Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW 325 för MSLS långlopp
4046 besök totalt
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 226


Trådstartare
BMW 325 för MSLS långlopp

Vill ha lite råd (och någon kanske har lämplig bil) för inköp/bygge av bil för långlopp i klass 5 MSLS. En 2,5 liters BMW skall inköpas. Fråga: E 36, E 46 eller 125 (vad den nu kan heta)?. Regel kräver fyrsitsiga bilar som är minst 5 år gamla och gatdäck. Kommer att ersätta en M 3 E 30.

Mvh

Torbjörn

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Kolla resultatlistorna i långloppsserierna.

Eller, jag kan tipsa dig, E36 äger fortfarande.

(vi kör E30 i ERCup)

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Waspracing
Stockholm
Här sen Jan 2009
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej Mia!

Känner du till någon som provat E 46 och funnit för/nackdelar. Tanken är att bygga på en nyare bil som kan leva längre och som (?) har ett bättre chassie i grunden. Eller så är bara modernare som ofta synonymt med tyngre?

//T

_________________
Torbjörn Linderson, Peter Karlberg, Jon Eriksson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Waspracing skrev:
Hej Mia!

Känner du till någon som provat E 46 och funnit för/nackdelar. Tanken är att bygga på en nyare bil som kan leva längre och som (?) har ett bättre chassie i grunden. Eller så är bara modernare som ofta synonymt med tyngre?

//T


För att få en liten uppfattning om viktskillnaden på E30,E36 & E46
så är här en lista på vikten på tomkaross för 2 dörrars utan takluka


KAROSS

E30 198kg

E36 329kg

E46 286kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



E36 sedan 4 dörrars kaross väger 218 kg. Fast det är ju 2 dörrar extra

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Tobias B skrev:
E36 sedan 4 dörrars kaross väger 218 kg. Fast det är ju 2 dörrar extra


Fast det räcker väl med plåt i förardörren & då kan man spara mycket genom plast i de övriga

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

Michael Bäck skrev:
Tobias B skrev:
E36 sedan 4 dörrars kaross väger 218 kg. Fast det är ju 2 dörrar extra


Fast det räcker väl med plåt i förardörren & då kan man spara mycket genom plast i de övriga


Japp!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

BTG skrev:
Michael Bäck skrev:
Tobias B skrev:
E36 sedan 4 dörrars kaross väger 218 kg. Fast det är ju 2 dörrar extra


Fast det räcker väl med plåt i förardörren & då kan man spara mycket genom plast i de övriga


Japp!


Din bil kommer med andra ord bli farligt lätt framöver

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re:

Waspracing skrev:
Hej Mia!
Känner du till någon som provat E 46 och funnit för/nackdelar. Tanken är att bygga på en nyare bil som kan leva längre och som (?) har ett bättre chassie i grunden. Eller så är bara modernare som ofta synonymt med tyngre?
//T


Hej, heter iofs inte Mia, men kör en E46 kolla i min biltråd.
1 serien (E87) som du frågar efter kom 2004, så den är 5 år nu och fanns i sverige bara med 2l motorer tom 2006 då 3l sexan kom. Kanske får ni köpa en 2004 och hinka ner en 3l från 2006? 125 som kom 2008 har 3l maskin. Annars får du mecka i en M54B25 från E46 i E87:an?

E46 har bättre bak/framvagnsgeometri än E36 och E87 än bättre än E46, de tyska ingenjörerna förbättrar sig varje år E87 bakvagnen påminner mycket om E90 (nya 3 serien)

Även om nyare bilar är tyngre så kompenseras det med ett betydligt bättre chassie och hjulupphängningsgeometri.

Varför MSLS, åk BMW Cup !

_________________
Patrik Skoog
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Vi har två st E46 som kör i ERCup:

Tornado Racing, som du kanske känner till?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42879&highlight=tornado
Kör med 2.5 l Volvomotor.

Ullared Motorsport som kör en fd DTC 320i med 2 liters sexa.
Har fått riktigt bra fart på den de senaste två säsongerna.
http://www.ercup.se/bilder/index.asp?S=Ullared

Kollar man på resultaten i ERCup så kan man nog säga att BMW funkar mycket bra, både E36 och E46. thumbs up
E30 har det lite mer kämpigt... Sorry Mia!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Jag vet, men snart får vi nog ordning på den! Har ju E36 hjulupphängning i alla fall!

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005
Inlägg: 373



Re:

Waspracing skrev:
Hej Mia!

Känner du till någon som provat E 46 och funnit för/nackdelar. Tanken är att bygga på en nyare bil som kan leva längre och som (?) har ett bättre chassie i grunden. Eller så är bara modernare som ofta synonymt med tyngre?

//T


Jag tror alla tre typerna kan leva länge. Är inte så välbekant med E46 men tycker ni ska leta efter en modell som har närmast 50/50 i cornerweight och möjlighet att ha motorn så långt bakåt jfr med frambalken som möjligt. I E30 som vi kör är det låst läge kan man säga, för ca 30% av motorn är framför vilket ger en framtung bil som kräver mycket att ställa in så den går bra.

Vi har en E36 cupé kaross utan taklucka som vi kanske kan sälja om ni bestämmer er för E36,(vi vill ju kanske byta till E36 själva, så vi köpte den när vi fick chansen, men än lever vår E30 "Gulan" så det blir inte aktuellt på minst ett år.) men hör med de team /personer som har mer erfarenhet av E46, t.ex. Patrik Skoog, Tornado och Ullared som nämnts tidigare.
Mycket duktiga och kompetenta bilbyggare allihopa!

_________________
Mia Andersson
www.snowdragon.se
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Mia skrev:
Waspracing skrev:
Hej Mia!

Känner du till någon som provat E 46 och funnit för/nackdelar. Tanken är att bygga på en nyare bil som kan leva längre och som (?) har ett bättre chassie i grunden. Eller så är bara modernare som ofta synonymt med tyngre?

//T


Jag tror alla tre typerna kan leva länge. Är inte så välbekant med E46 men tycker ni ska leta efter en modell som har närmast 50/50 i cornerweight och möjlighet att ha motorn så långt bakåt jfr med frambalken som möjligt. I E30 som vi kör är det låst läge kan man säga, för ca 30% av motorn är framför vilket ger en framtung bil som kräver mycket att ställa in så den går bra.

Vi har en E36 cupé kaross utan taklucka som vi kanske kan sälja om ni bestämmer er för E36,(vi vill ju kanske byta till E36 själva, så vi köpte den när vi fick chansen, men än lever vår E30 "Gulan" så det blir inte aktuellt på minst ett år.) men hör med de team /personer som har mer erfarenhet av E46, t.ex. Patrik Skoog, Tornado och Ullared som nämnts tidigare.
Mycket duktiga och kompetenta bilbyggare allihopa!


om reglerna tillåter bygg en E30 med e36/46 framvagn och E36/E46/E87 bakvagn..bästa vikt och snyggast kaross... thumbs up

Troligtvis byggs gulan om till koncept E46/87 i rumpen till 2011.. skoog har rätt... mazda RX8 har en rätt kompentent bakvagn också om kreativitet får flöda.

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Bäst att jag börjar låsa garaget framöver

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Re:

Fastlane skrev:
Bäst att jag börjar låsa garaget framöver

jupp

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



hur går det grabbar?

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW 325 för MSLS långlopp
4046 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande