Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad skulle det kosta att fixa till en 924 TURBO för bana
1340 besök totalt
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Jag vet att frågan bara kan besvaras med: Precis hur mycket som helst.

Men saken är den att jag fått nys på en 924 Turbo som har stått still i ca 5 år hos en bekant och som i princip lovat bort den gratis

Problemet är att motorn tydligen råkat ut för kamremsbrott, men toppen lär vara renoverad. Den läcker dock olja, en hel del tydligen...

Bilen är en -79 eller -80, fick inget riktigt svar på det och enligt uppgift ingen rost (kanske....)

Synpunkter och tips mottages tacksamt

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



om man bortser från fix av motorn och få den i gott skick i övrigt så behöver det inte kosta en spänn till för att kunna köra den på banträffar.

Givetvis kan bra däck, bromsvätska och belägg vara på sin plats om den ändå skall göras i ordning.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Vanliga 924 klarar kamremsbrott utan minsta skada, och eftersom turbon (väl?) har lägre komp borde det vara samma där.

Att du sen bör plocka i det mesta för att få liv i det efter 5 års stiltje är ju en annan sak. Kan du plocka själv är det nog ingen större fara. Har du inga ambitioner på att åka jättesnabbast håller chassi och bromsar hyfs orginalstandard. Men förbered dig på lite andra priser än till Volvo.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Tack för svaren.
om jag förstod min bekant rätt så krökte den ventiler vid kamremsbrottet Finns det olika motorer i 924 Turbo av -79/-80?

Motorn är inte Porsche, om jag förstått rätt, kan det betyda att motordelar kanske inte är extremt dyra till 924?

Vad kostar vanliga slitdetaljer, typ bromsbelägg mm?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



volvo360 skrev:
Tack för svaren.
om jag förstod min bekant rätt så krökte den ventiler vid kamremsbrottet Finns det olika motorer i 924 Turbo av -79/-80?

Motorn är inte Porsche, om jag förstått rätt, kan det betyda att motordelar kanske inte är extremt dyra till 924?

Vad kostar vanliga slitdetaljer, typ bromsbelägg mm?


Vad jag vet är maskinen till 924/944 en lätt omarbetad Audi-maskin. De två har ju samarbetat vid ett senare tillfälle också. Audi S2 och RS4...

Hurvida de delarna skulle vara billigare eftersom mycket är Audi material ska väl egentligen vara osagt men jag tror inte de är speciellt mycket billigare även om de s.a.s. egentligen ingår i samma koncern... Men !! Det är stor skillnad.
Porsche har sina egna verkstäder och också sin egen detaljhandel. Det bästa vore kanske att helt sonika gå in till en VAG-åf. Och fråga, de brukar kunna hjälpa om du har tur att hitta en människa som är intresserad av ämnet. Porsche finns vad jag vet inte i VAG's ETKA.Men du kan komma billigare undan genom att slippa införskaffa samma del på Porsche men som sagt... Det är ingen garanti att det skall vara så !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Rätt mycket info om 924 i allmänhet finns på http://www.924.org .
Såvitt jag begriper så är motorn besläktad med LT31-motorn, men med en topp som konstruerats av Porsche.
Många andra delar på dem kommer från VW-hyllorna. Varför uppfinna hjulet två gånger?

Måste ta mig i kragen och starta min 924 snart...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Ja, alltså Hazze:

Det sitter ingen j*%#a lastbilsmotor i Porsche 944.
924-an har en LT31-snurra, 944-an har en egenutvecklad (av Porsche)
2,5 litersmotor med balansaxlar.

Det här är känsligt förstår ni....

Audi och Porsche har vidare samarbetat med bilarna Porsche 917/30,
Porsche 924 och Audi RS2. Man ingår inte i samma koncern, fast
Din Bil (tyvärr) sköter försäljning och service i Sverige.

För att återgå till det egentliga ämnet, så är ju en av bonusarna
med att skaffa en 924 annars att man är välkommen på
Porscheklubbens träffar. Räkna med minst ett tiotal
banmöten under 2003 och ett oändligt antal slalomträffar... thumbs up

Välkommen,

_________________
--
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

volvo360 skrev:
Tack för svaren.
om jag förstod min bekant rätt så krökte den ventiler vid kamremsbrottet Finns det olika motorer i 924 Turbo av -79/-80?

Motorn är inte Porsche, om jag förstått rätt, kan det betyda att motordelar kanske inte är extremt dyra till 924?

Vad kostar vanliga slitdetaljer, typ bromsbelägg mm?


Nja, utförandet på turbo och några andra smådetaljer ändras någon gång under produktionen, men grunden är densamma.

Som sagt: Jämfört med din 360 kommer det mesta att kännas ockerdyrt, men i jämförelse med en 911 eller ännu värre en 928 är det nog justa priser. Problemet med VAG är att det ju bara är 8 eller så verkstäder som har service på Porsche och de övriga vet i allmänhet NADA.

En del prylar finns på Mekonomen och liknande ställen, men vad det gäller saker som får stryk på banan rekomenderas orginal eller bättre. Mina belägg till en sugmotorvariant kostade 900 på Porsche AG i Stuttgart för 6 år sen. Väl värt pengarna, 4500mil, 15sprints och ett 10-tal banträffar sitter de fortfarande på. Sen finns det ju saker som får en att hicka, en kylare t.ex kostade visst 4500 hos vag vid samma tid. Så ring runt, det lönar sig alltid.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402


Trådstartare
Tack för alla svar och länkar...

Det verkar som jag inte har något att förlora ialla fall, förstår att jag troligen behöver plocka isär en hel del och byta en del.

Ang priser så har jag redan vant mig vid att grejer till min 360 kostar ca 2 ggr så mycket som till t ex 240, så jag är kanske en bit på vägen

Nu skall jag bara se om han menade allvar med att ge bort bilen gratis

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



FredrikÅ skrev:
Ja, alltså Hazze:

Det sitter ingen j*%#a lastbilsmotor i Porsche 944.
924-an har en LT31-snurra, 944-an har en egenutvecklad (av Porsche)
2,5 litersmotor med balansaxlar.

Det här är känsligt förstår ni....


Ajajajajaj !! Där klev jag på en öm tå !!? Det var inte meningen ! Jag förstår att du gick i taket när du läste inlägget... Sorry !

Men som även menade på var att jag var osäker på vad det var som var samarbetsdetaljerna. Vad jag vet är att just 924:an har en j*%#a lastbilsmotor som du så väl påtalar..
Vad jag inte tydligt visste var att 944:an hade en egenutvecklad motor.

Visst för fanken förstår jag att ämnet är känsligt och det är bra att du tillrättavisar det också.. All heder för det istället för att börja kasta paj som de mer än gärna gör på många andra forum !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ähhh, det är inte så farligt infekterat det fär med motorerna i 9x4 tycker jag!

Jag har haft 944 turbo, har 911 och nu sen några dagar en 924 turbo och det känns inte konstikt på något sätt. Tycker det är rätt kul det där släktskapet med en lastbilsmotor (en snabb GT-vagn har ju ett liknande släktskap!)

Vissa delar på 924 ska tydligen vara samma som Golf Mk I, bärarmar t.ex. Det är ju bra!

Sen behöver man ju inte handla allt på Porsche Center, kolla t.ex på:
http://www.sanden.nu/
http://212.181.69.188/

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad skulle det kosta att fixa till en 924 TURBO för bana
1340 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande