| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
MEV Atomic, enkelsitsig banleksak
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (3752 totalt) |
|
Re:
Absolut, bra aerodynamik är alltid ett stort plus! men man kommer rätt långt med att öka effekt och lägga på mer vinge där det behövs. Alltså de flesta banor har ju mestadels långsamma och medelsnabba partier och då är ju låg vikt, downforce, däck och effekt prio före ciggarformen. En billig turbosetup med mycket hk brukar som du säger bli "ketchup" och jag håller med om att många sevens med turbo verkar lida av detta, men de verkar också ofta vara knasigt balanserade på många sätt, ska man väsentligt öka effekten så behövs mycket mer grepp för att få en körbar bil och många verkar bara ha skruvat på hk kranarna och då blir det ju "ketchup med extra raksträcka". Har man däremot råd att bygga ett BRA turbosystem, så kan man få fram väldigt fin körbarhet i motorn. Kompressor och då av deplacementvarianten (lysholm etc), kan ge mycket bra körbarhet och är klart lättare att bygga, passar dock bäst för sansade effektmål. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re: MEV Atomic, enkelsitsig banleksak
Motsvarar ca 2700nm och är väl då i klass men en sjua. Däremot är ju denna skepelse lite lättare så.. Att slänga i en bilmotor lär väl ändå vara att sabba hela konceptet eller? |
||||
|
Ja, grundtanken med konceptet är det inget fel på alls. Det är urläckert. Det är bara utförandet som i just detta fall ser närmast klåparmässigt ut, när det kommer till chassi och konfiguration.
Utgå från en FF Zetec 1800, kanske t.ö.m med "breddat" chassi och två sittplatser. Personligen hde jag önskat mig en kaross i 50-60 tals sportvagsnprototypstil. Motor hade gärna fått vara en liten lätt aluminiummotor turboladdad. Men ingen MC drivlina De verkar i lägnden inte riktigt orka med den ökade belastningen som mer vikt och grepp trots allt inenbär, jämför med en MC. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Baserat på vilken erfarenhet då? Jag har kört med R1motor på bana i bil i fyra år utan att göra annat än byta olja en gång om året utan några som helst problem relaterade till drivlinan. Erfarenheter från andra hojmotoråkare verkar likartade. Minst lika bra driftssäkerhet som bilmotor. Radicalbilarna har väl inte sämre driftssäkerhet än andra RSbilar heller och där lastar man ju verkligen på drivlinan med det grepp slicks och vingar innebär? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
De erfarenheter jag har fått mig till livs från flera håll avseende bl.a. just Radical pekar iaf på just det.
Vad jag förstått så har fleratalet av tillverkarna av lättviktskoncept med MC motorer numera motsvarande erfarenheter och är succesivt på väg tillbaka till bilmotorer, gärna små, lätta och överladdade. Sedan kan jag mycket väl inse att problemet är mindre märkbart på en track-day bil på R-däck, där både brukandet och greppet inte är lika "brutalt" som en slicksförsedd pure-racer med mycket downforce och som levar hela sitt lip på gränsen i hur både motor och transminssion pressas till det yttersta. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
oavsett hur det nu är med livslängden på MC-drivlina, så får man ju väga in att man får extremt låg vikt och sekventiell låda, och så är det trimmat och klart. Vad blir det för pengar och livslängd om man sugtrimmar en liten bilmotor till samma nivå, och vill ha sekventiell låda till? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Ja det har du ju rätt i och här som överallt annat så gäller ju det att man får det man betalar för. Kanske det lägre priset jämnar ut en sämre håållbarhet? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
MEV Atomic, enkelsitsig banleksak
|
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (3752 totalt) |
