| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
|
1, 2, 3, 4 >> 7428 besök totalt |
|
Så Colin Chapman hade fel???
Hittat på Lotusforumet SELOC.org. Det ser ut som om vi gör fel när vi lättar våra "svängbilar"... Det är viktigt med hög vikt på en "svängbil", i alla fall enligt Kazutoshi Mizuno. Pistonsheads interview (question 1) på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=8nGiZ _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Tror den här diskussionen finns lite i GT-R-tråden i Nurburgring-forumet. Direkt saxat från VincentM:
"The thing about weight can be a bit misleading though as I can see people starting to think more weight is good. It still isn't. Weight pushing down the tyre to the road is good up to the point where the tyre's traction/adherence goes above his max limit, that's were you start to "pitch" as he puts it. If tyres cornering capacity was going up in a linear way with the increase in load then more weight would mean more grip in an infinite way. Unfortunatly even the best modern tyres still do not work like that." "MPW: An increase in vehicle weight would also increase wheel vertical force ... Schadow: (laughs). That's certainly true. But more mass also generates greater forces of inertia and centrifugal forces. So this doesn't do any good. On the contrary: the tyre-specific maximum load is reached earlier on, and the longitudinal and transverse acceleration can only be raised to this point, since above this point grip is lost. So what is required is low weight combined with maximum wheel vertical force. Which is why we generate downforce. However, the measures to increase downforce also increase aerodynamic drag. This is why they are adjustable in their effect in the BMW M3 GTS" Det första är en kommentar till den filmen som du länkade. _________________ Axel Tanner |
||||
|
Låg vikt är riktigt bra på alla sätt men det finns fler parametrar som gör en bil snabb.
Man bör dock inte överdriva som Colin Chapman ofta gjorde och byggde en väldigt lätt bil men med högt luftmotstånd, ingen downforce, klen motor och smala däck. Bilen döptes till Lotus Seven och byggs än idag av djupt troende Colin Chapman dyrkare...
Tror dock att det är lite missförstånd i den där videon. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Mycket tryck på däcken är alltid bra men bara man slipper släpa på det som
skapar tycket. Mao är det vikt som skapar däckens tyck mot vägen är det av ondo. Är det aerodynamik som skapar tycket är det bra då kan du både äta kakan & ha den kvar
Låg vikt är av godo det sparar däck,bromsar & bensin Din bli accar snabbare Bromsar snabbare Tar kurvor snabbare Sen om det går snabbare med lätt bil i förhållande till tung beror ju på många faktorer inte minst banans karaktär. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Tror ni misstolkar japanen på Nissan lite, jag tolkar det som att det handlar om en kompromiss och att allt hänger ihop. Det ena ger det andra, bilen är utvecklad för att funka optimalt på torrt, vått och snö med ibland ovana förare bakom ratten.
För att nå en bra kompromiss är vikten av vikt (hihi) i GTRens fall. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
En tung klumpeduns är det dock snabb men tung . Hade den varit 300kg lättare hade den varit ännu snabbare. Rent skitsnack från hej japan mao
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
En E30 med vikt på 600kg har ju potential att vara snabbare än den du har, men jag tror inte att du med den vikten kan få in de kompromisser som E30 designades för från början. Samma sak med effekt, en halv Megawatt är ju trevligt att ha tillgängligt men det behöver ju inte lira i alla kompromisslösningar. |
||||
|
Re:
Över 1700kg är överviktigt om man tänker bygga sportigt bil hur mycket man än trycker in i den när det gäller lull-lull. Fast andra har med största säkerhet andra åsikter & prioriteringar. Hade jag haft mycket pengar hade nog E30:n varit i alla fall 150kg lättare än vad den är idag bara för att det hade gått att göra
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Re:
+1 Låg vikt + aerodynamisk downforce utan drag (vad kallar man det på svenska? "utan massa extra luftmotstånd") måste ju vara det teoretiskt optimala ändå.... _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Det funkar ju inte riktigt om man så säger . När man kommer till kurvan med 1600 kg bil med 1600kg tryck på däcken så blir det sidokrafter genererade av 1600kg bil När man kommer till kurvan med 1000kg bil med 1600kg tyck på däcken tack vare 600kg downforce så blir det bara sidokrafter genererade från 1000kg bil men man har fortfarende 1600kg tryck på däcken. Sen får ju var & en räkna ut vilket som går snabbast genom kurvan
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Hela den biten om vikten på hjulen jämfört med en F1 med downforce är ju komplett "bull" ju. Liknelsen funkar ju bara för när bilarna rullar utan gas eller broms exakt rakt fram ju. Och vem behöver greppet då. Duh.
Finns det däremot någon röd tråd att dra i för dynamiska förlopp som exakt vid turn in? Där man får lastväxel, där stötdämparna är a och o osv? Däremot har han ju helt rätt när han snackar om att en lätt bil kan vara svårare att köra för en nybörjare, högre inertia med en tyngre bil ger långsammare förlopp (vad tusan heter inertia på svenska.... ). En lätt mittmotorbil som en Lotus Elise händer allt snabbare i än i en tyngre bil (och även i en bil med vikten inte så centrerad i mitten som Elisen, ja okejdå, ganska mycket vikt långt bak men men) _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag tror stenhårt på tesen.
Jag vill tipsa alla konkurentteam i 5-PappPluss att lasta in en betongsugga i bagaget....och bilarna kommer att bli snabbare.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Säger snarare att en lätt bil är enklare för en nybörjare att hantera. När en tung bil väl släpper så görs det ordentligt. Nuvarande åkbilen en dkv v8 på ungefär 2200kg vikt kan snudd på mest ploga lite in i kurvor om man kommer lite för fort, eller går på gasen för tidigt. Tills du tryckt lite för mycket gas, då är du på väg åt något håll som inte är rätt i helt fel fart för det hållet. En hyfsat lätt alfa med växellådan bak som jag lekt lite på bana med hade inga sådana överaskningar att bjuda på. Den kunde börja säga till att greppet höll på att överskridas, då kunde man fint ändra rattvinkel några grader och hålla kvar gasen
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Det tror vi stenhårt på Tror dom dej inte hänvisa till grabbarna som kör på bonnville dom brukar ju bulta fast ett par hundra kilo järnskrot över bakaxeln.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Vi har försökt det där det funkar inte
_________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||
|
Det galna är att den däringa GTR-dunderklumpen bevisligen tar sig runt alla möjliga banor på galet bra tider som inte känns möjliga utifrån dess vikt, eller kanske ännu mer vikt/effektförhållandet. Blir ju lite komiskt med det som bakgrund till hans F1-downforce-analogi-svammel
Inte desto mindre vill jag gärna ha en GTR _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Öh nej, han säger att aerodynamisk downforce likt en F1bil är något man inte kan implementera i en bil avsedd för den allmänna marknaden. Kompromiss tror jag att det kallas för
Sen tror jag att hans milt uttryckt bristfälliga engelska leder till en hel del feltolkningar, å andra sidan tror jag inte att han jobbar åt Nissan med GTR'en baserat på hans engelska kunskaper, och bevisligen går den bilen inte direkt sakta
|
||||
|
för en given hjuleffekt så ökra friktionen mot marken med mer vertikalkraft. verkar som många missar det.
sen att sidokraftenblir större är solklart men även där hjälper mer vertikalkraft till för att öka friktionen mot marken _________________ Oskar fridh rondellkrossarn |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Så Colin Chapman hade fel???
|
1, 2, 3, 4 >> 7428 besök totalt |
