Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 >> 14 besök senaste veckan (265095 totalt) |
BMW 328i -95 Effekt: 193hk med 280Nm 0-100: 7,3 sek Tjänstevikt: 1440kg Redan innan jag sålde min förra bil köpte jag denna svensksålda fyrdörrars 328i utan taklucka från 1995. En fyrdörrars för att den är 40 tjänsteviktskilon lättare än Coupén och har större lättningspotential. En svensksåld (vilket jag annars föraktat då tyskimporter är i bättre skick utan salt och stenskott) för att den inte är helbilsgodkänd och således går att få registreringsbesiktad med skyddsbur. Planerna med denna "nya" bil är att göra om den till en fullkontakts (vagnboksbesiktningsbar) track-day-racer. Make-over-inriktningen kommer att ligga helt på funktion med däri lätt insedda konsekvenser. Det finns mycket planer för bilen. Först på to-do-listan ligger en svetsad fullbur från tornen fram och hela vägen till tornen bak med därpå följande SBP-besök. Min bror (Fredrik) och jag kommer köra den här bilen tillsammans och tanken med konceptet är att få en så optimal speed/dinero-ratio som möjligt. Givetvis med förhoppningen om att 328:an behöver så lite dineros som möjligt som då istället kan läggas på varvkort, Bitburgers och 99-oktan. Ekonomisk uthållighet är alltså nyckelordet och då faller det väl in att tex en "ny" motor på skroten kostar 5000kr samt att försäkringslösningen är en mycket smaklig affär på en sådan här bil. Förhoppningen är att bilen skall väga sub 1400kg inkl. full tank och en deictonsförare bakom ratten. Om det lyckas är målsättningen att den då, med hjälp av 210-220(?)hk, skall klara en sub 8.30 på ringen. Sammantaget känns detta koncept superbra! Det känns helrätt att köra rak sexa igen och det är extra kul att köra tillsammans med brorsan. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
En fyrdörrars bakhjulsdriven bil, kan det bli roligare?
Lycka till! Driftsäkerhet och mest kul per krona är helt klart underskattat, att köra är kul! Hoppas att man kan få se den på Ringen nästa år så kan vi ha lite fyrdörrarnskörning därnere Ser ut som om det är fotat i Habo, right? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Kul att fått upp en tråd nu & arbetet redan är igång
Tycker dina viktuppgifter är alldeles för konservativa Denna vägde ju 1440 kg & du siktade på under 1400 kg du borde skriva under 1200kg Brosans vägde ju 1480 kg & nu är han nere på 1320 kg med halvbur. Skickar du ur reservhjul,stolar,golvmatta,baksäte & skuffinredning Så väger den ju ca 1420 kg ink fullbur, 2 race stolar,förare & full tank & då har du ju inte ens börjat lätta ännu Ska bli kul att följa detta _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Roligt att äntligen få se en aktuell biltråd från Herrn!
Smart bilval som kan bli klockrent, läser man mellan raderna så låter det som en bil mer eller mindre dedikerad för Hade ju varit himla trevligt att träffas där nere och leka lite följa john, det är ju inte Så lång tid tills jag skall ner, bara 28534000 sekunder lite styvt. Som jag förstått det har det avverkats en del varv och kännedomen om banans dragning verkar god. Lycka till med projektet som skall följas noga! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Kul projekt och helrätt att bygga för vagnbok! Då kan ni dessutom träna och tävla lite i BMW Cup om andan faller på. Upplev en start och ni är fast...
...och så slutar det med start i 24h på ringen! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tack för alla glada tillrop och tips!
För den som undrar kommer bilen köras på ringen så mycket det går men den kommer köras här hemma också.
Vad lättar man sedan man rivit ur den då? Den skall få plastbaklucka och plastmotorhuv och då tror (hoppas) jag vågen slutar snurra på rätt sida 1400kg inkl full tank och en decitonförare.
Jepp, just nu lockar inte tävlandet men andan kanske faller på (tex om de skulle förbjuda turistkörning på ringen) och då känns det säkrast att ha byggt för den möjligheten direkt. I BMW Cup är väl tveksamt då vi väl måste(?) åka Modifierad och då inte har en sportkeps på att vara konkurrenskraftiga. Snarare är det i ett långloppssammanhang som man kanske kan kämpa om positioner i kraft av en hög lägsta nivå. En start i 24hrs på ringen är en våt, våt dröm. Kanske man vinner på lotto en dag och kan förverkliga den? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
BMW cup vet jag inte om de ens går i modifierad med reglementet som det är nu, är väl max 2,5 liter om jag inte minns fel? Men om de går in där så kan ni kämpa med bil två från Gruffman Racing som precis har börjat bygga 325 e36 modifierad!
_________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||||
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Kul Micke!
Ska bli spännande att följa tråden. Med tanke på E36:ornas tillgänglighet idag är jag övertygad om att många kommer att följa ditt exempel. Lycka till, vi ses på Mantorp _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||||
|
||||
Så då var tråden skapad
Ser ju att du redan har kommit igång med lättningen, och det är ju possitivt. Som du vet hade jag oxå valt denna modell om jag hade skaffat min bil idag. Det finns ju många kilon att lätta här och där det är bara att leta, det skall jag göra hela vinter'n OT: Tack för skivan |
||||
Eftersom du inte vill åka stor tung bil så kommer en liten lista på vad du kan lätta bort Del_______orginalvikt_______Vikt lättad_______Viktbesparing Huv_________18,5____________6,0_____________12,5___ink fästen Front________10,5____________3,0______________7,5___ink fästen Baklucka_____13.0____________3,0______________10____ink fästen Bakstötfångare_14,0___________4,0______________10____ink fästen Avgassystem___37,0___________20,0____________17_____ink fästen Rutor________21,0___________6,0_______________15___ink lister Asfaltmattor___10_____________0________________10__________ Underrdsmassa_10____________0_________________10________ Svänghjul______11,5__________6,3________________5,2_______ Dörrar_________14____________4_________________10___nya rörrsidor & rensat innehåll framskärmar____8,5___________3,0_______________5,5________ Div innerpaneler_30____________0_________________30___ljudisolering,hatthylla,innerpaneler Detta är bara en bråkdel av vad som finns att plocka bort Summan blev i alla fall 143 kg då är ju 1277 kg & då finns det mycket kvar att plocka Glömde en litren detalj igår det var batteriet ett orginal vägen mellan 18,6kg & 23,2kg så det finns minst 12 kg att spara här om man sätter in ett nytt 19Ah batteri på 6,6 Ah Summan blev istället 155 kg då är ju 1265 kg & då finns det mycket kvar att plocka Mycket mer finns att göra så målet borde vara att nå under 1200kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i -95 | 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 >> 14 besök senaste veckan (265095 totalt) |