Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20349 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

VincentM skrev:
Puppan skrev:
Figgz skrev:
pentén skrev:
Moddsen för att turbon ska gå som gt3a runt bana verkade överlag inte vara allt för mycket pengar i förhållande till vad bilen kostar .

Har du något ungefärligt (mellan tummen och Motala) pris på vad det kostar att modda en turbo med allt som "behövs"? I förhållande till vadd en kostar är ett väldigt relativt begrepp.

Tror SMR räknade upp det?

Åka fort grejer
Coiloverkit 20-25kkr
Avgas 10kkr
Chip 10kkr...

Kännas bättre grejer.
Halvbur 10kkr
Stolar 15kkr
bälten 5kkr

/Pete

Glöm inte alt arbete, äntligen en massa av din tid heller tim pening hoss någon verkstad du litar på.

Dessutom kan du garanterat lägga på en del för alla små delar som brukar behövas, brikor packningar osv. Låter som små pengar men det kan blir en del till slut. Hjulinstälning ofc.

Själv skulle jag vilja har lite extra dessutom. Starkare koppling, bromskylning, lättate svänghjul, uniballs iaf på top, någon form av vinge/spoilerfram bara för looken och en ordendligt bantning 150KG minst . Kanske inte trima motor så man kanske undviker problem med drivlinan och snabbare slitage. Till slut conversion till RWD

Tättare växlar kanske inte behövs på 996turbo som på min gamla då man verkar åka mycket på vrid ?

Du har förstås rätt i en del, att montera coiloverkittet kostar ju såklart några timmars arbete samt en hjulinställning. Men hjulen lär behöva justeras GT3:an oxå.

Lägg till 10-15kkr så har du allt monterat utan problem!

/Pete

Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

[quote="Stacken"]Det finns ju lite att välja på iaf.

Hej.
jo jag satte och kollade igårkväll hitta väldigt fina vad det såg ut som som ahde gått få mil för runt 370k 420k
vissa dessa stod hos porschehandlare och dessa borde vara seriösa säljare av beg porschar för att inte tappa ryktet? Netto så ligger dom rätt billigt och för att handla netto i tyskland är väl som i sverige? man ska ha ett företag = dra med sig någon kompis som har företag?

7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Re:

pentén skrev:
..och för att handla netto i tyskland..

Nu är jag väl antagligen drygare än YES, men av dessa tre finns bara en i tyskland..

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
absolut inte dryg =)
jag får skylla mig själv att jag inte är tillräckligt uppmärksam! mitt fel
Men hur som helst så verkar det finnas bra bilar utomlands och räknar man med 420k på en turbo så blir man nog inte besviken

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Nu har jag väldigt lite erfarenhet utav att importera till exkl. moms, så utveckla gärna hur du har tänkt att komma undan momsen? Är jag helt ute o reser när jag uppfattar det som att "din kompis företag" kommer att behöva betala din bils moms?

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Går inte att komma undan momsen, utan att inte fuska

Exit

Här sen Maj 2008

Re:

Supramannen skrev:
Går inte att komma undan momsen, utan att inte fuska

Nope, går inte..
Nettopriset är ex moms men då vi är med i EU säger reglerna att vi skall betala moms i det land vi köper bilen (inom EU) under förutsättning att bilen är äldre än 6 månader alt, har gått mer än 600 mil.

Ska man köpa en nyare så köper man den ex moms i det land man köper bilen ifrån och sedan läggs svensk moms på vid införseln.

Dock kan man alltid pruta på att handlaren (om du inte köper privat) slipper sin lagstadgade garanti i 6 månader i och med att bilen exporteras ur tyskland, och vanlig hederlig prutning: "fårjagbästa prisetkompis, bilen är full av repor och gammal ju.." så kan det nog gå att justera lite

Dj:a bil du satsar på, inte för att vara tråkig men.... M3:a???

Det heter införsel av bil, inte import, när det gäller internt EU fick jag lära mig..

// Johan (din gamla omnia polare.. som hämtade en BMW från Berlin för ett par månader sen..)
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Där fick man lära sig ännu något nytt, perfekt med internet ju,
lär sig saker direkt på stört!
Men då får man räkna med priserna man räknade med från början
det är inte värre än det.

Vad jag läst är tyskarna inte så intresserade av prutning men det
kanske är förlegat numera och de är lika mottagliga som övriga länder?

fast en tysk bilhandlare som säljer fina bilar verkar ju rätt svårt
att pruta hos tror jag

Hej Johan eller mr omnia!
Har du gjort dig av med m3e36an och införskaffat dig den nyare
e46an istället eller har du kvar den andra som banbil och denna
som allroundbil kanske? fast att dömma av din signatur tror jag
har förstår nu.
Nej ingen bmw för mig inte för att dom inte är balla eller för att de skulle vara sämre
utan mer att porsche har alltid varit en drömbil sen man var en lite pöjk + att det
presterar riktgit bra på bana + gata så klart

gick det att pruta något i tyskland då du som nyss varit där :P?

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Har du mojlighet att skaffa dig en riktig Porsche sa forstar jag dig, hade oxa valt mellan samma bilar eller en trimmad Cayman S da den verkar grym pa manga satt men tyvarr for lite effekt..

Kan val erkanna att jag letade 944 Turbo S ett tag men hittade inget bra objekt sa det blev BMW igen..

Salde M3:an o kopte en 330 diesel da vi flyttat ut pa landet. Men bygger pa en ren tavlingsbil i budgetutforande sa pa nagot satt blev en bil tva..

Det gick att pruta hos en BMW-forsaljare, fick ned priset ca 10% och fick med nya bakskivor till bromsarna och nytt armstod da det var nagra repor pa det gamla..

Lycka till med Porschekopet och hall oss uppdaterade!

Mvh // Johan
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Sunk skrev:
Har du mojlighet att skaffa dig en riktig Porsche sa forstar jag dig, hade oxa valt mellan samma bilar eller en trimmad Cayman S da den verkar grym pa manga satt men tyvarr for lite effekt..

Kan val erkanna att jag letade 944 Turbo S ett tag men hittade inget bra objekt sa det blev BMW igen..

Salde M3:an o kopte en 330 diesel da vi flyttat ut pa landet. Men bygger pa en ren tavlingsbil i budgetutforande sa pa nagot satt blev en bil tva..

Det gick att pruta hos en BMW-forsaljare, fick ned priset ca 10% och fick med nya bakskivor till bromsarna och nytt armstod da det var nagra repor pa det gamla..

Mvh // Johan

edit: lägger till en till fråga om din bmw, du sålde alltså e36an och köpte din 330disel samt en e46a m3a?

Jag fick möjligheten att åka med en banpreppad "tävlings" cayman och den gick något underbart tyckte jag, riktgit underbart racestuk och känsla på den, en trevlig ägare som tog med mig under halva dagen i bilen på mantorp, varv efter varv efter varv, gick bara snabbare och snabbare =).

Inge mer lilla essing alltså =)10% är ju bra i mina ögon iallfall för att vara hos en handlare men sen vet jag inte om det finns någon "praxis" för detta heller.

Som jag skrev i början av tråden är det till 2011 som det är planerat då jag tänkte flytta nu när skolan är slut och öka på innehållet i "porsche spargrisen"

så det är ingen stress med något vilket känns bra samt att målet känns inom räckhåll, inga dyra barn eller äktenskap på agendan heller eller dyra resor

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
VincentM skrev:
Puppan skrev:
Figgz skrev:
pentén skrev:
Moddsen för att turbon ska gå som gt3a runt bana verkade överlag inte vara allt för mycket pengar i förhållande till vad bilen kostar .

Har du något ungefärligt (mellan tummen och Motala) pris på vad det kostar att modda en turbo med allt som "behövs"? I förhållande till vadd en kostar är ett väldigt relativt begrepp.

Åka fort grejer
Coiloverkit 20-25kkr
Avgas 10kkr
Chip 10kkr...

Kännas bättre grejer.
Halvbur 10kkr
Stolar 15kkr
bälten 5kkr

/Pete

Glöm inte alt arbete, äntligen en massa av din tid heller tim pening hoss någon verkstad du litar på.

Dessutom kan du garanterat lägga på en del för alla små delar som brukar behövas, brikor packningar osv. Låter som små pengar men det kan blir en del till slut. Hjulinstälning ofc.

Själv skulle jag vilja har lite extra dessutom. Starkare koppling, bromskylning, lättate svänghjul, uniballs iaf på top, någon form av vinge/spoilerfram bara för looken och en ordendligt bantning 150KG minst . Kanske inte trima motor så man kanske undviker problem med drivlinan och snabbare slitage. Till slut conversion till RWD

Tättare växlar kanske inte behövs på 996turbo som på min gamla då man verkar åka mycket på vrid ?

Du har förstås rätt i en del, att montera coiloverkittet kostar ju såklart några timmars arbete samt en hjulinställning. Men hjulen lär behöva justeras GT3:an oxå.

Lägg till 10-15kkr så har du allt monterat utan problem!

/Pete

Hejsan.
att mecka tycker jag bara är roligt så att lämna bort bilen för saker man kan fixa själv kommer inte hända, självklart för hjulinställning och annat som kräver speciell kunskap/verktyg

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Re:

pentén skrev:
Sunk skrev:

Mvh // Johan

edit: lägger till en till fråga om din bmw, du sålde alltså e36an och köpte din 330disel samt en e46a m3a?

Jag fick möjligheten att åka med en banpreppad "tävlings" cayman och den gick något underbart tyckte jag, riktgit underbart racestuk och känsla på den, en trevlig ägare som tog med mig under halva dagen i bilen på mantorp, varv efter varv efter varv, gick bara snabbare och snabbare =).

Inge mer lilla essing alltså =)10% är ju bra i mina ögon iallfall för att vara hos en handlare men sen vet jag inte om det finns någon "praxis" för detta heller.

Som jag skrev i början av tråden är det till 2011 som det är planerat då jag tänkte flytta nu när skolan är slut och öka på innehållet i "porsche spargrisen"

så det är ingen stress med något vilket känns bra samt att målet känns inom räckhåll, inga dyra barn eller äktenskap på agendan heller eller dyra resor

Inget mer STORA Essingen (Lilla kan man inte bo på )
Nope köpte en e46 330 diesel samt en e36 316 (som ska bil racebil)!!

Man behöver inte äktenskap för att & , ursäkta OT tillbax till Porscharna..

//
Citera
Håkansta
Åre
Här sen Maj 2005

Re:

Puppan skrev:
Figgz skrev:
pentén skrev:

Åka fort grejer
Coiloverkit 20-25kkr
Avgas 10kkr
Chip 10kkr...

Kännas bättre grejer.
Halvbur 10kkr
Stolar 15kkr
bälten 5kkr

/Pete

Puppy, du om ngn vet att alla sådana listor är bara att ta X2. Det är verkligenheten.

Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
jo vid bygge/ombygge med special lösningar och dylikt rinner det snabbt iväg =) men vid såna enkla modds som bromsar, bur , stolar, däck och fjädrar/dämpare så borde man ha rätt stor koll på vad grejerna kostar och kunna måtta upp i runda slängar

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
racerdude
Malmö
Här sen Apr 2006

Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider

Jag tycker att det helt för lätt snackas om prestanda, hästkrafter och tider på bana. Detta kan vara intressant om du ska tävla med bilen, men det beskriver inte hur mycket nöje en bil kommer att ge dig. GT3an är den renaste och mest underbara körmaskin som man kan framföra på väg. Detta har konstaterats gång på gång av olika testare. När "årets bil" väljs av tidningar som t.ex. Evo så är väldig är det sällan någon turbo kommer på tal utan det är GT3an som vinner. Deras testförare vet vad som gör en bil underhållande att köra och vad som gör en bil till en 'klassiker'.

Jag stod i valet mellan en GT3 mk2 och en Corvette Z06 för ett par år sedan. Jag funderade då över vilken bil jag hade velat ha ägt när jag dog. GT3an var det uppenbara valet då, trots att Z06 är snabbare både rakt fram och runt bana. En 996 GT3 har varken antispinn eller antisladd; det hela hänger på dig. Det är en fantastisk känsla.

Som jämförelse kan jag berätta att jag har en kompis som ägt en 996 Turbo (omodifierad) i 3-4 år nu och han säger nu att han borde köpt en GT3 från början. Han letar efter en 997 GT3 nu.

Jag tror definitivt att en 996 turbo kan moddas till att bli en riktigt bra bil runt bana. Jag tror dock att du väldigt svårt kan modda den till att vara en lika skön körmaskin som en GT3. Sen så när vi pratar moddade bilar så har du inte bara kostnaden för modds, du har också frågor om tillförlitlighet, att bottna en turbo och utsätta motorn för de extra påfrestningar som det innebär... Vad kostar en ny motor till en Turbo? Att modifiera chassit går nog, men hur får du till rätt inställningar? Med GT3an är det 'färdigt' från fabrik. Allting matchar och lirar med varannat.

Mitt råd: Provkör båda bilarna: Du kommer bli överaskad över hur stor skillnad det är.

Stockholm
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Tackar för det Alexander thumbs up
Mina ögon tindra när jag satt och läste.
enda rätta är som du säger, att provköra båda bilarna.

996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
jt996
Stockholm
Här sen Nov 2008

Re: Körglädje/körkänsla kontra prestanda/tider

racerdude skrev:

Jag tror definitivt att en 996 turbo kan moddas till att bli en riktigt bra bil runt bana. Jag tror dock att du väldigt svårt kan modda den till att vara en lika skön körmaskin som en GT3. Sen så när vi pratar moddade bilar så har du inte bara kostnaden för modds, du har också frågor om tillförlitlighet, att bottna en turbo och utsätta motorn för de extra påfrestningar som det innebär... Vad kostar en ny motor till en Turbo? Att modifiera chassit går nog, men hur får du till rätt inställningar? Med GT3an är det 'färdigt' från fabrik. Allting matchar och lirar med varannat.

Mitt råd: Provkör båda bilarna: Du kommer bli överaskad över hur stor skillnad det är.

Angående motorn, är inte 996 Turbo motorn en vidareutveckling från GT1 motorn? Jag kanske har fel här nu, men någon sorts räcer är väl motorn ifrån? och om detta nu stämmer, så tror jag INTE att du behöver oroa dig för motorn. Jag själv kör 996 turbo på bana och jag bottar den ganska rejält(tycker iaf jag! ). Allting är ju redan fixat på motorn för att köra på bana, med r-däck. Det är inte som Boxster/Cayman/Carrera att man måste modda motorn för att köra r-däck. GT3 är väl också förberedd för r-däck från början?

Här sen Feb 2003

Suck åter suck

Folk tror det sitter nått under på gt3 or som är annurlunda, folk vet inte vad som skiljer bilar åt, och sen utalar dom sig som sagt hela tiden om dom.. när dom testar i sina tester är det mot omoddade turbos..

Hur lätt som helst att köpa turbo och göra den som en gt3a, med lite beggade saker så har man nog bytt allt under för 30k och då har du gt3 känslan som folk pratar om, men med 500hk istället...

Förlåt om jag blir upprörd men folk utalar sig utan att veta vad den igentliga skilnaden är, sätter er med PETen och jämför delar om ni inte har möjligheten att titta på bilarn under så ska ni se att dom delar massor, vill man ha det bästa är det ju en gt2 som gäller en gt3 i chassie med turbo kaross och en riktig motor

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Supramannen skrev:
Suck åter suck

Folk tror det sitter nått under på gt3 or som är annurlunda, folk vet inte vad som skiljer bilar åt, och sen utalar dom sig som sagt hela tiden om dom.. när dom testar i sina tester är det mot omoddade turbos..

Hur lätt som helst att köpa turbo och göra den som en gt3a, med lite beggade saker så har man nog bytt allt under för 30k och då har du gt3 känslan som folk pratar om, men med 500hk istället...

Förlåt om jag blir upprörd men folk utalar sig utan att veta vad den igentliga skilnaden är, sätter er med PETen och jämför delar om ni inte har möjligheten att titta på bilarn under så ska ni se att dom delar massor, vill man ha det bästa är det ju en gt2 som gäller en gt3 i chassie med turbo kaross och en riktig motor

Jag tror nog dom flesta vet vad skillnaden är. Den ena är lättare, lite färre hästar, bakhjulsdriven och är mer anpassad som körmaskin. Den andra är tyngre, flerhästar, fyrhjulsdriven och är i första han anpassad till att vara en vägraket. Tvivlar högst på att man kan få Turbon att rent körmässigt likna GT3:an.
En som spekulerar .

Supramannen

Här sen Feb 2003

Spekulera på ni

Jag har faktan och vet vad som skiljer bilarna åt, jag vet var vikten sitter och vilka delar som behövs bytas
för att skillnaden är minimal, och i slut ändan står man med en motor som kan ge dig oändligt med knuff, som sagt lägg lite pengar på en turbo så åker man åttor runt gt3an eller så köper man en gt2 direkt och åker trippel åttor runt den

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur har prisfallen sett ut i reda pengar på GT2, GT3 och turbo? Det är ju normalt en tung post i ägandekostnaderna för de flesta bilar. Man har ju fått för sig att just Porsches specialmodeller brukar hålla värdet bra men i verkligheten så kanske de bara gäller äldre specialmodeller typ 964 RS tex? Vore intressant om någon vet om det finns konkreta siffror att kika på nånstans på nätet?

Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande