Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 >> 11 besök idag (365301 totalt) |
Då var det dags för ett nytt projekt!
Hämtade en Commodore GS/E -77 idag. Skicket är både bra och dåligt, men man kan inte begära så mycket för 5000 kr. Börjar väl med lite bilder på det värsta. Taket är bytt, så det har börjat rosta rejält i skarven. Rost och suspekta lagningar där främre rambenen möter golvet. Sönderkapad mittkonsoll för att få dit en manuell låda. Lite väl kladdigt gjort, måste göras om ordentligt. Lite ledset innertak med glaslucka. Det får sitta kvar så länge, ganska mycket krångel att ta bort luckan. Nu till lite roligare bilder! Snygg kaross med fula extraljus. Fräsch framvagn, med rätt styrgeometri för den här karossen. Ca 3 varv mellan styrstoppen. Fräsch bakvagn med skivbromsar från fabrik. och sist men inte minst, den mäktiga "Gold Edition" motorn! Den startade på startgas efter minst 10 års stillastående! Lite rassel från ventillyftarna men annars var det inga problem. Soppapumpen verkar ha gett upp tyvärr, så det blev ingen provtur. Det sitter D-Jetronic insprut på motorn, high-tec från 70-talet! Planen med bilen är att den ska bli mer gabil än Rekorden. Ingen bur och inga skalstolar, men några schyssta sportstolar från en modernare bil vill jag ha. Sen ska 24 ventilaren i med manuella lådan, byte av bakbromsar för att kunna regga och sen ska jag bara njuta! Men först måste jag laga lite rost... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Läcker bil!
Förstår nu att Commodore jag var delägare i tidigare var i ganska bra skick när vi började renovera den... Vi svetsade en hel del på den, men inte i närheten av vad den där verkar behöva.. Synd att inte vinyltaket är kvar... Minns Bistings bevingade ord "Varje sann sportbil har vinyltak" Med lite jobb på den där så kommer det bli riktigt bra tror jag. Jobba på! _________________ /Anton Lillsund |
||
Den värsta rosten är just på de bilderna, golv och trösklar mm är riktigt fint för en bil som stått ute i över 10 år!
Jag ska börja kapa och svetsa i veckan som kommer, fick med en hel del grejer som måste sorteras upp också. Skönt att ha vintern räddad vad gäller hobbyverksamhet... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
WOW
En sådan hade jag 1982, den var alltså 5 år gammal och totalt upprostad, kommer ihåg att båda framskärmarna, fronten...båda dörrspeglarna och halva bakskärmen fick bytas..ojojoj När bilen var renoverad, nylackad och fin var den en blickfångare för tiden...jag njöt enda tills kamaxeln började smattra _________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||
Nice bilar, jag hade en Rekord Coupe 77a med 2.0i för ett gäng år sedan...
Samma färg som på din tror jag plus att någon "väldigt duktigt" Håkan Sahl wannabe hade fixat dit kjolar, vinge och Ford Escort bakljus.... Sååå ful var den stackars bilen ,men brett gick det och bärarmar kröktes på löpande band Men Tycker att linjerna på denna kaross är såå snygga... LYCKA TILL!!! _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Underbart att se! Man blir glad i hela kroppen varje gång man ser en sådan skönhet. Lycka till
_________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
nu ska jag inte svära.
men den här plåtbiten som är svetsad utanpå balken kanske är original: Jag hade en commodore -75 för massa år sedan. och en svag minnesbild säger mig att jag har sett det där förut. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Ja, det där vinkeljärnet kan man ju fundera på. Jag kapar nog ur allt som är dåligt ur den balken och bockar till en ny bit av 2 mm plåt eller nåt sånt.
Troligen har nån tidigare rostlagare lagt igen dräneringshålen som ska finnas i undersidan av balken, och så har det rostat sönder inifrån. Här är en liten filmsnutt på provstarten. Motorn går bara på startgas eftersom soppapumpen lagt av. http://www.youtube.com/watch?v=Pbbyt _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
och vem minns inte den här? Den baserade sig visserligen inte på Commodore men i alla fall.
http://www.gmsidan.se/scan%20comovan Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Tack ska ni ha!
CommOVan var ju lite frän på sitt sätt, men väldigt mycket tidigt 80-tals styling. Så kommer det inte att bli med den här, men ett färgbyte skulle vara kul. Pärlemorvit kanske? Jag ska ju byta motor till en C30SE (24V sexa från omega/Senator), så det blir nog lite mer än original 155 hk. Går att regga ganska smidigt, det krävs byte till ventilerade skivor bak och så ska nya motorn ha katalysator och kolkanister. I veckan som kommer så ska jag börja laga de rostiga balkarna, det märktes att bilen var lite mjuk när jag fick upp den på pallbockar. Dörrarna började kärva lite grann... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Haha, jo jag kommer ihåg den, som man dregglade ...hade man visat sig i en sån nu hade man ju fått nördstämpeln direkt, som om man inte redan hade den _________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||
En liten uppdatering kanske är på sin plats.
Testade att montera ventilerade skivor bak, passade bolt-on! Bakskivor från Admiral, ok från BMW 323 E21. Det blir nya belägg och monteringssats såklart. Nästan bolt-on iaf, fick fila lite på plåten som håller handbromsvajern. Den tog i oket lite. Mycket nöjd med att kunna montera delar på bilen två veckor efter inköp, fortsätter det såhär så är den körklar till våren! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Gjorde ett ordentligt ryck i garaget idag.
Lyfte ner framvagnen och befriade den från hyvelbänken. Ganska tomt här nu. Ska börja konstruera lite fästen till karossvaggan. Jag vågar nog inte fästa karossen enbart i rambenen som jag tänkte från början, utan det måste nog till lite extra förstärkningar. Kan ju vara kul att kunna stänga dörrarna efter rostlagningen. Torpeden är ett alternativ, men den är inte särskilt kraftig den heller. Det kanske räcker om jag gör fästen som skruvas fast där framvagnen sitter, det är fyra stora hål genom rambenen. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag kollade i din tråd, smart lösning!
Vi byggde om ett par motorstativ i garaget, så jag tänker använda dem. Går ju att snurra karossen, men det roterar väl inte lika lätt som ett hjullager. Jag är som sagt mest orolig för det här området. Det är precis där rambenen svänger in under golvet. Jag nojjar lite över att sätta karossvaggan i kofångarfästena, jag är rädd att det bryter illa i rambenen då. Ska klura lite och leta reda på lämpligt material att göra fästen av i veckan som kommer. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 >> 11 besök idag (365301 totalt) |