Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (106699 totalt)
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

pastaracing skrev:


Köp en, vet jag !!!

/Fredrik


Ja om det inkluderar ett garage


...men jag bookmarked den här tråden för att lära mig mer om den där bilen

fortsätt posta bilder ..

cheers /Tomas

_________________
Tomas M
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Citat:
, tycker jag den ser så brutal ut..

... jag faller för den här bilen.. GT junior hmm.. *stort vill-ha begär*

Enkel-ljusgrillen tycker jag är snyggast, både på Giuliorna och Bertone-coupéerna, bilen ser lite bredare ut.

Själv står jag och väljer mellan och montera stötfångare eller inte. Den ser lite råare utan men jag tycker om originalstuket oxå.

Köp en, vet jag !!!

/Fredrik



"Min" front med enkelljus och fångare på thumbs up
Kul tråd att följa

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Snygg bil Magnus, blir nog fångare på min i alla fall thumbs up !!!!


Pga. min längd fick jag försöka flytta tillbaka stolen, inte helt lätt i denna lilla bil.
Blev lite passande så att inte huvudet slår i bakåtsträvan i buren.

Så här satt stolen från början, bild från passagerarsidan:


Det fick bli ett plattjärn i originalfästet och två bultar med låsmuttrar i stolsfästet:


Här är stolen återmonterad. Bilden är nu från dörröppningen.


Det verkar blivit bra, har inte provkört ännu.

Lite längre bak, lite lägre. Lite lägre tyngdpunkt och mer vikt på bakhjulen, ger säkert ett par (psykologiska) 10delar per varv på banan

Jag slipper kanske fastna med handen mellan knä och ratt i alla fall !!

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Givaren till elfläkten fanns ju inte när jag var till Biltema och någon slangadapter i rätt storlek fanns inte heller så det blev till att lösa på egen hand.

Termokontakt köptes på Meca för 115:-
Gängan var M22x1,5 vilket verkar standard.

Kvar var då att hitta någonstans att montera denna.

Jag fick en rörstump som man har när man gör slangvärmare. 32 mm, precis rätt dimension. Tack så mycket !!!


Eftersom rörbiten var rostfri var det bara att fortsätta med rostfritt.
Började med delen som kontakten skulle gängas i.
Har man ingen svarv får man göra det bästa av situationen.

Vår 'Frasse Ståfräs' har tyvärr inte så långt mellan spindeln och bordet så man får köra lite på sned
Så här har många bromsskivor hålborrats !!

Började med att göra ett hål lagom stort för gängan.

Actionbild med spån i luften !!

Gängade manuellt men tog hjälp av fräsen för att inte få konstig gänga.


Efter detta 'svarvade' jag ner ytterdiametern så mycket det gick. Såg till att det fanns yta för aluminiumpackningen förstås.

Kapade av biten och vände den så jag kunde göra en bra radie som passade på 32mm röret.


Svetsade sedan ihop bitarna.
Så här blev resultatet.


Klaga nu inte på svetsen, jag kan försvara mig med att svetsen jag använder är en Miggy125 som är ombyggd till TIG = för låg tändspänning ingen strömreglering etc.etc. Dessutom hade jag inget tillsatsmaterial.
Det blev tätt i alla fall. även om det läcker tänker jag aldrig erkänna det !!

Så här ser det ut när den är monterad på nedre kylarslangen.


Det funkade !!!
Elfläkten är i minsta laget men den slår till på lagom temp. tycker jag.
Den går däremot väldigt länge innan den stannar igen vilket tyder på att den inte kyler helt optimalt.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Lastat inför Sviestad i morgon !!

Nu kommer man få se vad Alfan går för.

Fixade gaswire och stol som var tänkt.

Hoppade över att fixa avgassystemet, det ligger emot på ett par ställen.

Ignorerade även att det luktade lite bensin. Tror det berodde på att tanklocket inte satt som det skulle.
Krånglar det får jag göra en snabbinsats med silvertejpen, det saknas nämligen gummit runt tankröret och det är nog därför lukten kommer in i kupén.



Hoppas på fint väder, rapport om hur det gick kommer senare.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Spännande, lycka till!

Bensinlukten har kommit och gått i under min ägo, aldrig hittat nåt läkage.

//Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



vissa bensinslangar släpper ju igenom lukten lite. så om ni ha en slang i kupén så kan det lukta lite ibland

_________________
Philipp Klement
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Summering av söndagen på Sviestad.

Eftersom detta var första riktiga testet av min nya pärla blev det släp de 15 milen till Linköping.
om man testar ordentligt så ska man ha fått med lite av varje efter en heldag: haveri, avåkningar och perfekt tangerade apex !!
Denna dag fick jag allt detta, dock i något små portioner !!

Det var kallt och blött på banan när vi kom dit, en trevlig halvtimmes promenad runt banan med Mattias Andersson som visade spårval mm. var perfekt då jag inte varit här förut.

Första passet för mig blev runt 11:00, efter avlastning och lite kontroll.

Väldigt trevande körning bara för att hitta runt på banan.

När jag kom in efter ett antal varv såg det ut som punka på höger fram, suck

Efter lite koll visade det sig att det var mitt eget fel, när jag kollade lufttrycket tog jag bort mina fina Alfa-ventilhattar. I dessa satt en liten o-ring i botten. På höger framhjul lyckades o-ringen halka på sned och hamna in i ventilen. O-ringen tryckte in ventilen och luften läckte ut !!!


Det var bara att låna en pump och pumpa upp hjulet igen så var man "rejs-ready" igen !!!

Åkte ett par pass och allt började kännas bättre och bättre. Fick lite koll på spårvalen, hamnade i och för sig inte där jag ville men visste var jag borde åkt!!
Helt plötsligt började bilen gå på tre cylindrar i en kurva. Släppte av och fick alla fyra tillbaka på en raka för att sedan gå på tre igen. Slut på soppa ?? Nej, trots att jag åkte lugnt tillbaka så fick jag inte bilen att gå på alla cylindrar.
Kollade lite hastigt i depån, soppa fanns det. Trodde då det kunde vara batterislut, laddade i en kvart med dragblen men utan resultat. Hittade en saknad plåtbygel på tvåans cylinders spridarkontakt.
Kontakten hade bara hoppat ur !!
"Lagade" på detta sätt !!


Det var alla "haverier" som jag råkade ut för under dagen, med andra ord funkade allt i princip bra!!

I nästa pass kom jag till nästa punkt i listan av vad som måste bockas av: avåkningar......

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Fotografen tyckte jag skulle köra lite mer som Jeremy Clarkson

När jag såg att jag hade tomt framför och bakom mig på banan tänkte jag ta i lite extra för att få bra bilder !!
Tycker den här bildserien nästan talar för sig själv















Här får jag "straffet". Jag står i mitten med LMS-killarna brevid mig och sopar!!
Kan säga att jag anmälde mig frivilligt till sopningen, det var ju faktiskt jag som ställt till det !!


Allt gick bra och jag klarade tråget över kurbsen.

Spårvalen funkade bättre och bättre så jag hann med det mesta.

På det hela taget en bra dag.

Återkommer med lite stilstudier som jag vill ha hjälp och analysera.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Fan vad kul att se!

Sne vind och jävlig, det här är ju världens snyggaste bil alla kategorier.


//Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
mbn
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 304



Snacka om att man blir sugen på att köra när man läser om dina "övningar" i helgen

Den där fläkten, suger/blåser den? Min fläkt sitter framför kylaren. Om din blåser, blir den motverkad av fartvindarna när du susar fram

thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
mbn skrev:
Snacka om att man blir sugen på att köra när man läser om dina "övningar" i helgen

Den där fläkten, suger/blåser den? Min fläkt sitter framför kylaren. Om din blåser, blir den motverkad av fartvindarna när du susar fram

thumbs up thumbs up


Fläkten suger för det är en Biltema

Biltema hade bara sugande variant, de andra fabrikaten brukar ha båda utförandena men de kostar mer också.

Jag tog ett lugnt varv efter varje pass och då startade inte ens fläkten när man kom in i depån men det kan bero på utetemperaturen som var mellan +5 och +10 kanske.
/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Nu vill jag ha lite analys av fjädringen.

Det var kallt och dåligt fäste när jag testkörde, det blev alltså inte så mycket sidokrafter mm. som man får när däcktemp och asfaltstemp är normala.
Högt på önskelistan är en uppsättning R-däck, idag sitter det 195/50-15 gatdäck på bilen.

Tittar man på bilderna nedan ser man att bilen rör sig ganska mycket redan. Hur blir det med sommarväder och R-däck ??


om man bara såg denna bild skulle jag satsa på mer krängningshämmare fram.
Bak finns det ingen hämmare.

Tittar man på nästa bild ser man att bilen sjunker ihop ganska mycket även vid inbromsning.
Här gör inte krängningshämmaren någon nytta utan det är bara framfjädrarna och deras fjäderkonstant som påverkar.


Jag hade dessutom svårt att få grepp ut ur kurvorna, innerhjulet spann och det kanske inte är så konstigt eftersom det ser ut att nästan vara i luften.
Jag tror att det bara är 25% diffbromsverkan så att modifiera bakaxeln skulle kanske göra lite för drivet ut ur kurvorna.

Behöver jag nya framfjädrar och i så fall hur mycket hårdare ??

Behöver jag mer krängningshämmare fram, hur påverkar det balansen??

Måste jag modda diffen eller ordnar det upp sig med något av det övre justeringarna i kombination med mer grepp från R-däck ??

Kom gärna med tips och förslag.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529



Fin bil och färg (jag har en precis likadan , förutom grillen som är orginal)

Skall du köra fort med 105 på bana är det megahårda framfjädrar som gäller, jag provade flera olika fjädrar och sista version satt det nedkapade från VW LT-31 (från deras minilastbil !)

bakvagnen är den svåra biten då den är kass orginal med en roll-center i höjd med förarens nacken) många byger om till panhard stag. Kräver dock modifiering av orginal t-stag mot diffhuset.

Jag slutade bygga om min bertone för banan då den krass sett är för gammal och för snygg för att modifiera bortom återvändo. tänkte ha den som glassätarbil istället.

började kapa en i en 75'a istället sådana finns det gott om...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Fin bil och färg (jag har en precis likadan , förutom grillen som är orginal)

Skall du köra fort med 105 på bana är det megahårda framfjädrar som gäller, jag provade flera olika fjädrar och sista version satt det nedkapade från VW LT-31 (från deras minilastbil !)

bakvagnen är den svåra biten då den är kass orginal med en roll-center i höjd med förarens nacken) många byger om till panhard stag. Kräver dock modifiering av orginal t-stag mot diffhuset.

Jag slutade bygga om min bertone för banan då den krass sett är för gammal och för snygg för att modifiera bortom återvändo. tänkte ha den som glassätarbil istället.

började kapa en i en 75'a istället sådana finns det gott om...


Tack för tips om fjädrar, jag är inte så fanatisk att jag måste gå efter "boken" med mina modifieringar.
Jag använder gärna annorlunda och billigare lösningar istället för att köpa alla dyra GTAkopia-modds.

Jag tittar just nu på bakvagnslösningar, DeDion eller fyrdelat. Jag har insett begränsningen med bakvagnen.
Det borde gå att fästa övre länkarmar i fästena där T-stagen sitter, kvar är sidokrafterna då.

Panhardstag går fetbort, när man ändå bygger om vill jag inte bygga en ny 60-tals konstruktion.
Wattlänk känns i så fall bättre.
Man kan även göra som jag testat en gång förut, lite skramligt kanske men kompromisslöst, kuliss-styrning!!

Lite svårt att se men det är en bild ovanifrån för att visa stagen som håller kulissen.


Här ser man lagret, notera att det finns tre hål för att kunna justera rollcenterhöjden.
Lagrets axel är excentriskt för att justera DeDionaxeln i sidled.

Huvudsyftet för denna lösning var att få en rejäl tunnel med så lite prylar i som möjligt. Vet inte om det blir någon livslängd på den här lösningen.

Skall väl rita upp framvagnen oxå under vintern, misstänker att rollcenter där är under marknivå.
Kuggstång vore inte så dumt heller.

Precis som du säger att glassätning får inte prioriteras bort helt, får ser om det går att lösa båda delarna

Transaxelalforna har jag tröttnat på, 105-serien är livet thumbs up

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Justus skrev:
Fan vad kul att se!

Sne vind och jävlig, det här är ju världens snyggaste bil alla kategorier.


//Justus


Det ÄR kul, allt funkar över förväntan faktiskt !!

En fråga till dig Justus angående frambromsar, det är aluoken från Alfa 75 men är det gjort något åt dom ??
Dessa borde sitta med ventilerade skivor men det ser inte ut som att det går att få in ventilerade skivor i mellan kolvarna.

Letar lite standard ventilerade skivor som kan passa utan allt för stora justeringar.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Det enda som är gjort är att mellanläggen i plast är borttagna mellan okhalvorna. Jag passade på att byta skruvarna och luftningsnipplarna också.
Det är som du kanske vet omöjligt att få tag i renoveringssatser till de här oken och det blir ju lite problem med monteringssatser också. Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag använde för bitar vid monteringen av beläggen.

Jag tillbringade många timmar med att leta skivor i Brembos katalog och hittade lite olika varianter men inget som inte krävde modifiering av skivorna. Antingen bultdelning eller navhål. Men det ska väl kunna ordnas med din fina fräs?

http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2007/index.html den är väldigt bra, man kan söka på kors och tvärs.

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Justus skrev:
Det enda som är gjort är att mellanläggen i plast är borttagna mellan okhalvorna. Jag passade på att byta skruvarna och luftningsnipplarna också.
Det är som du kanske vet omöjligt att få tag i renoveringssatser till de här oken och det blir ju lite problem med monteringssatser också. Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag använde för bitar vid monteringen av beläggen.

Jag tillbringade många timmar med att leta skivor i Brembos katalog och hittade lite olika varianter men inget som inte krävde modifiering av skivorna. Antingen bultdelning eller navhål. Men det ska väl kunna ordnas med din fina fräs?

http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2007/index.html den är väldigt bra, man kan söka på kors och tvärs.


Jag har tittat i Brembokatalogen och man blir helt snurrig. Bearbetning blir det säkert för att det skall passa, frågan är hur mycket.
Jag tror jag sätter ihop en hjulupphängning av de lösa delarna som finns och börjar labba med. Då kan jag även kolla lite hjulgeometri.
Det lutar åt andra ok alltså, så kan jag sälja aluoken.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Renoveringssats finns till alu-oken. Det som är lite knivigare är dammskydden som verkar vara svåra att få tag på rätt låsring till kolvarna. Monteringssats ska man köpa en till Opel Ascona. Sök på alfapower.nu så lär du hitta infon.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529



Alfa Montreal har samma spindlar och ok och ventilerade skivor. nu är kanske inte Montreal den vanligaste bilen på skroten men det finns kanske eftermarknads skivor.

TS ok är bolt on på 1600 spindlar . körde själv med det i många år utan bekymmer.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



Gustav_H78 skrev:
Renoveringssats finns till alu-oken. Det som är lite knivigare är dammskydden som verkar vara svåra att få tag på rätt låsring till kolvarna. Monteringssats ska man köpa en till Opel Ascona. Sök på alfapower.nu så lär du hitta infon.


ok, de ställen jag sett har vid närmare granskning haft till ate-oken.
Benny: det är TS-ok.

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
21 besök senaste veckan (106699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande