Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 25 besök senaste veckan (106708 totalt) |
Efter mycket letande och velande har jag återigen köpt Alfa.
Lägger upp en tråd med förhoppning på att man får lite "påhejning" när det går lite för långsamt med utvecklingen av bilen.... Alfa GT 1600 Junior -74 2.0 TwinSparkmotor från en Alfa 75:a. - planad topp - special 4-2-1 grenrör - tråg och oljepump från 105-serien - svänghjul från 2000 105-serie - hål i vevaxel för ingående axel till växellåda - fördelare från Nissan ??? för att slippa ha två fördelare Diffbromsad bakaxel från enn 2000GTV/Berlina 15" Compomotive-fälgar med Falken gatdäck Bur, Guss folkracebur Hårdare bussningar i chassie bak och fram Bilsteindämpare runt om fjädrar eventuellt från jamex Bromsok fram från Alfa 75 ingen krängare bak, fram original ?? Skrapad och rensad på isolering i och under. Sparco Evo förarstol bakflyttat batteri igenlagd reservhjulsbalja 870kg, full tank utan förare ca 150hk(originaleffekt 144hk med katalysator) Reggad med bur, TS-motor och andra frambromsar. Tanken är att det skall bli en Glass-o-Ban-bil !! Jag vill inte freaka ut helt med en ren banbil, sådant har jag redan provat. Bilen skall även gå att använda till att köpa glass med . För tillfället går det bara att bjuda en person med till fiket för det saknas baksäte men det håller ju även glasskontot nere Att göra: X Sortera medföljande delar. Klart. X Elfläkt. Klart. - Byta 'bromsvätska' till kopplingen. - Instrumentpanel, snygga till. På gång. X Varvräknare, bygg om original till el (wire som standard). Klart. - Passning dörrar. - Passning baklucka, "ny" finns, fel färg. Byter inte förrän ev. lack X Montera kvarstående Powerflexbussningar. Klart X Gaswire, gör om, går ej i retur riktgt, hög tomgång. Klart. X oljetryckslampa samt kalibrering av oljetrycksgivare. Klart. - Fixa lite mer matta i inredning. X Flytta stol, ner och bakåt. Klart. - Elsystem, styra upp. På gång. - Lock över batteri, sitter i bagage. Vill inte lasta något när polerna är synliga. - Huvudströmbrytare. Elektrisk eller mekanisk ?? FIA-godkänd är krav. Brytare köpt, på gång. - Kolla laddning, annan generator Nippon Denso eller dylikt. - Växellådsfäste, provisoriskt fixat, borde bytas. - Tankventilation. Önskelista: - Ny lack - En liten rostlagning,höger tröskel fram i hjulhus, den enda som kvarstår, blev "bra att veta" på beiktning - Megasquirt - Turbo - E85 - Fler rör i buren, behåll funktion att kunna ta ur den. - Fyrpunktsbälte. - Kuggstång. - Mer bromsar. Listan justerad 2010-01-03 |
||||
Nu blev jag sugen på en Bertone igen. Kan någon vara vänlig och prata mig ur det? |
||||
Har man väl ägt en så kommer man nog alltid att känna så. Jag vet... Spanade allt in annonsen och var bra sugen, men har man 51elva ofärdiga projekt skall man inte skaffa ett till. Dessa bilar är ju kult. Allt bara stämmer, designen, köregenskaperna, instrumenten osv _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lotus Elise -97 Lådbil |
||||
Tack för alla positiva kommentarer !!!
Det blir nog inget ban-åk i år är jag rädd. Tiden räcker knappt till glass-åkningen. Jag skall sikta på att känna på prylarna så jag vet vad som jag vill justera. Justus: Du kan vara lugn, jag ska inte komma med några jobbiga påpekanden om detaljer. Elfläkten monterades idag, kvar är givare och el till fläkten. Installationsbilder kanske jag kan bjuda på när det är klart !! |
||||
Ingen fara!
Satt och tittade lite på kopplingsschemat för motronicen och det ska gå en gul-grå sladd i ett kontaktstycke i motorrummet, troligen i närheten av reläerna. Den sladden är för styrningen av fläkten, eller rättare sagt för att styra fläktreläet. Jag kan maila över schemat om du vill, annars har jag lagt upp det i HOX byggtråd på Alfapower. mvh Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Hittade ritningen, tackar. Det borde inte vara för om fläkten skall starta när kylaren är varm, det saknas ju givare på kylaren. Tror mer den ger tillåtelse att fläkten får styras, när den skall gå sedan beror på kylartempen. På 75:a kylaren sitter givaren monterad i sidan, en vanlig till/från tempgivare, tänkte sätta min i nedre kylarslangen. Jag tror att jag var så idiotiskt dum, att när jag sålde min 75TS så jag skickade med hela min kopierade originalritningspärm där varenda kontakt och sladd på alla Alfa 75:or fanns med |
||||
Men för fan Kraniel, har du dåligt minne eller? Vaaaakna . |
||||
Då blir det ju motorns temp. Fläkten skall ju starta när kylarens temp är för hög och det beror ju på termostaten hur mycket varmvatten kylaren får. Köpte i alla fall en sån där rörbit på Biltema för att sätta givare i men dom hade slut på givare > Skall gå ut nu och leta vad som kan finnas i mina gömmor... |
||||
|
||||
Så har man åkt lite Alfa i helgen, härligt!
Det blev lite glass i Lördags. När jag kom hem och skulle backa runt på planen hemma var inte kopplingen med riktigt, ville inte koppla ur helt så jag trodde det var haveri på gång. Söndagen skulle ju bjuda på veterandag och då ville jag ju åka finbil. På morgonen var det inga problem med kopplingen så vi åkte. I kön in på området blev det likadant som dagen innan. Misstänker att jag behöver byta till en bättre kopplingsvätska, kanske en syntetiskt. Bra att få det testat i alla fall. Elfläkten som jag monterade kördes manuellt i bilkön och gjorde sitt jobb. Nu återstår bara att hitta lämplig tempgivare och slanganslutning. Kylarslangen är 32mm och 'feltema's minsta är 38mm. Det blir troligtvis en Calix slangvärmare med påsvetsad nippel för tempgivaren eller har någon ett annat förslag ??? |
||||
Nu är det dags för uppdatering !
Så här såg instrumenten ut när jag köpte bilen. Ett av problemen med att konvertera till TS-motor är att det original är vajer till varvräknaren. På TS-motorn finns ingen drivning så därför hade tidigare ägare monterat en väl fungerande VDo-mätare. Tyvärr ser det inte så snyggt ut och oljetryckmätaren har blivit förpassad till egen plats. Två bilder på VDo-mätaren innan jag satt vinkelslipen i den. Här har jag plockat ur innehållet i originalmätaren(vänster i bild) och kapat bort allt utom botten på VDo-mätaren. Här har jag loppat ihop delarna, sen var det 'bara' att montera ihop. Blev tvungen att kalibrera mätaren då visningen inte var lika. Digital varvräknare som referens och sen bara varva jämna 1000varv och skruva. Potentiometern satt gömd bakom oljetrycksgivaren så jag var tvungen att göra detta med mätaren isärskruvad. Klart ! Snygg italiensk Veglia på utsidan och trygg VDo på insidan. Notera också att oljetrycksmätaren i radiohålet är borta. Kvar är att kolla varför inte oljetryckslampan lyser. Kan saknas tryckgivare men jag skall kolla noggrannare. Dessutom visar inte oljetrycksgivaren riktigt, måste nog byta själva givaren i blocket till en Bertone. Slutsats. När jag började med detta lilla projekt tänkte jag att man skulle kunna starta konvertering till andra ägare också..... Efteråt kan jag konstatera att med alla timmar som jag lade ner får det räcka med den här mätaren. PS. Uppdaterade även Att Göra-listan på första inlägget. DS /Fredrik |
||||
Blev ju helt kanon!
oljetrycksgivaren är vdo och kostar en mindre förmögenhet, har nog nån orginal alfa i lådorna. Ska kolla efter en om jag får tid att åka ner till garaget mellan blöjbytena. Mvh Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Jag har en 1300-motor i delar, skall kolla om givarna sitter kvar på den. Mitt tid går åt till att skjutsa till/från skola, träningar och kompisar. Välkommen in i matchen |
||||
mbn: Klubben med barn eller Alfor ??
Fick ett konstigt ljud i bilen för en vecka sedan ungefär. Kom ganska direkt och lät som om kardanen hade gett upp. Rullade utan ljud men så fort man la på lite gas kom ljudet och följde hastigheten. Felsökning startade. Första jag upptäckte var att kardan hade gått emot en bränsleledning. Kunde detta vara felet ??? Flyttade på bränsleröret och prokörde, samma fel, suck. Bestämde mig för att byta lite bussningar i bakvagnen, hade fått med lite Powerflexbussningar som inte var monterade. Började leta vilka som inte var bytta. Hittade vänster undre länkarm bak som det fortfarande satt originalbussningar i. Bytte dessa, se bild. Bytte även de som sitter i T-armen, övre infästningen av bakaxeln. Missade att fota detta. Fick för mig att axeln rörde sig så mycket att kardan tog i någonstans. Nämnas bör att jag tyckte bilen drog vänster när man gav fullt. Kan detta bero på att det var mjuka bussningar i vänster bärarm och hårda i höger ?? Felet avhjälpes inte men bussningarna var ju i alla fall bytta, en post åtgärdad i Att göra-listan. I går tog jag tag i problemet igen. Kollade kardan, medbringare, stödlager mm. Kollade därefter växellådsfästet. Det hade kollapsat, det borde vara symmetriskt. Undrar om det skall vara monterat med de två gummibitarna horisontellt, blir ganska vingligt i höjdled. Gjorde en snabblagning med gummiduk som jag klippte till och stack in i tomrummet i bussningen. När jag tänker på det så gjorde jag nog lika på min Alfa 75TS för massa år sedan. Nu var ljudet borta !!!! Det blir alltså till att beställa en växellådsbussning och byta i vinter. Är det någon som kan rekommendera någon typ av bussning som funkar bra ? /Fredrik |
||||
Haha, ja jag har börjat förstå det här nu... Här finns bussning till växellådan: http://www.forza.se/listor/Powerflex mvh Justus _________________ Justus Harling Fiat 500 -69 Alfa 159 SW -07 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GT 1600 Junior -74 | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 25 besök senaste veckan (106708 totalt) |