Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12132 besök totalt |
Märkligt nog är inte plywood så epa som det låter... Används i väldigt stor utsträckning inom racing till just frontsplitter.
Det är förhållandevis lätt och billigt vilket är bra då en splitter kan få ta mycket stryk av kurbs och vägbulor... Densiteten för aluminium är 2700 kg/m3 Densiteten för plywood är ca 500 kg/m3 Det betyder att en splitter av 8 mm plywood bara väger en dryg tredjedel av vad en splitter i 4 mm aluminium kommer att göra... En grov uppskattning ger att en splitter har en total yta på ca 1 m2. I 4 mm alu blir detta ca 10.8 kg, i 8 mm plywood blir det ca 4 kg. _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
Testa & köra över hög curbs med alusplitter respektive plywood som har samma vikt
då ser inte alu splittern så fin ut efter det. Kika 2.13 in i klippet nedan jag studsar på curbsen i chikanen på mantorp knappt ett märke under splitten http://www.youtube.com/watch?v=vpa-C Slittern ser ut såhär den väger ca 8kg ink fästen. Slitaget uppe till höger kommer av att den var för lågt ställd på gelleråsen & skrapade i ett flertal gånger per varv. Blev inte så slitet trots ett 60 tal varv den dagen ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Är ett ofta använt racingknep just när man jobbar med att få toppfart. Jobbigt om man börjar tejpa alla dörrarna bara ![]() _________________ ![]() |
||||
Tejpning behöver inte vara så "jobbigt", tejpen ska ju bara hålla luftflödet i schack, det ska ju inte ersätta gångjärn/lås. Jag har testat med maskeringstejp och det sitter tillräckligt bra men är inte i vägen när du behöver öppna (mest för nörderi, varken resten av aerodynamiken eller hastighet motiverar åtgärden
![]() Det finns speciell tape som är tillräckligt tunn för att inte skapa egna virvlar. Sen kan man analysera aerodynamisk effekt av nithuvuden och skruvskallar (men innan dess ska man nog helst släta till undersidan så att man kan vaxa den lika väl som ovansidan)... |
||||
jess. ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att ni har rätt, trä är nog the "way to go"
hur långt ska man dra in den under bilen då=??? till torpedvägg elller kortare/längre?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Re:
Såg en bild på undersidan av senaste Golf GTI, på vissa delar av undersidan sas det vara såna gropar, bilden var för dålig för att jag skulle se bra. Hmm.... VW Golf.... här blir det ju lite skumt det hela ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Fronten får inte vara för låg, däremot får sidospoilers vara så låga som möjligt, ju närmare backen ju bättre är det. Opels gamla DTM bilar körde exempelvis med en planka på var sida av bilens underrede. Fronten får däremot vara låg på sidorna framför framhjulen, men bör då ha en upphöjning mot mitten för att få ett flöde under bilen. Bilens släta underrede får dock inte ligga alltför högt ovanför backen. Utan riktiga tunnlar så kommer mängden downforce bli relativt liten så problem med att 'center of pressure' flyttar sig då bilens pitch ändras bör inte vara något större problem. Har man ex. 5 ton downforce på en bil som väger 750 kg så är det ju däremot en annan sak. |
||||
jag kommer troligen inte ha mer än 2-3-4cm slaglängd på stötdämpningen iom jag valt lite hårda fjädrar så pitch borde inte vara ett problem jag borde oroa mej för mycket eller har jag missförstått???
vad sägs om en ide att när allt på chassiet är färdig byggt skaffa en stor plyfaskiva å skära till å bulta fast under hela underredet, skulle kunna få den typ 10cm från marken, kommer ju såklart bli bak till bakaxel där det måste gå fritt , sen från bakaxel å bakåt en snedlutning uppåt. borde jag då försöka få front å sidospoilers att hamna typ runt 10cm från marken å sen ska underredet vara i samma höjd. eller vill man att underredet ska vara något högre än spoilers??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
En så stor bit plywood borde bli rätt tung med tanke på att den måste vara tillräckligt styv. På tävlingsbilar brukar man köra med kolfiber i sandwich konstruktion, sedan använder man jabroc till de delar som kan släpa i backen. Istället för kolfiber så kan man dock använda aluminium med aluminiumhoneycomb (eller plastskum). Fäster man dem ordentligt i bilen så styvar de också upp bilens chassi. |
||||
har några fullplåtar 4mm alu som står på jobbet och "skräpar" kunde ju ta en av dem isåfall...
men kom vi inte nyss överens om att en plyfa blir både lättare å starkare??? ![]() ![]() PS: vem vare som kasta _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Re:
De flesta karossbilar som jag sett har uteslutande haft Plywood med olika ytbehandlingar. McLaren , Ferrari, Jaguar etcetc _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
nån påpekade att det inte va helt ovanligt att underredet på plyfabilar fattade eld under hög belastning, kan detta vrkligen stämma(
alu kanske är ett bättre val så att säga. avgasystem eventuel oljeläckage osv kan ju sluta illa > ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Re:
Jag har aldrig råkat ut för det och har inte hört om ngn som råkat ut för det iaf. Fast omöjligt är det ju inte. Det är väl förmodligen olja/bensin eller vad det nu spillet är som tar eld först och inte träskivan ![]() Formplyfa har vi använd och då är det en tåligare yta. Det enda problem vi har haft i fråga om värme var när oljan i växellådaan koksade pga att avgassystemet låg lite nära ![]() Aluminium (3mm) har vi provat och det funkar bra ända tills du kört på lite kurbs och ska ta bort och sätta dit plåten igen ![]() Den växer och byter form ganska drastiskt efter markkontakt ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Kyling av växellåda & diffklimp är ju inte så svårt att fixa _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Fråga:
Är det inte så att det iaf vanligaste om man kör med plywood är att ha det som splitter som bara går in en bit under bilen, typ under hela motorn, speciellt vanligt i racing? Men om vi kikar på bilar som från fabrik byggs med helt slät undersida, under precis hela bilen, så verkar det vara vanligt att det är aluminium, kolfiber, plast eller någon typ av sandwich/multilayer. Jag har googlat efter lite bilder och dyrare sportbilar typ Porsche GT, Ferrarisar o så ser ut att ha kolfiber eller aluminium. _________________ ![]() |
||||
Re:
Ang splitter & racing så är det nog vanlig med tanke på priset & hållbarheten. Att man drar den in under motorn Beror nog på att man kan spara oljetråget när man råkar gränsla kurbsen med låg bil. Sparade själv ett senast på mantorp tack vare splittern. Sen givetvis att det blir en bra övergång om man har plant golv på bilen. Ang materialet i produktionsbilar så är nog i första han funktion & utseende. Inte i första hand att det ska klara många smällar över curbsen som det kan bli på banan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
En plywood under en bil i en försäljningshall gör nog ingen succe. Saker och ting måste andas pondus. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Titta under en Morgan ![]() Fast askträ är kanske finare än furu...
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||
Re:
Hellre 12st M6:or ![]() Fördela är ordet här ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12132 besök totalt |