Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjare i räsersvängen, hjälm och klädselfrågor
2224 besök totalt
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1672


Trådstartare
Tjena!

Har skaffat mig en bil som jag tänkte åka CAR Challange(Alfa Romeo klubbens serie) med nästa år. Då jag bara kört några banmöten innan så har jag inte skaffat några riktiga godkända kläder och hjälm, än.

Har kikat runt lite och sett att vad gäller kläder är det ju ganska rätt fram, bara hitta rätt storlek och köpa nytt eller begagnat. Hjälm däremot köper jag gärna en ny, men vilken skall man ha? Peltor G6 är ju väldigt populär, men den utgår och är inte godkänd efter 2012 om jag fattat rätt? om man nu inte ska behöva köpa ny hjälm om ett par år så verkar det ju vara bättre att köpa nåt annat. Billiga Jet hjälmar som kallas folkrace hjälmar, är de godkända för "vanlig" racing? Misstänker att de inte är det och därför är så billiga. Ska man köpa en hjälm förberedd för HANS med en gång? Kommer det komma krav på HANS så småningom?

Tack på förhand!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tror Mobergs och deras lilla firma heter LM Motorsport i Göteborg, de har vettiga saker. Jag Köpte hos Forsmans motor i Stockholm/Huddinge för jag känner honom. Titta på SBFs hemsida där finns det vilka regler som gäller hjälmar. I täkta bilar är det någorlunda lätt jethjälm som gäller eller hjälmar med HANS system.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1672


Trådstartare
Jo, Mobergs känner jag till. Ligger ju dessutom på "hemmaplan" så man kan åka och prova.

Frågan är alltså fortfarande om man ska satsa på en Peltor G6 som enligt vad jag läst inte är godkänd efter 2012?! eller skaffa en som är dubbelt så dyr men "håller" längre.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Läser man reglerna som dom ser ut i dag så är "alla" jet-hjälmar under 1400g godkända i racing..
Finns några märkningar det ska vara men nästan alla hjälmar följer minst e4 standarden vad jag vet.
G6 skulle jag inte köpa den är på väg ut. då skulle jag köpa någon billigare enkel hjälm.. Är du relativt säker på att du ska köra ett tag så skulle jag satsa på någon dyrare hjälm som är förbered för hans. Måste ju inte vara Peltor.. Jag har en sparco pro jet med hans ankare (har ingen hans krage än). Inköpt från denna firma: http://www.rallyshop.it Blev klart billigare än samma sak köpt i Sverige.

Saxat från sbf regler:

Hjälm För svenska Förare/Co-drivers i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller följande hjälmbestämmelser.
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Tekniska Regler (TR) -
TR Tekniska Regler.doc - Utgåva: Februari 2009 Sidan 35 av 36
c 2009 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
De hjälmvikter som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm. Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras från ursprungscertifikatet.
Biltyp Hjälmtyp Maxvikt Täckta bilar Jethjälm 1400 g

I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom. Dessutom gäller generellt för alla sportgrenar att hjälmen ska vara godkänd enligt någon av de normer som finns angivna nedan. Om HANS-skydd används ska hjälmen vara godkänd för detta.

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1672


Trådstartare
ok, tack för svaren! Då är jag lite klokare, blir kanske en Jet avsedd för Hans, går ju att få för drygt 4kkr, eller så blir det en snålvariant första året med en "folkrace" Jet-hjälm.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nybörjare i räsersvängen, hjälm och klädselfrågor
2224 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande