Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Regler på bälte för banåka
6327 besök totalt
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402


Trådstartare
Vad gäller egentligen för att få köra med sin gatregistrerade bil på banan på tex. banträffar.
oftar står det ju att bilen skall vara skattad, försäkrad och besiktigad.
Funderingarna faller på de bilar som har 4 eller 6 punkts bälte. Är väl inte gödkänt hos bilprovningen att endast ha ett sådant bälte. Men sitter där ett trepunktsbälte så är det ok. (Rätta mig gärna om jag har fel)

Men va säger banträffarrangörerna om att man då använder ett 4 eller 6 punkts bälte vid bankörningen.
Man använder ju då inte det bälte som bilprovningen har godkänt.

ok eller inte
Ni som har det så här berätta gärna hur ni har gjort...

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det är t.o.m. att rekommendera att använda ett 4,5 el 6-punktbälte.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Då man åker med bilar som ska vara skattade besiktigade och försäkrade samt inte tillåter tidtagning och tävling man mot man behöver man ingen motortävlingsförsäkring (lagkrav) andra krav på säkerhet osv då det inte är tävling. Har man sedan så man måste ha licens eller provapålicens som brukar gå att lösa på plats. Normalt gäller trafikförsäkringen.

Bättre säkerhet som 4-6punktsbälte båge osv. är ju ingen nackdel och jag har alldrig hört att någon haft åsikt om det även vid olycka eller incident.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Som du helt rätt antog så måste det vanliga 3-punktsbältet kvar i bilen för att de ska gå igenom besiktningen (jag är 95% säker att det är så iallafall) och att eget installerade flerpunktsbälten inte besiktigas.Vad du sedan använder på banan är upp till dig så att säga. Egentligen ska väl installationen av bälten vara del i den tekniska inspektion som görs av bilarna innan man släpps ut på banan, men det är såklart svårt att hinna med. Men det är viktiga grejor, detta med bälten! Ett felaktigt installerat 6-punktsbälte kan vara farligare än ett standard 3-punkts. Man bör inte ta några genvägar och göra det rätt, även om de inte gör bilen snabbare.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402


Trådstartare
Visst kan ett 4-6 punktbälte vara en bättre säkerhet ifall det monterats på rätt sätt.
Tänker mest på ifall banträffsarrangörer accepterar det. (Då det är en säkerhetdetalj som Bilprovningen inte godkänner.)
Ett felaktigt monterat flerpunktsbälte kan väl ge mer skada än säkerhet.

Nån nämde en annan säkerhets detalj "Bur". Behöver det vara godkänd bur? Eller får man ens besiktiga en gatregistrerad bil med bur idag??

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



att köra med en standard bil med annat bälte än orginal kan göra mer skada än nytta, tänk på att SRSsystem är byggt för 3punktsbälte, oftast sitter det även bältessträckare i dessa. att ha flerpunktsbälte utan en stol med öglor för banden i ryggstödet är bara en försämring, tro mig, jag har provat...

att köra med bur och 3punktsbälte är nästan farligare, 3punktsbälte är en kompromiss mellan inget alls och flerpunktsbälte som hindrar att kunna vrida på kroppen för att se i döda vinkeln. nackdelen är att det är ganska lätt att glida ur bältet vid rullning, har man bur monterad i bilen så är det mycket hård yta att slå sig mot och vridas runt.

att SBP inte godkänner flerpunktsbälten är av den enkla anledningen att det inte finns en standard för hur bälteslåset ska se ut, detta måste vara för att räddningstjänsten ska kunna få ur dig ur en bil snabbt om det skulle bli brådis.

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Tokmeken skrev:


att SBP inte godkänner flerpunktsbälten är av den enkla anledningen att det inte finns en standard för hur bälteslåset ska se ut, detta måste vara för att räddningstjänsten ska kunna få ur dig ur en bil snabbt om det skulle bli brådis.


Knäpper någon upp bältet i räddningstjänsten? Trodde man skar varenda bälte om det var brådis och trångt..

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



OFFkeFF skrev:
Tokmeken skrev:


att SBP inte godkänner flerpunktsbälten är av den enkla anledningen att det inte finns en standard för hur bälteslåset ska se ut, detta måste vara för att räddningstjänsten ska kunna få ur dig ur en bil snabbt om det skulle bli brådis.


Knäpper någon upp bältet i räddningstjänsten? Trodde man skar varenda bälte om det var brådis och trångt..


Med trepunktsbälte behöver de bara skära en gång. Ett 6-punktsbälte så måste man skära fyra eller fem gånger.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



En ännu bättre motivering till varför det inte är godkänt!

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402


Trådstartare
Att köra med flerpunktsbälte på gatan har aldrig varit min tanke. Skall isåfall bara nyttjas på banan.

Någon som fått påpekat hos bilprovningen att där finns en skal stol eller flerpunktsbälte monterat i bilen / eller kombinerat.
Bara påekningar eller kanske även avslag p.g.a detta? Även om trepunktsbältet varit monterat.

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Jag har skalstolar, helbur och 6-punktbälte plus vanliga 3-punktbälten i min bil och har inte fått något påpekande hos Bilprovningen. Lagen säger att man skall ha 3-puntkbälte på vanlig väg (polisen har "varnat" mig när jag körde med 6-puntkbälte till och från bana).

Kenne

PS Att sitta ordentligt fast (med tex 6-punktbälte) ger bättre förutsättningar för att kunna fokusera på själva körningen (på bana alltså).

_________________
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007
Inlägg: 329



Jag har ringt och frågat "Bilprövningen", så här sade de:
1) Du måste ha 3-punktsbältet när du besiktar.
2) "Rallystol" eller liknande är inte tillåtet. Du måste ha en stol som är XX-märkt.

Minns inte just nu vilken XX-märkning stolen behövde ha, men jag gick ut o kollade på min dyra Corbeau-stol, och den hade inte nödvändig märkning. (Har inget med Fia-märkning att göra.)

Det kan ju hända att den enskilde bilprövaren struntar i bågen, i räserstolarna, i 6-punktsbältena osv, men formellt sett så gäller ovanstående.

Men det är lugnt. Montera räserstolen på originalskenor till din bil (köp på skroten), så byter du lätt ut den. Man vill ändå inte åka till vardags i räserstolar, jag har provat, och efter 7 mil domnade benen...

_________________
Erik Berg
"BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



ErikBerg2 skrev:

2) "Rallystol" eller liknande är inte tillåtet. Du måste ha en stol som är XX-märkt.


Lyfter tråden lite nu när man har investerat i en stol och bälte kommer så småning om.

Gäller detta påstående även bilar som inte är helfordonsgodkända?

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



olof: jag besiktigade min bil med racestolen i, inga problem, dom sa bara att det är ju skönt att kunna sitta bra .

Detta är ju off topic från trådämnet iofs så här kommer lite till ... att det är obehagligt att åka racestol på gata är ju smaksak och vilken man väljer, min sabelt hadej ag i under tiden jag bruksade bilen, bättre komfort än orginal thumbs up .


och till det egentliga ämnet: tror inte det finns nån arrangör som gnäller på racestol och flerpunktsbälte.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



När det gäller öppna bilar med båge eller bur (typ Seven) förvånar det mig snarare att det är tillåtet att köra med mindre än fyrpunktsbälte... På vägen behöver man å andra sidan tydligen inte ens ha båge på en sådan bil (amatörbygge iaf), så... liten glitch gällande de här udda bilarna, kanske? Jag menar, standardbilar är inte byggda för att klara en rejäl rullning, men utan någon som helst båge har man ju minimal chans att klara sig om man så bara lägger sig på rygg nästan stillastående. Samtidigt; i öppen bil MED båge/bur, men med 3-punkt (dvs rullbälte) är man ju ungefär lika illa ute... Det är väl helt enkelt så att man går på statistiken, och förutsätter att man (nästan) alltid håller sig på hjulen.

I vilket fall som helst; jag kör Westfields racestolar (inga märkningar alls, vad jag vet...) med enbart 6-punkt i Westfielden. Tyckte inte det kändes speciellt trevligt med 3-punkt ens på vägen, trots de djupa sitta-still-stolarna... 6-punkt åkte naturligtvis i innan jag körde bana första gången. Och 3-punkt åkte ur, eftersom jag inte får dit allt på en gång på något användbart sätt.

Egentligen "ska" bilen inte gå igenom SBP-besiktning i nuvarande skick, men det får vi väl se när det är dags, om ett par år... Inga kommentarer på banträffarna hittills iaf. Skulle ju tro att risken för nedslag där är större med trepunkt i en sådan här bil.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Regler på bälte för banåka
6327 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande