Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (67103 totalt)
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Dags att lägga upp en projekttråd då kanske...

Bilen blir ett hemmabygge då jag tycker det roligaste är när man gör det mesta själv.
Är bara 21 så man vill ju prova på så mycket det går och lära sig. Har inte byggt något liknande innan så kommer nog bli en del nybörjarmissar

Karossen är likadan som LCR:en här på forumet, alltså öppen tvåsitsig med motor bak.

Chassiet blir i fyrkantsprofil med hemmapulade bärarmar.

Motorn är en saab 2.0ltt -98 på 150hk med tillhörande låda. Motorn kommer alltså monteras på tvären
med originallådan där bak.


Så här kommer den typ se ut. (bild snodd av tomcat)

_________________
Rickard Sponza
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Bilder på gjutningen av karossen. Formarna lånades av tomcat här på forumet och de var mycket bra gjorda thumbs up
Hade bara provat på att gjuta lite innan men efter ett tag fick man in den rätta knycken!
Gjorde tyvärr misstaget att köra med billiga penslar till gelcoaten så det släppte en del borst som man nu ser i ytan
Men men, bara att skära ur med en vass kniv och pensla i lite ny färg och slipa ner..

Börjat gjuta sidorna. Kör med färgad gelcoat så man inte behöver lackera.


Delen bakom sittbrunnen. Lagom kul att gjuta...


Sidor och halva baken klar


Fronten och allt annat färdigt.

_________________
Rickard Sponza
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Hmm...



Bara en halv saab på släpet




Så mycket delar som möjligt kommer plockas från denna. Motor och låda såklart, men även pedalställ, rattstång, förmodlingen styrservon, bromsar osv.

_________________
Rickard Sponza
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Kul!

Tyckte jag kände igen ditt namn... Sålt Supran?

Detta kommer bli kanon! Kör hårt! Det ser ut som du fått snits på plastningen?

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ja nu kom det ju upp en tråd om denna också
Kanon Rickard thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



oj mycket spännande! ska verkligen föjas och jag hoppas på många bilder!

hur är det med färgat gelcoat? färgar du den själv eller är det nån färdig produkt?

_________________
Philipp Klement
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Fuchs skrev:
oj mycket spännande! ska verkligen föjas och jag hoppas på många bilder!

hur är det med färgat gelcoat? färgar du den själv eller är det nån färdig produkt?


Det där sista kan jag svara på.
Gelcoat är vanligtvis färgad när man köper den. Den finns i ett otal olika färger.
Det går även att köpa transparent gelcoat.

mvh

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Per Lidbom skrev:
Kul!

Tyckte jag kände igen ditt namn... Sålt Supran?

Detta kommer bli kanon! Kör hårt! Det ser ut som du fått snits på plastningen?


Tjena!
Jo, supran är såld. Vägde ju bly thumbs down

Smyggkollade lite på en kille som va riktigt duktig på plastjobb när jag praktisera hos krille får nått år sedan

_________________
Rickard Sponza
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178



Kul att du fick upp en tråd kring bygget.

Hör av dig när det blir aktuellt med eventuella modeller eller foton mm. Vi försöker bistå med lite tips för att du skall slippa vissa av missarna som vi har gjort

_________________
Fredrik Tholander

Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Har börjat riva i saaben lite och plockat av spindlarna.
Frågan är nu: Kan man använda dessa?
Tänkte ju köra med saabens bromsar så då hade detta varit smidigast.

OBS! om någon vill ha proffsritade paintbilder så skicka pm

_________________
Rickard Sponza
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110



Kul att du fick tummen ur hålet och la upp en tråd om ditt bygge kommer att bli hur coolt som helst:P Kommer ut och tittar till dig en dag;)

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
Danne78
Vittsjö
Här sen Nov 2008
Inlägg: 110



sponza skrev:
Har börjat riva i saaben lite och plockat av spindlarna.
Frågan är nu: Kan man använda dessa?
Tänkte ju köra med saabens bromsar så då hade detta varit smidigast.

OBS! om någon vill ha proffsritade paintbilder så skicka pm


När de blir dags för mig att börja mä Maseratin då får du helt klart ritta allt jag behöver syns ju att du har talang för de :P

_________________
Daniel Zancaner Persson
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



coolt bygge, hoppas du bygger bättre än vad du ritar

du har pm..

_________________
Kristian Svendsen
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Använd du saabens spindlar då dom är rätt så "lätta" och sen att hjullagret sitter med 4 bult å byts på 5min
är ju inte fel, kostar heller inte mycket nya att köpa.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



sponza skrev:

Frågan är nu: Kan man använda dessa?


Det finns en vinkel i en spindel som är viktig.
Det är spindeltappslutningen (i förhållande till linjen mellan övre och under kulbult).

"Normal"-vinkeln är 5-8 grader. Mycket vinkel för med sig en massa fenomen som man kan få problem med.....om det inte är just det uppförandet man söker. Jag har åkt 17 grader, men då måste man ha servo och massor med caster....och veta varför..

På din snygga skiss ser det ut att bli för mycket. Det kanske går att flytta ut övre leden utanför spindeln.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178



En sak att överväga- det finns rätt många sådana när man försöker kompromissa prestanda mot pengar- är hjul och fälgdimensioner och bromsok. Vid SFRo2 besiktningen av Christers bil så fick vi påpekande/önskemål om att vi borde se över däck dimensionerna. Pga av en större vikt ligger över bakvagnen så bör man kompensera detta med bredare hjul, gärna 10-12" breda hjul bak och kanske 8" fram.
Mängden fälgar med dessa mått (10-12"med Saabs bultcirkel) är lätt räknade. Om det går att modifiera navet/byta till annan bultvirkel så är ju tex 5/120(BMW) att rekommendera då det gör livet enklare längre fram. Men även saker som clearance mot insida fälg/bromsok, fälgprofil, clearance gentemot coilover fäste mm är faktorer som bör tas med i beräkning. P-broms fästen är ytterligare en parameter, kan du få med detta i bromsoket så är det förmodligen en fördel.
Det mesta av detta är ganska enkelt om man håller sig till samma komponenter hela vägen , dvs från en och samma bilmodell men när man börjar blanda så gäller det att hålla tungan i rätt mun.
Nu gäller väl detta bakvagnen förmodar jag, har du tänkt att fixa framvagnen med samma sorts spindlar? Där är det uppenbarligen så att SFRo har mycket fokus på scrubradie vilket är värt att ha i åtanken när man designar en lösning. Riktvärde enligt vår SFRo kille var 20mm om man skulle vara helt säker. Närmar man sig 30mm så fick man ha goda skäl och räkna med en hårdare bedömning/provkörning.
Så nettoeffekten av ovanstående är att jag skulle rekommendera att du äverväger redan från början vilka fälgar du täkt att använda, lägg tid på att fundera kring bultcirklar , ET mått mm. Man kan helt enkelt spara in lite pengar, blod svett och tårar genom att fundera till lite extra i ett tidigt skede.
Inte för att vi på något sätt drabbats av detta i LCR projekten men man har ju hört om de som fått göra om en hel del saker

_________________
Fredrik Tholander

Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
tack för inputs!

Dessa spindlar ska alltså sitta fram.

Var ute och mätte lite innan och kom på att det är bättre om man sätter leden utanför fästet istället.
Då hamnar man på ca ca 5grader.
Men då finns risken att länkarmen tar i fästet när man fjädrar in, så då får man antagligen höja upp den infästningen.

typ såhär:


Är det ok att att infästningen är så högt upp sålänge fälgen sväljer det??

_________________
Rickard Sponza
Citera
sponza
Hässleholm, Skåne
Här sen Jun 2007
Inlägg: 86


Trådstartare
Det här med chasseigeometri är ju en hel djungel men såhär har jag tänkt börja iaf:

Saab spindlar fram. Fixar infästningarna för dubbla a-armar.
Kan då mäta vilka fälgar jag ska ha så jag får rätt scrub-radie.

Bak ska jag svetsa egna upprights och köra med saabens hjullager då det är bultat och så passar ju drivknuten direkt i. Drivaxlarna får ändå förlängas så det behöver man inte ta hänsyn till.
Kan då bygga efter vilka mått helst.

Köper fälgar som passar fram och likadan eller bredare bak, får se vad som dyker upp.

Då kan jag börja räkna på upprightsen bak och få till de måtten.

_________________
Rickard Sponza
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



tomcat skrev:
.............. Vid SFRo2 besiktningen av Christers bil så fick vi påpekande/önskemål om att vi borde se över däck dimensionerna. Pga av en större vikt ligger över bakvagnen så bör man kompensera detta med bredare hjul, gärna 10-12" breda hjul bak och kanske 8" fram............


Va....väger bilen 2 ton ...eller..?

Det där skulle jag vilja höra vad Gustav har att säga om.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



sponza skrev:
tack för inputs!

Dessa spindlar ska alltså sitta fram.

Var ute och mätte lite innan och kom på att det är bättre om man sätter leden utanför fästet istället.
Då hamnar man på ca ca 5grader.
Men då finns risken att länkarmen tar i fästet när man fjädrar in, så då får man antagligen höja upp den infästningen.

typ såhär:


Är det ok att att infästningen är så högt upp sålänge fälgen sväljer det??


Att höja leden är inget problem.
Men....som sagt ovan.
Allt måste räknas in. Inte minst skrubb.

EDIT:

Du kanske kan höja, så du kan sätta leden mitt ovanför spindeln. ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Här är ett exempel på en komplett bild.



Det är inget facit i hur man gör en framvagn.....men det måste ritas upp på likmande sätt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
sponza mk1. Till salu...
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (67103 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande