Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3, ... 34, 35, 36 >> 61 besök senaste veckan (365575 totalt) |
Jo, det funkar det med. Karossen måste ändå lackas om nån gång, så blir det lite repigt är det inte hela världen.
Det är inte absolut tvunget med karossvagga, enda rosten jag hittat i bärande delar är just i rambenen. Så välter jag upp den på ett par däck så spar jag både tid och svetstråd. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Dagens mekande blev att ta ner tanken.
Någon har svetsat lite i den, verkar som om de tagit en bit från en annan tank och lappat i. Balkar och golv är i god kondition, lite ytrost här och där bara. Nästa steg är att ta ner bakaxeln! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Underbar bil - kunde inte låta bli att posta in ett par äldre kort på min gamla Commodore Coupé -74 som jag renoverade upp från att ha varit ett rostvrak. 2,5 liters 6:an var trimmad med Dr Schrick kam och 3 st Weber 45:or - den gick riktigt, riktigt bra! Sålde bilen för 15 000 kr - men det var som sagt nästan 20 år sedan!
En till: Sorry för trådkapningen! Mvh _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||
Är färgen Porsche Indich Rot?? känns som den var mycket populär då... iofs tycker jag den e läcker och kommer nog att lackera min sunbeam alpine i den kulören.. ,original i en mer orange röd kulör..
_________________ Michael Thulesius |
||
Hej Michael, Helt korrekt - Porsche Indish Rot är färgen, den var grymt populär på den tiden! _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||
Tjena! Kommer nog att bli en riktigt schysst kärra med C30SE! Har du några stalltips vart man kan få tag i Admiral-skivor? Skulle hemskt gärna vilja ha såna själv _________________ Sonny Johansson |
||
Jag letade på Blocket, det var en gubbe som hade lite grejer liggande. Vet inte om han har fler skivor, men jag lägger in länken till annonsen iaf så kan du ju testa att ringa.
http://www.blocket.se/kronoberg/Opel _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Nu hänger karossen i vaggan!
Två motorstativ, lite 60x40 fyrkantsprofil och lite kap och svets så var det klart. Ser vingligt ut, men den står stadigt. Jag har en träkloss under tröskeln som stöd. Fäste fram, sitter i hålen för framvagnen. Fäste bak, sitter i kofångarhålen med stora brickor på insidan. Lite mysiga rostbilder måste man ju bjuda på också! Balken på högersidan, nästan färdigkapat. Det var många lager plåt, förmodligen för att Commodoren behövde extra förstärkning pga tung motor. Jag tänker laga med 2-3 mm plåt, vill inte lappa över en massa. Det måste väl räcka, det som sitter där nu är 1 mm tror jag. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag ska göra det seriöst tänkte jag. Klippa mallar av papp och sen kapa ut så hela plåtar som går och bocka dem.
Det kommer att bli så mycket lättare att göra det ordentligt nu, för en gångs skull. Förra bilen blev det ganska mycket lapptäcke på sina ställen, men den var å andra sidan mycket värre när jag började med den. På den här bilen är det egentligen bara balkarna under som är riktigt dåliga, resten är mest ytrost i icke bärande delar. Dessutom är den redan renskrapad under, så där sparar jag många timmar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Se där!
Enkel och bra karossvagga.. Fiffigt att fästa i framvagnsinfästningen istället för att inte få så mycket bryt i rambenen.. Sen när du är färdig framöver borde det gå att flytta ut fästet till fronten om du vill snurra bilen helt va? |
||
Ja, den blev ganska bra tycker jag. Får väl se om jag flyttar fästet sen, det går bra att kapa och svetsa som den hänger nu. Märkte inte av nåt bryt i rambenen heller, belastningen går nog via innerskärmarna och torpeden nu.
Sen är jag inte säker på att det går att snurra runt den helt, jag tror stativen är lite för låga. Vi byggde dem för polarens 02a från början, den här bilen är lite bredare. Idag ska jag kapa bort lite mer rost, sen blir det tillverkning av mallar. Ska skaffa plåt i veckan som kommer. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Idag blev det rejäl fart på vinkelkapen, så nu är nästan halva balken väck på passagerarsidan.
Hittade några luriga hål inne i balken också, innanför domkraftsfästet. Får se hur jag ska göra här, är inte så sugen på att kapa bort fästet. Samma ställe på förarsidan, här ser det bättre ut. Nån har lagat golvet här, verkar ha klarat sig bra. Nu ska det slipas rent från gammal färg och rostskydd, sen börjar tillverkningen av mallar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Hämtade en liten plåtbit idag, 1700x1500 mm 1,5 mm tjock. Samma tjocklek som original, så det blir ju bra.
Kapat till första biten. Den gamla balken hade en extra balk inuti, vet inte om jag ska göra en sån. Det blir en massa dubbelplåt inne i balken, som gjort för att samla fukt och skit. Sen rostar det igen efter ett tag. Ska nog lösa det på nåt annat vis. Det går att sätta mer förstärkningar på utsidan, lättare att få det bra tror jag. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
ursäkta för trådkapningen, men kan man köpa den färgen på alla ställen som säljer volvo? typ upplands motor? _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Nu börjar det bli klart på passagerarsidan.
Förstärkning. Bottenplåt till balken. Svetsat och grundmålat. Jag ska spruta in tunnflytande rostskydd som kryper in i alla skarvar när färgen har torkat. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Att du bara orkar, får exem bara jag ser sönderkapade rostiga balkar. Imponerande, kämpa på
|
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Commodore GS/E -77 | << 1, 2, 3, ... 34, 35, 36 >> 61 besök senaste veckan (365575 totalt) |