Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
6:48 på ringen, klå det om ni kan!
<<   1, 2, 3   >>
9123 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

okej, men vad är en produktionsbil då?

Det är inte heller så lätt att definiera.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

Erik B skrev:
okej, men vad är en produktionsbil då?

Det är inte heller så lätt att definiera.

Ärlig talat, behöver vi en definition? Tycker inte gråskalan är så påfallande stor, eller har jag fel? Personligen har jag inga problem att skilja på Radicals och GTR/GT3, exempelvis.

_________________
Axel Tanner
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

Erik B skrev:
okej, men vad är en produktionsbil då?

Det är inte heller så lätt att definiera.


Spelar ingen roll i detta fall då den inte klarar ett farthinder...

Sen misstänkler jag att den bara är gatlaglig i England, utan att ha torrt på fötterna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

I teorin ska en gatlegal bil i ett EU-land vara gatlegal i alla länder.

Men det finns mängder av tillverkare som har undantag från helbilsgodkännande som "småbiltillverkare".
Ruf och KTM X-Box för att nämna några.

Hur det är i verkligheten med att få dessa bilar gatlegala är det dagskurs på, och om bläck ska på papper brukar byråkraterna fly. Kan ha ändrat det senaste året, men jag tvivlar.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

safe skrev:
Erik B skrev:
okej, men vad är en produktionsbil då?

Det är inte heller så lätt att definiera.


Spelar ingen roll i detta fall då den inte klarar ett farthinder...

Sen misstänkler jag att den bara är gatlaglig i England, utan att ha torrt på fötterna.

Tycker det där med farthinder är en bra benchmark, en gatbil ska kunna åka på gator utan att behöva göra akrobatkonster vid ett litet gupp... Samtidigt så finns det ju vissa låga sportbilar som måste saxa gupp, räknas de som gatbilar?

_________________
Axel Tanner
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



6.11 är väl det som gäller för denna typ av bil...... LR

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

jag vill ta bort så mycket tillbehör från standard bil att det blir Radical, Caterham.

Jag ser inga problem att kalla dom som produktion och gatlegal cars. Jag märkt att dom som kört bilen från england, justerade de bilen innan nurburgrings körning. Jag antar dom ändrar bilens höjd, dämpning osv. för att få resan från england vara angenäm som möjligt.

lite humor ang gtr skadar väl inte när det finns så mkt spänning i forum

_________________
Tomas M
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

panda skrev:
lite humor ang gtr skadar väl inte när det finns så mkt spänning i forum


Absolut thumbs up men det vore kul om det kunde gälla för Porsche oxå, men det verkar inte fungera

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
shirunai
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2007
Inlägg: 18



Vad ruttet jag måste saxa över fartgupp eller det går att köra rakt på men det skrapar som fasen, min nissan 200sx inte en gatbil längre?

_________________
Andre Nordin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

shirunai skrev:
Vad ruttet jag måste saxa över fartgupp eller det går att köra rakt på men det skrapar som fasen, min nissan 200sx inte en gatbil längre?
Äsch då, jag tycker vi kastar in en maxvikt på gatbil och kallar allt över 1400kg tjänstevikt (Volvo 245 låg väl där ungefär) för lastbil
Sen blir väl allt under 800kg formelbil

Undrar när de ska göra samma sak med en gräsklippare (Brittiskt gatreggad naturligtvis), bara för att sätta det långsammaste fullvarvet (trots fullsatsning med en 3hk B&S och värsta sortens Rsulor)
Mer än timmen borde väl gå?

Man kan väl säga att däckutvecklingen för E-märkta inte direkt gått bakåt . Vi får se vad som händer framöver med renhetskrav på HAoljorna för däck producerade efter årsskiftet.
Hur man än ser det så måste väl just E-märkta däck tillgängliga på marknaden vara det som kan anses "klassa" ihop dessa "rekord".
De sänkte den 20mm och satte hjulvinklarna på parkeringen (nåt som en klumpeduns borde kunna göra via "sport"-knappen) så det är väl inget konstigt (förutom för de som anser att tider ska sättas i leveransskick med samma däckstryck som när bilen kom på båten).

Jag säger det igen, en TÜVad Porsche Spyder är det vi alla väntar på

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



om man kör till banan för att slå till med en kanontid och man vid ankomst till banan applicerar diverse vingar och annat skoj så har man iaf förvandlat gatbilen till en icke gatlegal banbil.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Stacken skrev:
om man kör till banan för att slå till med en kanontid och man vid ankomst till banan applicerar diverse vingar och annat skoj så har man iaf förvandlat gatbilen till en icke gatlegal banbil.
Vilken Aerodynamisk anordning saknas på denna bild?


Att den bakvingen accepteras (eller tom är godkänd) vid MOT låter konfunderande men jag skulle inte bli förvånad. Att de justerar höjd och hjulvinklar till andra inom originaljustermånen är väl inget konstigt)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
shirunai skrev:
Vad ruttet jag måste saxa över fartgupp eller det går att köra rakt på men det skrapar som fasen, min nissan 200sx inte en gatbil längre?
Äsch då, jag tycker vi kastar in en maxvikt på gatbil och kallar allt över 1400kg tjänstevikt (Volvo 245 låg väl där ungefär) för lastbil
Sen blir väl allt under 800kg formelbil


Men..... men...

1650 kg ... M3 lastbil








!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Helvete vad det går undan.
http://www.evo.co.uk/videos/planetevovideos/242347/ring_lap_record.htm . . . .

Fast jag hade ju naturligtvis kört snabbare.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1209



En liten tanke angående "gatbil eller inte"

I MC-kretsar så skulle nog ingen påstå att de värsta produktions R-hojarna
inte är gathojar bara för att dom är byggda för att vara snabba på bana.
knappast någon skulle komma på tanken att bygga om en touringhoj till banracer.
och det finns knappt någon tvekan på vilken kategori en specifik MC hör hemma i.
Men när det gäller bilar så ......

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Sliparn skrev:
En liten tanke angående "gatbil eller inte"
Det är lite större skilknad mellan en F1 och en gatgodkänd bil än mellan en MotOGP och en gatgodkändhoj, iaf rent utseendemässigt.

Framförallt "Modifierad Gatbil" är ju knepigt.

Men Radical har ju gjort helt rätt, vänt alla begreppen på huvét. Som jag nämnt några gånger förr, ge oss en gatreggad Porsche RS Spyder (även som det kanske skulle vara varumärkesharakiri)
775kg torrvikt, 503hk med restriktorer, kanske 450 utan och i gatlämpligt trim

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



När en bli är så j-l slö att den får ha regplåt är den ointressant.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Re:

http://www.youtube.com/watch?v=DBl1kAPNV3E&feature=related

skulle byta mot en sådan här alla dagar i veckan!

och jag skulle kalla det en bruksbil

Antar att det är en amerikansk lagstiftning.

_________________
Patrick Hansson
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Jag anser iaf att en gatbil är en bil som är tänkt att användas mer på gata än på bana, godkänd eller inte.
Kanske är denna bil egentligen tänkt att köras mest på bana?
Hursomhelst kul med rekordet och kul att bilen får köras på allmän väg om man nu skulle vilja!

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

torque skrev:
6.11 är väl det som gäller för denna typ av bil...... LR

Tja, varför inte.
Stefan Bellof körde väl Porsche 956 och det har ju funnits gatbesiktade varianter av systerbilen 962. Med lite god vilja kan man ju påstå att rekordet är satt med en bil som är lika mycket gatbil som en Radical, dock med slicks....
Detta är väl ungefär lika mycket gatbil som rakframåkarna som har 7 sekunders "gatbilar".

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Jag skulle tro att den bara går att regga i UK? Har ju varit så med andra liknande modeller.

Min ide om gatbil är en bil som är lämpad för dagliga behov, min e36:a är en banbil som inte är speciellt behaglig att köra på gata men gatlaglig, den kallar jag för gatlaglig trackday bil som körs till och från banan, det skulle jag kalla radicalen för också.

Dom själva anser väl att alla som är reggat är en gatbil, men det är ju från person till person .

Men är otroligt imponerad av tiden, riktig rökartid thumbs up

_________________
Viktor Starkman
Citera
Allmänt banåkaforum
6:48 på ringen, klå det om ni kan!
<<   1, 2, 3   >>
9123 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande