Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
7 besök senaste veckan (196250 totalt)
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Nu har jag börjat nästa projekt som jag funderat länge på.
Jag ska bygga en Mini Cooper av den gamla sorten med bakhjulsdrift och motorn mittmonterad. En Saab 2,0L turbomotor har inhandlats som ska renoveras och trimmas under nästa vinter. Första målet med motorn är att den ska ge runt 250hk och det ska nog inte vara så svårt och dyrt, utan bör gå med ganska många org grejer. Karossen är en Fd racerbil med bur som är lättad och förstärkt med glasfiber front, bilen kommer att förses med ett fortech breddningskitt och kommer rulla på 8" breda 13"fälgar med Slicks/R-däck/185-225 breda däck. Jag kommer att bygga en helt ny fram respektive bakvagn med coiloverdämpare. Bromsarna kommer att bli Volvo 240 Turboskivor som e slitsade fram med volvo 4-kolvsok, bak blir det skivor och bromsok från sierra 4x4 med inbyggd handbroms. Målet är att få detta bygge gatgodkännt och sedan så är målet att den ska väga under 600kg och ha över 300hk med bur och rensad inredning. Bilen ska både rejsas med på bana och dragstripp.

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Jag är grymt nyfiken på det bygget håll oss uppdaterade
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jo det kommer bilder såfort jag får upp min hemsida!
Var så säker.

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare




här kommer några bilder i väntan på en hemsida, detta är mitt drivpaket innan jag har börjat putsat på den

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Du bör nog fundera på nån form av kylning av Saablådan... Helst en oljekylare i fronten annars inledd luft. Läste en annons på STCS:s forum där man modifierat en låda till 9-5 med oljekylare just för mittmotormontage och jag antar att samma behov finns på de äldre 9000-lådorna.

Trevligt projekt i alla fall! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare







Detta är fälgarna som ska sitta på kojan de är 8,5" bak och 8" fram jag hade nog tänkt lacka dem svarta, ev med en silver kant längst ut. Fälgarna är gjorda i magnesium och heter J.A Pearce tillverkade -68 i England.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Du bör nog fundera på nån form av kylning av Saablådan... Helst en oljekylare i fronten annars inledd luft. Läste en annons på STCS:s forum där man modifierat en låda till 9-5 med oljekylare just för mittmotormontage och jag antar att samma behov finns på de äldre 9000-lådorna.

Trevligt projekt i alla fall! thumbs up


Det kan ju va ngt! Vet du om Opels lådor de 6-vxl passar på saab motorn? Jag har hört att de ska va så men ingen har kunnat bekräfta det. Det vore nämligen kul att stoppa i en 6-vxl låda med diffbroms om det nu går, jag har hört att Opels lådor ska va lite bättre än saab lådorna?

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare















Här kommer det nya bilder på karossen som skall användas, den är lättad och förstärk samt med bur som skall modifieras lite, fronten blir i glasfiber samt att den kommer att få ett Fortech kit monterat som breddar bilen likt skärmbreddaren som sitter monterad, samt att det ingår trösklar samt fångare i den satsen. Jag vet inte vad den väger men som den står med fronten monterad så lyfter man den lätt på 3st personer, så den är ju rätt lätt.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Cooper Killen skrev:
Vet du om Opels lådor de 6-vxl passar på saab motorn? Jag har hört att de ska va så men ingen har kunnat bekräfta det. Det vore nämligen kul att stoppa i en 6-vxl låda med diffbroms om det nu går, jag har hört att Opels lådor ska va lite bättre än saab lådorna?


På de nyare motorerna (de så kallade kortmotorerna som kom -94) har Saab använt GM:s bultmönster till växellådan så där passar Opels lådor, men att Opels lådor är bättre ställer jag mig tveksam till. Problemet med Saabs lådor är att motorn är för stark. Tänk på att en 2,3 med 200 hästar levererar 330 Nm redan vid 1800 rpm och det är inte så snällt för någon växellåda. Jag känner en kille som trimmat en äldre 9000 med likadan låda som du har. Han har väl runt 260-280 hästar och växlar som en galning och ännu har han inte rasat nån låda.

Tyvärr har du en äldre motor och då är du nog tvungen att använda Saablådan om du inte tillverkar en egen adaptorplatta.

oljekylningen behöver nog inte innebära så stort problem - termostat, pump, oljekylare + eventuellt ett filter. Sen skall det väl bara vara att fixa in/ut-anslutningar i lådan. Ta kontakt med EBB www.ebb.se och kolla lite med dem om du bör fixa så att oljereturen från kylaren kanske skall riktas så det sprutar på diffen eller nån annan känsligare del...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Tack för infon! Det där med Opellåda vad mest en liten galen idé men man får väl börja och prova sig fram. Vet du vad org aggregatet pallar att ladda? Jag hade tänkt att maskin ska ge mellan 250-300hk och det blir ett annat styrsysstem än saab org.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



För att undvika eventuella otrevliga överaskningar har du läst tråden om "åldrande magnesiumfälgar" i huvudforumet ? Kan vara värt att kolla dom ordentligt innan det körs för fullt

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
För att undvika eventuella otrevliga överaskningar har du läst tråden om "åldrande magnesiumfälgar" i huvudforumet ? Kan vara värt att kolla dom ordentligt innan det körs för fullt


Tack för tipset men de är magnafluxade häromdagen och det såg bra ut!
Men de kanske spricker ändå det vet man ju aldrig

mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



originalturbon klarar sig upp mot 260-270 hästar utan att klaga allt för mycket. Jag är tyvärr mest insatt i de nyare motorstyrsystemen, men gå in på www.stcs.nu och sök lite så hittar du säkert ett och annat matnyttigt. Annars finns det folk som kan svara på alla dina frågor.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Du bör nog fundera på nån form av kylning av Saablådan... Helst en oljekylare i fronten annars inledd luft. Läste en annons på STCS:s forum där man modifierat en låda till 9-5 med oljekylare just för mittmotormontage och jag antar att samma behov finns på de äldre 9000-lådorna.

Trevligt projekt i alla fall! thumbs up


Eftersom att jag inte kommer att använda styrservopumpen på motorn så kanske den är perfekt att använda till vxl-lådskylningen.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare


I väntan på hemsida och mer kul bilder så får jag väl visa en bild på hur bilen ungefär kommer att se ut med breddningskittet från fortech.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Jonasson
Norrköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 12



Kul att det är fler som har planerför dessa bilar, själv funderar jag på att bygga om min med en 16v Kadett GSI motor, tror det kan bli kanska skoj

Vart hitta du breddnings kittet?


Mvh

_________________
"Jonasson" aka Jonas Jonasson
Citera
Henrik Tellskog
Trollhättan
Här sen Jan 2004
Inlägg: 32



Tjena Kristoffer!

Du disskuterade icke BMC matade kojar på Mini Sevens forum och du frågade mig när mitt projekt skulle vara klart, 1275 Turbo.

Den skall vara klar till våren, sitter nu o väntar på att motorn skall komma hem för montering, sen är det klart... Vänta = jobbigt.

Hälsningar
Henrik

_________________
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 TURBO -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Tellskog skrev:
Tjena Kristoffer!

Du disskuterade icke BMC matade kojar på Mini Sevens forum och du frågade mig när mitt projekt skulle vara klart, 1275 Turbo.

Den skall vara klar till våren, sitter nu o väntar på att motorn skall komma hem för montering, sen är det klart... Vänta = jobbigt.

Hälsningar
Henrik


Nej så kan det bli ibland , men har du bromsat maskin ännu? det ska bli kul att se din bil i sommar!!! Ska du åka ngt på bana? En fråga? Köpte du din bil typ halvfärdig av en kille som skulle bygga turbo eller har du gjort allt själv? lite kul att veta då jag undrar vem som köpte en bil som jag bjöd på som var tillsalu för typ 1år sedan.

Mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jonasson skrev:
Kul att det är fler som har planerför dessa bilar, själv funderar jag på att bygga om min med en 16v Kadett GSI motor, tror det kan bli kanska skoj

Vart hitta du breddnings kittet?


Mvh

Jag har tänkt köpa kittet från autofashion i GB, men jag kollar runt efter alternativ, men autofashion tar bara 300£ för ett komplett kitt med stötfångare, breddare och trösklar så de ligger bra till för min del just nu iaf. Är du sugen på ett likadant kit så skulle vi ev kunna beställa samtidigt.

mvh Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Henrik Tellskog
Trollhättan
Här sen Jan 2004
Inlägg: 32



Köpte den typ halv färdig av en kille i Ullriceham. Det är en Mini 1000 med 12G940 topp ...? konstigt nog eftersom dom sitter på 1275 osv. SU turboförgasare med turbon monterad på sida av motorn. Trollspeed bygger en ny motor åt mig från grunden en 1275 då. Bromsad och mappad blir den när den sitter i bilen, Tommy på Trollspeed har mycket o göra nu o motorbänken är upptagen av någon rallycross stjärna... . Men har räknat på lite siffror så 200 kusar blir det med respons påslagen då...

_________________
Hälsningar

Henrik Tellskog

Mini 1293 TURBO -75
Husaberg 650 SuperMotard -03
Citera
Jonasson
Norrköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 12



Cooper Killen skrev:

Jag har tänkt köpa kittet från autofashion i GB, men jag kollar runt efter alternativ, men autofashion tar bara 300£ för ett komplett kitt med stötfångare, breddare och trösklar så de ligger bra till för min del just nu iaf. Är du sugen på ett likadant kit så skulle vi ev kunna beställa samtidigt.

mvh Kristofer


Jag väntar nog ett tag till, bilen ska bli klar med motor osv, men när tänkte du beställa då?

_________________
"Jonasson" aka Jonas Jonasson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini - KEM SuperMini RWD, Provkörd!!!
1, 2, 3 ... 17, 18, 19   >>
7 besök senaste veckan (196250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande