Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (147025 totalt)
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Dignell skrev:
Tjenare!

Har en loggfil i .vbo format från Mantorp när jag kör min Clio. Kan maila den om det finns intresse att lägga in flera FWD bilar

/Mårten

Ja gör det!

till: bhovanyi@yahoo.se

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Här kommer sista delen av analysen.

Jag klantar till det totalt i Hårnålen!!
Måste ha förlorat minst en halv sekund eller mer från Hårnålen till Depåkurvan.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Dignell skrev:
Tjenare!

Har en loggfil i .vbo format från Mantorp när jag kör min Clio. Kan maila den om det finns intresse att lägga in flera FWD bilar

/Mårten
Tyvärr, filen verkar inte hel.
Man får inte fram ett helt varv med den som du har skickat.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Benci skrev:
Dignell skrev:
Tjenare!

Har en loggfil i .vbo format från Mantorp när jag kör min Clio. Kan maila den om det finns intresse att lägga in flera FWD bilar

/Mårten
Tyvärr, filen verkar inte hel.
Man får inte fram ett helt varv med den som du har skickat.


okej, märkligt! Kanske blev något knas när jag exporterade till .vbo

Har flera andra varv som är i princip lika snabba, kan testa med något av dessa.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Då har jag gjort en sista jämförelse över hur snabbt vi har kört dem olika sektionerna.

Asse har, trots lägsta kurvhastighet i flera kurvor, bästa tid genom alla sektioner.
Detta kanske på grund av att jag har tagit hyfsat långa kurvsektioner, från "turn-in" tills man tangerar ytterkant vid exit, därmed har hans extra hästar fått dra på för fullt.

En annan intressant iaktagelse är att jag tappar tid gentemot Kraft trots högre ingångshastighet i kurvorna.
Men som Kraft sa, långsamt in fort ut!

Jag spöar Kraft konstigt nog i Mjölby (knappt) samt stort i Startkurvan/Parisen.
Däremot sopar han banan med mig på Långrakan, på grund av mycket bättre utgång ur Chikanen samt över Krönet.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Puppan skrev:
PeOR skrev:
På tips från Marcus "Spjuvern" kommer här en graf på bromsprestanda 200 km/h till 100 km/h på Mantorp. Jag har utgått ifrån snabbaste varvet och helt kallt sagt att detta får utgöra mätvärden. För Göte RS6 är detta inte speciellt representativt eftersom han släpper av lite på bromsningen.

Jag har inte läst av G-krafter för det hoppar något fasligt. Och Magnus, du är med som den första vita raden. Jag ska göra en hastighetskarta med dig på också. Förstår inte varför du inte varit med. Det är ju din site.

Peo.


Det var väldans vad min bil kan bromsa....


Såg just i min senaste logg från Mantorp att kortaste tiden inför Mjölby är 2,86 sek 200-100 km/h och kortaste sträcka 119,93 m
Puppan du skulle aldrig bytt bil

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Benci: Fungerade de nya filerna jag skickade

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Dignell skrev:
Benci: Fungerade de nya filerna jag skickade

Sorry, har inte haft tid och ork att ta tag i det!

Min bil är trasig, vägrar gå i vtec, har brottats med det på kvällar och nätter den senaste veckan.
Måste lösa det först innan jag orkar titta på några logger.
Skall till Kullen den 12:e så det är panik nu.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Benci skrev:
Dignell skrev:
Benci: Fungerade de nya filerna jag skickade

Sorry, har inte haft tid och ork att ta tag i det!

Min bil är trasig, vägrar gå i vtec, har brottats med det på kvällar och nätter den senaste veckan.
Måste lösa det först innan jag orkar titta på några logger.
Skall till Kullen den 12:e så det är panik nu.


Aj aj, trist. Förstår fullständigt. Hoppas det löser sig till den 12:e

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Benci skrev:
Här kommer sista delen av analysen.

Jag klantar till det totalt i Hårnålen!!
Måste ha förlorat minst en halv sekund eller mer från Hårnålen till Depåkurvan.


Vad jag kan se har du fel spår redan ut ur vänstern innan går för tight in i kurvan vilket gör att du inte kan gå på gas tillräckligt tidigt. Kanske plockar du upp skräp på hjulen med ditt yvigare spår?
Citera
Solid
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 60



Jag har oxå en logg (.dbn-fil) från Mantorp satt av en FWD-bil. De bästa tiderna är enligt textfilen 1.38,4 och 1.38,7. Sitter dock på Mac OS X och har för tillfället ingen möjlighet att installera Windows och kolla på loggen. Någon som är intresserad av kika på den, Benci kanske? Det är ju en tämligen snarlik tid, dock satt av en rätt annorlunda bil...

_________________
Jesper Alm
Banbilen blev en barnbil
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Benci skrev:
Min bil är trasig, vägrar gå i vtec, har brottats med det på kvällar och nätter den senaste veckan.
Måste lösa det först innan jag orkar titta på några logger.
Skall till Kullen den 12:e så det är panik nu.

Hinner inte analysera några loggor, tyvärr.

Det gamla felet är fixat, men det har upppkommit ett nytt fel på Kinnekulle föra helgen, som måste fixas snarast, annars missar jag Challenge nästa helg.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Solid
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 60



Benci skrev:
Benci skrev:
Min bil är trasig, vägrar gå i vtec, har brottats med det på kvällar och nätter den senaste veckan.
Måste lösa det först innan jag orkar titta på några logger.
Skall till Kullen den 12:e så det är panik nu.

Hinner inte analysera några loggor, tyvärr.

Det gamla felet är fixat, men det har upppkommit ett nytt fel på Kinnekulle föra helgen, som måste fixas snarast, annars missar jag Challenge nästa helg.


ok. Tack för att du tog dig tid att svara! Jag fick in PerformanceBox Tools i OS X via Crossover och det funkar rätt bra. Så om någon som kör Mac OS X undrar är det ett alternativ.

Vet inte hur / hinner inte få fram så fina grafer som de i tidigare poster i tråden. Men max- och minhastigheterna är rätt snarlika Hondorna även fast varvtiden är sämre. Gör mååånga olika fel på de fyra snabbaste varven (i stort sett de enda fria jag fick den dagen) så bilen och jag har kanske 1.35-1.36 i oss...

_________________
Jesper Alm
Banbilen blev en barnbil
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer en snabbanalys på Puppans 1.23.4 varv.

Jag har förstått att Supra-Rickard har gjort ett lika snabbt varv men har inte haft äran att få vantarna på det än. (Rickard, skicka gärna så gör jag en jämförelse). Istället har jag tagit Thed Björks varv i Petters kompressorladdade E46 M3. Ett annat alternativ hade varit att ta Kensons Ultima eller Joakims Westfield. För att påvisa skillnaden mot oss i E36 maffian har jag även tagit med Marcus 1.29.99 varv.

Grön kurva är Puppan 1.23.4, 600 hästar
Röd är Thed 1.28.8, 530 hästar
Blått är Marcus 1.29.99, 300 hästar

Först får man konstatera hur snabb Puppan är i sitt ekipage. Att köra 1.30 på Mantorp är inte så många förunnat. Att köra mer än 6 sekunder snabbare är fruktansvärt fort. Hur går det då till? Jo, då får vi kika lite på graferna...






Puppan kommer upp i ungefär 190 km/h på start och målrakan att jämföra med 172 för Thed och 169 för Markus.

Startkurvan
Puppan tar vidaste spåret i Startkurvan, där Thed håller i innern. Marcus håller högst kurvhastighet inledningsvis i kurvan men förlorar i utgången mot Thed. Puppan bromsar in hårdast och tar kurvan senast med lägsta ingångshastigheten men också absolut högsta hastigheten ut. Alla spåren tar samma tid inom 0.1 sekunder. Puppans bil har bästa kurvtagningsförmågan - du kan hitta snabbare tid genom att ta denna kurvan lite tidigare, Peter.

Parisern
Thed bromsar in hårdast, Marcus och Puppan lite senare. Thed och Puppan är snabbast på gasen och Puppan och är 0.4 sekunder snabbare än Thed och Markus trots en växlingspunkt mitt i kurvan. (Eller fick du släpp, Peter?) Thed kör återigen ett väldigt snålt spår medan Marcus och Puppan använder hela bredden. Jag är inte säker på om jag egentligen kommenterar mätfel här. Jag har ju svårt att tro att Thed inte skulle använda hela bredden i utgången av Parisern...

Från Paris till Chikanen
Markus bil har långsammaste accelerationen men bättre kurvhastighet än Thed i den snabba vänstern innan Chikanen. Puppan är överlägset snabbast både i början och slutet på partiet. Marcus är 0.2 sekunder snabbare än Thed. Puppan är 0.4 sekunder snabbare än Thed.

Chikanen
Puppan tar det längsta spåret fram in i Chikanen. Jag tror du kan spara ganska många meter ifall du gör som Marcus och Thed, Peter. Men jag har respekt för att du samtidigt kör 15 km/h snabbare än dem och det kanske kräver annat spår. Thed tar Chikanen med lägsta hastigheten men är 15 meter tidigare på gasen än både Marcus och Puppan.

Långa rakan
Här är det hej och goodbye för Thed och Marcus. Puppan tjänar 2.1 sekunder jämfört med Thed och 3.2 sekunder mot Marcus. Det är 135 respektive 200 meter vid 220 km/h. Med tanke på att rakan är ungefär 1000 meter inklusive bromszon så får man säga att det är raskt marscherat.

In till Mjölby
Inbromsningen in till Mjölby görs vassast i Puppans bil. Det här är en grym fördel för alla 911 ägare. När viktförskjutning inträffar i en frontmotorbil i en retardation så ligger viktcentrum väldigt när framaxeln. Bakhjulens bromseffekt är mer av sympati än faktiskt bromsande. Men på en 911a så hamnar viktcentrum strax framför mitten på bilen. Därför har alla 911or så feta bromsskivor bak. För det gör ordentlig skillnad. Puppan bromsar in från 240 km/h, Thed från 218 och Marcus från 204. Puppan bromsar 12 meter innan Marcus och 19 meter innan Thed. Men om man hypotetiskt hade dragit ut Marcus bromskurva och låtsats att han också körde 240 knyck så hade han fått bromsa 45 meter tidigare än Puppan. Motsvarande för Thed skulle vara 25 meter tidigare. Puppan tjänar 0.65 sekunder på retardationssträckan jämfört med Marcus och 0.6 sekunder jämfört med Thed.

Mjölby
Puppan har lite av "Yamaha Vmax" spår in i kurvan. Högsta hastigheten in, bromsa ner mest, styr runt, accelerera iväg. Thed bromsar inte ner lika mycket och är åter igen 15 meter tidigare på att gå på gas ut ur kurvan. Jag ser att Thed är 0.06 sekunder snabbare än Puppan och 0.16 sekunder snabbare än Marcus. Jag inbillar mig att en högre utgångshastighet hade gjort en hel del på efterföljande raka om bilarna hade haft samma prestanda. Men nu har de ju inte det... Peter, jag gissar att du kan hitta ett antal tiondelar på varvet med en snabbare utgång ur Mjölby. Men det är precis bara en gissning.

Fram till krönet
Här är det vikt/effektrace igen. Puppan hämtar 0.32 sekunder mot Thed och 0.82 sekunder mot Marcus. Topphastigheterna är 183/169/161. Att Thed bara förlorade 0.32 sekunder tror jag är ett bevis på Theds höga utgångshastighet.

Krönet
Över krönet kör Marcus och Puppan i samma hastighet. Snyggt jobbat här Marcus! Thed kör ett rakare spår med lite lägre hastighet. För en gångs skull är Marcus snabbast i sektionen med 5.01 sekunder mot Puppans 5.12 och Theds 5.36. Go E36!

Hårnålen
Som vanligt är Thed snabbast på gasen. Marcus är tidigare att accelerera än Puppan men å andra sidan så håller Puppan högst hastighet genom kurvan. Puppan är snabbast genom kurvan men kanske det hade lönat sig att sikta på lägre ingångshastighet och mer hastighet ut. Ungefär halvvägs fram mot depåkurvan har Theds övertag med bättre utgångshastighet hunnits upp av Puppan.

Depåkurvan
Samma sak här. Thed är 10 meter tidigare på gasen än Marcus och Puppan. Puppan kör 5 km/h snabbare igenom kurvan och behöver därför 70 meter ut på start och målrakan innan han kommit ikapp Thed i hastighet.

Slutsatser då?
Puppans bil är absolut överlägsen i prestanda. Thed kör ett utgångshastighetoptimerat och snålt spår medan Puppan och Marcus kör lite mer aggresivt. Rent gissningsvis skulle jag tro att det finns en sekund mer att hämta för Puppan bara genom att köra med likt Thed. Och vad gäller över krönet så är det bara att gratulera Marcus i sin E36. Det måste gå att hämta mer från Puppans Porsche här. Om jag får gissa är M3an väldigt lätt att köra på gränsen och det är därför det går så fort. Om du bara vågar Puppan så kanske du har 0.3 sekunder till på det partiet. Så 1.22.0 kanske inte är en omöjlighet...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Peo Tack Ruggigt bra analys! och verkligen kul att du la ner tiden!
Är oxå helt övertygad om att min körning inte är optimal då jag fortfarande behöver mycket mer träning och jag kanske aldrig når närhet till den absoluta gränsen..

Kan notera att jag skickat Peo tre olika varv varav detta var det bästa och det sämsta var 1.24;7..
Jag själv var lite osäker på 1.23,4 tiden men lät Peo också ta en titt då jag har väldigt liten erfarenhet av analysprogrammet. I hans erfarna ögon var det ok och då körde vi på det!


Tror nog Gaute har svårt att argumentera för att att en orginal 996 Turbo är snabbare än mig nu!!
Mao Tuning lönsar sig!!


/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Puppan skrev:
Tror nog Gaute har svårt att argumentera för att att en orginal 996 Turbo är snabbare än mig nu!!
Mao Tuning lönsar sig!!


thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Puppan och Pero så puppan skum varv är det som används som reference, hahah vill se att du backar upp denna tid först Puppis ...Pero tycker ju även att edström gt2 läktar varv är okey .. skojar och bråkar lite så ingen tar illa upp

Pero du ska få mail av mig på mitt 1,23,4 varv och alx 1,21,8 med min bil där ser man även att Alx va 0,6 snabbare varvet efter innan däcken balla ur

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



riktigt kul med analyser av dig Peor thumbs up thumbs up

mer fart på rakan är svårt med 300hk och 1390kg bil
så jag får försöka bromsa ännu lite senare
lite till ska gå att putsa men bättre däck oxå.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supramannen skrev:
Puppan och Pero så puppan skum varv är det som används som reference, hahah vill se att du backar upp denna tid först Puppis ...Pero tycker ju även att edström gt2 läktar varv är okey .. skojar och bråkar lite så ingen tar illa upp

Pero du ska få mail av mig på mitt 1,23,4 varv och alx 1,21,8 med min bil där ser man även att Alx va 0,6 snabbare varvet efter innan däcken balla ur


Absolut, känner oxå att tiden måste backas upp!
Nu har jag en logg på tiden ovan men endast en tid är inte tillräckligt, så absolut den måste backas upp innan jag känner mig riktigt bekväm!!

Skicka över dina varv oxå det ska bli kul att se!!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Spjuvern skrev:
riktigt kul med analyser av dig Peor thumbs up thumbs up

mer fart på rakan är svårt med 300hk och 1390kg bil
så jag får försöka bromsa ännu lite senare
lite till ska gå att putsa men bättre däck oxå.


Turbo, kompressor??
Gillar inte att du är snabbare än mig efter krönet!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Måste fråga

Petter m3a har ju gott ca 1,28,8 med ted bakom ratten innan vad kommer denna 1,26 tid ifrån eller har Pero blnadat ihop med loadeds tid eller..?... eller är det bara nån som är vimmse i pannkakan...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11   >>
1 besök senaste veckan (147025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande