Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Tips och råd till nybörjare vid köp av banbil.
5 besök senaste veckan (4984 totalt)
cs
Täby
Här sen Nov 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Skulle bli oerhört tacksam för seriösa tips och råd vid köp av banbil!

Jag är ute efter är en bil som är billig i drift/underhåll och hållbar för underhållande banköring.

Jag är en extrem nybörjare när det gäller banåkning och har nästan tummen mitt i handen. Mina frågor till er är vad man ska tänka på och vilken typ av bil som kan vara intressant att köpa:
-Intressanta klubbar/träfftillfällen.
-Generella saker att tänkta på vid banköring och ägande av banbil.
-Jag vill kunna köra bilen till och från tävlingar/träffar.
-En bil som kräver minimalt med underhåll.
-En bil som inte kostar en förmögenhet att låta kunnig skruva på.
-En bil som inte kostar mer än 150 000 kr i inköp (raceklar).
-Annat en nybörjare ska tänka på?

Snäll, kan någon komma med tips och råd!

_________________
Peter Boy
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



FWD: Honda Integra Type R DC5 (om du inte har nåt emot högerstyrt)
RWD: Honda S2000
AWD: Subaru Impreza STI

Detta är bilar av mycket hög kvalitet och tål mycket pisk på bana.
De är dessutom relativt snabba redan i originalutförande.
Honda och Subaru sammarbete med 4-5 banträffar / år.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311




_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_8___159_000___24708520.htm?ca=15&w=3 Komplettera med stålomspunna bromsslangar, R däck, trackday bromsklossar & trackday bromsvätska sen är det bara tuta och köra.

Ny bil = inga problem

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



oj, det finns nog massor av trådar som behandlar detta på olika sätt, så försök gärna söka, men eftersom detta är nybörjarforumet så tänker jag försöka svara iaf.

Allra viktigast för att en bil ska bli billig i drift är att den är lätt! En lätt bil sliter mindre på materialet (främst däck och bromsar) och drar givetvis mindre bränsle.

Det finns många som rekommenderar att köpa en bil av ett märke vars klubb har många träffar (tex, bmw, porsche). Personligen tycker jag inte att detta är så viktigt, de flesta klubbar bjuder in utomstående (oftast via rejsa) så jag upplever det inte som ett problem. det går absolut att köra 10 banträffar på ett år utan att ha "rätt" märke.

Det som kan vara viktigt är att kolla upp ev. regler för öppen bil resp. bil med fast tak. Bla Bmw-klubben gillar inte öppna bilar utan störtbåge.

om du har 150000 som övre gräns, tänk på att du behöver lite personlig utrustning också, minst hjälm, hanskar och vettiga skor.

Annars har du mängder av bilar att välja på med den budgeten. Vad är din driftsbudget?

För att ta ett exempel: Jag kör en Opel Speedster (troligen precis på gränsen för din budget, du bör kunna importera en högerstyrd från england och fortfarande ha pengar över...) För mig kostar en uppsättning r-däck 6000 kr (jag kör på 15-tum, räkna med minst det dubbla för 17 tumshjul) jag har förbrukat i snitt en uppsättning om året (ca 5 banträffar +1000 mil). helförsäkring (gäller ej bana) kostar mig ca 4000 (bilen är ju avställd 5 månader/år) utöver det tillkommer bromsbelägg(varannat år kanske) och vätska samt oljebyte och filter.

Dessa kostnader varierar kraftigt mellan olika bilar. Ju tyngre bil destor större kostnader för själva driften.

Bilmodeller ska jag inte gem mig på att rekommendera, men om du ska skaffa en bil enbart för bus och bana, dvs du har inget bruksbehov som ska uppfyllas, så skulle jag vilja rekommendera något totalt opraktiskt tex en seven (även om det här kan vara svårt att avgöra vad som är ett vettigt objekt).

Tänk på att om du vill ha en bil med r-däck så behöver troligen även stödämpare och fjädrar (sam ev krängningshämmare) uppgraderas för att billen kommer utsättas för med g-krafter. Bromsar måste ses över, ofta räcker det med vettiga belägg, fräsch bra vätska och kylning.

Annat att värdesätta är såklart bur/halvbur/båge, sitta-still-stol och 5-6 punktsbälte.

_________________
Mattias Meldert
Citera
cs
Täby
Här sen Nov 2009
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Jättebra tips och råd, jag är mycket tacksam. Fler som vill bidra?

_________________
Peter Boy
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10157



om du mest går in för att lära dig och inte är effektkåt så finns det en Lupo med lite modifieringar till salu här på rejsa. Då får du en modern bananpassad bil för under halva din budget, använd sedan resten av pengarna till mycket körtid, personlig utrustning och driftkostnader. Eller köp något annat välanpassat redan. Stora grejen med bankörning är att komma ut på bana och lära sig köra rätt, vart det driver bland hjulen eller vad det är för motor har ingen större betydelse.

Det drar rätt snabbt iväg med kostnader, speciellt om man fastnat i träsket och bara vill ha mer. Då är det bra att kunna byta väg när man själv har mer erfarenhet utan att ha låst in sig ekonomiskt i ett hörn.

En M3:a är en himla trevlig bil, men det är nog mer kul än pedagogiskt att försöka lära sig köra fort och rätt med hög vikt och mycket grepp och effekt. Det är lättare att lära sig och både billigare och mindre farligt att göra misstag i lägre fart. De där extra 30-50 km/h i toppfart ökar belastning och risk rätt mycket. Kurvhastigheter är ungefär desamma om man har samma grepp men man lär sig snabbare att bibehålla fart med mindre pulver och grepp.

Sedan är det roligt som tusan med mycket effekt, men man behöver ju inte skrämma ihäl sig själv direkt.. Gör inte som jag och låna en 1200 kg bil med närmre 600 häst och ge dig ut för att lära känna en ny bana utan att ha kört annat än hyrkart och ett par bandagar t.ex. :-D

_________________
Anders Hansson
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Mazda MX5 miata skulle jag säga...

Ska vara en lättkörd bil. Inte allt för dyr. Mycket driftsäker. Delar är lätt att hitta och inte eller så dyra.
och så finns det bra klubb för dom som vill rejsa och få tips om vad man ska göra med bilen.
Tom kör dom väl en cup oxå.

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



galaxi skrev:
Tom kör dom väl en cup oxå.
Jodå, ett ganska serverat bord för den som vill börja rejsa sprintracing på ett enkelt sätt. Grundreceptet börjar bli ganska välslipat.

Men generellt skulle väl inte lite fönstershoppande under en säsong skada? Besök lite olika träffar och se vad som verkar passa. Det är väldigt få som är musslor i depån, de flesta brukar bubbla över med information (ibland behöver du inte ens fråga ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Först thumbs up för dina frågor här på rejsa.

Jag skulle rekommendera att köpa nåt som är skapligt nytt, rätt så vanligt märke och inte för modifierat. Fördelarna är att nyare bilar oftast funkar bättre och om de är vanliga kan man köpa sig bra "kit" med t.ex fjädrar, all kunskap är lättskaffad etc. Är bilen kraftigt moddad är det alltid svårt att laga den och det är svårt att veta vad moddarna egentligen är värda.

Det är väldigt bra att du kan gatköra bilen, för det kräver tid att köra in sig på en mer banorienterad bil - man vill ju bli hemtam! Jag hade problem med det med min Alfasud för jag körde den för sällan. Fick bli turer till pizzerian och jobbet liksom...

Bilen jag började med (åtminstone som jag ägde själv) var en Mazda MX-5. Den är dock inte så accsnabb.
Vill du ha FWD finns flera jättebra alternativ i din prisklass. Renaults Clio Sport är ett guldkorn, likaså Honda Civic Type R (båda förra generationen). De är snabba nog att vara spännande. Skulle jag köpa nåt själv idag hade det blivit en BMW i E46 generationen, främst pga bra balans och känslan jag tycker RWD ger.

Jag skulle inte rekommendera vassare bilar som M3, Impreza STI mfl mest pga att min erfarenhet som instruktör är att de nybörjare som kör motorsvagare bilar (typ 205 GTi, VW Polo, BMW 320 t.ex.) lär sig snabbare att pressa bilen hårdare.

om du har 150k, köp bil för 100k. För det går åt en del om du vill ha kläder, hjälm, handskar, fälgar, däck och sedan antagligen racestol. bur och bälten.

Jag började själv med en Seven (som jag inte ägde) men skulle bestämt avråda från det. För de pengarna får du ett hembygge, vilket kan vara bra eller dåligt, och med tummen centrerad i handen så....

På dina första träffar kommer du vara fullt upptagen med att hålla reda på när du skall köra, så du vill inte ha en bil som strular eller kräver massa tid. Det kommer senare...

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Då jag var i nästan samma sits som du men med en mer begränsad budget hade iofs lite erfarenhet från div. konbana och bankörning. Så kikade jag på många olika bilar och försökte hitta en som hade lite av grundmoddarna klara och lyckades hitta mig en civic vt som känns väldigt bra änsålänge, det som känns bra med den är att den är potent som bil men ändå relativt lättkörd och den är inte värd så mycket så man vågar att köra på lite...(jobbigt att sitta och vara livrädd för att åka av)

Detta kan vara värt att tänka på då inga försäkringar gäller vid bankörning. Sedan kan jag bara hålla med om de andra tipsen du fått inte börja med för motorstark bil kan nog vara bra, Sen skadar det inte att ha inställningen att man vill lära sig meka lite iaf. Då det är roligt att veta att man gjort saker själv samt att det är dyrt att lämna in för allt. Så hitta en bekant som kan vara med i början och visa sen försöka lära sig själv undan för undan..

Förslag på bil skulle jag tipsa om att kika på honda de har roliga banbilar i allt från civic från -90 till 09 men även integra, crx s2000 osv osv...annars är det ju ett gäng mkt fina m3:or ute här på forumet nu...

Lycka till!!

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Tips och råd till nybörjare vid köp av banbil.
5 besök senaste veckan (4984 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande