Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vilka racestolar?
1 besök senaste veckan (4714 totalt)
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Hej.

Tänkte höra vilka stolar som skulle passa mig och vilka som är bäst i märkesdjungeln.
Hade inte tänkt att dem skulle kosta mer än 4000kr styck och dem ska sitta i en bmw e36 coupe med monterad bur.
Fördel glasfiber mot stålrör? Vikten verkar ju vara likvärdig.
Har tänkt använda 6punkts bälte

Jag är rätt så "tunn" av mig väger runt 72-73 kilo och är
ca 185 så en smal stol skulle kanske inte vara fel, man vill ju sitta fast.

Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag själv valde glasfiber av den enkla anledningen att jag tror den dagen det smäller ordentligt så fördelar den utt smällen på kroppen bättre (helt overifierad åsikt kanske bara nonsens).

Sedan valde jag en med öronlappar för att rädda nacken om man blir påkörd från sidan vid tex. en snurrning, rullar brutalt i sidled eller sätter bilen med en bredsida i ett räcke.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Björn skrev:
Jag själv valde glasfiber av den enkla anledningen att jag tror den dagen det smäller ordentligt så fördelar den utt smällen på kroppen bättre (helt overifierad åsikt kanske bara nonsens).

Sedan valde jag en med öronlappar för att rädda nacken om man blir påkörd från sidan vid tex. en snurrning, rullar brutalt i sidled eller sätter bilen med en bredsida i ett räcke.



Själv tror jag en stol med stomme av stålrör och sedan 'hängmatta' fördelar ut kraften jämnare på kroppen, samt är skonsammare gentemot en skalstol av standardsnitt.
En personligt gjuten stol kan nog spela i en annan division både vad avser säkerhet och prislapp

Sidoskydd låter helrätt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Rolle Scirocco skrev:
Björn skrev:
Jag själv valde glasfiber av den enkla anledningen att jag tror den dagen det smäller ordentligt så fördelar den utt smällen på kroppen bättre (helt overifierad åsikt kanske bara nonsens).

Sedan valde jag en med öronlappar för att rädda nacken om man blir påkörd från sidan vid tex. en snurrning, rullar brutalt i sidled eller sätter bilen med en bredsida i ett räcke.



Själv tror jag en stol med stomme av stålrör och sedan 'hängmatta' fördelar ut kraften jämnare på kroppen, samt är skonsammare gentemot en skalstol av standardsnitt.
En personligt gjuten stol kan nog spela i en annan division både vad avser säkerhet och prislapp

Sidoskydd låter helrätt.


Då en "hängmatta" har en tendens att gunga iväg medans järnröret står still, tror jag att en skalstol är skonsammare mot kroppen.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Angående vilket märke tror jag det för oss hobbyåkare räcker med en FIA godkänd stol gärna av känt fabrikat så är det bra. Vet att sparco har någon billig röramstol som är FIA godkänd och används ganska mycket utan att jag hört något negativt. Livslängd kan nog skilja en del men de lätta värstingstolarna är just lätta och starka, inte lång livslängd.

Men det är klart bättre att ha en billigare FIA godkännd racestol än att åka med något annat "ballt" bara för att det är den billigaste gat stolen i glasfiber med öronlappar om du förstår hur jag tänker.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



om du är ganska small så skulle jag tittat på omp stolar. Vi som får springa sick sack i dushen har det ganska svårt att hitta stolar som passar perfekt.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Björn skrev:

Vet att sparco har någon billig röramstol som är FIA godkänd och används ganska mycket utan att jag hört något negativt.

Finns den fortfarande? trodde den var gammal som kriget

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Får tacka för alla svar,

Ja man har ju kikat lite överallt och det finns ju många stolar att välja på som sagt.
omp om man var lite mindre säger du? Jag har kollat lite på omp Rs som Rallyimport säljer för 3500, vad tror ni om den?

Vågar man köpa en stol otestad eller är det vågat?

Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447



Sparco sprint e rörramsstolen föregånde skriver om gissar ja på. Har själv sådana och e 180 o väger ca 85. Sitter perfekt i dom! Grymt sköna och funkar även att åka långt i. Sparco har även kuddar som du kan sätta i så att stolen blire ännu tajtare!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Daniel86 skrev:
Får tacka för alla svar,

Ja man har ju kikat lite överallt och det finns ju många stolar att välja på som sagt.
omp om man var lite mindre säger du? Jag har kollat lite på omp Rs som Rallyimport säljer för 3500, vad tror ni om den?

Vågar man köpa en stol otestad eller är det vågat?

Mvh Daniel


Det är dumt att chansa på stolar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Bimarco är väl billiga, rätt schyssta och FIA godkända. Tillverkar väl vissa stolar till Sparco också.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
schwartz
Ale
Här sen Sep 2008
Inlägg: 236



Jag har en Bimarco Futura i bilen och den känns kvalitetsmässigt riktigt bra! Den är dock ganska bred, tror att deras Expert modell är lite smalare, men det är bättre att provsitta först!

Lycka till!

Mvh, Jesper

_________________
STCS #7660 Jesper Schwartz
@schwrtzwrks
'74 Saab 99 X7 Turbo RWD
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005
Inlägg: 112



MOMo ???

Känt gammalt märke som tillverkar bra produkter!

_________________
Anders Alverby

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Jag har kört Cobra Imola 2 i några bilar nu och de verkar vara extremt prisvärda om vi pratar glasfiberstol med låg vikt. Inga problem med tyg eller sömmar heller.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
stupid_ flanders
Östhammar
Här sen Apr 2008
Inlägg: 10



f
schwartz skrev:
Jag har en Bimarco Futura i bilen och den känns kvalitetsmässigt riktigt bra! Den är dock ganska bred, tror att deras Expert modell är lite smalare, men det är bättre att provsitta först!

Lycka till!

Mvh, Jesper


Hej, har kollat lite på nätet på den stolen och den ser ju riktigt vettig ut! Påminner mycket om sparco corsa som jag provkört en del och passar mig riktigt bra, rätt smal. Futura ser ju likvärdig ut med högt och bra stöd i sidled i fram på stolen, till skillnad mot många andra! Har inte råd å lägga 5papp på en sparcostol och tänkte man kunde komma undan billigare Men du sa att din stol va rätt bred, bör ja tänka om då jag väger runt 65 och knapp 1.80 lång, jag kanske kommer fara runt som en vante?!

Mvh Robin

_________________
Robin Eriksson
0730482551
Citera
Levinsson
Borås
Här sen Sep 2008
Inlägg: 28



Det finns bara en sak att göra; Provsitt. Först efter det så vet man vilken stol som man sitter skönt i och passar bra med bältes genomförningen. För mig ca 180-185cm lång och 82kg var det bara en stol som jag tyckte passa bra och det var Sparco Evo 2 Plus, som för övrigt passar oss skandinaver ganska då den lite högre i ryggen än ex. Sparco Evo eller Sparco CORSA. Bimarco passade inte MIG för 5 öre. Sparco Sprint är juh billigare runt 2k men var lite för liten för mig...
Stol + mont.skenor slutade på strax över 6k.

_________________
Tobias Levinsson - olsfors (Borås)
Mazda Rx-7 FD ||
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vilka racestolar?
1 besök senaste veckan (4714 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande