Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ser ett snabbt varv lugnt ut?
<<   1, 2, 3
18756 besök totalt
Tomi
Belgien
Här sen Mar 2005
Inlägg: 80



Roger Gustafsson skrev:

Antagligen ser det ut så pga att det har flutit på bra hela tiden, perfekta spårval och väl avpassade bromspunkter, apexträffar osv.

Det var en kille som körde väldigt jämna varvtider med exakt likadana bromspunkter och apexar varv efter varv. Det såg ut helt perfekt och han kunde köra så på varenda bana. Det var bara en problem - han var inte snabb. Det är varvtiden som räknas, allt annat är av mindre betydelse.


Roger Gustafsson skrev:

Men hur upplever ni som kört mycket bana att ett snabbt varv upplevs?
Blev ni förvånade? Kändes det bara "rätt" eller var du helt slut efteråt?


Inga överraskningar för mig. Jag känner den alltid om jag gjort en riktig bra varv.

Roger Gustafsson skrev:

Ligga andra eller tredje bil verkar vara ett bra sätt att sätta snabba varv.


Det är intressant att kolla varvtider och se att det stämmer. Adrenalin kanske?

om bilen är bra (snabb) och jag har chansen för "pole", är det lätt att prestera bra och hitta zonen. Om det däremot är något som kämpar emot är det bara att drömma om zonen.
Efter en spinn när man jagar dom andra och har inget att förlora, blir det också lätt att nå zone.
Tränar man ensam eller testar något är det svårt att hitta motiveringen för rekordvarv, man behöver tävling för det.

Den perfekta varven gör jag bara med maximum attack och det ser inte lungt ut.

_________________
Tomi oksanen
Diesel-POWER since 2006
Citera
Mattias Stahre
Sthlm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 89



1111

_________________
Mattias Stahre
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

När ni kommer in i tidigare nämnda "the zone", har det blivit så för er att allt man gör är att SE?

Jag har spelat hockey som målvakt i hela mitt liv, och har spelat på högsta/näst högsta junior nivån man kan spela på vid min ålder, och när jag gör bra matcher där jag ligger på mellan 95-100% räddningsprocent, så märker jag att det enda jag gör är att "se" och känna då, självklart. Om jag tänker tillbaka på ögonblicken då det gått riktigt bra så minns jag över huvudtaget inga ljud.

Nu har jag aldrig kört bil på bana förutom gocart och simracing men märker att när man åker de där riktigt snabba varven där så minns jag inga ljud alls. man växlar vid rätt läge utan att tänka på det, men hör när det håller på att släppa men det är inget som registreras, man kompenserar bara för det. det enda man minns är det visuella och känslan.

så är det i alla fall för mig:)

edit; fan nu såg inte jag att jag drog upp en djävulskt gammal tråd, ber hemskt mycket om ursäkt, inget bra sätt att börja sin forumstid på!

_________________
MVH
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Det är en mycket intressant tråd! Väl värd o ta upp igen thumbs up Välkommen hit thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Min enda referens är simracing, men jag kan ju säga som så också att när varvet känns lugnt och det känns som att man träffat allt perfekt, så går det ofta ganska långsamt trots att det känns som att man gjort ett bra varv. Det gäller att hitta lugnet på gränsen, det är inte lätt.

Rent generellt tror jag att det kan vara svårt att veta exakt vad som gör att ett varv blir snabbt och ett annat inte, om man inte får analysera loggar osv.

_________________
Axel Tanner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

I slalom med en tung bil (det är vad jag har erfarenhet av ju ) så krävs ganska mycket aggresivitet men det ska vara max 100% aggresivitet, blir det 100,2% så skiter det sig. Och är det 99,2% så blir det en dålig tid. Men andra bilar verkar kräva betydligt mer "smooth" handhavande...


Annars är ju ett standardfel när man kör slalom för första gången att man är för aggresiv och får urusel tid fast man tyckte man körde som faaaaan om man då backar tebax och kör betydligt mer mjukt o lugnt så får man betydligt snabbare tid. Sen gäller det att sakta lägga på lite aggro igen. Utan att överköra

_________________
Magnus Thomé
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Magnus Thomé skrev:
I slalom med en tung bil (det är vad jag har erfarenhet av ju ) så krävs ganska mycket aggresivitet men det ska vara max 100% aggresivitet, blir det 100,2% så skiter det sig. Och är det 99,2% så blir det en dålig tid. Men andra bilar verkar kräva betydligt mer "smooth" handhavande...


Annars är ju ett standardfel när man kör slalom för första gången att man är för aggresiv och får urusel tid fast man tyckte man körde som faaaaan om man då backar tebax och kör betydligt mer mjukt o lugnt så får man betydligt snabbare tid. Sen gäller det att sakta lägga på lite aggro igen. Utan att överköra

Ja precis. Jag tror dock man förlorar mer på att köra 101% än att köra 99%, om ni förstår. Därför tror jag också det känns så att ett lugnt varv känns snabbare än ett där du kör med full attack och hela tiden går över gränsen... Därför att när det känns lugnt kanske du kör vid 90% av din förmåga, och det går fortare än att köra på 110% av din förmåga som förare. Det där perfekta 100%-varvet tror jag är det som känns som "the zone" som vi pratat om... Allt stämmer precis och man bara flyger fram.

Kan det stämma alls?

_________________
Axel Tanner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Jag tror det skiljer sig en del mellan slalom o bana. I slalom är aggronivån lite högre för topptider. Men det är ett extremt smalt band man ska ligga i, lite lite för aggresivt, en miss, så kan man glömma det åkets tid helt. På bana tror jag absolut helt fullt ut på begreppet the zone men i slalom inte faktiskt. Intressant o klura på det här

_________________
Magnus Thomé
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Magnus Thomé skrev:
Jag tror det skiljer sig en del mellan slalom o bana. I slalom är aggronivån lite högre för topptider. Men det är ett extremt smalt band man ska ligga i, lite lite för aggresivt, en miss, så kan man glömma det åkets tid helt. På bana tror jag absolut helt fullt ut på begreppet the zone men i slalom inte faktiskt. Intressant o klura på det här

Jag tror det finns the zone i slalom så som i alla sporter. Även i annat. Man kan hamna i the zone för det mesta tror jag, när allt annat utom målet saknar betydelse och man tar in allt man behöver men tänker bara på nästa steg.

Men det jag menade är... Det perfekta varvet runt en bana är givetvis 100% rätt. Och det var det jag menade. Inte 100% attack.

_________________
Axel Tanner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Se till o testa slalom med bilen nästa säsong thumbs up (nu går vi ju i ide...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Magnus Thomé skrev:
Se till o testa slalom med bilen nästa säsong thumbs up (nu går vi ju i ide...)

Ja alltså jag har stuckit ut näsan nåt enormt i den här tråden då jag aldrig har kört bana, jag äger inte ens en bil. Men jag funderar mest utifrån vad som känns rätt och hur det fungerar i simracing.

_________________
Axel Tanner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Låna mammas/pappas/mosters/morfars/farmors bil o börja med att prova det väldigt riskfria men tokkuliga att köra slalom thumbs up Sen kommer du vara fast Banåka nästa....

_________________
Magnus Thomé
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Magnus Thomé skrev:
Låna mammas/pappas/mosters/morfars/farmors bil o börja med att prova det väldigt riskfria men tokkuliga att köra slalom thumbs up Sen kommer du vara fast Banåka nästa....

Äh, till nästa sommar ska man väl sparat ihop till något som rullar på 4 hjul... Snabbt blir det nog inte, men vill man kan man ju köra med en barnvagn.

_________________
Axel Tanner
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ser ett snabbt varv lugnt ut?
<<   1, 2, 3
18756 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande