| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en "sportbil"? Tråden utan svar men med kul frågor!
|
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 8 besök senaste veckan (25150 totalt) |
|
Re:
- Vaaaa sa du sa du? Barchetta?!
Mitt eget bidrag till debatten: I fallande skala Sportbil -- tvåsitsig och öppen i sitt grundutförande. Bakhjulsdrift! Bilen skall gå fort (för sin tid) både rakt fram och i kurvor. Vissa 2+2 med tak får dispans (=Porsche 911). Supersportbil -- sportbil gjord för folk med superfet plånbok. GT bil -- dvs Grand Turismo är en bil som man kan turista i. Dvs åka till Rivieran med älskarinnan och ett plastkort. Aston Martin kan vara en sådan bil. Sportig Bil -- är oftast en modern bil som vill vara en sportbil men inte är det. Ofta kallas den Sportbil i en glättigt reklamblad. Jag kommer inte på någon sån bil...men skulle kunna vara en övertrimmad dragbil utan dragkrok. Dragbil -- Kombi med dragkrok. Övriga: Sportvagn alt. Racersportvagn -- är en tvåsitsig bil enbart avsedd för tävling. Karossen skall täcka hjulen. Racerbil -- Samlingsbegrepp över rena tävlingsbilar Banbil -- bil avsedd mestadels för bankörning. Går oftast att användas i trafik till och från bana och vid enstaka tillfällen till jobbet. Kan vara vad som helst, ex en BMW M3 med R-däck. EDIT...ändrade lite _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||||
|
Kul tråd!
Jag kommer precis från en annan tråd på samma tema (vad är en sporthoj?) men den var inte på långa vägar lika kul att läsa som denna tråd. jag har läst igenom hela tråden och det var många inlägg som handlade om karosstyper, antal dörrar, säten och sedan lite kring vikt och drivningen (bakhjuls-, 4hjuls- eller felhjulsdrift) och möjligen lite siffror (typ 0 till jättefort..). Personligen så tycker jag Sliparns mormor har varit närmst hitintills! För att kvalificera sig så måste den först se ut som en sportbil (duktigt trimmade Audi S3:or med R-däck kvalar helt enkelt inte in trots att den åker 8or kring polarns Austin-Healey Sprite Mk I -59. Grodögat är däremot en solklar sportbil! :-) ) men sedan så måste den även låta sportigt, helst högvarvigt, och det var egentligen hit jag ville komma - Kan en sportbil vara dieseldriven?
Audi och Pegge håller på att förstöra prototyperna i le mans med sina dieslar i mitt tycke. De är iofs tävlingsbilar men det som sitter i dagens sportvagnar sitter i morgondagens sportbilar... Ett annat exempel: Ariel Atom är i mitt tycke en given sportbil men det var inte länge sedan jag såg ett tv-program om en eldriven Ariel som åkte skjortan av en Lambo. Räknas den eldrivna varianten också som en sportbil? _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||||
|
Re:
|
||||||||
|
Re:
Drivmedlet i sig spelar knappast roll, men ljudet gör tycker jag nog. _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Re:
Vi får starta en Sportbilsljudtråd.
Ska man gå på motorljudet som en indikator för sportighet så går ju många turbobilar bort, de pyser, frustar och smäller, och i rallyskogen så är grussprutet i hjulhusen det första man hör av den.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
|
Re:
Nja alltså en sportbil måste låta som att den vill leka, den får inte låta dött och tråkigt. Turbopysch och liknande räknas. Men ett dovt muller från en diesel som varvar 4500 max är inte speciellt sportigt! _________________ Axel Tanner |
||||||||
|
Trots många mil och många race i bägge koncepten kan jag inte tycka en bensinturbo är så mycket sportigare i karaktären än en överladdad commonraildiesel. Snarare tvärt om, då dieseln maffiga vridmoment från i princip tomgång ger ett betyldit mer kraftfullt intryck än de en tunn bensinare, om så än överladdad. Jag väljer en diesel för den kraftfulla feelningen före en moppemotor som bara lever på varvet, om jag ska prioritera känslan. Detta trots att 2-takt och wankel är mina favoritkoncept annars.
Diesel är det enda seriösa alternativet. Pratar vi ljud så kan allt annat än toktrimmad 2-takt eller wankel gräva ned sig djupt... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Re:
- Känsla i diesel...
Sen kan jag förvisso hålla med att en gammal GP 500 hoj låter otroligt trevligt... typ 1000 ggr trevligare än en gammel SAAB 2-takt...
ps. föredrar ljudet från en sugare givetvis, speciellt favvoljudet från en BMW M12/7 med megafon (om vi pratar 4-cyl)...MEN det torra effektiva ljudet som (typ) en Porsche GT2 förmedlar när man blir omkörd är...eine echte schönen Gesang ds.
|
Re:
Hehe, du har inte kört skiten ur Porschar om Bumsar med diesel i race, eller vunnit med fritt andandes 2-takts Saab på Le Mans, (mer sound än alla 500 GP bambustaket tillsammans...) men du släpar dig fram med en brittisk trämask och sliding pillar och en sunkig gjutgärns lågvarvig 4-talksmotor så vad vad det du ville säga i ämet ???
oj då nu var jag inte ens vare sig artig eller ödmjulk
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Re:
Sorry...hel-alu högvarvig Brittisk-skit vara här och trät har vi byggt en lekstuga av....
Vad toppade förresten 2-taktaren på Mulsanne-rakan?...kom du fram till Mulsanne innan dom flaggade av loppet?
|
Fasen låter som en riktigt kul Mogge.
Stålrörsram och BDG står alltså för just BDG? Utan ljuddämapre låter en BDG ju nästan, men bara nästan, lika bra som en Saab
ombyggt, eller finns det replika kit på Malvern links pärlor också? Har du någon biltråd man läsa på i kanske? Toppfarten på Le Hunadieres med Saaben vet jag inte. När vi fegade ur klev på trumbromsarna inför chikanerna och Mulsane corner så gick det mellan 177-180 km/h och då accelererade bilen fortfarande. Mest förvånade blev jag när jag på Mulsane passerade Lotus Elvens, osca Maseratis och AC bl.a. Ferrari 250 GT och Aston Martin DBR gick lite fortare, men det kändes faktiskt långt ifrån som det möte man hade föreställt sig. Enda smolket i bägarn är väl i så fall att vi i absolut fart tog stryk av en Morgan +4 med drygt 2 minuter över hela loppet. Fast vi fick ju glädjas åt att klå "trälekstugan" med betydligt större marignal å andra sidan i Index of performanse. Så det är ju en liten tröst iaf
För att avsluta OT utflykten så kan jag ju meddela att en Saab 93 i det utförandet vi åkte med klassas som GT bil enligt full FIA-överenstämmelse. Så då är det ju per definition en sportbil. Riktiga sportbilar ska ha stolt stamtavla från Le Mans eller hur? I annat fall är det mest bara bling-blingsportbilar
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Re:
Jag har fått förfrågan om en 93a i Roadsport (från en som tycker att historiska 2taktsprylar är för dyrt och outvecklat), med GT-referenser från fler än ett håll blir jag än mer osäker om det inte vore lämpligt med tvåtaksrök i ännu ett heat (När SPVM och RHK har trevligt tillsammans)
Sonetterna är ju lite sällsynta(re).
|
||||||||
|
Re:
- Haha...mkt trevlig Le Mans läsning...REESPeCT!!!
Här kan du läsa om MOGen om du vill https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________
Michael Stadig --BBDB--
||||||||
|
Re:
En modern 2-takts skotermotor i ett lätt bygge borde ge fina prestanda i Road/Mod-sport. Finns väl 3-cyl ~800cc som med rätt trimm borde kunna ge 170+ hk. _________________
Michael Stadig --BBDB--
||||||||
|
Re:
En bil som är byggd med focus på sportig körning är i mina ögon en sportbil. Sedan kan den vara mer eller mindre focuserad på ändamålet och i motsvarande grad ses som mer eller mindre sportbil. En fyrsitsig bil är inte 100% focuserad eftersom det sitter 3 stolar i den som inte är till någon nytta för det sportiga körutövandet. Ett tak är däremot bra eftersom det hjälper till att uppfylla bilens bilens körmässiga ändamål. Men sedan så finns det ju allmänna begrepp om sportbilar och supersportbilar, och där får man tänka sig hur folk i allmänhet uppfattar begreppen. Uppenbarligen så hänvisar ordet "super" i begreppet superspurtbil inte till dess egenskap som supersportig. Eller så är det så att folk i allmänhet TROR att det finns en koppling där. Men i mina ögon förefaller kategori namnet för bilarna i fråga vara mer kopplat till andra faktorer. Sen kan man nog anföra att det skall röra registrerade bilar som säljs till allmänheten, och då blir dom oftast tvåsitsiga. Och därmed sätts gränser för hur sportigt det kan bli. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
Hehe! och det är klart, jag ser hellere än Lambo på stan än en Maybach. Min definition är att en sportbil är en bil vars enda syfte är att köras. _________________ Johan Rådlund |
||||||||
|
om man vill studera fenomenet närmare så finns det nu en bok på Lidl för ca 70 spänn "Sportbilar från 1900 till våra dagar", Inbunden med 250 sidor, fina bilder, riktigt trevlig
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||||||
|
Från ett annat forum där diskusisonen dök upp och div bilar debatterades och jag skrev följande för att visa på skillnader mellan olika bildesign:
copy+paste: Håller med i allt förutom att tex CSL, EVo mfl i grunden faktiskt är svenssonbilar som fått en rejäl omgång "extra lösgodis". Dock inget snack om att de evolverats till jäkligt roliga och snabba bilar av detta, helt klart, men tex en Evo är fortfarande en lancer i allt övrigt förutom köregenskaperna och prestandan, samma med R, CSL, RS, M bilar osv som ju är jävligt populära att bygga både bus och banbilar av. Jämför man istället med rena sportbilar som tex TVR Sagaris, Miata, Porsche 9xx, Elise osv, så ser man att man haft en helt annan prio än att göra en bra pendlarbil med generösa innerutrymen i själva grunddesignen utan saker som får den att flyttas runt en bana snabbare eller ger körglädje har haft prio, vilket gör att dessa med rätt mods nästan alltid är snabbare runt en bana jämfört med lika mycket pengar nedplöjt i en "svenssonbil". Sen har vi rena racebilar där fart och säkerhet är enda prio, tex valfri Lola, formelbil etc men då är det mer fråga om ett "verktyg" och i allt annat än prestanda så är de ganska hemska saker. Det går dock att bygga banbil av det mesta, vill man vara snabb så väljer man smart, annars kostar det.... som SÅ många fått lära sig den hårda vägen....
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är en "sportbil"? Tråden utan svar men med kul frågor!
|
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 8 besök senaste veckan (25150 totalt) |