Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är min bil för låg eller är fjädrarna för mjuka?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7128 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

johan sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:
johan sjöström skrev:

du har väl hört devisen "if it aint broken don't fixit.."

Jag kör mer enlig denna.....
om det fungerar skruva då genast sönder det för att kolla varför

Jo jag vet men det straffade sig oxå en del gånger 08/09 eller...

Japp sånt är livet även Murphy är en nyfiken rackare & har gillat mitt garage
av nån anledning Men hellre bita ihop än att bryta ihop
Mao full fart mot 2010

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
ekish
Västerås
Här sen Maj 2007

Re:

Michael Bäck skrev:

Det är så man får riktigt många timmar i garaget

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

ekish skrev:
Michael Bäck skrev:

Det är så man får riktigt många timmar i garaget

Japp så är det det har jag testat

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
johan sjöström skrev:

Jag håller faktiskt med, MEN jag har farit med lite med osanning när jag säger att detta inte har orsakat något problem för mig

När jag körde i karusellen i år hörde jag ett dovt dunkade från höger bak (vänsterkurva) i sista delen av karusellen (mest fart) när däcket åkte över kanten mellan betongplattorna.. Jag har inte hunnit kontrollera riktigt vad det berodde på, men en hypotes är att den slog i bumpstoppen på bakre dämparen... Och om så var fallet vill jag fixa det! och då alltså genom höjning eller hårdare fjädrar eller vad jag/vi kommer fram till...

Eller hur blir det?; om det var bumpstoppet som lät har det väl ingen betydelse hur hög jag gör bilen eftersom då har väl fjädern ändå pressats ihop helt? Men om det istället var däcket som for upp i hjulhuset skulle det kunna hjälpa?

Magnus Thomé skrev:
Min är klart högre. Har ingen bild på rak arm hur den är nu, den var lite lägre än vad den är nu fram till förra året.

Lyckades inte hitta om du skrivit om du råkar ut för att fjädrarna går ihop helt eller bara att olika bitar av bilen tar i marken och däck/hjulhus o så.

Annat än det ovan har jag inte märkt av - jag har bara sett på bilder att bilen verkar vilja vara en osthyvel i kurvor

Det vore intressant att veta hur hög din bil är Magnus - har du möjlighet att någon gång framöver mäta fram och bak vid hjulen hur långt det är från nedre delen av karossen ner till marken? Det vore kiiing

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Tjenna Jim

Som en liten jämförelse är har jag 100nm fram och 70nm bak (bak säger inte så mycket då vi har olika utväxlingsförhållande där)
Det lilla jag har labbat med min bil är att hur "styv/hård" den känns är mycket upp till dämparna (hur hårt de är ställda).... skulle dock tippa på att lite mer höjd är bra för ringen

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Fredrik Larsson skrev:
Tjenna Jim

Som en liten jämförelse är har jag 100nm fram och 70nm bak (bak säger inte så mycket då vi har olika utväxlingsförhållande där)
Det lilla jag har labbat med min bil är att hur "styv/hård" den känns är mycket upp till dämparna (hur hårt de är ställda).... skulle dock tippa på att lite mer höjd är bra för ringen

Utv förhållandet bak skiljer väldigt lite då du har en E30 typ av bakvagn på din Z3:a

E30 wheel rate 0.45
E36 wheel rate 0,46

Fram har ni samma 0,88

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Fredrik Larsson skrev:
Tjenna Jim

Tja Fredrik! Det kan ligga något i det du säger om dämparna. Jag provade maxinställningen på dämparna under sista dagen jag var där o minns att den kändes klart hårdare... Nu vet jag ju tyvärr inte om de där bilderna togs efter eller före jag ställde om dämparna, men det kan ju ha hjälpt mot lutandet!

Det absolust SISTA jag tänkte när jag åkte med dig i somras var att bilen var för mjuk och eftersom du inte hade jättemycket hårdare fjädrar än jag (dock lättare bil) kommer jag nog inte byta ut dem mot hårdare som första försök iaf.

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Michael Bäck skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Tjenna Jim

Utv förhållandet bak skiljer väldigt lite då du har en E30 typ av bakvagn på din Z3:a

E30 wheel rate 0.45
E36 wheel rate 0,46

Fram har ni samma 0,88

Fast när han kör med mjukare fjäder bak måste han ju ha fjädern på coilover platsen?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Nu vet jag ju tyvärr inte om de där bilderna togs efter eller före jag ställde om dämparna, men det kan ju ha hjälpt mot lutandet!

Dämpar hjälp till, svar ja.
Men bra under in KORT tid.
Så mao bilen kommer kränga/fjädra presis lika mycket.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

djungel-Jim skrev:

När jag körde i karusellen i år hörde jag ett dovt dunkade från höger bak (vänsterkurva) i sista delen av karusellen (mest fart) när däcket åkte över kanten mellan betongplattorna.. Jag har inte hunnit kontrollera riktigt vad det berodde på, men en hypotes är att den slog i bumpstoppen på bakre dämparen... Och om så var fallet vill jag fixa det! och då alltså genom höjning eller hårdare fjädrar eller vad jag/vi kommer fram till...

om bilen går mot bumpstoppet i en av världens konstigaste kurvor (och i princip bara där) så är det väl inget problem, egentligen?

Bumpstopp är ju till för att användas (fast inte så ofta, såklart ).

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
djungel-Jim skrev:

om bilen går mot bumpstoppet i en av världens konstigaste kurvor (och i princip bara där) så är det väl inget problem, egentligen?

Bumpstopp är ju till för att användas (fast inte så ofta, såklart ).

Haha! Det har du rätt i

Äh jag har väl i stort sett bestämt mig nu för att köra vidare på samma fjädrar, höja bilen (måste kolla upp hur mycket), lätta bilen. Sedan får jag väl utröna lite under nästa säsong om jag behöver göra något mer...

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Ett annat gratis alternativ är ju att gasa lite mindre i Karusellen , tar ju hårt på våra bilar och tiden är ju inte så viktig eller hur..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

johan sjöström skrev:
Ett annat gratis alternativ är ju att gasa lite mindre i Karusellen , tar ju hårt på våra bilar och tiden är ju inte så viktig eller hur..

Haha sämsta förslaget hittills!!!

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Michael Bäck skrev:
johan sjöström skrev:

Been there done that

Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Niklas Sandström skrev:
Michael Bäck skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Tjenna Jim

E30 wheel rate 0.45
E36 wheel rate 0,46

Fram har ni samma 0,88

Fast när han kör med mjukare fjäder bak måste han ju ha fjädern på coilover platsen?

Det stämmer.... åker coilovers bak.

grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

Jag skulle inte göra något bara för karusellens skull.
Det blir enormt med kompression där och var och varannan bil bottnar eller kör på bump stops.

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005

2 sidofrågor angående setup i tråden. 1. Varför har ni så hårda bakfjädrar förhållande till fram? 2. Hur blir det med hjulvinkarna när bilen sänks rejält sådär?

/Från en nybörjare på chassi-setup

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

EDC skrev:
2 sidofrågor angående setup i tråden. 1. Varför har ni så hårda bakfjädrar förhållande till fram? 2. Hur blir det med hjulvinkarna när bilen sänks rejält sådär?

/Från en nybörjare på chassi-setup

1: Fjädern bak sitter en bit in på länkarmen på BMW E36 så i grova drag kan du räkna på halva fjäderkraften mot fram.

2: Hjulvinklarna bör justeras vi sänkning.

Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005

Tack för förklaringen, till o med en idiot som jag förstod det där Fråga nr tänkte jag mest på går det ställa hjulvinklarna korrekt oavsett hur lågt bilen sänks. Tyckte att det borde bli ganska fel när den sänks för mycket.

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

EDC skrev:
Tack för förklaringen, till o med en idiot som jag förstod det där Fråga nr tänkte jag mest på går det ställa hjulvinklarna korrekt oavsett hur lågt bilen sänks. Tyckte att det borde bli ganska fel när den sänks för mycket.

Byter man till justerbara stag bak och fjäderbenslagringar så går det fint att justera till. Däremot kan RC hamna under marknivån om man sänker mycket utan att kompensera RC.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

På tal om mjuka fjädrar,så här såg det ut för en kärra när vi var nere i sensomras..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Skruva banåkabil
Är min bil för låg eller är fjädrarna för mjuka?
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande