Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Coilovers till E36 M3
5303 besök totalt
Ncs
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Hejsan

Sitter i funderingar att skaffa coilisar till min baby, som så mycket annat finns det en uppsjö av fabrikat och säkerligen kvalité

Avsikten är att få en bil som känns härlig på vägarna men också kunna ta några varv på bana utan att skämmas för sig. Finns det någon/några som har erfarenheter av coilovers som dom är nöjda med så tar jag gärna emot tips, måste det kosta 15.000 > eller finns det billigare alternativ?

/ Niclas

_________________
Niclas Sjöberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Japp det finns billigare.

Det beror på hur seriösa prylar du vill ha.

D2,K-sport & xyz finns för runt ca 9000:-

för 1000:- tillägg får man hårdare fjädrar & hårdare sättning på dämparna kallas "Trackracing hos D2"

för detta får du fjädrar fram & bak dämpare fram & bak
Dämparna är justerbara
Kitet går att höjdjustera fram & bak
Camberplattor fram ingår.

Klart prisvärda på hobbynivå

http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=D2-B1 . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ncs
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Tackar så mycket thumbs up

ös på med fler svar nu om någon har mer alternativ

_________________
Niclas Sjöberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Är originaldämparna slut? om det du har är friskt så skulle jag lagt pengarna på annat. Men smaken är som baken thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ncs
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Är originaldämparna slut? om det du har är friskt så skulle jag lagt pengarna på annat. Men smaken är som baken thumbs up


Nu senast på besiktningen såg vi att dom läckte en aning fram, och nu några månader senare så kan jag inte ens ta en nyasfalterad kant eller ett brunslock utan att det ska slå igenom

nu låter det kanske som att jag åker runt på något som inte ens är kördugligt men riktigt så illa är det inte... än i alla fall

_________________
Niclas Sjöberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Då är det ju dags thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



Allt för många har köpt kit av diverse fabrikat, kört bana några gånger för att konstatera att bilen inte funkar särskilt väl på banan. Bestäm dig innan, är det ett banjärn eller är det en glassätarbil? Då kan du köpa rätt saker och bli nöjd. Min erfarenhet är att den kompromiss du är ute efter inte finns/fungerar särskilt väl.

Det ena behöver inte heller bli dyrare än det andra..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Ncs
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Allt för många har köpt kit av diverse fabrikat, kört bana några gånger för att konstatera att bilen inte funkar särskilt väl på banan. Bestäm dig innan, är det ett banjärn eller är det en glassätarbil? Då kan du köpa rätt saker och bli nöjd. Min erfarenhet är att den kompromiss du är ute efter inte finns/fungerar särskilt väl.

Det ena behöver inte heller bli dyrare än det andra..


Ja det ligger väl någonstans mellan banjärn och glassätarbil ... men precis som du säger så finns det massa fabrikat, funktioner etc etc... måste väl börja fundera vart man ska lägga ribban innan man skaffar något.

Tack alla ni som svarat i alla fall, får lägga upp en biltråd senare och avslöja vad det blev

_________________
Niclas Sjöberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Nu vet vi ju inte så mycket om din bil då du inte lagt upp nån tråd om den än.
Men kan hålla med magnus ang att det finns annat att lägga pengarna på innan.

Vill du ha en såkallad "clubsport" M3:a som även funkar hyfsat på gatan.

Det första jag hade sett över är bromsarna skivor & ok duger ju utmärkt orginal men ska
den plågas på bana hade jag skaffat lite tåligare belägg samt försett bromsarna med kylning
då din bil väger en del. här finns ju pfc,pagid,carbotech & ferodo som gör bra belägg

En uppsättning R-däck gör det hela mycket roligare då de håller hela passen & ger
mycket bättre fäste i långa loppet än std däck. toyo R888 funkar fint till vettigt pris
ett par 235/40-17 borde funka fint på 8,5*17 fälgar finns många billiga orginal
all välja mellan.

Som nämnt tidigare så finns det massor av olika chassi sater att välja mellan det viktiga
om du ska nöta bana är att få nått som gör att däcken har så mycket kontakt med underlaget
som möjligt vid kurvtagning. Kränger det mycket så ändras camber vinkeln mycket & har du då
inte ställt negativ camber kommer du få litet av däcket som greppar.

En riktig stol är att föredar så du slipper sitt & hålla dig fast i ratten

Sen om du har möjlighet lätta bilen så mycket det går det gör gott för bromsning,acceleration & kurvtagning.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ncs
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Ja märker nu att jag måste komma upp med en projekttråd snart, måste bara hitta ett bra tillfälle

Lite av saker som är inhandlat är både nya sparco stolar, skruvbur, greppvänligare mocca ratt bl. a
Bilen är även försedd med borrade skivor med org ok, carbotech XP8 belägg och stålomspunnet runt om, finns även sänksats men vill som sagt ha lite bättre prylar även där

Så min vision är att försöka få till en "clubsport" historia, kommer väl en helhet så småning om

R-däck finns självklart på önskelistan men kommer nog bli till nästa säsong då jag inte vet hur mkt som kommer att köras nu innan avställning.

Ska uppdatera en tråd asap

_________________
Niclas Sjöberg
Citera
shirunai
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2007
Inlägg: 18



KW-coilovers
http://www.driftworks.com/catalog/products/kw-coilovers-for-bmw-e36-3- . . . .

Har du råd £800 = ~9600kr
skulle jag köpt tein superstreet, bra rykte funkar bra påvägen och bra på bana
det är ju en kompromiss som bör funka för gatbilar som åker bana 3-5ggr per år
http://www.driftworks.com/catalog/products/tein-super-street-coilovers . . . .

Har inte provat dem till någon m3 men har åkt både 200sx s14 och toyota soarer med superstreets


edit: Jag har hört bra om KW coilovers också men jag kan inte uttala mig om dem då jag inte fått provat dem eller känner någon som använder dem

_________________
Andre Nordin
Citera
shirunai
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2007
Inlägg: 18



Nu har HSD kommit ut med coilovers till e46.
HSD har ganska bra rykte jag skulle inte tveka på dem finns på driftworks.com

_________________
Andre Nordin
Citera
Ncs
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10


Trådstartare
Tackar! ska kika vidare på både KW och Tein faktiskt... har haft en flytt mellan mitt letande så det har tyvärr dragit ut en aning på tiden, men alla tips/rekommendationen uppskattas och värderas högt! thumbs up

_________________
Niclas Sjöberg
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Coilovers till E36 M3
5303 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande