saker och kränker "upphovsrätten".

En sport är i mitt sinne en sysselsättning som inte utmynnar i någon nytta, som man utövar för skojs skull, men som har en viss komponent av prestation i sig.

Badminton, bågskytte och bilkörning kan vara exempel på sporter enligt den definitionen. Alla tre är "redskapssporter" eller vad man ska kalla det, om man tävlar i sporten måste man ha ett tävlingsredskap till hjälp.

En term som jag inte sett är "sportredskap". "Idrottsredskap" har jag hört, men det luktar, bildligen, hoppbock, medicinboll och tjocka mattan... Hursomhelst, om man bara gör något "for the hell of it" utan att jaga pokaler inom en redskapssport borde väl redskapet kunna kallas ett "sportredskap"?

Även "tävlingsredskap" är föremål för vissa komponenter av "känsla". Jag var anständigt bra på bågskytte ett tag när kevlarsträngar, plastfjädrar och konsolsikten hade gjort sitt intåg. Alla tekniska framsteg som objektivt sett gav bättre precision i skyttet. Ändå fanns det riktigt duktiga skyttar som sköt bättre med dacronsträng, fjäder-fjäder eller klumpigt stockmonterat sikte.

När jag motionsspelade badminton hade jag två kompisar som tävlingsspelade. Kolfiberracket med syntetsenor mot träracket med natursenor har jag för mig att det var (lite osäker på natursenor, dock). De var riktigt jämna, men träracket-killen spelade avsevärt sämre med en star-trek-racket.

Vad gäller bilkörning... Är det helt omöjligt att vissa tekniska avvikelser, som rent objektivt är nackdelar, gynnar vissa personers "känsla" eller "stil"? oavsett om vi pratar resultat vid tävling eller glädjenivå vid sportutövning.

Det talas om att FWD skulle diskvalificera en bil som sportbil.

om vi tar till oss analogin jag groddade ovan, dvs man pysslar inte med en sport om man kör med dacronsträng eller träracket om man tycker om just dessa "avvikelser", skulle vi bara ha formelbilar kvar.

Är det någon som ifrågasätter att Morgan (+8 / 4) är en "sportbil"? De har ju t o m en sämre teknisk lösning för hjulupphängningen än McPherson med sin "sliding pillar" och totalt sett kör en Fiat Bachetta åttor runt en Morgan, trots alla inneboende brister inkl FWD.

Misstänker att just jag skulle uppleva en mer givande sportutövning med en Barchetta än en Morgan på krokiga småvägar.

Sportbil är subjektivt. Själv kör jag nog "mormorsmodellen" och en sportbil är tvåsitsig eller nästintill. Har dock idkat motorsport med enbart framhjulsdrivna familjebilar.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är en "sportbil"? Tråden utan svar men med kul frågor!
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11   >>
9 besök senaste veckan (25151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande