Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bur ska jag välja till min bil?
1 besök senaste veckan (7510 totalt)
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Hejsan!

Jag är rätt färsk på både rejsa och på banåka, men intresset har jag däremot haft länge. =)

Jag undrar hur man kommer fram till vilken bur man ska välja, och vilka regler som gäller inför bilbesiktning osv.

Jag har en BMW 323i E21 -81 som jag har som "entusiastbil" och som jag tänkt använda på diverse banträffar. Eftersom säkerhet är bra, så vill jag såklart montera bur i den.

-Jag kommer inte tävla med bilen.
-Jag vill kunna besikta den på bilprovningen utan problem.
-Jag vill helst bevara "originalstuket" så mycket som möjligt innuti.
-Ekonomin är såklart begränsad, så det bör ju inte kosta en förmögenhet.

Vilka säljer burar och var kan man få hjälp med monteringen?
(Jag bor i stockholm)



Mvh Johan Damberg

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kan du inte/eller har inte möjligheten att svetsa själv eller nån kompis som kan hjälpa till är nog en
bult bur bästa alternativet.

Burar för svetsning kan nu köpa hos finess www.finess.se kostar ca 5000:- för en fullbur

Bultburar har PPF haft av Wiechers fabrikat hittade ingen på sidan nu www.pure-pf.com

Sen finns ju Guss Störtbågar
08 - 570 300 22
Betsedev. 1
13438 GUSTAVSBERG

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
groze
Tumba/Stockholm
Här sen Aug 2007
Inlägg: 98


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Kan du inte/eller har inte möjligheten att svetsa själv eller nån kompis som kan hjälpa till är nog en
bult bur bästa alternativet.

Burar för svetsning kan nu köpa hos finess www.finess.se kostar ca 5000:- för en fullbur

Bultburar har PPF haft av Wiechers fabrikat hittade ingen på sidan nu www.pure-pf.com

Sen finns ju Guss Störtbågar
08 - 570 300 22
Betsedev. 1
13438 GUSTAVSBERG


Tackar för bra svar!

Jag har tillgång till jättefina svetsar här på jobbet, men jag är tyvärr för dålig på att svetsa för att ge mig på att svetsa en bur.

5000kr för en fullbur är ju inte så farligt. Jag "behöver" kanske inte en så komplett bur iom att jag inte kommer tävla med bilen, utan bara vill ha lite extra skydd och styvhet i karossen.

Vad är nackdelen med bultburar? Klenare vid infästningarna antar jag att dom är. Är dom dyrare också? om man väljer en bultbur, kan man senare svetsa den så det blir godkänd som en "svetsad" bur?

Vilka delar av buren kan bilprovningen anmärka på? Är det bara röret i ovankant på vindrutan?


Mvh Johan

_________________
Johan Damberg
BMW 323i E21 -81
BMW 320d E90 -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



groze skrev:
Michael Bäck skrev:
Kan du inte/eller har inte möjligheten att svetsa själv eller nån kompis som kan hjälpa till är nog en
bult bur bästa alternativet.

Burar för svetsning kan nu köpa hos finess www.finess.se kostar ca 5000:- för en fullbur

Bultburar har PPF haft av Wiechers fabrikat hittade ingen på sidan nu www.pure-pf.com

Sen finns ju Guss Störtbågar
08 - 570 300 22
Betsedev. 1
13438 GUSTAVSBERG


Tackar för bra svar!

Jag har tillgång till jättefina svetsar här på jobbet, men jag är tyvärr för dålig på att svetsa för att ge mig på att svetsa en bur.

5000kr för en fullbur är ju inte så farligt. Jag "behöver" kanske inte en så komplett bur iom att jag inte kommer tävla med bilen, utan bara vill ha lite extra skydd och styvhet i karossen.

Vad är nackdelen med bultburar? Klenare vid infästningarna antar jag att dom är. Är dom dyrare också? om man väljer en bultbur, kan man senare svetsa den så det blir godkänd som en "svetsad" bur?

Vilka delar av buren kan bilprovningen anmärka på? Är det bara röret i ovankant på vindrutan?


Mvh Johan


Bilprovningen kan ju anmärka på allt om dom är på det humöret.

Det dom brukar ha åsikter om är hjälmkrossarstagets placering.(sitter från huvudbågen till bågen som går fram till astolpen
Sidostävor som förhindrar in & urstigning. Höga kryss i dörren brukar ogillas
Toyota stag brukar dom inte uppsaktta. beror iofs på hur dom är utformade (sitter från golvet på a-stolpet & upp till taket på a-stolpe)
Att orginal bältena går fria från buren gillar dom.
Alla islagsytor ska vara inklädda då buren är hård.
De brukar vilja ha nån lämplig vaddering typ en kil vi röret över vindrutan.

En svetsbur styvar ju upp karossen väldigt mycket om man svetsar fast buren i karossen på
alla ställen där man kommer åt.

Bultburen är ju som sagt bultad & styvar upp minder en sån bultbur ligger på mellan 8000-10000:-
beroende på mängden stag för en fullbur

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ncs
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 10



Michael Bäck skrev:
Kan du inte/eller har inte möjligheten att svetsa själv eller nån kompis som kan hjälpa till är nog en
bult bur bästa alternativet.

Burar för svetsning kan nu köpa hos finess www.finess.se kostar ca 5000:- för en fullbur

Bultburar har PPF haft av Wiechers fabrikat hittade ingen på sidan nu www.pure-pf.com

Sen finns ju Guss Störtbågar
08 - 570 300 22
Betsedev. 1
13438 GUSTAVSBERG


Jag kontaktade PPF för några månader sen när jag ville ha en skruvbur till M3:an... fick då svaret att dom slutat med gruppköp därifrån. Ska du ha en bur för svets är det finess eller GUSS som rekommenderas, vill du ha en skruvbur så kan du kontakta Dalhems som tagit hem till mig på beställning från Wiechers.

_________________
Niclas Sjöberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle nöja mig med en "halvbur" dvs båge med bakåtsträvor. Duger gott och väl för extra säkerhet och är lättare att blidka besiktingsgudarna med.

En sån kostar nog inte mer än typ 2500:-.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
JoeyJ
Norrköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 4



fliker in med en liten fråga, har en Toyota Mr2 som det ska byggas bur i, men det går ju liksom inte att dra rör bak från huvudbågen till stötdämpartornen utan att dra rören genom bakrutan..

Kolla på den här bilden så ser ni problemet, jag vill ha kvar bakrutan så kan ju inte göra likadant...
http://www.citius.se/gallery/Bur%20bygget%20i%20nya%208%3Aan/DSC00031. . . . .

Vill ha den godkänd av SBF för bankörningar så vet inte riktigt hur jag ska göra, några tipps?

_________________
Joel Jonsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



JoeyJ skrev:
Vill ha den godkänd av SBF för bankörningar så vet inte riktigt hur jag ska göra, några tipps?
Så länge som du inte tänker ta ut vagnbok så kommer ingen att nagelfara buren jätteordentligt (beror på teknikern på bankörningen iofs).
Men att kunna plocka ut vagnbok nån gång framöver är ju ingen nackdel (det går ju att prata upp värdet vid försäljning iaf).

Bakruta i plast (lexan, plexi, etc) med hål för rören?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JoeyJ
Norrköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 4



mm iofs, men det känns lika bra att göra det ordentligt när man ändå håller på.
Jo har funderat att dra genom rutan, ska ändå bli plastrutor

_________________
Joel Jonsson
Citera
Olof.B
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 114



Jag skulle inte rekommendera halvbur. Själv har jag ingen bur alls men jag har lagt en bil på taket en gång och jag tvivlar på att en halvbur hade hjälpt så mycket då taket vid huvudet ändå var ganska "helt". A-stolparna däremot var inte så fina. Det som räddade mig den gången var stolarna (original), ryggstödet höll inte riktigt. Hade jag haft några racestolar så vetefan hur det hade gått. Jag ska iaf ha fullbur i min. (Bilen jag la på taket var en e30, tvivlar på att din skulle vara hårdare)

_________________
Olof Blücher

BMW 325 -88
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



Dude skrev:
Jag skulle nöja mig med en "halvbur" dvs båge med bakåtsträvor. Duger gott och väl för extra säkerhet och är lättare att blidka besiktingsgudarna med.

En sån kostar nog inte mer än typ 2500:-.


Det är inga problem att regga med en sån bur väl?

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bur ska jag välja till min bil?
1 besök senaste veckan (7510 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande